Praha/Mnichov — Siemens sází na novou řadu univerzálních lokomotiv Vectron, které lze v konfiguraci doslova dle přání zákazníka. Celý koncept představila společnost na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2010 a již tehdy se vedly debaty o možnosti přiblížít prodej zákazníkovi. Redakce magazínu ŽelPage byla přizvána k neveřejnému testování nového eshopu, na kterém si může libovolný železniční dopravce objednat lokomotiva doslova za několik kliknutí. Revoluční prodejní koncept v prostředí B2C před námi testovalo již několik dopravců, žádný z nich však nepotvrdil, jestli svou testovací konfiguraci také objednal. V dohledné době bude spuštěná veřejná verze eshopu www.buythevectron.com, kde si zákazník může lokomotivu nakonfigurovat podle svých potřeb a objednat.
Celý systém není nepodobný konfigurátorům, které obvykle na svých stránkách nabízí automobilky. Zákazník po vstupu do elektronického obchodu zvolí model - v případě Vectronu tedy spíš správný modul pohonu. Na výběr jsou boxy AC (střídavý), DC (stejnosměrný) a DE (nezávislý) stejně jako všechny obvyklé frekvence. Vyjma powerpacku lze konfigurovat i zpřevodování - na výběr jsou rychlost 160 a 200 km/h. Siemens samozřejmě dodává, že lze v případě zájmu lokomotivu v kterémkoliv značkovém servisu překonfigurovat na vyšší rychlost, pokud ji zákazník požadoval dodatečně. Na lak lokomotivy nejezdí, nicméně Siemens přikládá vzhledu a výbavě stroje zvláštní význam. Během výběru správného typu lokomotivy tak máte možnost v intuitivním editoru zvolit řešení laku vozidla, nahrát loga dopravce i další grafické prvky. Během našeho testování byly dostupné i předpřipravené schémata pro některé středoevropské dopravce. Zástupci společnosti potvrdili, že celý systém přebírá částečně funkcionalitu z editoru Adobe Shotoshop; v dostupných schématech tak najdou uplatnění funkce Najbrtize (revize 1.0, 1.1, 2.0, 3.0a a nightbuilds), Blonskify, ale ve vzorníku najdete i Mellow Yellow nebo černo-zlaté schéma dopravce LEO Express.
Jelikož Buy the Vectron je připraven ke zveřejnění, ptali jsme se na další plány. "Chceme zacílit i na malé dopravce a soukromé vlastníky," komentuje další vývoj tiskový mluvčí Werner von Zličín. V materiálech, které jsme měli k nahlédnutí, jsou také speciální doplňky jako tuningové polepy, chromování, vinyly, reflexní laky, křidélka, podsvícení pojezdu, nitrooxidové efekty, u dieselové verze i tuning výfuku a demontáž tlumiče. Nemohou chybět ani Čechům důvěrně známé plzeňské blesky. Při jejich aplikaci Siemens očekává, že lokomotivě se zvýší provozní rychlost na 250 km/h, aby mohla být nasazena s vysokorychlostními soupravami Viaggio Hispeed Comfort. V konfigurátoru lze najít i retroschemata, které vznikly byly používány při testování systému vývojáři a byly ponechány jako vzorové. V případě zájmu si tak můžete objednat např. "ČSD rudý", "ČSD khaki s žlutým pruhem" stejně jako většinu z laků v setu "Brünner Taucherbrille". Dopravci ale nemusí při nákupu zanedbat své zaměstnance - do výbavy lze kromě zabezpečovacích systémů a radiostanic objednat také palubní zábavný systém, mediaserver, hifi, wifi, popř. celou herní konzoli pro krácení volného času na obratech. "Herní konzole je integrovaná s palubními displayi a zdarma jsme předinstalovali hry Transport Tycoon Deluxe i MS Train Simulator," představuje nabídku obchodní zástupce společnosti.
Konfigurátor jsme testovali spolu se zástupci Forejtar Railways, kteří však zůstávají u starších lokomotiv řady 749 - s ohledem na jejich investory a klíčovou roli v projektu se to dá pochopit. Přesto jejich frančíza ŽelWays uvažuje, že se stane jedním z prvních zákazníků v představeném eshopu. Objednávku máme již téměř hotovou.

Jdeme okamžitě do toho :-)
"Velky krok pro lidstvo, maly pro ajtaky" :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
