Hamburg/Berlin — Společnost Bombardier získala od DB Regio kontrakt na dodávku celkem 16 čtyřvozových poschoďových jednotek pro regionální dopravu, určených primárně pro tratě ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko – konkrétně pro linky Hamburg - Kiel a Hamburg - Flensburg. Zakázka má celkovou hodnotu 160 milionů eur a je součástí rozsáhlé rámcové smlouvy s DB AG, během níž bude dodáno rovněž 135 patrových vozů pro vlaky InterCity a celkem 21 vozů (z toho tři trakční) pro regionální dopravu. DB Regio začátkem února získala 13letý kontrakt na uvedené linky v tendru, kde zvítězila nad dopravci Nordbahn a Nord-Ostsee-Bahn. Kromě toho se mělo na konci března rozhodnout i o částečně souběžných linkách Hamburg – Itzehoe a Hamburg – Wrist.
Nové jednotky jsou koncipovány jako čtyřvozové, s motorovými vozy na obou koncích. Motorové vozy mají vstup přímo do spodního patra (z tohoto pohledu jsou tedy nízkopodlažní), vložené vozy mají vstupní dveře umístěny nad podvozkem. Maximální rychlost vlaku je 160 km/h; od toho si provozovatel slibuje možnost zahuštění taktu na daných tratích díky kratším jízdním dobám nových jednotek. Nové vlaky charakterizuje především nový design interiéru i exteriéru. Prostor mezi sedadly je větší než u předchozích dodávek patrových vozů, navíc je ve vlacích více míst pro jízdní kola a rozměrnější zavazadla. Díky širokým dveřím bude zrychlena výměna cestujících. Koncepce vlaku s jednotlivými vozy navíc umožňuje prodloužení nebo zkrácení podle provozní potřeby. Díky automatickým spřáhům na vnějších čelech motorových vozů bude možné realizovat různé kombinace vlaků a vlaky v nácestných stanicích rozpojovat podle příslušného směru (tzv. Flügelzugkonzept). Motorové vozy jsou vybaveny novou elektrickou výzbrojí a řídícím systémem MITRAC 1000, která mj. umožní vysoké zrychlení a jízdu stálou rychlostí.
Soupravy budou dodány ve druhé polovině roku 2014; jako zajímavost je možné uvést, že v rámci této zakázky bude dodán jubilejní dvoutisící patrový vůz pro DB. Výroba jednotek bude probíhat v závodech v Görlitz (finální montáž), Siegen (výroba podvozků) a Västeras (elektrická výzbroj).
Čistě laickým odhadem bych řekl, že opravdu o hodně... Přeskládávat soupravy, kvůli tomu, že jeden vůz ze soupravy klekl, asi nepadá v úvahu.
Ale asi Desira, Flirty apod jsou poněkud spolehlivější než Elefanty, tak to tak nevadí...
Snad bude i Panter..
A fakt je to rozpojení Jacobsenů v dílně o tolik obtížnější?
JB: Část nad podvozkem bylo přece možné protáhnout až k nástupnímu prostoru, tím by za podvozkem pod podlahou vznikl poměrně velký prostor pro přístroje a bedny zpod sedadel by šlo odstranit. Současně by zde do budoucna byla další možnost - do prostoru za podvozkem nacpat dieselgenerátorové soustrojí a vytvořit tak se stejnou skříní motorový vůz (nebo chcete-li jednotku).
Vešel by se tam přiměřený dýzl? Podle délky motorových modulů u Talentů a Desir bych čekal, že by to chtělo ty dveře posunout o jedno okno blíž ke středu vozu.
Vzhledem k tomu mi rozumně roztroušená trakce po střechách nepřipadá vůbec jako špatný přístup při návrhu elektrické jednotky - právě díky maximalizaci prostoru pro cestující, možnosti vysokého měrného výkonu (byť ten RP zrovna nepobral), nízkému nápravovému tlaku a tím pádem možnosti povolit vyšší I i tam, kde by to pro těžší vozidla nešlo apod.
To všechno nejlíp s takovými proběhy mezi "zvedákovými" prohlídkami, aby bylo jedno, jaké je zázemí v konkrétní oblasti (a smluvně ošetřené tak, aby každý den neschopnosti vyšel pojišťovnu pěkně draho), aby bylo dopravci jedno, jestli vyhraje třídílná jednotka se "samostanými" díly, nebo čtyřdílná na jakobsech...
JB: Elektrizace Cheb - Marktredwitz? Jaký to má smysl, když v současném stavu jsou nejbližší dráty až někde u Norimberka
Ne že by bylo možné příliš odporovat Keppertově poznámce o kusu papíru, ale memorandum mluví o elektrizaci až do Norimberka. A také že kvůli nákladní dopravě chtějí žebrat u spolkové vlády i o elektrizaci Řezno – Marktredwitz (- Hof).
Spojení Praha - Mnichov chtějí zkrátit nejdřív na 4,5 hodiny s cílem 3 h s dvouhodinovým taktem a vidí ho jako část budoucího koridoru do Varšavy. Dvojjazyčný text memoranda je tady: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/6FBD77E1-44F1-4589-95D9-B8215980A4F7/0/120423Memorandum.pdf
Prvotní škodovácké malůvky jednotky dvou- až třídílné na Jacobsech se mi osobně koncepčně moc libily, teď mi příjde že se z toho vyklubal systém který si dělá nároky na pokrytí skoro celé škály od celkem malých dvouvozových konfigurací až po (skoro) libovolně dlouhé mnohavozové jednotky. Což je sice hezké, jednou řadou pokrýt všechno, ale je to za cenu nemalých kompromisů kvůli kterým to dost možná nebude to pravé ani v jednom segmentu... tedy věřím že to nakonec bude jezdit, ono třeba takové Tornádo je taky použitelný vlak, ale když člověk vidí jak to mohlo být lepší...
Kdoví jestli se kdy dočkáme objednání (třeba i ze zahraničí) něčeho jiného než dvou- a třívozové konfigurace, pro které jsou ty srandičky s distribuovaným pohonem hooodně zbytečné...
Jo mimochodem, u dvouvozové JPJ jsou tedy měniče dva (jeden pro každý vůz = pro 1 poháněný podvozek) nebo jeden (jen v jednom z jinak totožných vozů? U třívozové jeden měnič pro dva podvozky a jeden pro jeden? To jsou pěkně šišatý poměry u těch krátkých konfigurací, chápu že u čtyřvozové by to vyšlo hezky a co pak dál, pětivozovka by měla jeden měnič pro tři (utáhne to?) nebo by byl vložený "meničový" vůz? Příjde mi že to tu údajně jednoduchou modularitu dost kazí...
JPJ má spoustu chyb, ale průchozí řešení bych zrovna nekritizoval. V dnešní době spojení návalky je nesmysl. Neutěsněný přechod (byť za dveřma) je obrovským zdrojem hluku, prachu, smradu, chladu...
Spojení vozu z jakobsema je jednodušší, ale spojení vagónů s běžnými podvozky není zas takový problém - viz Pendolino, Railjet, Desiro...
Děkuji za podrobné vysvětlení! :-)
Je s dělením problém natolik, že se nedá vykonávat bez nějakého dílenského vybavení? Pokud ano, nepripadalo by vám už výhodnější použít Jacobsovy podvozky? Aspoň některé, když je pohon už takhle distribuovaný mezi jednotlivé podvozky? Vybavuje se mi zrovna IC Flirt pro Norsko. A také dávné malůvky, kde byla JPJ nízkopodlažnější a jacobsovitější.
(Mimochodem - vyhýbání se vulgarismům mi v poslední době připadá jako nesnadná ale o to zajímavější sportovní disciplína :-D )
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.