..: Rychlost 200 km/h opět na obzoru - hledá se dodavatel ETCS :..

koridor Praha — Správa železniční dopravní cesty v současnosti vybírá dodavatele pro instalaci jednotného evropského zabezpečovacího zařízení na první železniční tranzitní koridor v úseku Kolín - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko. Vítězná nabídka, která musí být podána do 1. listopadu 2011, pak bude realizována od 1. prosince letošního roku a dokončena nejpozději na konci ledna roku 2015. Celá realizace, odhadovaná na více než 892 milionů korun, by poté měla zajistit nejen výrazně lepší bezpečnost a rychlost provozu, ale také zkapacitnit příslušný úsek.

Zvýšení cestovních rychlostí by mělo umožnit několika faktorů, např. eliminace přetrvávajících přepřahů na hranicích. Díky sjednocení bude hnacím vozidlům stačit jediné zabezpečovací zařízení (samozřejmě s přechodným obdobím, kdy budou muset disponovat i původními zabezpečovači) k pohybu v celém železničním prostoru vybaveném ETCS. Vozidla tak budou limitována už jen podporou různých napájecích systémů a dojde ke zkrácení jízdních dob zejména v přeshraniční dopravě.

Zavedení ETCS na síť SŽDC by také mělo konečně prolomit dosavadní limit 160 km/h. O plánech na prolomení rychlostního limitu se mluvilo již před dvěma lety. Od té doby se, bohužel, moc nezměnilo. V poslední době se ale ledy konečně pohnuly a tak vize rychlejšího cestování v Česku začíná mít konkrétnější obrysy. Kromě realizace zabezpečení ETCS by se tak například, dle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC Pavla Hally pro Českou televizi, měla dočkat v minulé zprávě zmiňovaná rekonstrukce trati 300 z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015. Celkově se tak v nejbližší době uvažuje o zavedení rychlosti 200 km/h na úsecích Brno — Břeclav, Brno — Přerov, Břeclav — Přerov a Kolín — Pardubice — Choceň.

Kromě náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení ETCS jsou další překážkou v zavádění rychlostí nad 160 km/h i úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. I tento problém by měl být v nejbližší době vyřešen. Generální ředitel AŽD Praha, který je velkým optimistou a věří, že dvousetkilometrovou rychlostí se bude u nás jezdit do dvou let, potvrdil České televizi, že AŽD Praha pracuje na nových "inteligentních" přejezdech: "Ten si vlastní inteligencí sám spočítá dobu zavření podle rychlosti toho jedoucího vlaku." Toto řešení by tak eliminovalo potřebu jinak velmi nákladného rušení úrovňových přejezdů a výstavbu nových mimoúrovňových.

Přílišný optimismus ovšem krotí samotné České dráhy. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek upozorňuje, že ke skutečnému krácení jízdních dob je třeba nejen rychlých úseků (a zrušení přepřahů na hranicích), ale také odstranění největších brzd kolejového provozu. Pavel Halla jeho slova potvrzuje. Největšími "špunty" na 1. koridoru jsou podle něj zejména úseky přes Úvaly a průjezd přes Ústí nad Orlicí. Jmenovat můžeme nejen Ústí nad Orlicí, ale celé údolí řeky Orlice a také uzel Česká Třebová.

Jak již bylo zmíněno před 2 roky, kromě patřičné infrastruktury jsou pro provoz rychlostmi nad 160 km/h třeba také odpovídající vozidla. Z dopravců na českých kolejích, kteří vlastní, nebo již oznámili pořízení vozidel na dvousetkilometrovou a vyšší rychlost jsou zatím jediné České dráhy. Ty v současnosti vlastní 7 pendolin a už delší dobu čekají na dodávku třísystémových lokomotiv od Škody Transportation - prozatím opožděných o tři roky. Kromě toho vlastní přes 70 vozů, které kromě maximální rychlosti 200 km/h splňují podmínku tlakotěsnosti, nutnou k provozu rychlostí 200 km/h na SŽDC. Navíc minulý týden objednaly dalších 112 vozů v podobě 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort a k nim plánují vypsat výběrové řízení na 10 vícesystémových lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Další soupravy patří zahraničním dopravcům, ať již rakouským ÖBB, německým DB Bahn, popřípadě maďarským MÁV-START.

Zdroj: IS VZ US, Česká televize 1, 2


JiříK. | 3.10.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
08.10.2011 (19:29)  
Pike: ta cena je menší a ještě se jednalo o zástavbu do již provozovaných vozidel. Pokud to bude montováno do novostavby, která na to bude připravená, a pokud se to bude sekat jak Baťa cvičky a ne vyrábět víceméně kusově, tak to vyjde laciněji. Nicméně pořád to bude řádově víc než současný systém. Na druhou stranu to ale opravdu funguje (když to teda funguje :-) a ten vlak to ochrání.
08.10.2011 (13:05)  
Z technickeho pohledu je ECTS urcite dobry napad a konecne prinasi 21. stoleti do zabezpeceni zeleznic.

Bohuzel z pohledu komercniho je to napad naprosto blby, pokud stale plati, ze palubni jednotka stoji 20 milionu Kc, coz je o rad az dva vyse nez palubni jednotka pro narodni zabezpecovac.

V nakladech VRT trati a jednotek je to asi akceptovatelne procento, ale treba pro primestskou dopravu zajistovanou malou jednotkou predstavuje 20 mega 50% jeji ceny - shodou okolnosti se za cenu mobilni casti zabezpecovace taky daji poridit dva autobusy... Jake to ma asi dopady na nakladovost a rozhodovani objednatelu dopravy?

Takze je hezke, ze velci vyrobci prumyslovych technologii maji ambice si namastit kapsy, ale za stavajicich podminek by se ECTS melo pozastavit az do doby nalezeni rovnovahy mezi prinosy a naklady...
registrovaný uživatel SYN 
07.10.2011 (16:58)  
Taky jsem si to prohlížel na fotomapě:)
Dodám že prvně jmenovaný přejezd je víceméně ještě v Brně (a asi by šel i zrušit, není to jediná přístupová cesta někam, jen doplňující aby se nemuselo moc objíždět). Druhý jmenovaný přejezd je jak se zdá na silnici třetí kategorie mezi Šakvicemi a Starovičkami. Domnívám se že by bylo vhodné ho nahradit menším mostkem (něco jak do 7,5t), do doby než se seženou peníze by se asi přežilo kdyby byl uzavřen...
07.10.2011 (15:19)  
V úseku Brno-Břeclav jsou 2 přejezdy na širé trati (HH-Modřice,Šakvice-Zaječí)

Tak u toho prvně jmenovaného je 200vka asi trochu mimo, ne...? A ten druhý by se podle mě dal zrušit...i když místní by to asi viděli jinak :-)
"Zadarmo" byla samozřejmě nadsázka.
registrovaný uživatel SYN 
07.10.2011 (13:26)  
Zaosai: a z toho vyvozujete co? Že je lepší se na to úplně vykašlat? To snad ne že. No a pokud nevykašla, tak se to nějak postupně musí zavádět, protože nemáme peníze na to aby se na to vlítlo všude najednou a bylo to za rok předělané... takže čím míň peněz tím dýl se to zavádí. Ale jednou to bude muset být, ne že ne.
registrovaný uživatel Koudy 
07.10.2011 (10:58)  
ISF: Dík. Byly ty požadavky v době aktivace v TNŽ 342620? Neznám její starší verze, až tu poslední.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
07.10.2011 (10:41)  
ETSC je hudba budoucnosti.Když jsem jedil před nějakou dobou testy mezi Kolínem a Úvalama,tak mě to jako strojvedoucího vůbec nenadchlo.Pokud nebudou všechna kolejová vozidla řádně vybavena,tak to nemá smysl.Stačí se podívat na úseky okolo Drážďan.
registrovaný uživatel ISF 
07.10.2011 (1:12)  
sysel: O dálkovém řízení téhle trati se mluví, že by už mělo být příštím rokem.

Koudy: Nemají zapracovány požadavky pro rychlosti nad 120 km/h.
registrovaný uživatel Koudy 
07.10.2011 (0:07)  
Tak ty papíry budou nejspíš muset být. Každopádně se o ně usiluje ;)
registrovaný uživatel bugear 
06.10.2011 (23:34)  
@Koudy: Na dálkovinu smí být pokud vím jenom ESA. ETB by to nejspíš taky zvládlo, ale nejsou na to papíry.
@sysel: JOP není SZZ, JOP je jenom jednotné rozhraní velkého množství různých typů SZZ.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko