Praha - České dráhy nedávno zavedly nové tiskopisy jak mezinárodních, tak vnitrostátních jízdních dokladů. Zatím probíhá zkušební provoz, takže se dle našich informací jízdenky na nových tiskopisech pouze u přepážek na hlavním nádraží v Praze. Vnitrostátní jízdenky se liší velmi zásadně. Poslední změna, která proběhla v minulých letech, byla spíše kosmetická a spočívala úpravě písma na korporátní font ČD Fedra. U nových jízdenek se však mění absolutně vše, od papíru až po tiskárny. Podoba vychází z jízdenek, které se v současnosti prodávají pouze v jízdenkových automatech v hlavních stanicích, oproti nim je však jízdenka ještě trochu větší, přibližně na současné úrovni. Navíc na jízdence přibyl velký nápis České dráhy a nejpodstatnější změnou je tištění QR kódu, který znají cestující pouze z elektronicky prodávaných eTiketů nebo ze zahraničí. U mezinárodních dokladů je patrná hlavně změna papíru na identický s novými vnitrostátními jízdenkami, barevné zpracování však zůstává a přibyl pouze onen grafický kód spolu s dalšími ochrannými prvky zabraňujícími padělání. To se v poslední době objevilo hned u několika jízdenek InterRail, čímž vznikla dopravcům nemalá škoda. Teprve v závislosti na zkušebním provozu se nové vzory jízdenek možná rozšíří i do ostatních stanic, což si ale vyžádá velké investice, jelikož je třeba výměna všech jízdenkových tiskáren i samotných jízdenek.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
Proč? Vždyť něco takového tady už dávno používáme, jmenuje se to kilometrická banka. Tu před vstupem do vlaku taky nikdo nekotroluje. (mmch podle mě nejdokonalejší produkt který ČD kdy vymyslely...)
Problém vidím v tom, že si tu stále někteří myslí (alespoň podle výkřiků o "neobtěžování" průvodčím), že kdyby Jančura provozoval i ostatní vlaky, tak že by po nich už nikdo nic nechtěl. Kontrolovat lze pochopitelně jen místa předem rezervovaná (plná rezervace všech vlaků je blbost). To že by to šlo třeba i v Pendolínu nepopírám, třeba se k tomu ČD pod tlakem také dostanou.
O odbavení čistě na kartu by se také dalo uvažovat s tím souhlasím, v tom případě by byla ovšem kontrola nutná už před vstupem do vlaku, protože to by bylo asi to "řešení", kterým by to dopravce pořešil....
I pro jakékoli jiné použití, vyrábějí se i pro "plebs" a za docela dobré ceny: http://www.alza.cz/tiskarny/jehlickove/18842933.htm
Vzhledem k tomu, že to tiskne (skoro) zadarmo by se nějaká hodila i domů - na tisk z Idosu je to dostačující. Asi porozhléhnu po sběrných dvorech...
Soucasna praxe: mam papirovou jizdenku, mistenku z eshopu na telefonu a inkartu - stiplistkovi postupne jednu polozku po druhe ukazuji, na papirek mi da razitko a pta se, jestli mi ma na telefonu dat razitko na displej nebo na zadni stranu :-)
Hypoteticka varianta bezpapirova a klidne bezdisplejova: nemam papirovou jizdenku, nemam telefon, ale mam inkartu, kde jsem si pred cestou v automatu aktualizoval data a tedy tam mam jizdenku i mistenku nahratou. Stiplistek si pouze nacte kartu, objevi se mu, ze na dane trase a miste ve vlaku je vse v poradku; jizdenku "znehodnoti" tim, ze k ni nahraje informaci o kontrole - cislo vlaku a cas (tedy ekvivalent orazitkovani) - diky cemuz nebude v dane trase vicekrat pouzitelna na stejne trase. Odbaveni je bezrazitkove, bezpapirove a pravdepodobne rychlejsi s mensim rizikem chyby (prehlednuti nektereho duleziteho udaje na papirove jizdence), protoze by na displeji popky pouze zasvitilo cervene nebo zelene pole, podle toho, zda je jizdenka v poradku nebo neni. Technicky by to zrejme znamenalo zmenu upravy sw v popce a masivni rosrireni "aktualizatoru" inkaret na nadrazich (coz by byla extremne osekana varianta automatu, kam by clovek prilozil na dve vteriny kartu a to by bylo vse).
Varianta tehoz cislo dve: pred cestou na nadrazi jsem si kartu neaktualizoval (neni to nutne) a stiplistek ma online popku (jako u zlutych), ktera po nacteni identifikace inkarty overi, co ma dotycny zakoupeno. Vysledek je potom zcela stejny, nutnosti by bylo mit popky online. A odpadl by problem s pripadnou kapacitou pameti na inkarte, protoze by tam nebylo nic vic nez dnes.
Zluty system "bezodbavovaciho" odbaveni je mozny v podstate jen u tech povinne mistenkovych vlaku... ale zjevne je i tohle u modrych problem, tak proc se snazit vic. Radeji budeme vymyslet, proc to nejde a proc to nikomu nic neprinese.
A mimochodem, problem, ze do prichodu pruvodciho jede cestujici gratis neni problem ani cestujiciho, ani objednavatele. To si musi dopravce poresit sam.
Navic se zrovna vcera ukazalo, ze pri padu systemu jsou papirove jizdenky "bezzube", protoze je nema kdo vydavat. Docela by me zajimalo, jak byly resene elisky (resp jejich nastupci s oznacenim, co si doted nedokazu zapamatovat) a nebo treba mistenky do potemkina.
docela by mě zajímalo, jestli ten kolaps nesouvisí s tím pilotním zaváděním
Hmmm, poreferujte prosím, jak by se toto mělo dělat u vlaků které nejsou povinně místenkové. Nebo jste zastáncem povinné rezervace míst u všech vlaků, abyste náhodou nemusel žmoulat papírek v ruce a být obtěžován průvodčím?
A (zejména u příměstských vlaků) to jde naprosto proti evropskému trendu průvodčí pro úsporu rušit a nahrazovat namátkovou kontrolou revizorem.
PS: Kdyz si v knihovne pujcim knizku a prijdu tam za mesic, tak z karty vidi, co jim "dluzim". Otazka zni - zjisti to i minutu po vypujceni? Jestli jo, tak zbyva jen 999 duvodu...
PS: OK, e-tikety by musely byt bud papirove z domu nebo by in-karta musela byt "konfrontovana" na nadrazi
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.