..: MD dofinancuje regionální dopravu, o rychlíky se bude soutěžit :..

ministr dopravy Pavel Dobeš, hejtmani Hašek a Chovanec, foto: Ministerstvo dopravy Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.

Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda

Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.

Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.

Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne

Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.

Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.

Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy

Začátek provozu
(GVD)
Linka
2013/2014Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
2014/2015Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
Liberec - Pardubice
Liberec - Ústí nad Labem
Plzeň - Most
2015/2016Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC)
2016/2017Praha - Plzeň - Klatovy
Praha - Nymburk - Hradec Králové
2017/2018Praha - Havlíčkův Brod - Brno
Praha - Česká Třebová - Brno
2018/2019Praha - Turnov - Tanvald
Praha - Kladno - Rakovník
2019/2020Praha - Plzeň - Cheb/Německo
2020/2021Praha - Písek - České Budějovice
2021/2022Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC)
2022/2023Praha - České Budějovice - Rakousko
2024/2025Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno
2025/2026Brno - Ostrava - Bohumín
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc
nová linka Brno - Zlín
2026/2027nové IC Brno - Ostrava - Bohumín
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko
2027/2028Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko

Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 12.10.2011 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Legislativa

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
14.10.2011 (10:45)  
pak tedy nechápu proč v jednom balíku není Praha-Plzeň-Klatovy/Německo a ve druhém Praha-Plzeň-Cheb aby balíky byly zhruba stejné a soutěžilo se vždy o dvouhodinu mezi Prahou a Plzní. Jaký smysl má v jednom balíku soutěžit o 1/4 spojů a ve druhém o 3/4?

Do té doby (2019) může být všechno jinak. Trať do Plzně (170t obyvatel!) již kromě tunelu Beroun opravena, rychlejší, zájem cestujících větší a takt 30 minut. Nebo taky ekonomika státu v úpadku a takt 2 hodiny.
registrovaný užívateľ suri 
14.10.2011 (10:07)  
vše co jede Praha-Plzeň soutěžit jako jeden balík, se všemi pokračujícími úseky (tj. Praha-Klatovy (ŽR-A) + Praha-Cheb + Praha-DE)
to by zas byl megabalík s přílišným rozletem


pak tedy nechápu proč v jednom balíku není Praha-Plzeň-Klatovy/Německo a ve druhém Praha-Plzeň-Cheb aby balíky byly zhruba stejné a soutěžilo se vždy o dvouhodinu mezi Prahou a Plzní. Jaký smysl má v jednom balíku soutěžit o 1/4 spojů a ve druhém o 3/4?
registrovaný užívateľ Kakov 
14.10.2011 (8:29)  
suri: ad logický balík, možnosti jsou tři

a) Praha-plzeň jeden balík vše ostatní mimo, to by ale pak zaniklo přímé spojené přes Plzeň (pokud náhodou někdo nevyhraje i návaznou linku)

b) vše co jede Praha-Plzeň soutěžit jako jeden balík, se všemi pokračujícími úseky (tj. Praha-Klatovy (ŽR-A) + Praha-Cheb + Praha-DE)
to by zas byl megabalík s přílišným rozletem

c) řešení dle MD

takže záleží čemu dát přednost
registrovaný užívateľ suri 
14.10.2011 (7:44)  
Jednotliví VYSOUTĚŽENÍ a DOTOVANÍ dopravci si NEBUDOU MOCI jezdit jak se jim zachce a BUDOU SI MUSET VZÁJEMNĚ UZNÁVAT JÍZDENKY

vy už víte, jak bude takový tarif vypadat? nebude to nějaké drahé "obyčejné" jízdné, regulované Ministerstvem financí, které bude závazné pro všechny, ale všechno ostatní, komerční nabídky, různé sporotikety InZ 1/25, ČDNety a podobné chujoviny se uznávat nebudou, pokud se dopravci nedohodnou (dohoda=shodný projev vůle dvou smluvních stran). Neříkám, že se nedohodnou, ale stát se to snad může. Ano, pořád si budu moci koupit obyčejné jízdné, které mi uznají všichni dopravci, protože budou muset. Ale běda, když budu mít koupeného něco komerčního a potřebovat jet o vlak později...

U jízdních řádů to namalované bude určitě vypadat pěkně, předpokládám, že si je objednavatel stanoví, a že asi bude zachován stávající model, kdy hodina mezi Plzní a Prahou je složena z dvouhodiny na Cheb, ctyřhodiny na Domažlice a čtyřhodiny na Klatovy. Ale zkušeností z loňského léta, kdy na Domažlické jezdil Regiojet mám úplně jiné. Jeho vlaky ujížděly v jízdních řádech hezky namalovaným přípojům od ČD při jejich sebemenším zpoždění, protože Regiojet měl asi zájem na tom, aby jel podle jízdního řádu, nebo proto, že tehdy se to výpravčím, tehdy ještě patřícím pod ČD, mohlo hodit do krámu trochu pozlobit lidi, co chtěli zběhnout k jinému dopravci.

Že to jde ve Švýcarsku ještě neznamená, že to tady bude jako ve Švýcarsku...

To není nic proti soutěži, to je dobrá věc ale prostě nechápu, koho napadlo logický balík spojení Praha-Plzeň rozparcelovat a soutěžit o něj zvlášť
14.10.2011 (7:31)  
Martin Keppert: BUDOU SI MUSET VZÁJEMNĚ UZNÁVAT JÍZDENKY.
No tak to zas bude regulace jak řemen. Pokud si to MD neohlídá, dopadne to tak, že ten dopravce se čtvrtinou vlaků bude prodávat Pha-Plzeň za 50 Kč. A cestující si tuto jízdenku budou kupovat i pro zbývající 3/4 vlaků, takže menšinový dopravce si pěkně nahrabe.

EDIT:
Počítám tedy s tím, že nevznikne žádný nadregionální IDS se svým tarifem (to bychom po ministerstvu chtěli moc).
Další věc je, že každý dopravce klidně může mít stejně složitý tarif jako ČD a to aby se v tom pak prase vyznalo.
registrovaný užívateľ Keprt 
14.10.2011 (7:10)  
suri: ach jo. Jednotliví VYSOUTĚŽENÍ a DOTOVANÍ dopravci si NEBUDOU MOCI jezdit jak se jim zachce a BUDOU SI MUSET VZÁJEMNĚ UZNÁVAT JÍZDENKY.
registrovaný užívateľ M 
14.10.2011 (1:41)  
Jednotlivy dopravci urcuji jizdni rad a nikdo jiny?
registrovaný užívateľ suri 
13.10.2011 (22:36)  
trochu mi uniká logika harmonogramu, kdy se má 2016/2017 soutěžit o Praha-Plzeň-Klatovy a až 2019/2020 Praha-Plzeň-Cheb/Německo. To bude legrace až v hodinovém taktu Praha-Plzeň bude každý čtvrtý vlak vozit jiný dopravce za svůj tarif a v Plzni si budou přípoje ujíždět ještě víc než teď
13.10.2011 (20:00)  
Tak aby to všechno koupila ÖBB nebo DB a bylo by po ptákách :)
včetně autobusové dopravy.
13.10.2011 (14:52)  
společnost Abellio CZ, za kterou stojí nizozemská obdoba Českých drah – státní akciová společnost Nederlandse Spoorwegen; dceřinná společnost nizozemského dopravce koupila již společnost Probo Trans (nyní Probo Bus), která zajišťuje autobusovou dopravu především ve Středočeském kraji.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko