Praha — České dráhy po více než roce od vyhlášení (a téměř po dvou letech od oficiálního oznámení záměru) uzavřely výběrové řízení na modernizaci 40 vozů řady Bmee. Nové označení vozů, které by se měly stát těmi nejlepšími velkoprostory druhé třídy klasické stavby (s výjimkou souprav Siemens Viaggio Comfort, které jsou ale napevno spojeny), by mělo být Bdmpee. Vítězem soutěže, do které se přihlásili 4 zájemci, na modernizaci těchto vozů se stala firma Pars nova, která zvítězila s cenou 695,6 milionů korun (17,39 milionů na vůz). Tato cena je tak o téměř 185 milionů nižší, než byl původní předpoklad Českých drah a jeden vůz tak vyjde o více než 4,5 milionu levněji, než byl původní záměr. Všechny vozy by měly být zmodernizovány do 32 měsíců od podpisu smlouvy.
Ve vozech se zruší současné oddíly po 6 místech a nově budou instalována sedadla ve velkoprostorovém oddílu. Samozřejmostí u vozů pro nasazení zejména na expresní vlaky tak bude klimatizace, automatické předsuvné a přechodové dveře, WC s uzavřeným systémem, zásuvky na 230 V či elektronický informační a rezervační systém. Vozy by měly disponovat zcela novým interiérem s kompletně novým obložením stěn, stropů, podlah a oken. Velkoprostorový oddíl bude osazen 80 zcela novými polohovatelnými sedadly. Na všech místech bude vždy k dispozici stolek, ať již u leteckého uspořádání, nebo u sedadel ve čtveřicích. Kromě změn, viditelných na první pohled cestujícími, budou dosazeny nové centrální zdroje energie (CZE), magnetické kolejnicové brzdy či přemostění brzdy záchranné jakožto podmínky pro provoz na tratích s tunely délky až 5 kilometrů.
Výměna stráží na ostravských expresech?
V době dodávek modernizovaných vozů Bdmpee budou Českým drahám dodávány také zcela nové soupravy Siemens Viaggio Comfort, které chtějí České dráhy nasazovat na dálkové spoje na 1. tranzitním koridoru. Půjde jednak o spoje z Prahy přes Břeclav dále do Rakouska a pak také z Prahy přes Děčín do Německa. Na druhém jmenovaném vozebním rameni ale není nasazení ještě zcela jisté, vzhledem k jednání o společné vozbě dálkových vlaků spolu s Deutsche Bahn ze strany konkurenčního RegioJetu. V konečném důsledku ale Českým drahám "zůstane" několik desítek vozů Siemens Ampz/Bmz/WRmz, které zde doposud jezdí. Právě tyto vozy, spolu s nově modernizovanými vozy Bdmpee, Bbdmpsee a WRmee, budou patřit k tomu nejlepšímu, čím budou v oblasti vozů klasické stavby České dráhy disponovat.
Dá se proto předpokládat, že právě tyto vozy budou prioritně nasazovány na vlacích z Prahy na Ostravsko a Vsetínsko, kde drahám již v současnosti konkuruje společnost RegioJet. Současné nasazované vozy Aee/Apee/Bee/Bpee z tzv. "trnavských rekonstrukcí" by pak byly nasazovány na ostatních, dosud trochu opomíjených ramenech. Zlepšení by se tak mělo dočkat spojení Prahy s Chebem a Českými Budějovicemi, či Bohumína s Brnem. Tento záměr prezentovaly České dráhy při podpisu na nákup souprav Siemens Viaggio Comfort. Přinášíme tak tabulku s porovnáním parametrů nově modernizovaných vozů Bdmpee. Srovnání je jednak s vozy Bpee Českých drah, které jsou zde v současnosti nasazovány, tak také s uvažovanými velkoprostorovými vozy společnosti RegioJet, která je prezentuje ve svých palubních průvodcích jako vozy, které měly být uváděny do provozu v průběhu roku 2012. V současnosti s těmito vozy ale RegioJet počítá nejdříve až pro rok 2013 a to ještě pro rozjezd nové linky Praha - Brno či dalších projektů.
Porovnání velkoprostorových vozů ČD / Regiojet klasické stavby | |||
---|---|---|---|
typ vozu | ČD Bpee | ČD Bdmpee | RJ Bmpz |
Počet vozidel | 34 | 40 | ? |
Délka (m) | 24,5 | 26,4 | 26,4 |
Počet míst | 78 | 80 | 76 |
Počet řad | 20 | 20 | 20 |
Polohovatelná sedadla | Ne | Ano | Ano |
Uspořádání | 2+2 | 2+2 | 2+2 |
Stolky u sedadel ve čtveřicích | Polostolky | Ano | Ano |
Stolky u sedadel za sebou | Vysouvací | Sklopné | Sklopné |
Klimatizace | Ano | Ano | Ano |
Zásuvky 230 V | Ano | Ano | Ano |
Uzavřené WC | Ano | Ano | Ano |
El. informační/rezervační systém | Ano/Ano | Ano/Ano | ?/? |
Wi-Fi | Plánuje se | Plánuje se | Ano |
LCD v sedadlech | Ne | ? | Ano |
Vnitřní systém CCTV | Ne | ? | Ano |
Prostor pro jízdní kola | Ne | Ano, 4 | Ne |
Kuchyňka | Ne | Ne | Ano |
Zdroj: České dráhy
Myslím, že vzhledem k tomu, jakou zde máme hustotu zástavby a četnost zastavování atd, by bylo ideální vozidla pro ryhclosti 200 - 230 kmh ( tř. 2 dle TSI HS RST). Vozdila dle tř. 1 TSI HS RST je pro nás opravdu zbytečný luxus a spolehát se na projíždění našich souprav na DB je myslím zbytečné, důležité by mělo být s čím se bude jezdit vnitro a tady si mylsím, že je rychlost 200 kmh dostatečná, cokoliv vyššího by už stálo moc peněz a přínos prakticky nulový, vzhledem k trakční dynamice vozidel atd..
Nicmene muj nazor je, ze Nemci by do Hamburgu nepustili ani ceske ICE. Oni proste nechcou nic, chcou jenom svoje. Pripadne by ho mozna pustili, ale tak nejak asi pujde o tu cenu...
LCC Life-Cycle-Costs: Náklady životního cyklu
Analýza nákladů životního cyklu zahrnuje analýzu nákladů systému po dobu celé jeho životnosti. Typické náklady na systém mohou zahrnovat:
Pořizovací náklady (nebo náklady na vývoj a výzkum).
Provozní náklady:
- Náklady při selhání
- Náklady na opravy
- Náklady na náhradní díly
- Náklady na prostoje
- Ztráta produkce
- Náklady na likvidaci
Analýza kompletních nákladů životního cyklu (LCC) může zahrnovat i další náklady, stejně jako jiné účetní/finanční prvky, jako diskontní sazby, úrokové sazby, odpisy, současná hodnota peněz atd.).
Většina z nákladů přímo souvisí se spolehlivosti a udržovatelností vlastností systému.
LCC je ekonomický ukazatel, kde jsou uvedeny a sečteny náklady na celý životní cyklus, tzn náklady na pořízení, údržbu a likvidaci daného předmětu
tak na trasu v regionálce v délce trvání 10 min by chtěl stejné křeslo jako je v premium class v RailJetu, ale běda, aby za to musdel platit něco navíc ..
Tak přijde mi to celkem nelogické, že za třídu, která byla 30 let standardem jako druhá třída, si teď budeme muset připlácet jako nad standard, abychom v už tak předraženém jízdném dostali aspoň takovou kvalitu, jako dosud.
Že jsem největší buran světa, protože ptát se na takový dotazy je neslušné.
Třeba to ani vědět nemusí a ani bych se tomu nedivil, spousty dodavatelů neví na jaký typ vozidla se jejich komponenty dostanou.. dodavatel ví, že mají objednáno tolik ks zboží v určité specifikaci a dané peníze v daném termínu a na co to bude obděratel montovat jim může být šumák :)
To bych zas neřekl. Určitě neví, kterým vozům mají ty sedačky dodat, ale ví, které továrně sedačky dodají. A i kdyby čirou náhodou nevěděl, komu sedačky dodají, tak určitě jako železniční fanda pozná Najbrt vzorek a myslím, že minimálně několik sedaček pro budoucí hytláky už muselo být vyrobeno.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.