Pec pod Sněžkou — Již tuto neděli 13. května 2012 bude ukončen provoz lanové dráhy v úseku Růžová Hora - Sněžka, nadále však zůstane v provozu spodní úsek lanovky Pec pod Sněžkou - Růžová Hora, kde bude provoz ukončen 2. září 2012. Důvodem postupného ukončení provozu je celková rekonstrukce lanovky v obou úsecích. Stávající lanová dráha byla zprovozněna ve dvou etapách. Spodní úsek (Pec pod Sněžkou - Růžová Hora) byl zprovozněn 15. ledna 1949 a až na Sněžku se první cestující dostali 10. listopadu 1949, v trvalém provozu je horní úsek od 1. července 1950. Lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Základní kámen nové stanice lanové dráhy v Peci pod Sněžkou byl položen 22. září 2011 v místě, kde bude nová stanice vybudována, což bude o 200 metrů blíže Peci pod Sněžkou. Novou lanovou dráhu vybuduje firm BAK stavební společnost Trutnov, technologii lanovky dodá italská firma Leitner.
Původní termín ukončení provozu lanovky byl stanoven na konec července 2012, protože se předpokládalo vybudování patek nových sloupů bez zásahu do provozu. Ale těsně před zahájením prací bylo zjištěno, že přímo v místě nových sloupů vede záložní elektrické vedení pro horní stanici lanovky na Sněžce. Tento kabel tak neumožnil zahájit přípravné práce v předstihu a stavba nabrala mírné zpoždění. V současné době probíhají přípravné práce v okolí nové stanice v Peci pod Sněžkou. Dřívější ukončení provozu horního úseku umožní začít likvidovat starou stanici lanovky na Sněžce a zahájení betonáže patek v obou úsecích lanovky.
Celá stavba je značně komplikovaná z hlediska klimatických podmínek, kdy je možné hlavní práce provádět pouze v létě, a zejména kvůli umístění stavby, která se nachází v 1. zóně Krkonošského národního parku. V tomto přísně střeženém území není možné použít žádnou těžkou techniku, veškeré práce tak budou probíhat z vrtulníků a ručním nářadím. Stejně tak přeprava suti z likvidovaných částí a doprava nového materiálu bude probíhat vrtulníkem.
Nová lanovka má být uvedena do provozu nejpozději koncem března 2014. Cestující budou místo dvoumístných sedaček nově vozit čtyřmístné kabinky, ale celková hodinová kapacita zůstane zachována - 250 cestujících. Tento požadavek dala správa Krkonošského národního parku, aby ochránila tuto nejpřísněji střeženou oblast.
Zdroj: Lanová dráha na Sněžku


Sněžka je právě ten výjimečný případ, že se jedná o nejvyšší horu, proto na ní lidi polezou vždycky v houfech. Jde jen o to, jestli část z toho nepřevézt lanovkou.
A z hlediska ochrany květny a pod. je lanovka vlastně šetrnější, protože ty turisty dopraví rovnou na vrchol a zpět a nikdo tam nebude cestou šlapat po kvítí.
Cena je kolem 300 milionů, z toho 230 milionů nasype Eurosajůz, zbytek platí Pec z městské kasy.
Luxian
To je odpověď i na vaší otázku. Fakt nevím, proč bych měl z daní dotovat ničení vrcholových partií Krkonoš. Jestliže je mezi námi tolik flákačů, kteří se MUSÍ dostat na Sněžku, ale nedovedou tam vylézt po svých – tak ať si to platí ze svého.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
