..: IC RegioJet začíná 26. září - jaký byl poslední týden příprav :..

Stevard IC RegioJet, foto: Josef Petrák Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?

Trénujeme, nenastupujte!

Stevardi v bistru IC RegioJet, foto: Josef Petrák Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.

Jednou to přijít muselo…

V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.

„Máme žluté vlaky“

Čekárna RegioJet, foto: RegioJet Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.

Radim Jančura - interview před IC RegioJet, foto: Josef Petrák RegioJet žlutá demonstrace Pardubice, foto: Matouš Danielka Radim Jančura a Aleš Ondrůj, foto: Josef Petrák Stevardi RegioJetu s transparenty, Olomouc, foto: Josef Petrák Souprava RegioJet VIP, foto: Matouš Danielka

Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.

Vozy

Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.

Ampz

Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Vuz Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet WC, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš Danielka

ABmz

Interier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu RegioJet schody, foto: Matouš DanielkaZnačení vozu RegioJet, foto: Matouš DanielkaVuz ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet kuchyň, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaInterier vozu ABmz RegioJet, foto: Matouš Danielka

Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.

RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.

Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.9.2011 (23:59)
Related newsopen/close

More on Dopravci Služby

More from Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 46      Zpráv na stránku:   
30.09.2011 (21:13)  
slišel jsem ,že regiojed je konkurence pro ČD a já nevím jestli je to pravda
http://www.youtube.com/watch?v=hMR-z6hftKc
Registered user M 
30.09.2011 (19:04)  
Oto - no ale pro Cechy je zase cena dulezitejsi nez pro koho jineho (nebo rozhodne budeme nekde na "cele pelotonu"
Error - mam za to, ze na Slovensku jsou vlaky drazsi nez v Cesku. Jestli ne, tak dobra tedy:-)
Registered user R 
30.09.2011 (19:02)  
rpet 30.09.2011 (5:09)
P.S. "nenadavej na dopravce, ten za to nemuze - proc by mel dotovat ze svyho tvoje potreby? nadavej na stat, kterej uz leta prosazuje jeden typ systemoveho reseni zeleznicni dopravy."
Ale jo souhlas, přece jsem psal
"Jak je vůbec možné, že si ministertvo, dovolí..."
Jančura to jen využívá.
Registered user R 
30.09.2011 (18:43)  
Děkuji všem za reakce.

Oto 30.09.2011 (12:29)
"Jiný, luxusnější, dopravce by zase mohl k jednotné jízdence vybírat příplatky."

Ano, to je dobrý nápad, v podstatě by se cestující měl kvůli jízdence zajímat akorát o kategorii vlaku, kterou chce jet, ale ne komu patří.
Jestli jede Os/Sp/R/IC atd...
A případně platit příplatky za vyšší kategorii klidně i ve vlaku, pokud neplánovaně nastoupí bez příplatku.

Různé kategorie vlaku na jedné trati by pak mohly patřit různým dopravcům za předpokladu, že na jízdenku na vyšší kategorii bude automaticky moci jet kategorií nižší (jak by se v civilizované zemi dalo čekat), ale ne, že jízdenku při ujetí vlaku vyšší kategorie bude moci zahodit a zaplatit nižší kategorii celou znovu, jen proto, že ho provozuje jiný dopravce (a pak případně žádat vrácení apod.).

Při přestupu na vyšší zaplatí příplatek, příp. místenku.

Až to takhle nějak bude fungovat, tak by se privatizace dala akceptovat, pokud to nebude jen privatizace zisků.


Oto 30.09.2011 (11:09)
"platíte-li jízdné na každém úseku zvlášť, cena kvůli fixní složce, která je v každém tarifu, narůstá. Nemluvě o určité nepohodlnosti."

Naprostý souhlas, vystihl jste to absolutně přesně, je to v podstatě skrytý systém na tahání více peněz z kapes cestujících, nebo snížení komfortu (nelze použít všechny vlaky na trati jako dosud. Ani za cenu příplatku.)


M 30.09.2011 (1:54)
"si v Praze v MHD cvaknes jizdenku z Brna/Ostravy/Plzne"

Nevšiml jste si, že mně vadí, stav, když se na jedné trati dopravci střídají (nebo mají střídat).

Což není případ MHD v různých městech, ty mají každá svoji jasnou síť a svoje jízdenky, které v každém tom městě platí bez výhrady.
Stejně tak trať mezi A a B, kde jezdí jen jeden jiný dopravce, je také jasně předem oddělena od zbytku žel. sítě a jízdenka z A do B platí na té trati pro všechny vlaky.

Vadí mi sdílení jedné trati z A do B různými dopravci, ale nesdílení jedné jízdenky pro tu trať (ani částečné),
tzn. když jízdenka z A do B neplatí (ani jako základní jízdné) pro všechny vlaky, co mezi A a B jezdí a cestující si musí kupovat celou jinou (příplatek bych akceptoval).



rpet 30.09.2011 (5:09)
"problem je v tom, ze uvedena trat je nedotovana. tudiz na ni tarifni integraci nelze zavest."

Ale proč by to sakra mělo cestujícího zajímat ? Nezajímá ho to 90 let jak se vlaky financují.

Ostatně nejde mně konkrétně o tuto trať, jde mi o princip, že nástupem X dopravců na jednu trať, co si vzájemně neuznávají jízdenky, se buď sníží flexibilita pro cestujícího, který si koupil jízdenku předem, nebo zaplatí zvlášť v každém vlaku, což ho vyjde dráž.


Neonym 30.09.2011 (1:44)
"Lidé jsou prostě smíření s tím, že to takhle "funguje" u autobusů, tak proč by si nezvykli u vlaků?"

A proč by si měli zvykat na horší flexibilitu i na dráze? Na dráze je snad např. přerušení jízdy (u ČD po 100 km), pokračování dalším spojem běžná a tradiční věc (zvlášť když vlaky jezdí v taktu), tak proč se z toho má dělat autobus? Jen proto aby si privatizátor (zisků) (zdůrazňuji kterýkoliv, jde mi o princip) namastil kapsu?
30.09.2011 (18:06)  
M: A co Slovensko? :D
Registered user Oto 
30.09.2011 (17:08)  
M: reagola jsem na nápad vybírat jízdné ve vlaku za každého dopravce zvlášť. Konkurenceschopnost vlaků na západě jsem nemyslel jen cenovou, ale celkovou. Jakožto primární důvod, proč tím ti lidi jezdí, proč jej jich hodně, a proč tedy nejde použít odbavení ve vlaku. Jednoduchost odbavení na integrovaný tarif je ovšem taky faktor.
Registered user M 
30.09.2011 (16:49)  
Oto - co se konkurenceschopnosti tyce, tak v Evrope neni zeme, kde by vlak byl vice konkorenceschopny, nez Cesko. V Nemecku totiz asi neplati, ze by se vlakem dalo v jednom cloveku jet na tretinove naklady auta (a to pocitam jenom ty nejvariabilnejsi). Duvod, proc Nemci jezdi vlakem bude tudiz v trochu necem jinym

Ales Lieskovsky - dik
Registered user Kakov 
30.09.2011 (15:49)  
prastravak:

Joska Holibajda to naznačil správným směrem, já si dovolím ještě upřesnit, ohledně dotací jsou tři možnosti jak to udělat, a které se v ČR používají:

1) dopravce dostane stanovenou sumu na km a veškeré jízdné si ponechá, tak to chodí u ČD (ponechme teď stranou morální profil ČD, křížové financování atd., jen vysvětlím jak to správně má fungovat), čím víc dokážu vybrat, tím víc celkově vydělám, ilustrativní příklad dostanu 140 Kč/km a spočítám si, že za tu sumu dokážu nasadit loko+4×B+2průvodčí tj. kapacita nějakých 240 osob, pak musím uvažovat vyplatí se, tj. přilákám zákazníky a odvezu je (zvýším tržby na pokrytí daší techniky), nasadit 10×B+3 průvodčí, musím náklady na další techniku krýt tržbami, tj. stanovím cenu na 1 Kč a na další techniku nevydělám, když stanovím cenu na 10 000 Kč, nepojede nikdo, zbyde mi jen dotace a vydělám méně než, když se mi podaří vybrat jízdné

2) dopravce dostane stanovenou sumu a část tržeb jízdného, zbytek odevzdá objednateli, tady musí stanovená suma pokrýt náklady+zisk na provoz (dopravce nemá z čeho financovat rozšíření služeb na vlastní triko),procento tržeb je především motivace pro maximalizaci tržeb ze strany dopravce, pokud se nepletu jezdí se takto jen na trase Liberec-Varnsdorf

3) dopravce stanovenou sumu a všechny tržby odevzdá, obchodně je to podobné jako bod 2) jen jízdné nestanovuje dopravce, takhle funguje autobusová doprava IDSJMK
30.09.2011 (14:59)  
Pokud zlevníte na desetinu, budete pak muset mít (plácnu) 20x tolik cestujících, aby se vám to vrátilo (víc personálu, delší souprava...)
Pokud zdražíte 10x, přijdete o cestující a zbyde vám jenom ta dotace (což je horší než mít dotaci a k tomu ještě jízdné).
30.09.2011 (14:51)  
to Joska Holibajda
Dotace se neplatí za přepraveného cestujícího nebo za vybrané jízdné, platí se za realizovanou jízdu vlaku. Na výši jízdného to vůbec nezávisí, ani na počtu cestujících.
Vůbec ani trochu? Takže bych pak mohl mít jízdné za desetinu a mít narvané vlaky? Trochu by snad ty náklady pokrývat mohly, ne? Anebo zdražit na desetinásobek a personál tam mohl jezdit sám a nikdo je neopruzoval?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 46      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko