Malá Morávka — V posledních měsících se objevovalo stále více zpráv o blížícím se konci několika regionálních tratí, u nichž Ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení ve věci jejich zrušení. S příchodem nového ministra Pavla Dobeše však věci nabraly nový směr – jak uvedl mluvčí resortu Martin Novák, všechna správní řízení byla pozastavena a momentálně se hledají jiné možnosti řešení. Jako jediná tak na černém seznamu drah v letošním roce zůstala trať 312, vedoucí z Bruntálu do Malé Morávky, jež byla zrušena hned v lednu. Ani tento verdikt už ale neplatí – díky snaze obcí a železničních sdružení se podařilo rozhodnutí zvrátit, a 17km úsek na severní Moravě tak i nadále zůstává na železniční mapě Česka.
Na konci srpna, téměř půl roku po faktickém úředním zrušení dráhy, vydal ministr Dobeš rozhodnutí, kterým zrušil předchozí výnos svého úřadu. Vyhověl tak osmi rozkladům, které Ministerstvo dopravy krátce po zrušení železnice obdrželo. Jako první podal proti zrušení tratě námitku Klub přátel lokálek (KPL), po němž následovaly místní samosprávy a malí provozovatelé nostalgických jízd. Rozkladová komise, která rozhodnutí zkoumala, zjistila v procesu formální chyby a shledala uplatněné postupy jako protizákonné. Právě na nedostatky v uspíšeném správním řízení přitom zájmové organizace již delší dobu upozorňovaly. Během řízení navíc projevily o dráhu zájem obce, které ji chtějí převzít do svého vlastnictví ve spolupráci s dopravcem KŽC Doprava.
Celý kolotoč jednání však ještě zdaleka nekončí. Rozhodování se teď vrací na stůl Odboru drah Ministerstva dopravy, který však proces pravděpodobně přeruší a přenechá Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta bude jednat se zájemci o převod této dráhy do jejich majetku.
Zdroj: Ministerstvo dopravy - Úřední deska, Klub přátel lokálek, KŽC
Marek Tomek: Do Vidnavy jel někdy i jeden cestující a nebylo vzácností, že některé spoje byly obsazeny jen personálem ČD....
A cestující si zvyknou, přizpůsobí se, obvykle se přizpůsobí školy, zaměstnavatele, pokud je atraktivní nabídka po hodině či 30 minutách s návaznostmi dle principu ITG.
Samosebou v dobe vzniku lokalek byli cestujici radi i za jizdu oklikou (pokud na ni meli), ale je take vhodne si pripomenout, ze to bylo v dobe, kdy venkov neznal asfalt a pokud se nekde jezdilo po zpevnene ceste, byly to kocici hlavy. Ve srovnani s tim je i dneska vetsina lokalek pohodlnym svezenim ... ale doba je proste jinde.
Hesla jako: Lokálku nedáme! jsou sice pěkná, ale co s tou lokálkou dál, když po ní prostě lidi nejezdí?
naznačovaný přístup zavání blokací v disponování majetkem soukromých osob, bráněním v rozvoji turistického ruchu a souvisejícího podnikání, využití dotací z EU atp. ...
to vše kvůli zachování chátrajících ruin, které nebude mít zájem a díky vlastnickým vztahům i možnost nikdo provozovat???
proč mi to připomíná Ústí nad Orlicí a další případy (mimo dráhu - např. stavba dálnic...), kdy si jeden člověk natruc vzpomene, že má k majetku souseda psychický pseudovztah, pročež prosazuje, aby soused fakt nemohl udělat to, co uzná za vhodné jak ekonomicky tak prakticky, nebo aby to měl alespoň zatraceně drahé? míříte snad stejně jako podobní do politiky?
jak budete reagovat Vy osobně, když Váš soused ze stejných důvodů odmítne Váš nápad v disponování s Vaším majetkem a bude Vám v něm právní cestou bránit?
provozováním jediné z těch lokálek (s dobrým PR kolem) máte možnost pro daňové poplatníky tohohle státu i pro ostatní lokálky v republice udělat podstatně víc..
záleží na tom jak jsi šikovnej.. pokud se Ti podaří trať prodat kraji, který na ní bude chtít zřídit za evropské peníze cyklostezku, domnívám se, že na tom půjde i vydělat, a že s tímhle záměrem do toho někdo i může v delším horizontu jít..
problémem neudržovaných lokálek nejsou fixní náklady, ač nákladem může být část platu udržujících zaměstnanců ap., ale oprava jakéhokoliv objektu nutného k provozování trati, pokud se vysype.. dokud je trať ve vlastnictví státu, bude povinností státu do daného objektu nasypat peníze, aby trať byla sjízdná.. a to je zatraceně špatně, protože tam se nepočítá pár korun za nulovou údržbu, ale sem tam milion za nový propustek a podobně.. o tyhle peníze jde..
to, co je označováno za snahu o rušení, je v podstatě pouze o tom, že je potřeba dostat ztrátové/nepoužitelné lokálky z rozpočtu státního do rozpočtů krajů nebo soukromníků (bez nároku na příspěvek ze SFDI), a zároveň, že je třeba zabezpečit, aby ten majetek v jejich rukou neohrožoval (včetně hazardování s budoucností muzejní železnice provozováním dráhy v havarijním stavu nebo rejžováním dokud to půjde) a nebyl zbožím ke kšeftování..
snahu KPL (btw. je podobnost názvu a loga náhodná?) vnímám jako snahu o zachování pod SŽDC, aby byl vlastníkem, který bude hradit udržení dráhy, stát, protože jde o veřejný majetek.. to je přístup, který vede podle mého názoru do pekel železnici v ČR jako celek..
(Slep)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.