..: České dráhy nahradí část pokladních jízdenkovými automaty :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha — Český národní dopravce plánuje provozovat větší množství jízdenkových automatů, kterými nahradí část pokladních. Od tohoto kroku si dráhy slibují výraznou úsporu za platy zaměstnanců. Dozorčí rada již schválila pilotní zakázku na 68 automatů. Pokud se jejich provoz osvědčí, přibude ve stanicích celkem až 340 automatů, což umožní v konečné fázi nahradit asi 420 pokladních. To se ale nelíbí odborářům, kteří argumentují mimo jiné také tím, že automat cestujícímu neporadí nejvýhodnější nabídku nebo čas odjezdu vlaku. Tvrzení se ovšem nezakládá na pravdě, neboť oba úkony mohou automaty bez problémů zvládnout. Nové jízdenkové automaty, jejichž cena se pohybuje okolo čtvrt milionu za kus, by měly být nainstalovány v průběhu roku 2013. Na rozdíl od současných automatů UNIPAJ by mělo být možné platit mincemi, bankovkami, platební kartou i elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK). Není třeba se však obávat, že pokladní z českých stanic zcela vymizí – zejména starší cestující nemají v automaty důvěru nebo nerozumí jejich obsluze.

Zdroj: iDNES.cz


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 27.11.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mlůno 
01.12.2011 (14:12)  
Já zase naopak žasnul, co ještě je automat schopen přijmout. A spíš než nově vytištěnou bankovku přijímá raději bankovky ošuntělé, slepované, mnohonásobně přeložené atd. Ale to samozřejmě záleží na typu akceptoru bankovek, toho malého zařízeníčka, které rozhoduje o tom, jakou má hodnotu ten do něj vložený papírek.
Zažil jsem ve španělsku naopak, že automat na jízdenky bral bankovky jen v té orientaci jako na obrázku (takže jedno ze 4 možných) a to ještě napodruhé. (Pak se tak choval i turniket u nástupiště.) Ještě že tam nemají problém zdržet vlak, který měl být už několik minut pryč, právě kvůli nákupu jízdenek.
Jinak co automat cestujícímu nabídne záleží na jeho programátorovi. Ten na hlavním nádraží mi nebyl schopný prodat jízdenku benešov brno přes prahu (nabízel mi asi 7 tras, ani jedna nevedla přes prahu hl. n.), pro pokladní v benešově samozřejmě jednoduchý úkon. Takže těch 7 padesátikorun (bankovky ještě nebere) sem shromažďoval zbytečně. Takže jedna věc je mít hw za tři čtvrtě milionu a druhá věc je mít k tomu patřičné programové vybavení.
Vždycky by ale mělo zůstat dostatek pokladních, přecejenom automat nevyřeší úplně vše, nehledě na to, že ne všichni zvládnou jeho obsluhu.
Zrovna včera koukal na tabulku - nestůjte ve frontách, použijte automat na jízdenky. Pravda je, že u něj fronty mimořádně nebyly (ale bejvaji), ale to jen proto, že byl vypnutý. Aspoň ten na mince.
01.12.2011 (12:29)  
Michal Drábek: teď už jen, aby si dali na výběru techniky záležet a nedopadlo to jako na záchodech na hl.n., kde musí hajzlbába sedět spíše na výměnu mincí místo těch, co automat nevezme, než kvůli úklidu. V ČR už jsem je na pár místech zažil a většinou měly permanentně nějakou poruchu nebo odmítaly vzít i sebeméně zohýbanou bankovku.
01.12.2011 (12:01)  
KONEČNĚ jsme se dočkali, že je možné platit bankovkami nejen v hracích automatech.
registrovaný uživatel Oto 
01.12.2011 (2:02)  
PN: Obchodník, který si zvolí nevyžadovat PIN ani podpis, se tímto zároveň vzdává nároků úspět v případné reklamaci. Takže v případě odcizení karty vše, co zloděj utratil v tom automatu, dostanete zpět a zaplatí to DB.

DB si prostě spočítaly, že se jim vyplatí občas něco za podvodnou transakci vrátit, než zdržovat všechny své poctivé zákazníky.
registrovaný uživatel M 
01.12.2011 (1:55)  
Oto - trochu jsem to zjednodusil, rozhodne by platba kartou u automatu nebyla delsi...
PN - nic nevim, ale musim diskutovat? Bezpinove platby jsou mozne jen do nejakeho limitu placene castky i poctu nakupu. Pojisteni karty pomijim zcela
registrovaný uživatel PN  mail  
30.11.2011 (23:21)  
Oto: U nás naštěstí není požadavek PIN na obchodníkovi ale na bance a všechny do jedné ho vyžadují. A je to tak správně. Nerad bych se dočkal toho, že ztratím kartu a nálezce s ní udělá několikatisícové nákupy v podobných automatech a u obchodníků, kteří nevyžadují PIN. To opravdu ne. Bezpečnost především, i za cenu zdržení!
registrovaný uživatel Oto 
30.11.2011 (22:32)  
Platba kartou v automatu bude PRESNE STEJNE dlouha jako platba kartou u pokladny...

To nemusí být vždycky pravda. U pokladny zdržuje koordinace úkonů s pokladní, někdy vám ten terminál musí i podat. Taky by mohl být terminál v automatu nastaven jako ten u automatů DB. Všimnul jsem si, že někdy nechce PIN ani u karet, které ho mají, což je další zrychlení. Volba, zda vyžadovat PIN je totiž částečně na obchodníkovi.

Rovněž by mohli automaty připravit na ty nové bezkontaktní drobné platby, to prý má být rychlejší.
registrovaný uživatel M 
30.11.2011 (22:15)  
Platba kartou v automatu bude PRESNE STEJNE dlouha jako platba kartou u pokladny...

že to není mladá zmalovaná a kozatá ženská
- prohlidni si svou manzelku nebo dceru nebo proste nejakej ekvivalent matky...
registrovaný uživatel Zevse  mail  
30.11.2011 (20:11)  
Nejsem proti rozšíření nabídky a pokroku, ale v českých, moravských a slezských poměrech to má vždycky nějaké specifikum a nějaký háček. Bude super, až přijdu na nádraží v Olomouci ve špičku, kde místo dvou až tří pokladen bude otevřena jedna až dvě a bude nekonečná fronta u automatu. Super bude taky, když v automatu budou lidi chtít platit jízdenky platební kartou a ještě hledat nějaký spoj a vybírat si místenku. Sám si kupuji jízdenky přes internet a vždy mi to trvá kolem dvou minut. Když si všímám kolik času tak trvá placení kartou v obchodě, tak si myslám, že těch automatů bude muset být ve větších stanicích několik, aby to mělo nějaký efekt v úspoře lidí. Ta úspora pokladních doufám bude až na základě jejich nevytíženosti. A ne obráceně. Jenže to bývá ten náš národní háček. Někdo stanoví normu a bude to kus za kus či tak něco. Toho se já trochu bojím. Jinak, pokrok nezastavíme, takže jsem pro automaty.
PS: ten kolega co zde psal o starých rašplích a podobně, by si měl řádně prohlédnout svoji mámu, popřípadě babičku doma a uvědomit si, že by se mu taky nelíbilo, kdyby o nich někdo takhle mluvil, a kdyby je někdo vyhodil zpráce pět let před důchodem jenom proto, že to není mladá zmalovaná a kozatá ženská ....
registrovaný uživatel Sim 
30.11.2011 (12:52)  
tarten > tady je asi zakladni (filosoficka) otazka, jaky by mel byt rozsah "moznosti a pravomoci" jednotlivych prodejnich kanalu; a to nejenom eshop versus automat (kde technicky neni zadny problem, aby automat umel vse co eshop, plus navic danou jizdenku i vydat (ovsem tak, jak je to ted, neberu jako optimalni variantu, kdyz pri nakupu sporotiketu v automatu ztracim jednu z vyhod - moznost nevyzvednout si jizdenku) ... ale i pokladni versus automat a pokladni versus eshop; klidne at je vyzvedavani listku na pokladne o nejakou tu korunu drazsi nez v automatu (ale dnesni rozdil, ktery dela tusim 30 kacek u mistenky, mi prijde hodne ulitlej), ale at je proste moznost vyberu: chci rychle a levne? Vyberu si to pres eshop/automat. Chci neco, s cim si u automatu nevim rady? Priplatim si za zivou pokladni.

Druha strana mince je samosebou ta, ze takto reseny "system pokladnich" by mel zarucit, ze jejich kvalifikace bude nad urovni toho automatu.
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko