Dorset — Pokud jste si po přečtení nadpisu promnuli své oči v domnění, že vidíte špatně, pak Vás ujišťuji – nikoliv, vidíte správně. A hned Vám vysvětlím, co že se to děje. V podstatě je to jednoduché. Hledal jsem název pro pravidelné aktualitky z Velké Británie. Z mnoha variant mi tato vyšla jako ta nejlpeší. A tak vám představuji komentované aktualitky s názvem Anglické pražce, které s pravděpodobnou čtrnáctidenní pravidelností budou na stránkách ŽelPage komentovat zprávy z Albionu, jež se nějak týkají železniční a příbuzné problematiky. To vše v mém stylovém podání – tedy s humorem, sarkasmem, lehkou ironií a značnou neúctou k umělým autoritám. Jste připraveni?
A to si mám nechat rozpůlit statek?
Rozhořčeně argumentovala paní Alex Sheffield, která spolu se svým manželem vlastní statek nedaleko Chiltern Hills. Nejen jejich rodiny a majetku se dotkne plánovaná výstavba vysokorychlostní tratě HS2 z Londýna do Birminghamu (1. fáze), s uvažovaným prodloužením k severněji položeným městům Leeds a Manchester. S trochou nadsázky se mohly zděšeně tvářit i jejich ovečky, které mají na statku své místo: "A vezmete nám pastvu?"
Prvotní nadšení kolem výstavby HS2 bylo zcela pochopitelné: vědecké kapacity podsouvaly politickým kapacitám výhody, které budou "pršet" na každý metr zastavěné plochy. Poslední publikovaný odhad hovořil jasnou řečí: za každou vydanou libru při stavbě HS2 následně zinkasujeme 84 penny navíc – tedy 1,84 libry. Byla to krásná doba a krásně se to poslouchalo. Do okamžiku, než v prosinci roku 2011 vyplavala na povrch o něco méně optimistická analýza, která nenechala na plánované stavbě HS2 doslova a do písmene nit suchou. A tak se veřejnost mohla kochat z předpokladu, že "stovky nových pracovních příležitostí jsou pouhou utopií předchozí i stávající vlády – nic takového se nestane, neboť správce infrastruktury, Network Rail, pouze posílí již zavedené regionální pobočky o potřebné zaměstnance, a to je vše." A kdyby jen jedna kritická poznámka. Ono jich začalo přibývat: "Návaznost na regionální podnikatelské a průmyslové prostředí je nesmysl – bude snad vlak HS2 stavět uprotřed pole poblíž průmyslové zóny?" Tak bez příkras okomentoval stav věcí budoucích ekonomický ústav The Institute of Economic Affairs (IEA). A když prakticky vzápětí vznikla občanská iniciativa NIMBY (Not In My BackYard – Ne na mém pozemku, volný překlad), David Cameron určitě nebyl potěšen. A jakmile na veřejnost "velmi zvláštním způsobem" unikla konkrétní analýza IEA, bylo jasné, že "válka o HS2" se rozhodně neobejde bez padlých hrdinů. Kdo to bude, o tom více v již rozepsaném komentovaném článku.
Odměny? A co je na nich divného?
Podivil se nejspíš Sir David Higgins, výkonný ředitel Network Rail, státní organizace, jejíž úkolem je správa majetku a zařízení, které jakkoliv souvisí s železničním provozem. Předpokládám, že David Cameron ve své premiérské rezidenci na 10 Downing Street určitě neskrýval nadšení, když v denním tisku spatřil téma "odměny vedoucích pracovníků Network Rail". Je to totiž už druhý konkrétní příklad marnotratného rozhazování peněz ze státní kasy. Tím prvním provinilcem byl Stephen Hester, výkonný ředitel banky RBS (Royal Bank of Scotland). Přitom to byl zrovna Hester, kdo RBS "udělal": z malé banky za dobu svého působení vytvořil kolos, který byl ceněn napříč Evropou – a nejen tam. Nicméně, po jedné nepodařené akvizici vytvořila RBS v roce 2007 ztrátu ve výši 35,2 miliard liber šterlinků. Nebýt pomoci státu, který v roce 2008 podstatnou část této ztráty zasubvencoval (27,5 mld. liber), banka by šla ke dnu. Stát banku padnout nenechal a Stephen Hester si mohl užívat vysokého státního vyznamenání, jehož se mu v roce 2006 dostalo z rukou královny Alžběty II.
Nyní se na veřejnosti, kdoví odkud, objevily velmi konkrétní informace o loňských odměnách členů nejvyššího vedení Network Rail:
- David Higins, Network Rail, výkonný ředitel společnosti: návrh odměny do výše 340.000 liber šterlinků
- Patrick Bucher, Network Rail, ředitel pro finanční operace: obdržel 350.000 liber šterlinků
- Robin Gisby, Network Rail, provozní ředitel: odměna 330.000 liber šterlinků
- Peter Henderson, Network Rail, ředitel odd. správy majetku: odměna 440.000 liber šterlinků
- Simon Kirby, Network Rail, projektový a investiční ředitel: odměna 330.000 liber šterlinků
- Paul Plammer, Network Rail, ředitel realizace projektů: odměna 310.000 liber šterlinků
Tudíž vzato kolem a kolem: pokud se zastavím pouze u těchto dvou kauz, pak se nedivím tomu, že nálada veřejnosti nejen vůči organizaci Network Rail, a zejména pak stavbě HS2, je krajně negativní. Stejně jako v jiných zemích Evropy, i Velká Británie nakročila k další etapě finanční krize, která má být dle prognóz odborníků ještě horší, než krize, která prošla Evropou v letech 2008 a 2009.
Dráždit za takové situace své poddané, kteří v loňském roce zaslali drahým "drahám" dotaci ve výši 4 miliardy liber, mi přijde opravdu přinejmenším odvážné. A to ještě nevíme, jak veřejnost stráví informace o upraveném finančním rozpočtu HS2, který – opět zcela náhodou – spatřil světlo světa minulý týden.
Takže se máme určitě nač těšit. Ale o tom příště…
Zdroj: The Independent, Daily Mail, BBC
1 2 | Zpráv na stránku: |
Jeden rozdíl bych tu ale viděl: Britové si to nenechají líbit!
a samozrejme, nic vam nebrani napsat aktualitu pro zelpage!
Inak datum na dokoncenie stavby HS2 je stanoveny na rok 2026 a Briti sa maju na co tesit. Co som videl plany, tak projekt rata s kompletnym prestavanim a zvecsenim stanice London Euston (z ktorej ma HS2 zacinat a v sucanosti tam operuju hlavne Virgin Trains), vybudovanim novej zapadolondynskej stanice Old Oak Common, ktora by sa nachadzala na dolezitom zeleznicnom uzle medzi Kensal Greenom a Actonom, mimochodom nedaleko sidla BBC. Plus prepojenie na letisko Heathrow a samozrejme prevadzkova rychlost 360 km/h.
Inak ja by som skor napisal clanok v takomto duchu, trosku si na to HS2 podrobne posvietit ako by to malo vyzerat, a nie clanok zalozeny na nejakych klepoch o platoch z anglickych dennikov podobnych ako je v CR Aha! alebo na Svk Novy Cas. Humus a nabalovanie je proste vsade a Britov je 60 milionov takze asi tak. Akurat ten pomer zlodejov a nabalovacov je trosku iny ako napriklad na Slovensku.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.