..: SŽDC po roce opravila Švestkovou dráhu :..

Regionova ve stanici Třebívlice, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Třebívlice — Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po téměř roce opravila několikametrový most přes potok v obci Třebívlice na trati 113, tzv. Švestkové dráze mezi Lovosicemi a Mostem. Celý rok 2011 dlouhodobá nepřetržitá výluka znemožňovala pravidelný provoz sezónních vlaků Jindřichohradeckých místních drah. Oprava byla ze strany SŽDC z rozličných důvodů opakovaně odkládána. Teprve na přelomu letošního listopadu a prosince potvrdilo vedení Správy dopravní cesty Ústí nad Labem záměr dráhu opravit. Během pár dní došlo k opravě mostu a již dva dny po Štědrém dnu se na dráze mohli svézt zájemci i ve vyloučeném úseku Třebívlice – Libčeves.


Stav mostu ve Třebívlicích těsně před rekonstrukcí, foto: Správa železniční dopravní cesty - SDC Ústí nad Labem Vlak nazvaný Vánoční jízda Švestkové dráhy se vydal na svou cestu 26. prosince po deváté hodině ranní z Mostu. Byl vedený na tuto trať zatím netradičním vozidlem - motorovou jednotkou řady 814 Regionova Českých drah. V soupravě jelo několik desítek různých cestujících, ať už fanoušků železnice, Švestkové dráhy či místních obyvatel. Největším překvapením byl nástup několika lidí v zastávce Sedlec u Obrnic, kde byla podobná frekvence nejvyšší za několik let, vlak měl původně zastávku dokonce projíždět, nakonec ale na základě telefonické domluvy cestujících a organizátora zastavil. Za několik desítek minut pak vlak již dorazil do své cílové stanice, Třebívlic. Právě zde končily letos ve směru z opačné strany od Litoměřic sezónní vlaky JHMD, jelikož kvůli výluce dále do Mostu jet nemohly. Jako ve většině zastávek, i ve Třebívlicích došlo k focení vlaku a zde i k hromadnému skupinovému fotu většiny účastníků akce. Poté se již asi v deset hodin vlak vydal zpět do Mostu, kam na čas přijel.

Letošní léto tedy snad už budeme moci potkávat vlaky v celém úseku této tratě. Podobný problém však stále hrozí i sousední Doupovské dráze, trati 165 z Kadaně do Kaštic s odbočkou do Kadaňského Rohozce, kde rovněž jezdí dopravce Jindřichohradecké místní dráhy. Zde se chystala Správa dopravní cesty zavést výluku v celé délce trati z důvodu údajného špatného technického stavu. To se nakonec podařilo všem zúčastněným zvrátit, ale SŽDC svoji snahu nevzdala. Hned v novém roce opět započala svou snahu znemožnit provoz, tentokrát snahou o úřední zastavení osobní dopravy, ačkoli to již jednou Drážní úřad i Ministerstvo dopravy zamítly. Budeme tedy dále sledovat, jak se situace bude vyvíjet. Objednatelé dopravy nejen na těchto drahách ale budou muset řešit pro tento rok také zvýšení poplatků za dopravní cestu. Zatímco vlaky objednávané kraji budou zvýšenou sazbu platit od července, za vlaky objednané obcemi bude SŽDC počítat vyšší poplatky už od začátku roku. Tato změna souvisí s rozhodnutím Ministersva dopravy zvýšit ceny dopravní cesty.

Stav mostu po opravě, foto: Jiří Straka Největší hrozbou pro ohrožené tratě však stále zůstává nová legislativa připravovaná v dílně Ministerstva dopravy. Dle slov představitelů SŽDC se podle ní totiž počítá s prodejem ohrožených drah, avšak nikoliv obcím či železničním spolkům s cílem tratě zachránit, ale tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu. To mohou být hlavně spekulanti s pozemky či překupníci s kovy, jelikož jejich finanční možnosti jsou lepší než možnosti obcí a spolků železničních nadšenců. Mnoho tratí, kromě výše uvedených například úseky Bošice – Bečváry, Čelákovice – Mochov, Bruntál – Malá Morávka či Čejč – Uhřice u Kyjova a mnoho dalších tak pořád nemají vyhráno.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Severočeské dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.1.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Lethal 
08.01.2012 (17:02)  
Vím, že většina diskutujích tady za tento příspěvěk nebude ráda ale měl bych jednu otázku. Proč se vlastně barevné kovy v ČR vykupují? Není to jen komunistický prežitek? Např. v Německu či Rakousku sběrné dvory za odevzdání kovů nic nevyplácejí a tohle se tam nestává. Je možné že se potom budou válet kovy všude možně v polích lesích na lukách atd. ale podle mě by snad bylo rentabilnější si na to někoho zaplatit kdo to uklidí, než nechat všechno takhle rozkrádat. Vím, že některé tratě prostě nemají potenciál v přepravě a budoucnost(vedou mimo obydlí + nulová nákladní doprava), tak se jednoduše zastaví doprava. Ale to co se zde na železnici začalo dít v několika minulých letech mě připadá jako jasný záměr někoho. Přeci není možné aby se po více než století existence těchto tratí najednou přišlo na to jak jsou špatné a prodělečné a takhle se masově rušily. Možná jsem ještě dost mladý a naivní ale tohle mi vážně nejde do hlavy tak se omlouvám za hloupý dotaz.
editor nebo admin ŽP Jan Máca  mail  
08.01.2012 (15:14)  
intelpetr: Protože byla využita mezi vlaky v Mostě, byla cena o dost nižší, než kdyby se musela navážet.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
08.01.2012 (10:34)  
Jiří Hovorka:
Jenomže SŽDC nebude postupovat cestou pronájmů - mluvili o prodeji, dokonce se již přihlásilo několik firem (ještě nebylo výběrové řízení), které hodlají nakoupit jako balík všechny "vybrané" tratě a vytěžit šrot. Pouze se lobuje za změnu vyhlášky - zamezení obstrukcí ze strany obcí, spolků a zjednodušení procesu zrušení regionální dráhy. Otázkou je, že současná cenová vyhláška(?) sždc je diskriminační a spolky ji nejspíš napadnou u soudu. Následně se asi bude měnit i zákon, aby někdo nebránil "smysluplnému" využití regionální dráhy - vytěžení kovového šrotu.
08.01.2012 (6:16)  
intelpetr - 108 Kč/km (pro porovnání - JHMD jezdí za 80-90 Kč)
07.01.2012 (23:57)  
Kolik tak mohlo stát objednání Regiošuku na tuhle jízdu? Když už i cena za šukafon se pohybuje v pěticiferných číslech.
07.01.2012 (20:02)  
Oni se rozhodli pro vlak a když jim jejich vlak, který mimo jiné považují za bytostnou součást jejich života, nejede, tak raději cestují autem.

Netusil jsem, ze na severu zije tolik ultrasotousu. :)
registrovaný uživatel Keprt 
07.01.2012 (17:42)  
AD6360: v ČR jsou tisíce prosperujících a rozvíjejících se obcí, kam vlaky nejezdí, které ukazují,že ten vztah mezi prosperitou a železnicí je dnes na venkově prakticky nulový. Na rozdíl od fungující školy, školky, služeb, vzhledu obce atd.
07.01.2012 (14:49)  
Tomáš Kraus: Škoda, že tam nepojedeš, protože pak by ti třeba došlo proč to, co na papíře vypadá tak krásně, ve skutečnosti nefunguje. Jak říká kolega, lidé nejsou umělí cestoši, kteří se generují v hlavách systémových inženýrů pomocí výpočtů. Lidé jsou lidé a řídí se podle toho, co vyhovuje jim. Oni se rozhodli pro vlak a když jim jejich vlak, který mimo jiné považují za bytostnou součást jejich života, nejede, tak raději cestují autem.
Když těm lidem vezmete i další věci, které jsou součástí jejich života, jako školu, knihovnu, poštu, tak většina z nich usoudí, že už jim vzali všechno, co je vůbec v kraji drží, odstěhují se pryč a jejich byt zůstane na pospas spekulantům, kteří tam často nastěhují hádejte koho. Naštěstí si tuhle "maličkost" řada starostů uvědomuje a proto se snaží vlaky, školy, pošty a další věci udržet za každou cenu.
07.01.2012 (10:11)  
karlos: Ani já tam kvůli tomu nepojedu, nestačilo by to napsat? Mně šlo jen o to, že nějakých 5 párů sebehorších autobusů denně do všech okolních center nepovažuji u městečka typu Vilémov za mizernou víkendovou obslužnost, resp. že to v minulosti asi nikdy nebylo lepší a v jiných krajích to také nebývá lepší.
07.01.2012 (8:44)  
Honza - akce byla předem uveřejněná na Facebooku i na stránkách dráhy (www.svestkovadraha.cz), jízdné bylo zpáteční 80 Kč, poloviční 40 Kč. Jel z Mostu asi v 9.00 26.12.2011 a vracel se asi v 11 hodin zpět. Byl veden jednotkou 814/914.
Lidí bylo odhaduji tak 30 - 40 (ale opravdu nevím, nepočítal jsem to..)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko