..: Rušení dálkových vlaků bude jen minimální :..

754.062, Kralice nad Oslavou - Náměšť nad Oslavou, foto: PulyPraha (aktualizováno 22.9.) — Ministerstvo dopravy po předchozích pokusech ušetřit na objednávce vlaků s co nejmenšími následky na systém dálkové dopravy nedávno usilovalo u Ministerstva financí o navýšení rozpočtu až o 9 miliard korun pro období do roku 2014 tak, aby bylo schopno alespoň dostát svým závazkům v Operačním programu doprava a v neposlední řadě také vůči státem vlastněnému dopravci. Původně bylo ve hře nejen krácení subvencí na provoz dálkových vlaků až o 200 milionů korun, ale i subvencí pro regionální dopravu až o 600 milionů korun. Ve hře jsou také finance pro odkládané dopravní stavby s již uzavřenými smlouvami, ale to jen v případě, pokud ministerstvo získá namísto devíti čtrnáct miliard korun, což je v současné situaci krajně nepravděpodobné. Tyto stavby se v případě odkladů budou neustále dále prodražovat. Nyní byla přislíbena alespoň část investic pro dálkovou a regionální vlakovou dopravu na příští rok.

Reálné obzory začalo rozhodnutí o omezení subvencí na provoz osobní železniční dopravy získávat v polovině srpna. V původním návrhu se počítalo s omezením dálkových spojů v rozsahu kolem 200 milionů korun, což by odpovídalo zhruba osmi procentům spojů, resp. asi čtyřiceti vlaků. Ministerstvo dopravy přišlo s tímto krokem těsně před dokončením jízdních řádů pro nadcházející rok, jejichž uzávěrka byla původně stanovená na 5. září. Ta byla nakonec již dvakrát odložena pro získání více času na úpravy a původně i pro rozsáhlejší změny navazujících vlakových a autobusových spojů, které by byly tímto krokem v některých případech naprosto znehodnoceny.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš DanielkaNěkteré linky, které se měly rušit, navíc v současné době netrpí přílišným nedostatkem cestujících, naopak, v dopravních špičkách jezdí někdy i na hranici své maximální kapacity sedících i stojících cestujících, jako tomu je například u rychlíků Pardubice - Havlíčkův Brod. Zánik těchto ve většině případů páteřních vlaků by se navíc mohl velmi výrazným způsobem dotkout obsazenosti návazných spojů, v jejímž důsledku bychom bývali mohli hovořit až o rozpadu fungujícího systému železniční dopravy či o maření krajských investic využitých v regionální dopravě ze strany Ministerstva dopravy. Cestující by museli využívat vlaky v jiných časových polohách, nebo jiný způsob dopravy, kterým by však ve větší míře nebyla možna zajistit autobusová doprava a to z kapacitních důvodů. Na řadu by tak bývala mohla přijít hlavně individuální automobilová doprava, která by tak ještě více zahltila už tak většinou přetížené silnice.

914 021-1, Šenov u NJ, foto: Martin GrillÚspory se navíc měly dotknou rovněž regionální dopravy objednávané jednotlivými kraji. Ministerstvo financí se totiž rozhodlo snížit platbu krajům pro příští rok až o již zmiňovaných 600 milionů korun. Například v kraji Vysočina by tak v rozpočtu chybělo více než třicet milionů korun na provoz regionální dopravy, která by tak musela být až o 20 procent vlakokilometrů omezena. Stát by tímto porušil dohodu s kraji (resp. kraje poruší smlouvu s dopravci), kterou uzavřela předchozí úřednická vláda Jana Fischera, když se před podpisem dlouhodobých smluv krajů s dopravci zavázala na deset let subvencovat jednotlivým krajům objednávku osobních vlaků v celkové výši 2,6 miliardy korun ročně. Současní představitelé však oponují tím, že memorandum nebylo právně závazné, jelikož ho schválila pouze vláda a nikoliv parlament.

749 039-4, foto: FilipoReakce informovaných občanů a organizací na sebe nenechaly dlouho čekat. Se stanoviskem ke škrtům přišla organizace ProAlt - "iniciativa pro kritiku reforem a na podporu alternativ". Navržené škrty v dálkové dopravě jsou podle iniciativy nepřípustné přinejmenším ze čtyř důvodů: jednak narušují pracně budovaný systém dálkové dopravy; za druhé byly ohlášeny až po skončení připomínkovací lhůty jízdních řádů a v krajích vyvolají chaos; kromě toho postihují zejména ekonomicky slabší oblasti, které jsou již dnes obtížně dostupné, což je případ Šluknovského výběžku nebo trati Krnov - Jeseník; a za čtvrté se iniciativa staví proti omezování veřejné dopravy vůbec. Místo omezování veřejných služeb iniciativa doporučuje úsporná opatření směřovaná na vrcholový management ČD. V podobném duchu formuloval svou tiskovou zprávu Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Upozorňuje, že zrušení 8 % spojů by přineslo úsporu pouhých 4 % prostředků. Kromě toho by nedodržení smluv a memoranda představovalo "jednoznačný vzkaz soukromým dopravcům, že stát není schopen dostát svým závazkům a že by se plánovaných výběrových řízení na dálkové spoje v osobní železniční dopravě raději neměli účastnit, protože vláda jim stejně nezaplatí tolik, kolik původně slíbí." Obě iniciativy upozorňují, že proklamovaná úspora se může nakonec mnohem více prodražit. Škrty by totiž vedle snížení kvality života vedly také ke zvýšení nezaměstnanosti či menším příjmům z jízdného, což by se mohlo v budoucnu stát záminkou k dalšímu kolu škrtů.

R 1248 na trati 200, foto: Martin KlecánNakonec je ale naštěstí vše jinak a masivní rušení vlaků se nekoná. Přibližně v polovině září totiž přišlo Ministerstvo dopravy s kompromisním řešením. Místo několika desítek spojů se nakonec zruší ze strany MD pravděpodobně pouze dvě relace dálkové dopravy, a to rychlíky Pardubice - Havlíčkův Brod, které částečně nahradí kraje novými spoji, a spěšné vlaky Rakovník - Chomutov - Jirkov vedené regionovou, někdejší příklad dohody dvou krajů a ministerstva na společné objednávce. Další rychlíky původně navrhované ke zrušení, jako například relace Ostrava - Jeseník nebo úsek Nový Bor - Rumburk se nakonec rušit nebudou. Ministerstvu z potřebných dvou set milionů totiž nakonec bude chybět jen 50 milionů. To původně mělo odpovídat právě pouze dvěma již zmíněným linkám, které ministerstvo údajně v každém případě již nechtělo objednat, ale to se ve čtvrtek opět změnilo. Ministerstvo významně omezí také linku Praha - Písek - České Budějovice a několik jednotlivých spojů na dalších tratích, například v úseku Turnov - Tanvald, ale i jinde. Také nakonec nebude objednána diskutabilní nová linka Olomouc - Ostrava, která měla nahradit zrušené zastavovánívlaků vyšší kvality Českých drah. Zda tam však ty budou zastavovat, se zatím neví. Ministerstvo nakonec najde část peněz i pro kraje na regionální dopravu, kde zaplatí stát asi 300 milionů korun. Druhou polovinu však požaduje ministr Pavel Dobeš ušetřit také po dopravcích, tedy hlavně Českých drahách, a krajích. Konečný návrh jízdního řádu tak bude pravděděpodobně opět odložen, jelikož plán Ministerstva dopravy musí ještě schválit vláda a také potvrdit kraje spolu s dopravci. Na definitivní návrh jízdního řádu 2011/2012 si tak musíme ještě několik týdnů počkat. Jakmile bude znám, přineseme vám podrobnější informace. Problém vyvstane v případě, že nedojde ke včasnému uzavření jízdních řádů. O možných následcích raději ani nepřemýšlet.

810.191-7, Hostašovice, foto: Zdeněk ŠnajdrNavíc České dráhy s rozhodnutím „část peněz ušetří dopravce“ zásadně nesouhlasí. „My jsme komerční firma, tzn., že pokud nemáme pokryté náklady na vedení určitého spoje, tak ho nemůžeme provozovat, protože ho nemáme z čeho zaplatit. Nemůžeme rozprodávat majetek, abychom zaplatili naftu či elektřinu,“ říká mluvčí podniku Radek Joklík pro Českou televizi a dodává: „Pokud jde o úspory, tak náš manévrovací prostor je už teď velmi omezený. Například vloni jsme propustili 2 000 převážně administrativních pracovníků. Takže i když teď budeme znovu hledat v režijních a administrativních nákladech úspory, tak těch požadovaných 150 miliónů korun tam určitě nenajdeme.“ Tytu skutečnosti odráží dlouhodobé vztahy mezi ministerstvem dopravy a národním dopravcem ještě z doby, kdy osobní dopravu dofinancovávala doprava nákladní a neprobíhala téměř žádná obnova vozového parku, což v dnešní době není možné i vzhledem k nastupující konkurenci.

Příloha: Seznam všech rychlíků původně navržených ke zrušení (zdroj: iDNES)

Zdroj: ŽelPage, Ministerstvo dopravy, ČT24 (1) (2) (3), Aktuálně.cz, Novinky.cz


Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
22.09.2011 (14:28)  
Vranitko:
enže stačí kousek náledí, cenťák sněhu a autobus nabírá obrovská zpoždění a jet s ním je méně než bezpečné.
Bordel není argument.
V alpských zemích se nejezdí jen v případě vánice či laviny.

Jinak, co se tratě 124 týče, mně by se tam líbil Sp v hodinovém taktu jako páteř. Časem trochu vytunit trať včetně přeložek nejtragičtějších zákrutů. Ale to bychom museli žít v civilizované zemi a ne v Kocourkově.
22.09.2011 (14:24)  
Martin Keppert:
Nové zastávky - kdo je zaplatí? Pokud SŽDC, bude to plýtvání - na její síti jsou stovky bolavějších míst a investice musí řešit nějaký dopravní problém. Pokud obce - doporučuju navrhnout to zastupitelstvu na věřejném zasedání a sledovat občany, co na to, že půlka jejich ročního rozpočtu půjde na zastávku.

Tak tak.
Pak se zcela přirozeně rozlouskne spousta oříšků, zda vlak či bus. Uvolněné dráhy se mohou za symbolickou korunu přenechat muzejním spolkům.
22.09.2011 (14:22)  
MirekM:
Ale jediné spojení, které může děti do školy dovézt buď v 6:20 nebo 8:20 jen proto, aby spoje měly osu symetrie? Nemělo by se v takovém případě opravdu jít spíše po místních požadavcích?
Samozřejmě mělo.
Ale pokud se nejedná o lokálku na hranici zrušení, nýbrž o trať s rozumným přepravním potenciálem, je vhodné ony školáky, také z kapacitních důvodů, řešit "vložákem". A na zapadlejších lokálkách snad nemusí být takový problém do budoucna domluvit začátek školy od 8:30 - na což škola samozřejmě přistoupí až tehdy, kdy se JŘ přestanou každý rok bezhlavě měnit.
22.09.2011 (14:19)  
Michal Jaroš:
ale ten takt 2h v době cca 6.00 - 20.00 s možnou vynechávkou třeba v poledne a s návaznostmi na ostatní tratě by dle mého názoru být mělo.
Předpokládám, že máte na mysli současný stav. V budoucnosti taková nabídka nezvedne ze židle snad ani průměrného šotouše...
22.09.2011 (14:17)  
Michal Jaroš:
ale mluvčí MD tvrdí, že jelikož tu jezdí jen dva páry vlaků, jsou nekoncepční a jen doplňkové, nikoli páteř, a tudíž jsou první na řadě ke zrušení, jelikož je to prý leší než rušit jinde takt.
To je pouze volba "menšího zla", nikoliv řešení.
Až sem jsme to dopracovali.
Odborníci i železniční fandové si za to do značné míry mohou sami - kdybychom nenasadili autocenzuru, ale chtěli už od začátku důsledně hodinový takt (byť i jako proklad dvou linek), tak ho na významných tratích už máme a na tom zbytku aspoň dvouhodinový nebo "ZDO".
22.09.2011 (14:13)  
Stáňa Kulatý:
Existuje tu dvouhodina Brno-Starák v Sp a Brno-Uh. Hradiště v Os. Ve Veselí se to pravidelně každou hodinu na střídačku sjíždí a tím je umožněn přestup na busy, které jezdí po hodině.
To jsem rád, že ve Veselí vyšel téměř dokonalý taktový uzel každou hodinu.

A tohle, když to přeženu, zabezpečuje prakticky každému, se dostat odkudkoliv kamkoliv v pravidelném taktu dvouhodiny.
Ano. Spěšňákem se dostanete do Brna asi 1,5h a osobákem (když mám smůlu a je zrovna ta "špatná" hodina), 2h. To je teda terno...
Jinak i jako Pražák uznávám, že IDS JMK je obecně v rámci ČR nejdál, ale Váš příklad zrovna zářný není. Spíš v tom vidím vydařený záměr vytřískat ze stávajícího marasmu, co se dá. Rozhodně ne něco, co by mělo přetrvat do dalších generací.

Prostě sudá a 39 je pro mne. Lichá a 39 je zase třeba pro Hodonín.
Važte si toho, že máte čas čekat přes hodinu. Ne každému se to poštěstí a ne každý je ochoten tak činit ve zpravidla nepříliš útulné čekárně či nádražce...

Sp 1730 Hruškovice ovšem nemá chybu :-).
Registrierter Benutzer Lehy 
22.09.2011 (13:35)  
Pardon, ale mohu se zeptat, zda je někde k mání konkrétní seznam dotčených spojů? Díky..
Registrierter Benutzer Keprt 
22.09.2011 (11:09)  
Flexaretista: souhlasím, že by SŽDC měla investovat do nových zastávek v příhodných polohách. Ovšem na tratích, které skýtají jakousi perspektivu, že se na nich bude jezdit i nadále (okolí velkých měst), nebo lépe po dohodě s objednateli, že tam budou dalších 20 let objednávat osobní vlaky. Odstrašujícími příklady budiž investice do technologického vybavení na trati Svitavy - Žďárec nebo "koridor" do Chebu. Teď se opakuji: investice do (jakékoliv) infrastruktury by měla řešit nějaký problém. Příklady ze železnice: nepoužitelná, přitom perspektivní trať Praha-Kladno; 25 Hz KO vžude kde jsou; Pardubice-Rosice.
22.09.2011 (10:38)  
Martin Keppert - naopak si myslím,že tam, kde obec pro vybudování zastávky nemá peníze ani na to, aby se na něm podílela, to musí být v prvé řadě SŽDC, protože právě to, aby lidé měli kde nastupovat, je alfa a omega smyslu její činnosti pro osobní dopravu. A celkem vzato si myslím, že by se určitá část peněz pro SŽDC měla posílat účelově právě na tvorbu a relokaci zastávek tak, aby veřejná doprava nebyla pro lidi nedostupná.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko