Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.
Jednotně a v korunách i levněji
Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.
JLV ve výpovědi
Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.
Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.
Nová koncepce od léta
Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.
Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.
Vlakušky i ve druhé třídě?
Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.
evidentne nemas vubec tuseni, ze existujou normy pro pripravu a uchovavani potravin. nekomentuj neco, cemu nejspis fakt nerozumis...
České televizní reality show je třeba brát s velkou rezervou. Vím o případu , kdy v jednom středně velkém městě je jedna top restaurace , kde se tento pořad též natáčel. Tím "bláznem" byla tato restaurace vyhodnocena jako totálně nevyhovující.No jo , jenomže cca km od této restaurace má restauraci vzdálený příbuzný mistra Pohlreicha. Takže toto znemožnění nebylo motivováno ničím jiným než snahou svému příbuznému pomoci. Nicméně se mu to nepovedlo. Do této top restaurace chodí dál davy a k příbuznému pana Pohlreicha nechodí nikdo. Stejně jako před vysíláním tohoto pořadu.
Jenže hospoda na kolejích, to znovu opakuji, si na sebe nikdy nevydělá
Jsem skeptik i v tom , zda nějaký fungl nový klimatizovaný železniční vůz pro dálkovou dopravu si na sebe vydělá.
Je to o přidané hodnotě cestování. Jídelák může představovat více cestujících ve vlaku.
ale nesouhlasim s tim, aby se ceny prizpusobovaly na cesky pomery jen proto, ze si to proste urcita skupina lidi nemuze dovolit. ze pro nekoho je 300 korun za hlavni jidlo moc, pro druhyho akorat a pro tretiho je to drahy, je fakt, ale to jeste neni duvod k tomu, aby se cena jidla stahla na nejakych 120 Kc. jak sorry, ale fakt ne.
Každý kdo se trochu pohybuje v ekonomickém reálu ví , že za jistých okolností mohou být hospodářské výsledky jídelního vozu daleko lepší , pokud budu prodávat jídlo za 120 Kč , než pokud jej budu prodávat za 300 Kč.
Ale chápu , že toto moc nezapadá do české podnikatelské logiky kdy většina českých podnikatelů má představu o svém velmi rychlém zbohatnutí.To co jejich kolegové na západě vytvořili za x desítek let tvrdé práce často i několika generací , chtějí dosáhnout nejraději do zítřka. Proto je zde x zboží či služeb tak drahých.
Jakub Košmider:
V západních zemích je obvykle několikánosobně dražší oproti ČR všechno zboží (služby) , kde je vysoký podíl lidské práce. Takže čokoládu v Aldi možná koupíte levněji , ale jídlo v restauraci ani omylem. Počítejte s tím , že obvyklá cena hlavního jídla v klasické hospodě se v Rakousku či Německu pohybuje v rozmezí 8-13€. Pokud v jídeláku stojí guláš 360 kč , poté to představuje 14€ což může být německý jídelákový standard.
Co se týče nabídky jídla. Mám pocit, že kuchař v jídeláku je po všech stránkách daleko více omezen než kuchař v klasické hospodě. To co je jednoduché a bžné v klasické hospodě , může být v hospodě na kolejích problém
na cem se nejspis neshodnem, je nutnost jidelaku v souprave. ja tvrdim, ze by tam mel bejt z principu dany sluzby u vsech mezinarodnich spoju, ale pokud tam nebude, nic se nestane. lidi hlady neumrou, a do cile dojedou taky. kdyz si muzou brat rizky a chleba do letadla, proc by si totez nemohli vzit do vlaku?? kde je v tom problem??
ale nesouhlasim s tim, aby se ceny prizpusobovaly na cesky pomery jen proto, ze si to proste urcita skupina lidi nemuze dovolit. ze pro nekoho je 300 korun za hlavni jidlo moc, pro druhyho akorat a pro tretiho je to drahy, je fakt, ale to jeste neni duvod k tomu, aby se cena jidla stahla na nejakych 120 Kc. jak sorry, ale fakt ne.
Já bych třeba jídeláky na cestách Praha-Ova a Praha-Brno využíval velice rád. Ale v létě jsem vlezl do jídeláku na EC z Varšavy a těch 70 korun za malinkou porci gulášovky, která mi nepřišla o nic lepší, než velké porce gulášovky za 25 Kč v hospodě, mě teda dost bolelo. A jídelák byl co? Prázdný.
...proč dotovat jídelák, kam nikdo nechodí
a proc vubec nasazovat jidelak na vnitro, kdyz vime, ze je ztratovej? komu bude chybet, kdyz tam stejne nikdo nechodi, protoze je udajne drahej??
Nuz, jsou zde mezi nami "insideri", mohli by trebas nekdy v breznu, dubnu podat report o zmenach zakazniku. Jak uz jsem napsal, docela mne to zajima
- v tuzemsku se rohlík nebo housek od velkovýrobce koupí třeba za kačku a nabízí za dvacetinásobek nákupní ceny nebo jednu evropskou měnu
- v netuzemsku se rohlík nebo housek pořídí třeba za 0,5 evropské měny a pak ho těžko můžete prodávat za dvacetinásobek, resp. získ z toho zahraničního by nebyl tak velký, možná dokonce ztrátový.
Zatímco v netuzemsku se prostě spokojí s nižší marží.
Martin Utajený : krásný výpočet.
Jenže hospoda na kolejích, to znovu opakuji, si na sebe nikdy nevydělá. Ta hospoda nevydělá ani na prosté odpisy i kdyby byla v provozu 24 hodin denně po dobu 365/366 dní za rok ... V roce 1995 se uvádělo, že jeden WRmz od Siemense stál 50 000 000 korun.
Kdybych počítal odpisy na 15 let, tak to při 24 hodinovém provozu denně dělá na hodinu cca 380 korun, které by bylo třeba utržit jen na prostou reprodukci vozu ... kdybychom počítali průměrné denní využití 12 hodin, jsme na 760 korunách a když odečteme nějaké ty odstávky na pravidelnou nebo nepravidelnou údržbu, jsme odhadem na tisícikoruně hodinových tržeb - jen na to, aby si vůz vydělal na prostou reprodukci.
Kdyby si měl špajzák na sebe, včetně personálu a nákladů celého podniku vydělat, jako kdejaká knajpa, např. typu „Jedová chýše", tak by tam muselo stát i tak předražené kafe, jehož surovinové a provozní výrobní náklady podle mého odhadu nepřevyšují 5 Kč kolem stovky ... apod.
"Hospoda na kolejích" je z podstaty věci prostě finančně ztrátový podnik ...
A totéž platí i o lůžkových vozech.
Jakž takž si při "spartánských službách" může na sebe vydělat šestimístné lehátko, u nehož je celkem jedno, zda se v kupé jede na sedačku nebo na lehačku ... počet cestujících je stále stejný ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.