..: ČD vypisují další tendry - tentokrát 26 vozů Bdt a 75 vozů Bdmtee :..

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Praha — Po výběrovém řízení na modernizaci 62 vozů řady Bp pokračují České dráhy v zadávání veřejných zakázek na modernizace dalších řad osobních vozů. Tentokrát se jedná o 26 vozů řady Bdt. Oproti modernizaci vozů Bp bude řešení u vozů Bdt o poznání skromnější. O tom vypovídá již odhadovaná cena 182 milionů korun (7 milionů na vůz). Spolu s menším rozsahem prací a menším počtem vozů by měla být také celá zakázka realizována podstatně rychleji - a to do 15 měsíců od podepsání smlouvy s vítězem tohoto výběrového řízení. Cestující se v těchto vozech sice nedočkají například klimatizace, ale podle původních plánů budou dosazena nová sedadla a spolu s CZE i zásuvky na 230 V. Dále budou například upraveny podvozky na zvýšenou rychlost 140 km/h, osazeny nové vstupní dveře s blokováním a centrálním zavíráním.

Řada Bdmtee aneb Honeckerova pomsta se stane minulostí

Bdmtee v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Dalším výběrovým řízením, které by mělo být vypsáno v nejbližších dnech, bude zakázka na celkem 75 vozů řady Bdmtee. Tyto vozy byly tehdejším ČSD dodávány v letech 1990 a 1991. Rekonstrukce by se tak měla týkat zhruba třetiny vozů provozovaných nyní pod hlavičkou Českých drah. Ačkoliv mají dobrý konstrukční základ, jako například podvozky pro jízdu rychlostí 160 km/h s kotoučovou brzdou, mezi cestujícími jsou spíš nechvalně známé díky stísněnému interiéru, který byl původně navržen pro rychlou přestavbu na tzv. lazaretní vozy v případě vojenského konfliktu mezi tehdejším sovětským blokem a západními státy.

Tento požadavek na vnitřní uspořádání ale znamenal velmi stísněné podmínky pro cestující. Rekonstrukce tak bude řešit zejména tento problém. Rozsahem je přestavba pojata velkoryseji, než u výše zmíněných vozů Bdt. Celkově má přestavba 75 vozů přijít na 750 milionů korun (10 milionů na vůz). Vozy tak dostanou nový interiér se samostatnými sedadly, jejich počet bude navíc oproti současnému provedení podstatně redukován. Cestující budou moci díky nově dosazenému centrálnímu zdroji energie (CZE) využívat zásuvek na 230 V, ve voze budou také nové vakuové toalety, budou vyměněny vstupní dveře za automatické. České dráhy již v letošním roce zadaly rekonstrukci ověřovací čtyřkusové série. Výběrové řízení na 75 vozů tak chtějí zadat až na základě zkušeností s touto přestavbou.

Více modernizovaných vozů, více zásuvek

Sedadla Borcad Regio, Czech Raildays 2011, foto: Josef PetrákČeské dráhy tak v průběhu prosince vypíší výběrová řízení na modernizace 163 vozů. Jedná se o 62 ks vozů řady Bp, 26 vozů Bdt a 75 vozů Bdmtee. V současnosti navíc probíhají soutěže na modernizaci dalších 155 vozů. Zde se jedná o již zmiňovaných 15 vozů Bdt určených k proměně na 15 vozů ABpee, revitalizaci 100 vozů řady B a zejména komplexní modernizaci 40 vozů Bmee. U vozů Bmee má navíc dojít k podpisu smlouvy s vítězem výběrového řízení již v nejbližších dnech.

Co se týče modernizací příbuzných řad vozů Bdt/Bp, tak zatímco ostatní řady vozů se vždy modernizují jako celek opět na stejnou úroveň, tak pro výše zmiňovanou rodinu vozů byl zvolen jiný přístup. České dráhy doposud vypsaly nebo již realizují modernizace v těchto počtech: Modernizace 34 kusů vozů Bdt na klimatizované vozy řady Bfhpvee, 15 vozů Bdt na klimatizované kombinované vozy ABpee, 62 vozů Bp na klimatizované vozy B(d)pee a konečně 26 vozů Bdt. Dohromady tedy 137 vozů řad Bp a Bdt. Předběžně také počítají s dalšími modernizacemi, konkrétně ještě s 25 řídicími vozy obdobného typu jako je řada Bfhpvee (interně označovaného jako řada 962) a 12 řídicími vozy pro dopravu na neelektrifikovaných tratích. Celkem by se tak mělo jednat o 174 vozů uvedených dvou řad Bdt/Bp.

Spolu s realizací výše zmiňovaných projektů by se tak měl výrazně navýšit i počet vozů Českých drah, vybavených zásuvkami na 230 V. České dráhy ale zásuvky nedoplňují jen při modernizacích, ale i samostatně jako reakci na požadavky cestujících. V minulosti tak byly například zásuvkami dovybaveny vozy Ampz146, Bmz245 či v nedávné době i všechny jednotky řady 680. Dále probíhá dosazování zásuvek do vozů Aee145/152, které jsou nasazovány na rychlících z Bohumína do Brna a z Brna přes Havlíčkův Brod do Prahy. U příbuzných vozů Bee272/273 se kterými jsou na tyto vlaky nasazovány ale současný plán s jejich dosazováním nepočítá, ačkoliv jsou také vybaveny CZE. Posledními vozy v řadě, do kterých jsou zásuvky dosazovány jsou vozy z první série "trnavských rekonstrukcí," do kterých nebyly zásuvky během modernizace dosazeny. Dosazení zásuvek by se tak mělo, spolu s informačním systémem, letoš dočkat po pěti vozech řad Bee240 a Bpee239. Zbývající vozy se tohoto doplnění dočkají v letech 2012 a 2013 během opravy PVy.

Zdroje: IS VZ US, IHNED.cz


JiříK. | 22.12.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Antony 
02.09.2019 (8:33)  
kdyby tam hlavne dodali nejdulezitejsi vec a to je klimatizaci a vymenili okna za neotviratelna tak bych je pochvalil ale tohle je opet jen rozkradani penez na zbytecne prodlozuvani zivotnosti vagonu ktere v teto podobe nemaji v modernim evropslem state co delat. holt jsme rozvojova zeme a cd se toho stale drzi :-(
registrovaný uživatel Kakov 
28.12.2011 (10:13)  
Deadeye:

budete se divit, ale podobných opatřeních je v čr mnoho i v dnešní době......

slyšel jste třeba někdy o spící nemocnici?
27.12.2011 (20:14)  
to KK: Ježišmarjá, to je myšlení hodné doby před třiceti a více lety. Kdy, při které konkrétní situaci, byste využil v podstatě lazaretní vlak? Krom tedy masivního konfliktu na území ČR či blízkého státu? Při živelních katastrofách často tratě nepremávají, navíc tolik zraněných či nemocných, to by musel být pěkný hukot. Navíc ty vagony by těžko byly skladovány každý v jiné části ČR a pokud by byly na jednom, dvou místech, tak jen přesun na místo určení by byl delší a složitější než to odvozit sanitkami. Dnes je k dispozici plno autobusů, dodávek, sanitek atd. Armáda má letadla uzpůsobená k převozu ležících, vrtulníky také máme. Lazaretních vlaků opravdu netřeba.
registrovaný uživatel Kakov 
27.12.2011 (9:56)  
Miroslav Zikmund:

kdo určí? stát! armádu máme stále, takže by to dostala prostě za úkol a hotovo....
spíš bych to viděl tak, že by se od ČD pár vozů odkoupilo a dali se do hmotných rezerv státu...... s tím, že by se zarnuly do krizových plánů.....

musel by to někdo vzít do ruky samozřejmě, je to věc, kterou nemohou řešit ČD sami o sobě...........
26.12.2011 (20:58)  
Jiří Kocurek : stavařské normy se při konstrukci kolejových vozidel jaksi nepoužívají ...

Karel Kovářík : dnes je jiná situace. Kdo určí, kde by se ty vozy v uspořádání „pro katastrofickou příhodu" měly provozovat ?
Ty vozy měly být určeny pro přepravu nebo umístění raněných v rámci válečného konfliktu ... přestavba by se dělala ve spolupráci s armádou, někde musela být k dispozici ta lůžková část. Kde je jí dnes konec ...
registrovaný uživatel joki  mail  
25.12.2011 (15:12)  
http://www.youtube.com/watch?v=nJlLaSZi1AM&feature=related
vypadá to že rumuni si s konstrukčně stejného vuzu jako je u nás Bdmtee neboli Honeckrova pomsta udělali byznys třídu. Vůz nemá špatnou stavbu. Dobře si pamatuji příchod jejich více jak 3setkusové série v letech 89-91. V červnu roku 1992 přijelo do Brna na Amicusu od Prahy 5 rúzných rekonstrukcí (samozřejmě uzamčených) mezi něma i tohle http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdmpee.php
Což tehdy spolu s Beer, Bee 272, Btee byly novinky s kterých se pak sériově ujaly Beer později Bee273 (Movo Plzeň) a Bee 272 (ŽOS Č. Velenice)možná škoda že se těch Bdpmee253 neudělalo více. Vůz má slušný podvozkový základ kotoučovou brzdu rychlost 160 vhodnou i na koridory. Takže cena reko by nemusela dosahovat astronomických hodnot. Přijde mi že spousty vozů stojí málo využívaných v Pardubicích, Třebové a Brně.
registrovaný uživatel nojva  mail  
24.12.2011 (2:54)  
Martin Š.,MichalKr: klasicky 12:45 mi už skoro končila fyzika, koukám na Florenci z okna budovy FD-ČVUT a jede Fibich: táhne 380, dál klasická sestava a na konci místo posledního Bpee jel Bdmtee, fakt nevím proč, já ten vlak nemám rád, jezdím domů do Brna až Vindobonou. Ale všiml jsem si že v Brně stojí odstavenej jeden červenej B(p)ee (nevím konkrétně)
23.12.2011 (15:17)  
Martin Š: Bdmpee to určitě nebylo, to si mazalo ve středu někdy kolem oběda z Brna do Veselí na nějakém osobáku :-) A mám pocit, že je jen jedno.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
23.12.2011 (14:43)  
nojva: A skutečně to bylo Bdmtee? Mám pocit, že doba, kdy na EC/IC ( i když Fibich je dnes už jen Ex, ale tu kvalitu si myslím drží na IC) jezdily vozy řady B je pryč. Ano i Bee (půlka velkoprostor, půlka oddíly nebo piváky) je na EC/IC ostuda, dle mého názoru i Bmee mna EC/IC nepatří, ale už se to dá překousnout, stejně jako Bdmpee, které přišlo s leteckým interierem už z Budišína (a je podle mého kvalitou blízké spíše tomu Bmee než Bdmtee), jel jsem s ním jednou před mnoha lety na Brněnském Drakovy (to tenkrát jezdíval ještě do Karlových Varů nebo snad i do Chebu)
registrovaný uživatel nojva  mail  
23.12.2011 (13:33)  
Byl jsem zděšen, když jsem ve středu viděl z okna ve škole právě odjíždějící Ex 571 Zdeněk Fibich z Prahy s 1 Bdmtee na konci :-(
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko