Praha - České dráhy v úterý na tiskové konferenci oficiálně představily své hospodářské výsledky za minulý rok. Skupina České dráhy za rok 2011 zvýšila své provozní výnosy téměř o dvě miliardy korun (asi o 5%) a skončila s čistým ziskem ve výši 491 milionů. Jak uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, podílelo se na tom jak zvýšení tržeb a meziroční nárůst cestujících téměř o dvě procenta, tak hlavně vnitřní úspory, snížení mzdových nákladů a prodej majetku. Stovky milionů také dráhy získaly v souvislosti s převodem tzv. živé dopravní cesty (tj. výpravčích, signalistů aj.) pod státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Pokud se podíváme na hospodářské výsledky odděleně podle jednotlivých částí skupiny ČD, samotný osobní dopravce České dráhy vydělal 314 milionů korun (oproti roku předtím, kdy byla 50 milionů ztráta), nákladní dopravce ČD Cargo pak i letos skončil ve ztrátě téměř 60 milionů (předminulý rok ztráta 860 milionů). I v nákladní dopravě však došlo ke zvýšení tržeb, a to rovněž o dva procentní body.
Na výsledcích hospodaření obou společností se pak výrazně podílelo také zvýšení cen elektřiny, pohonných hmot i poplatků za dopravní cestu, a také omezení objednávek o desetiny až jednotky procent ze stran většiny krajů i Ministerstva dopravy. V neposlední řadě také České dráhy přestaly dostávat dotace na provozování expresních vlaků mezi Prahou a Ostravskem, které začaly jezdit na vlastní podnikatelské riziko dopravce, tedy stejně jako spoje SC Pendolino. Ty v loňském roce využilo i přes hlasitý nástup konkurence téměř 950 tisíc cestujících. Naopak další expresy, spoje mezi Prahou a Brnem, zůstávají i přes nevoli konkurenčního RegioJetu zahrnuty v závazku veřejné služby. Právě na těchto spojích se podle dopravce v loňském roce po zavedení akčních cen razantně zvýšil počet cestujících, a to až o 40%.
Z dalších čísel, které České dráhy ve své ročence uvádějí, můžeme například upozornit na počet prodaných aplikací pro In-Karty, kterých se loni prodalo 323.690 (téměř 900 denně), 202.979 doručených zásilek pomocí služby ČD Kurýr (přes 550 denně) nebo celkem 514 jízd se službou ČD Taxi, která byla zavedena v září loňského roku. Nárůstu se dočkala i poptávka po přepravě autovlaky, které loni převezly rekordních 12.633 aut (více než 34 denně) a 417 motocyklů. Tento nárůst byl umožněn i díky odkupu vozů řady DDm od ÖBB, které umožňují přepravu aut až do výšky 196 cm.
Hospodaření ČD také stále zásadně ovlivňuje vcelku razantní obnova vozového parku. V loňském roce začaly dodávky motorových vozů Stadler RS1 RegioShuttle, začala výroba dalších nových vlaků Škoda 7Ev RegioPanter a PESA LINK II, a také pokračovala výroba dalších jednotek Regionova a CityElefant. Byly dodány první řídící vozy řady Bfhpvee a pokračovaly dodávky modernizovaných vozů Bdtn. Z osobních vozů můžeme dále vyjmenovat zejména rekonstrukce vozů Aee, Apee, Bee a Bpee či revitalizaci starých vozů A, BDs a B. Naopak lokomotivy řady 380 z produkce plzeňské Škody stále nejsou schváleny v okolních zemích, a České dráhy proto budou po výrobci požadovat mnohasetmilionové penále.
Zdroje: České dráhy, ŽelPage
Podstatné však je, že zde není uvedena jen EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů). Což je obecně údaj úplně na prd, ale dráhy se s ním vehementně všude chlubí, páč vypadá velmi dobře v porovnání s výsledným údajem o ztrátě. V.
- nákup nových se projeví v prvé řadě v rozvaze vyššími účetními hodnotami movitého majetku. S tím souvisí významný růst odpisů (nepeněžní snížení provozního zisku, proto taky s takovou radostí v posledních letech reportují EBITDA, který je zisk před započtením odpisů, úroků a daní). S ohledem na to, že významná část je financovaná úvěrem pak taky vzrostly finanční náklady spojené s těmito úvěry (úroky, správa úvěru, kursová rizika atd.). Vyšší odpisy a úvěry zčásti pomáhají snižovat daně (je vyšší daňový štít díky vyšším nákladům). Pokud tedy má cenu řešit daně jako náklad u společnosti, která je 100% vlastněna státem a zároveň je silně závislá na subvencích z veřejných rozpočtů.
- dtto se dá říct o zásadnějších údržbách a rekonstrukcích stávajícího vozového parku
- malá běžná údržba zpravidla jde rovnou do nákladů daného období.
Btw, kolik stovek mega ze to modri dostali za prevod placacek pod SZDC? Ja jen, jestli bez tyhle injekce by to bylo v plusu, nebo uz v cervenem... :-/
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.