Praha — Správa železniční dopravní cesty v současnosti vybírá dodavatele pro instalaci jednotného evropského zabezpečovacího zařízení na první železniční tranzitní koridor v úseku Kolín - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko. Vítězná nabídka, která musí být podána do 1. listopadu 2011, pak bude realizována od 1. prosince letošního roku a dokončena nejpozději na konci ledna roku 2015. Celá realizace, odhadovaná na více než 892 milionů korun, by poté měla zajistit nejen výrazně lepší bezpečnost a rychlost provozu, ale také zkapacitnit příslušný úsek.
Zvýšení cestovních rychlostí by mělo umožnit několika faktorů, např. eliminace přetrvávajících přepřahů na hranicích. Díky sjednocení bude hnacím vozidlům stačit jediné zabezpečovací zařízení (samozřejmě s přechodným obdobím, kdy budou muset disponovat i původními zabezpečovači) k pohybu v celém železničním prostoru vybaveném ETCS. Vozidla tak budou limitována už jen podporou různých napájecích systémů a dojde ke zkrácení jízdních dob zejména v přeshraniční dopravě.
Zavedení ETCS na síť SŽDC by také mělo konečně prolomit dosavadní limit 160 km/h. O plánech na prolomení rychlostního limitu se mluvilo již před dvěma lety. Od té doby se, bohužel, moc nezměnilo. V poslední době se ale ledy konečně pohnuly a tak vize rychlejšího cestování v Česku začíná mít konkrétnější obrysy. Kromě realizace zabezpečení ETCS by se tak například, dle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC Pavla Hally pro Českou televizi, měla dočkat v minulé zprávě zmiňovaná rekonstrukce trati 300 z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015. Celkově se tak v nejbližší době uvažuje o zavedení rychlosti 200 km/h na úsecích Brno — Břeclav, Brno — Přerov, Břeclav — Přerov a Kolín — Pardubice — Choceň.
Kromě náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení ETCS jsou další překážkou v zavádění rychlostí nad 160 km/h i úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. I tento problém by měl být v nejbližší době vyřešen. Generální ředitel AŽD Praha, který je velkým optimistou a věří, že dvousetkilometrovou rychlostí se bude u nás jezdit do dvou let, potvrdil České televizi, že AŽD Praha pracuje na nových "inteligentních" přejezdech: "Ten si vlastní inteligencí sám spočítá dobu zavření podle rychlosti toho jedoucího vlaku." Toto řešení by tak eliminovalo potřebu jinak velmi nákladného rušení úrovňových přejezdů a výstavbu nových mimoúrovňových.
Přílišný optimismus ovšem krotí samotné České dráhy. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek upozorňuje, že ke skutečnému krácení jízdních dob je třeba nejen rychlých úseků (a zrušení přepřahů na hranicích), ale také odstranění největších brzd kolejového provozu. Pavel Halla jeho slova potvrzuje. Největšími "špunty" na 1. koridoru jsou podle něj zejména úseky přes Úvaly a průjezd přes Ústí nad Orlicí. Jmenovat můžeme nejen Ústí nad Orlicí, ale celé údolí řeky Orlice a také uzel Česká Třebová.
Jak již bylo zmíněno před 2 roky, kromě patřičné infrastruktury jsou pro provoz rychlostmi nad 160 km/h třeba také odpovídající vozidla. Z dopravců na českých kolejích, kteří vlastní, nebo již oznámili pořízení vozidel na dvousetkilometrovou a vyšší rychlost jsou zatím jediné České dráhy. Ty v současnosti vlastní 7 pendolin a už delší dobu čekají na dodávku třísystémových lokomotiv od Škody Transportation - prozatím opožděných o tři roky. Kromě toho vlastní přes 70 vozů, které kromě maximální rychlosti 200 km/h splňují podmínku tlakotěsnosti, nutnou k provozu rychlostí 200 km/h na SŽDC. Navíc minulý týden objednaly dalších 112 vozů v podobě 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort a k nim plánují vypsat výběrové řízení na 10 vícesystémových lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Další soupravy patří zahraničním dopravcům, ať již rakouským ÖBB, německým DB Bahn, popřípadě maďarským MÁV-START.

ad ISF: v horizontu 2-3 let (po rekonstrukci středního zhlaví v Břeclavi) má být celá trať Lanžhot-Břeclav-Modřice řízena z CDP Přerov,tudíž jistě dojde k nahrazení či rekonstrukci stávajících SZZ (JOP,v Břeclavi RZZ 3.kat) novými.
Jen by mě zajímalo, co se bude dít se SZZ v dotčených stanicích, jestli budou nahrazena nebo jen upravena, protože jsou poplatná době a chybí závislosti požadované už na současnou traťovou rychlost.
Nevím no, já tomu prostě nějak nevěřim... Jestli to spíš nebyla taková ta studie, aby to ty miliardy stálo....
Dnes to může být úplně jinak, viz např. poslední vývoj ohledně PHS. Jinak by snad o tom v dnešní finanční situaci SŽDC ani radši nemluvila...
nechci se opakovat, viz příspěvek 5.10. z 11:30, ale konkrétně na úsek Brno-Břeclav byla zadána studie na zjištění možností zavedení 180 km/h variantně 200 km/h. Především v druhé variantě byly náklady v řádu miliardy. Poměr investice/efektivita neumožňuje hlavně v současné finanční situaci o tom ani uvažovat.
Vše má svůj vývoj i modernizace koridorů. Před patnácti lety se téměř neopouštěly stávající pozemky, nedělaly se tunelové varianty. Dnes už jsme dále viz Krasíkov - Zábřeh, Votice - Benešov, Beroun - Rokycany...
Při úvahách o tom, jak byly stavby postaveny je podstatné se zamyslet v jakých dobách byly projektovány (tj. většinou ještě dalších 5 let do historie)
Tak to se snad i řeší, akorát těch peněz kdyby bylo víc...
Tady jde o to, že jesltiže se má zavádět ETCS bez ohledu na rychlost (to se nedělá kvůli 200ce), tak ta 200vka je např. v úseku Břeclav - Brno, kde je jeden přejezd, skoro "zadarmo"... U těch dalších úseků je hlavně díky přejezdům sporné..
Mno, moc bych neveril tomu, ze nekdo nekdy uvazoval o tom, ze by pres CR konvencni trat mela byt nejrychlejsi spojnici mezi Berlinem a Vidni. Ono, jaksi se staci podivat do mapy a na trase takove spojnice je jako dalsi zdroj cestujicich v podstate jen Praha a Brno. Prece jen VRT v prostoru Drazdany-Lipsko, Norimberk, Mnichov, Linec ma mnohem vice v prve rade vnitrostatnich cestujicich. Spise si myslim,ze by CR mohla byt pro tuto trasu dobra jen pro prime nocni spojeni. Cili 8 h ve vlaku od 22:30 do 6:30 za rozumnou cenu by mohlo byt presne ono. Na to ale je nutne v prve rade odstranit propady rychlosti. Kralupy, Balabenka - Sedlec, Bechovice - Uvaly, Bezpravi a CT,Brno, Breclav.
Mimochodem, nevite nekdo, jak ma probehnout modernizace CT?
Ja jen, ze ma napada, ze by se tam asi docela dost hodil mimourovnovy presmyk urceny vyhradne pro osobni vlaky. Co jsem se dival, tak dnes se krizuji urovnove na usteckem zhlavi smery Praha-Ostrava a Praha-Brno.
To možná i jo. A nemusí tam "kravsky" řešit přejezdy ;-)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










