..: Bdmpee - nová posila dálkových vlaků Českých drah :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy po více než roce od vyhlášení (a téměř po dvou letech od oficiálního oznámení záměru) uzavřely výběrové řízení na modernizaci 40 vozů řady Bmee. Nové označení vozů, které by se měly stát těmi nejlepšími velkoprostory druhé třídy klasické stavby (s výjimkou souprav Siemens Viaggio Comfort, které jsou ale napevno spojeny), by mělo být Bdmpee. Vítězem soutěže, do které se přihlásili 4 zájemci, na modernizaci těchto vozů se stala firma Pars nova, která zvítězila s cenou 695,6 milionů korun (17,39 milionů na vůz). Tato cena je tak o téměř 185 milionů nižší, než byl původní předpoklad Českých drah a jeden vůz tak vyjde o více než 4,5 milionu levněji, než byl původní záměr. Všechny vozy by měly být zmodernizovány do 32 měsíců od podpisu smlouvy.

Ve vozech se zruší současné oddíly po 6 místech a nově budou instalována sedadla ve velkoprostorovém oddílu. Samozřejmostí u vozů pro nasazení zejména na expresní vlaky tak bude klimatizace, automatické předsuvné a přechodové dveře, WC s uzavřeným systémem, zásuvky na 230 V či elektronický informační a rezervační systém. Vozy by měly disponovat zcela novým interiérem s kompletně novým obložením stěn, stropů, podlah a oken. Velkoprostorový oddíl bude osazen 80 zcela novými polohovatelnými sedadly. Na všech místech bude vždy k dispozici stolek, ať již u leteckého uspořádání, nebo u sedadel ve čtveřicích. Kromě změn, viditelných na první pohled cestujícími, budou dosazeny nové centrální zdroje energie (CZE), magnetické kolejnicové brzdy či přemostění brzdy záchranné jakožto podmínky pro provoz na tratích s tunely délky až 5 kilometrů.

Výměna stráží na ostravských expresech?

V době dodávek modernizovaných vozů Bdmpee budou Českým drahám dodávány také zcela nové soupravy Siemens Viaggio Comfort, které chtějí České dráhy nasazovat na dálkové spoje na 1. tranzitním koridoru. Půjde jednak o spoje z Prahy přes Břeclav dále do Rakouska a pak také z Prahy přes Děčín do Německa. Na druhém jmenovaném vozebním rameni ale není nasazení ještě zcela jisté, vzhledem k jednání o společné vozbě dálkových vlaků spolu s Deutsche Bahn ze strany konkurenčního RegioJetu. V konečném důsledku ale Českým drahám "zůstane" několik desítek vozů Siemens Ampz/Bmz/WRmz, které zde doposud jezdí. Právě tyto vozy, spolu s nově modernizovanými vozy Bdmpee, Bbdmpsee a WRmee, budou patřit k tomu nejlepšímu, čím budou v oblasti vozů klasické stavby České dráhy disponovat.

Dá se proto předpokládat, že právě tyto vozy budou prioritně nasazovány na vlacích z Prahy na Ostravsko a Vsetínsko, kde drahám již v současnosti konkuruje společnost RegioJet. Současné nasazované vozy Aee/Apee/Bee/Bpee z tzv. "trnavských rekonstrukcí" by pak byly nasazovány na ostatních, dosud trochu opomíjených ramenech. Zlepšení by se tak mělo dočkat spojení Prahy s Chebem a Českými Budějovicemi, či Bohumína s Brnem. Tento záměr prezentovaly České dráhy při podpisu na nákup souprav Siemens Viaggio Comfort. Přinášíme tak tabulku s porovnáním parametrů nově modernizovaných vozů Bdmpee. Srovnání je jednak s vozy Bpee Českých drah, které jsou zde v současnosti nasazovány, tak také s uvažovanými velkoprostorovými vozy společnosti RegioJet, která je prezentuje ve svých palubních průvodcích jako vozy, které měly být uváděny do provozu v průběhu roku 2012. V současnosti s těmito vozy ale RegioJet počítá nejdříve až pro rok 2013 a to ještě pro rozjezd nové linky Praha - Brno či dalších projektů.

Porovnání velkoprostorových vozů ČD / Regiojet klasické stavby
typ vozuČD BpeeČD BdmpeeRJ Bmpz
Počet vozidel3440?
Délka (m) 24,526,426,4
Počet míst788076
Počet řad202020
Polohovatelná sedadlaNeAnoAno
Uspořádání2+22+22+2
Stolky u sedadel ve čtveřicíchPolostolkyAnoAno
Stolky u sedadel za sebouVysouvacíSklopnéSklopné
KlimatizaceAnoAnoAno
Zásuvky 230 VAnoAnoAno
Uzavřené WCAnoAnoAno
El. informační/rezervační systémAno/AnoAno/Ano?/?
Wi-FiPlánuje sePlánuje seAno
LCD v sedadlechNe?Ano
Vnitřní systém CCTVNe?Ano
Prostor pro jízdní kolaNeAno, 4Ne
KuchyňkaNeNeAno

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 1.2.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
06.02.2012 (15:02)  
@M: K vám se to zřejmě ještě nedostalo. Jančura si žádné vagony v Rumunsku dělat nenechává.
registrovaný uživatel M 
06.02.2012 (1:39)  
MZ - tzn. pendolina jsou spatnej nakup, railjety jsou taky sptanej nakup. Dobre. Pokud jsou tak "vyhodne" nakupy ojetin, tak proc si RJ nechava delat ty vagony v Rumunsku nebo kde? Vypocet pritom mluvi jasne. Pripadne k cemu nove vlaky pro LE?
A pojdme dal. I kdyby nekde ty ojetiny existovaly, tak pokud se tam razantne neomezily vykony, tak ojetiny muzou byt k dispozici jedine v pripadech, kdy je "vytlaci" neco noveho. A v te zemi taky tudiz museli byt hloupi, protoze stacilo vymenit vnitrek.
05.02.2012 (23:22)  
Co se týče sedadel v nových rekonstrukcích, tak jsme ze ŽP posílali dotazy na ČD již minulý týden. Odpověď z ČD již dorazila. Takže doporučuji sledovat dál ŽP, kde v nejbližší době vyjde několik článků, kde se toto a mnohé další dozvíte.
registrovaný uživatel danz  mail  
05.02.2012 (21:53)  
Hawkey a Elias: samozřejmě, že je vždycky jasné, na jaká vozidla se který typ sedadel a jejich varianta (rozměry, příenství atd.) dodává. To asi neplatí pouze pro takové komponenty jako jsou šroubky atd. Ostatní je vesměs specifické pro daný typ vozidla a nejde tak říkajíc o dodávku ze skladu ...

Nicméně platí, že veškerá výběrová řízení a nové projekty jsou spojeny s dohodou o utajení a potenciální dodavatel se nemůže vyjadřovat prakticky o ničem, co není veřejně známé. Tj. i zda bude dodávat své výrobky na daný projekt nebo ne - a to až do doby než je to známo.
Takže se nemůžu žádným způsobem vyjádřit. Lepší je ptát se asi přímo někoho z šumperka :-)
05.02.2012 (19:18)  
Pane Zikmunde. Vaše úvahy jsou v lecčem možná dobré, ale mají jednu chybu. Stojí na "kdyby." Kdyby bylo 112 rakouských ojetin na prodej... A jsou? Pokud ne, tak je nějaká taková úloha bezpředmětná. Navíc jak bylo řečeno - podmínkou pro splacení těch 5 miliard je, aby si to na sebe vydělalo a to si vydělá jen ježděním za hranice. Stačí ale DB netlakotěsné, popřípadě tlakotěsné vozy na 200 km/h? Pokud vím, tak trasa Berlín - Hamburg byla modernizovaná z 160 km/h ne na 200, ale rovnou 230 km/h, aby se dala dosáhnot systémová jízdní doba 90 minut. Takže je otázkou, jak "rychlé" vozy tedy DB požadují.
05.02.2012 (15:50)  
JiříK. : já nejsem odborník ve výpočtech kolik stojí jedno sedadlo, já se pokouším počítat počty žáčka základní školy, s vyšší matematikou střední školy jsem měl vždycky potíž.

Když koupím jednu rakouskou ojetinu (starou přes 30 let) na rychlost 200 km (klimatizace, tlakotěsná skříň, uzavřený okruh WC) kvalitativně na vyšší úrovni než Pendolino nebo RailJet za 20 milionů, tak za 112 vozů zaplatím 2,24 miliardy.
I kdybych za nějakou doplňkovou úpravu měl v průměru zaplatit 10 milionů za kus - např. aby mi ŠKODA WERKE udělala ze 20 vozů universální řídící vozy podobné tomu co mají DB = je tam velký prostor pro jízdní kola, tak mne celá ta sranda přijde na 3,36 miliardy a mám vagóny, které mohou do celé normálně rozchodné Evropy a nepotřebují jakákoli doplňující schvalování.
No a kdybych koupil nějaké rakouské ojetiny "jen" na 160 km (červené vozy, pokud tam ještě nějaké jsou), tak bych tyhle vozy mohl koupit ještě levněji.

Myslím, že od roku 1990 jsem toho v celé západní Evropě procestoval mnohem více než dohromady všichni ti co na vrcholové úrovni ČD (jak management, tak dozorčí rada) rozhodují o nákupu vozidel - aniž by měli v ruce nějaké závazný dokument o nasazení vozidel v zahraničí > nikoli pouze svoje "velké oči", takže mám mnohem větší přehled a praktické cestovatelské zkušenosti s různými typy vozidel, jak novostaveb, tak přes 30 let starých "ojetin" (rok výroby 1976, 1977), několikráte modernizovaných, které poskytují cestujícímu mnohem více cestovního komfortu a ve srovnání s "propagandisticky luxusním Pendolinem" se jedná o skutečně luxusní vozidla.
Tu a tam jsem měl možnost užít si i "deklasifikované" jedničky ...
ÖBB považují RailJet za "prvotřídní vozidlo" s vysokým komfortem, ve srovnání s německým ICE (libovolné varianty) je to chudý příbuzný a nejen ve srovnání s německým ICE, ale i TRANSALPINEM řady 4010 ze 60. let minulého století ...

Z úst vrcholového managamentu nebo "TISKOVÝCH MLUVČÍCH" při kritice "stáří" vozidel Českých drah nikdy nezaznělo - ale podívejte se do Švýcarska, Německa, Rakouska, Francie jak stará vozidla tam jezdí ? Např. první série TGV je stará přes 30 let, na vlacích TÉOZ (druhá úroveň po TGV) jezdí vozy z let 1976/1977, podobně ve Švýcarsku, kde se u BLS jezdí se soupravami ze 60. let minulého století ...
A kdo "stáří" těchto vozidel v příslušných zemích - na rozdíl od našich končin - kritizuje ...

Skutečnou tragédií dosud proběhlých modernizací nebo "kvazihumanizací" vozů ČD je, že se nejdříve stanoví finanční limit takovéto úpravy stávajícího vozu a dodavatel se musí do tohoto limitu vejít, místo toho, abych řekl co chci, popřípadě ve vlastních opravárenských kapacitách postavil prototyp a pak vypsal soutěž na zhotoviteli s tím, že cena nesmí převýšit určitou částku ...
Když půjdu do extrémního srovnání jak je možné, že je zájem o cestování Orient-Expresem, vždyť se jedná o vozidla mnohem starší než vozidlový park ČD ... a ještě jsou lidí za jízdu těmito "troskami" platí tak velké peníze ...

Znovu opakuji 99,99 % cestujících si nevolí vlak podle toho, jak starý je vozidlový rám vozu (to je jediná věc, která na tom vozů může být skutečně několik desítek let stará), jímž jede, ale zajímá ho vnitřek toho vozu ...
registrovaný uživatel M 
05.02.2012 (14:34)  
Mozna je to tim, ze "puvodne" to bylo Berlin-Wien. Ted, kdyz je z toho Hamburg-Graz/Villach, tak uz to tak dobre nevychazi a ono ani ta kratka verze neni ideal.
Hamburg-Wien je 12 hodin (pri vynechani Ceska kratsi o 2.5 hodiny), cokoliv, co vyjede pozdeji nez v nejakych 11 hodin, uz nema sanci dorazit do cile a na to "tradicni rameno" se vlezou tak 3-4 vlaky denne, zbytek se musi nekde rozdelit chte nechte
registrovaný uživatel Kakov 
05.02.2012 (13:12)  
240.025: mě by spíš zajímalo, proč DB chtějí roztrhat tradiční vozební rameno, jestli jen pro to, aby si mohli jezdit Praha-Berlín-(Hamburg) sami nebo jsou i jiné důvody
05.02.2012 (12:58)  
a i kdyby do Německa jezdil ReJ, tak RaJ buou stále potřeba, na vnitro-R jsou to vhodná vozidla (žádný luxus, ale na současné poměry fajn standard), když nevyjde tato trasa do SRN, proč by nemohla vyjít třeba Varšava, kde bude za chvíli VRT? Nebo v budoucnu protáhnout některé spoje ve spolupráci s OeBB do Itálie, Slovinska, Švýcarska, třeba linka Ova - Curych... či vozit s nimi Linz, či celého Plečnika?
05.02.2012 (11:04)  
Nečetl jsem předchozí příspěvky, jelikož jich je hodně. Proto prosím omluvte, pokus se vyjadřuji k problému, o kterém bylo již psáno.
Nechápu, proč vozy s klimatizací mají otevírací okna. Klimatizované vozy v Rakousku, Německu a i v Polsku mají až na výjimky (důležité při výpadku klimatizace) okna pevná. Při otevřeném okně je klimatizace na nic.
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko