Tábor — Druhým květnovým dnem se na naši nejstarší elektrifikovanou trať 202 z Tábora do Bechyně vrátil po téměř devítiměsíční pauze pravidelný elektrický provoz. Bohužel se však nejedná o výsledek hledání vhodných moderních elektrických vozidel, několikrát mediálně slibovaných Krajským centrem osobní dopravy ČD v Českých Budějovicích, ale o dočasný návrat stejnosměrných lokomotiv řady 113 na všechny provozované osobní vlaky. Důvodem obnovení provozu těchto lokomotiv do čela všech osobních vlaků na trati je zahájení nepřetržité výluky traťové koleje mezi Táborem a dopravnou Slapy, která potrvá až do 26. června letošního roku. V rámci výluky bude provedena především komplexní rekonstrukce mostu v traťovém kilometru 0,401 (tzn. jeden z tzv. "Černých mostů“ přes Budějovickou ulici v Táboře). Původní most o rozpětí okolo 15 metrů bude nahrazen novějším mostem s větším rozpětím, které bude činit 21 metrů. Součástí oprav je v neposlední řadě i rekonstrukce železničního svršku na trati v celkové délce 265 metrů, včetně úpravy geometrické polohy koleje, související úpravy trakčního vedení, přeložky kabelů vedoucích po mostě, parovodu pod mostem a také provedení nové kanalizační přípojky pro odvodnění mostu.
Vzhledem k tomu, že se zbylá část trati v úseku Slapy - Bechyně ocitla v izolaci od zbytku železniční sítě, České dráhy rozhodly po dobu výluky uvést do provozu již zmíněné lokomotivy, konkrétně stroje 113.001-2, 002-0 a 003-8 a čtyři osobní vozy řady Bt288, jelikož u nasazení v současnosti zde běžně používaných motorových jednotek řady 814 Regionova by byl při výluce problém s doplňováním pohonných hmot. To je mimo vyhlášené čerpací stanice striktně zakázáno předpisy SŽDC z důvodu ochrany životního prostředí. S nasazením jiných typů vozidel než doposud bylo také třeba zavést „Povolení mimořádné přechodnosti vozidel řady Bt288 na dráze Tábor - Bechyně“, neboť právě přechodnost osobních vozů byla i jedním z důvodů odstavení lokomotiv v srpnu loňského roku z provozu do zálohy. Od té doby na trati místo žehliček jezdily kromě Regionov také motorové lokomotivy řady 742 s přívěsnými vozy Btx. Nákladní doprava je po dobu výluky na trati zrušena úplně, ale i ta je už řadu let vedena pouze motorovými stroji.
Nadcházející dva měsíce jsou tedy pro fotografy, ale i železniční nadšence a turisty příležitostí opět se setkat, byť jen na části trasy, s provozem ještě před několika lety běžným. I přes vysoké náklady se zprovozněním dlouhou dobu nepoužívaných lokomotiv řady 113, budou tyto lokomotivy po skončení výluky znovu odstaveny do zálohy, ačkoli s nadcházející letní sezónou by byl elektrický provoz na této trati nejspíše i lákadlem pro mnohé turisty, kteří přijíždí za výjimečností této trati z celého světa.
Aktualizace 10.5. - Jak ale potvrdila regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, nákup nových lehkých elektrických jednotek pro tuto trať se v nejbližších letech neplánuje. České dráhy se totiž budou nyní předně snažit zajistit nová vozidla na ty tratě, na které budou vypsána výběrová řízení, což se Bechyňky stejně jako naprosté většiny dalších tratí v Jihočeském kraji zatím netýká. Cestující proto čeká nejspíše dalších několik let s motorovými jednotkami Regionova. Alespoň pro milovníky starších souprav s elektrickou lokomotivou, jaké jezdí nyní při této výluce, však svítá malá naděje. České dráhy totiž plánují tyto lokomotivy na trati opět turnusovat na čtyřech spojích, zejména v ranní špičce, avšak to až poté, co se vyřeší problém s přechodností přívěsných vozů a centrálním zavíráním dveří.
Zdroj: SŽDC, Rozkaz o výluce, České dráhy

Finrod Felagund: Víceméně souhlasím, akorát ta řada 111 DB asi na 25 kV 50 Hz jednoduše přestavět nepůjde. Pokud je mi známo, je to poslední lokomotiva klasického typu s "univerzálními" motory - stejnosměrné sériové motory napájené jednofázovým střídavým proudem. Proud v buzení a kotvě má stejnou polaritu, takže se to točí, i když průběh momentu je pulzující (běžně se to používá u domácích spotřebičů), vadí jen ztráty vířivými proudy, které na 16,7 Hz ještě jdou, ale rostou s druhou mocninou frekvence, takže na 50 Hz už je takové řešení pro trakci nepoužitelné. Kvůli těmto motorům vlastně vznikla celá ta napájecí soustava s frekvencí 16,7 Hz. Ale to je jen tak na okraj, souhlasím že jiné vhodné ojetiny pro ČD by se našly.
zdraví
hank
No, 810 už asi "být" přestávají, aspoň ty, do kterých se nebojí "zabořit šroubovák". Slyšel jsem už cosi o nákupu ze Slovenska... 8-O
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2187525
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2141681
Finrod Felagund: Protože 810 jsou. To je logika ČD. :(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
