..: MD dofinancuje regionální dopravu, o rychlíky se bude soutěžit :..

ministr dopravy Pavel Dobeš, hejtmani Hašek a Chovanec, foto: Ministerstvo dopravy Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.

Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda

Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.

Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.

Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne

Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.

Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.

Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy

Začátek provozu
(GVD)
Linka
2013/2014Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
2014/2015Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
Liberec - Pardubice
Liberec - Ústí nad Labem
Plzeň - Most
2015/2016Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC)
2016/2017Praha - Plzeň - Klatovy
Praha - Nymburk - Hradec Králové
2017/2018Praha - Havlíčkův Brod - Brno
Praha - Česká Třebová - Brno
2018/2019Praha - Turnov - Tanvald
Praha - Kladno - Rakovník
2019/2020Praha - Plzeň - Cheb/Německo
2020/2021Praha - Písek - České Budějovice
2021/2022Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC)
2022/2023Praha - České Budějovice - Rakousko
2024/2025Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno
2025/2026Brno - Ostrava - Bohumín
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc
nová linka Brno - Zlín
2026/2027nové IC Brno - Ostrava - Bohumín
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko
2027/2028Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko

Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 12.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
13.10.2011 (13:48)  
@tarten: Dceřinka NS.
13.10.2011 (11:56)  
SYN:
Já vím, že ty mé výpočty můžou být silně zkreslené. Průměr prostý a vážený, to je pro mě španělská vesnice. Asi jsem počítal ten prostý. Kdybych si chtěl spočítat vážený průměr, zase bych nevěděl, zda to mám počítat z vlkm nebo hrtkm.
Já chtěl hlavně poukázat na to, že i "nedotovaná" dooprava je dotovaná, ač majitelé žlutovlaků i pendolin tvrdí opak. A třeba se i v tomto mýlím, třeba zrovna trať Pha-Ova je natolik vytížená, že si na sebe vydělá.
A souhlasím s tím, že velkou část nákladů tvoří náklady fixní a že vyšší hmotnost (větší počet náprav) sice trochu víc ošoupe koleje, ale celkové náklady to moc nezvýší.
registrovaný uživatel SYN 
13.10.2011 (10:02)  
M: souhlas, a navíc si trofám tvrdit že spousta (ne-li většina) nákladů na budování a provozování a údržbu DC není nijak moc závislá na objemu dopravy v daném místě, ale má spíš povahu fixních nákladů, které se pak holt rozpočítají na tolik vlaků kolik tam zrovna projede. Čili pokud těch vlaků pojede dvojnásobek (tedy pokud nepřekročí mez která by si vyžádala investici na rozšíření kapacity DC) tak se náklady SŽDC na DC zvýší jen mírně (o něco vyšší údržba) a rázem máme "cenu" DC skoro poloviční... Takže cílem asi nebude (když už tu DC jednou budujeme) na ní nastavit takové ceny aby výsledkem bylo že se nebude používat - moc bysme neušetřili (spousta fixních nákladů by zůstala, investice nám nikdo nevrátí) zato funkčnost by byla vepsí...
A dále, jestli je ten náklad na DC od Josky spočtený z výroční zprávy SŽDC tak jsou to nepochybně čísla za celou síť dohromady, čili je to dost krutý průměr z koridorů i "skoromrtvých" lokálek, takže jeho vypovídací schopnost ve smyslu "kolik dostává dotaci každý vlak který jede po kolejích už jen tím že mu milý stát ty koleje zbudoval" je značně pochybná.
Čistě teoreticky by se dalo začít počítat kolik že to stát vydělá tím že oproti stavu N vlaků tam začne jezdit N+1 vlaků, cena DC se nezmění, fixní náklady zůstanou, proměnné (opotřebení?) se nepatrně zvětší, ale stát dostane zaplacenou standartní částu za DC která bude pravděpodobně vyšší než o kolik se mu zvedly náklady...

Joska Holibajda: A jakým způsobem jste do toho výpočtu zahrnul objemy jednotlivých druhů dopravy? Jako že oba stejně nebo jak? Uvedu extrémní příklad - pojede stokrát tolik nákladů jako osobky, pak cena DC nákladů 65,25 se zhora limitně blíží těm 30% nákladů na DC které vykazuje SŽDC, jelikož ty osobáky to pak mění jen nevýznamně. Neboli - abyste správně určil kde mezi 24,34 a 65,25 leží onen 30% průměr, musel byste znát ještě poměr jednotlivých druhů dopravy, bo to není průměr prostý anóbrž vážený...
13.10.2011 (9:12)  
V tom článku je citace : "Padala tam i silná slova, chvíli jsme na sebe i křičeli," přiznává pro ParlamentníListy.cz podnikatel.
Novinář z toho vyrobil "nezaujatý" titulek: Podnikatel Jančura: Ministr dopravy na mě křičel. Jdu za Kalouskem
12.10.2011 (20:41)  
JaPo:
30% je číslo za souhrn osobní a nákladní dopravy. Přepočítal jsem ho podle rozdílu v ceně pro osobní a nákladní vlak a vyšlo mi, že nákl. doprava platí 43% skutečné ceny a os. doprava jen 17%. Takže 24,34 Kč je těch 17%, zbytek platí veřejné rozpočty. Samozřejmě jde o jakýsi teoretický průměr. Jednotlivé úseky tratě mají rozdílné provozní náklady a taky rozdílnou vytíženost.
Pokud jsem při výpočtech udělal nějakou chybu, omlouvám se. Ale stejně mi nešlo o přesnost. Chtěl jsem jen poukázat na to, že jsou i jiné dotace než jen ty přímé, které se dopravci sypou ve formě korun. Jistě by se našlo i víc příkladů než jen dotovaná dopravní cesta.
registrovaný uživatel JaPo 
12.10.2011 (19:41)  
To Joska Holibajda:
Jen pro objasnění - nějak mi ten výpočet nepasuje. Oněch 24,34 Kč/km je tedy 100% částky nebo jen diskutovaných 30%. Ani v jednom případě to nevychází.
12.10.2011 (18:50)  
Vždyť s tím uznáváním není problém, pokud MD řekne budete si ho uznávat a dá to jako podmínku ČD, které stát vlastní a jako podmínku všem, aby se mohli vůbec zúčastnit VŘ, tak není nikde problém.
registrovaný uživatel JV 
12.10.2011 (17:42)  
Tak hlavně aby tedy vymysleli jak uznávat to jízdné mezi různými dopravci. Osobně si myslím, že nejlepší způsob by byl převod nádraží i se zaměstnanci pod SŽDC, a SŽDC by prodávalo jednotné jízdné pro všechny. Nejde mi do hlavy, proč už se ta nádraží dávno nepřevedla, fakt nevím jaká je v tom logika.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko