Praha - České dráhy v úterý na tiskové konferenci oficiálně představily své hospodářské výsledky za minulý rok. Skupina České dráhy za rok 2011 zvýšila své provozní výnosy téměř o dvě miliardy korun (asi o 5%) a skončila s čistým ziskem ve výši 491 milionů. Jak uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, podílelo se na tom jak zvýšení tržeb a meziroční nárůst cestujících téměř o dvě procenta, tak hlavně vnitřní úspory, snížení mzdových nákladů a prodej majetku. Stovky milionů také dráhy získaly v souvislosti s převodem tzv. živé dopravní cesty (tj. výpravčích, signalistů aj.) pod státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Pokud se podíváme na hospodářské výsledky odděleně podle jednotlivých částí skupiny ČD, samotný osobní dopravce České dráhy vydělal 314 milionů korun (oproti roku předtím, kdy byla 50 milionů ztráta), nákladní dopravce ČD Cargo pak i letos skončil ve ztrátě téměř 60 milionů (předminulý rok ztráta 860 milionů). I v nákladní dopravě však došlo ke zvýšení tržeb, a to rovněž o dva procentní body.
Na výsledcích hospodaření obou společností se pak výrazně podílelo také zvýšení cen elektřiny, pohonných hmot i poplatků za dopravní cestu, a také omezení objednávek o desetiny až jednotky procent ze stran většiny krajů i Ministerstva dopravy. V neposlední řadě také České dráhy přestaly dostávat dotace na provozování expresních vlaků mezi Prahou a Ostravskem, které začaly jezdit na vlastní podnikatelské riziko dopravce, tedy stejně jako spoje SC Pendolino. Ty v loňském roce využilo i přes hlasitý nástup konkurence téměř 950 tisíc cestujících. Naopak další expresy, spoje mezi Prahou a Brnem, zůstávají i přes nevoli konkurenčního RegioJetu zahrnuty v závazku veřejné služby. Právě na těchto spojích se podle dopravce v loňském roce po zavedení akčních cen razantně zvýšil počet cestujících, a to až o 40%.
Z dalších čísel, které České dráhy ve své ročence uvádějí, můžeme například upozornit na počet prodaných aplikací pro In-Karty, kterých se loni prodalo 323.690 (téměř 900 denně), 202.979 doručených zásilek pomocí služby ČD Kurýr (přes 550 denně) nebo celkem 514 jízd se službou ČD Taxi, která byla zavedena v září loňského roku. Nárůstu se dočkala i poptávka po přepravě autovlaky, které loni převezly rekordních 12.633 aut (více než 34 denně) a 417 motocyklů. Tento nárůst byl umožněn i díky odkupu vozů řady DDm od ÖBB, které umožňují přepravu aut až do výšky 196 cm.
Hospodaření ČD také stále zásadně ovlivňuje vcelku razantní obnova vozového parku. V loňském roce začaly dodávky motorových vozů Stadler RS1 RegioShuttle, začala výroba dalších nových vlaků Škoda 7Ev RegioPanter a PESA LINK II, a také pokračovala výroba dalších jednotek Regionova a CityElefant. Byly dodány první řídící vozy řady Bfhpvee a pokračovaly dodávky modernizovaných vozů Bdtn. Z osobních vozů můžeme dále vyjmenovat zejména rekonstrukce vozů Aee, Apee, Bee a Bpee či revitalizaci starých vozů A, BDs a B. Naopak lokomotivy řady 380 z produkce plzeňské Škody stále nejsou schváleny v okolních zemích, a České dráhy proto budou po výrobci požadovat mnohasetmilionové penále.
Zdroje: České dráhy, ŽelPage
Jozko - na tvoji otazku se da rict zhruba to, ze pokud nejsi zamestnany v zahranici, tak nekdo ten cesky prumysl podporit bude muset, protoze jinak budes bez prace. To je zhruba odpoved:)
...aspiruje na džouk týdne :-)
Dělám momentálně mj. i pro jednu zlínskou firmu vyrábějící elektroniku. Fakt mám mít strach, že dostanu padáka jen proto, že ČD přestaly odebírat mašiny ze Škodovky?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.