..: Šmerda mává výpověďmi – odchází Vodička, Fejk a část SŽDC Brno :..

Radek Šmerda (v pozadí Pavel Habarta a Jiří Švorc), foto: Josef Petrák Praha — Ombudsman Českých drah Petr Fejk odchází. Člověk, který asi v uplynulých měsících asi nejčastěji odpovídal na otázku, „zda ČD odkoupí z Rakouska soupravy railjet,“ dnes podepsal výpověď, kterou sám inicioval. Jako důvod uvádí současnou negativní atmosféru, vzešlou z diskuse o jeho platu a odměňování ostatních členů představenstva ČD, která prakticky paralyzovala chod úřadu ombudsmana. „Nápad za jedna, ale provedení za tři,“ hodnotí Fejkovu práci ministr dopravy Radek Šmerda, který mu za ni také výslovně poděkoval. Ochránce práv cestujících ČD ovšem nebyl jedinou obětí dnešního personálního zemětřesení – v resortu dopravy dnes totiž padaly hlavy ve velkém, včetně předsedy představenstva ČD Cargo Jiřího Vodičku a velké části vedení SŽDC.

Ředitel nákladní divize Českých drah přišel o místo na základně indicií o vyplácení nestandardních odměn přímým podřízeným, i když konkrétní jména ani částky Šmerda s Žaludou podle vlastních slov nemají; předmětné informace měli získat na zasedání tripartity. Vodička naopak považuje obvinění za ryze účelové a argumentuje, že odměny odpovídaly vykonané práci; navíc v situaci, kdy je ČD Cargo 350 milionů korun nad obchodním plánem. Vodičkovým nástupcem v čele ČD Cargo se teď s největší pravděpodobností stane ředitel SFDI Gustav Slamečka, který byl nedávno do představenstva ČD Cargo jmenován. Zatímco Vodička vyvedl Cargo z kritické finanční situace a zvrátil jeho ekonomické směrování, Slamečka bude řešit hlavně zahraniční akvizice. V hledáčku jsou jak PKP Cargo, tak Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSKC).

Největší personální změny zaznamenalo vedení správce železniční infrastruktury, které opustilo nebo opustí hned pětice zaměstnanců. Všichni podle Pavla Habarty ze SŽDC nesou odpovědnost za mimořádnou událost u Topolan.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 21.6.2011 (18:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Podniky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
22.06.2011 (12:48)  
Farkač Karel: Ve svém pokročilém věku jsem získal řadu znalostí, a to možná trochu deformuje moje názory. Promiňte mi to prosím.
To Vám rozhodně nemám za zlé. Jen je stále nutné brát v úvahu, že svět není černobílý a není jen jedna „správná“ pravda. Proto tu je diskuze, abychom si mohli různé názory probrat.

Martyss: Položme si otázku, jestli v obecném kontextu ostatních pracovních pozic nejsou manažerské týmy přepláceny.
To je ovšem otázka politická, kterou musíme řešit v celospolečenském kontextu.
22.06.2011 (12:42)  
Proto je drážním řešením ivestovat několik milionů do pana Fejka, místo do obnovy vozového parku:-)

Za plat Fejka toho mnoho neobnovíte.

Pokud je cílem přilákat do vlaku lidi, kteří vlakem nejezdí a nejeli vlakem 10 let, tak to těžko uděláte jen obnovou vozového parku. Obnova probíhá. Ale ještě to někdo (důvěryhodný) musí těm lidem říct!
registrovaný uživatel Busman 
22.06.2011 (12:29)  
Přeplácenost manažerských pozic se řeší nejen v ČR - ale i ve světě - a nejen ve veřejném sektoru. Manažeři jsou odměňováni na základě dosažených výsledků, avšak v krátkodobé perspektivě, takže jsou odměňováni za krátkozraká řešení přinášející majitelům - často anonymním investorům - momentální zisk - krátkodobá návratnost investice, rychle prodat a jít zas do jiných akcií.

Na druhou stranu jde o pracovní trh - a podobně jako rovnovážná cena rohlíku na trhu je 2 Kč za kus - tak cena 1 kusu Fejka je na trhu čtvrt mega.

Já takovou cenu považuju za nemravnou, protože dělat ve státní firmě takové velikosti - a možnost s takovým kolosem někam pohnout - je taková výzva a motivace, která musí od určité finanční částky platu převažovat na dalším zvyšováním platu.

Nikdo z managementu s tím kolosem bez strojvedoucích a vlakových čet nepohne - a naopak. Takže jsem pro rovnostářštější přístup: 250 pro generála, 150 pro náměstky - a zbytek té ceny za práci je prestiž a čest. V ČR asi dost naivní přístup, bohužel.

EDIT: A jistě - chyba není na straně Fejka, když mu na tu cenu kejvnou, proč to nebrat?
registrovaný uživatel rpet  mail  
22.06.2011 (12:16)  
@ all:
fejk dostal nabidku (jedno od oho a jedno jakou) - a prijal ji. za 250kilo penez mesicne.

vy tu resite jeho nepotrebnost, pripadne jeho charakterovy pochybeni, ze to vubec vzal.

a nejak vam uniklo, ze existuje cosi, jako generalni reditel CD, kterej to musel podepsat. a stejne tak existuje i predstavenstvo akciovky, ktera o tom musela vedet - bez toho by jeho flek vubec nespatril svetlo sveta. takze se malinko vzpamatujte a zacnete pouzivat hlavu, nez na nekoho zacnete kydat hnuj, jako ze je neschopnej a kdesi-cosi... polovina z vas nedosahuje ani 50% jeho manazerskych kvalit.

@ tomjoh:
...Vyvedl firmu z toho nejhoršího a smetanu teď slízne ten vlezdoprdelka...

no jiste. mimochodem, deset mega uz lizou jeho kamosi. prijde ti to normalni??

...který se dodnes nebyl schopen naučit česky...

tenhle tvuj projev, nebo spis cast tvyho projevu je dukazem lidske malosti a nizkeho intelektu. kdyby ke me do firmy prisel svahilan, kterej nebude umet anglicky, ale za to bude mit dobry napady k mojemu podnikani, klidne mu dam vysokej plat a jeste si sezenu prekladatele ze svahilstiny do anglictiny. my, hnusni kapitalisti, vykoristovatele a burzousti tomu rikame "cilene vyuziti kvalitnich zdroju".

@ franta omáčka:
...Ale vím o Fejkově průšvihu s jakýmsi Českým domem v New Yorku...

tak to toho vis docela malo, kluku. protoze ceskej dum v NY City byl pruser uz zhruba rok a pul pred tim, nez to Fejk prijal. btw: obavam se, ze poslouzil dobry veci. bylo tam par nestandardnich veci, ktery se ted muzou prikrejt obvyklou vetou "... k nimz doslo na zaklade manazerskeho selhani pana XY...".

@ Busman:
...Vůbec by to chlapci měli brát jako čest, že dělaj pro státní firmu a pro železnici. Ale tohle se u nás nenosí. A podle toho to taky v ČR vypadá...

jestli to neni tim, ze sotousi jsou bytostne presvedceny o tom, ze CD a.s. je jedina firma v zemi, kde se nekrade, kde se neulejvaj penize do stupidnich projektu a kde vsichni zamestnanci odvadeji 100% vykonu - coz by mel byt imho predpoklad k tomu, aby dostali 100% sve mzdy. ale to je - jak spravne rikas - problem takrka cele CR.

@ Farkač Karel:
A nyní porovnejte kdo jak má velkou odpovědnost ve své pracovní činnosti výše uvedené

ale takhle to proste neni. ano, fira ma zodpovednost za 500 lidi, ktery veze za zadkem. prijde ti, ze zodpovednost manazera za 19000 zamestnancu CD a.s., za to, ze si muzou jit stavkovat, a jeste za to dostanou zaplaceno (viz pripad tech frajeru, co si minulej tejden udelali v dobe stavky skoleni, takze jim to firma hezky zacvaka...), za to, ze mate kazdej mesic vcas vejplatu na ucte, ze vubec mate cim, kde a jak jezdit... myslis si, ze ta jina zodpovednost je neco min, nez ten fira? pruvodci? signalista? kolejar?

lidi, fakt uz prestante blbnout. protoze tohle je neuveritelny. co jste si zvolili, to mate. nadavejte sami sobe. fejk za to nemuze. vyuzil prilezitosti. kdyby ji nedostal, nebylo by to co resit.
22.06.2011 (11:35)  
Pokud chci přetáhnout dobrého zaměstnance od jiné firmy, musím ho přeplatit. Tohle se konalo v případě pana Žaludy a nejspíš i Fejka a podle mě to nemůžeme mít firmě za zlé.

Položme si otázku, jestli v obecném kontextu ostatních pracovních pozic nejsou manažerské týmy přepláceny.

Podle něj plat odpovídá nahraditelnosti zaměstnance
Ano, naprostý souhlas. Proto se v dnešní době člověk stává partnerem pro vyjednávání až ve chvíli, kdy začne stávkovat nebo dá najevo, že odejde.
Samozřejmě je problémem, že není ohodnocena odpovědnost, ale pouze schopnost přesvědčit své nadřízené o velmi obtížné nahraditelnosti...
22.06.2011 (11:32)  
FRK: Beru, ze delat strojvedouciho je krasna a zodpovedna prace a strojvedouci si zaslouzej uctu stejnou, jako vsichni ostatni, ktery delaj nejakou prospesnou praci. Se zamestnancem je to stejne jako se zbozim. U drah snad neni a nikdy nebyl problem s tim, ze by nemel kdo sednout do lokomotivy. Problem je, ze se zatim nenasel nikdo, kdo by dokazal uspesnesne CD vest (byt se mozna blyska na lepsi casy).

Vsak na vas nikdo neutoci a nikdo vam nebere vase nazory, tohle je diskuze. Kde ve svete bere strojvedouci vic nez vedouci pracovnik?

Martyss: Misto 100 mesicnich platu Fejka (8 let) mohla bejt jedna Regionova, tak ste to myslel?

Bel: Vcelku bych souhlasil, ale...
CD, potazmo SZDC se bez statnich dotaci neobejdou a toto je potreba brat pri srovnani se soukromym sektorem brat v potaz. Nicmene samozrejme spousta veci by zlepsit sla, a to i bez vyraznejch investic - tam verim, ze mohlo bejt pole pusobnosti ombudsmana.
Nejvetsi uzitek zlutejch a Leo vlaku je podle me v tom, ze donuti CD neco udelat s kvalitou sluzeb (jinak muze odshora dolu prijit spoustu lidi o praci). Kazdej slysel jak Jancura vykrikoval cosi o zbrusu novejch soupravach. To ze z toho napadu seslo, koupil 20 let stary Persingy a ojety vagony z rakouska uz nikde moc nevytrubuje. Pokud k tomu pridam fakt, ze "nechce konkurovat cenou, ale kvalitou", tak mne vyde, ze Jancura bude jezdit za stejny penize, vagonama stejny urovne a pomalejc. Otazka tedy je, jak moc se zlepsi kvalita sluzeb. Leo expresy sou zatim vicemene napady v hlave nevyskakanyho podnikatele. Je otazka, co z toho bude za 2 roky.
22.06.2011 (11:17)  
MirekM:
Jsem už jen cestující, využívající k cestám vlak a sleduji veškeré dění na železnici, nejen v ČR, ale i v Evropě, někdy i ve světě pomocí televizních dokumentárních pořadů a samozřejmě na Inetu. Ve svém pokročilém věku jsem získal řadu znalostí, a to možná trochu deformuje moje názory. Promiňte mi to prosím. Děkuji FRK
registrovaný uživatel M 
22.06.2011 (11:00)  
Opravdu nevím,co si bez ombudsmana počneme.Nejspíš přestanou jezdit vlaky.
Kdyz Drahosi vyhodi tebe, tak ale taky jezdit neprestanou. Takze o sobe taky napises, ze jsi uplne zbytecny?
registrovaný uživatel Bel  mail  
22.06.2011 (10:46)  
My pozorovatelé železnice zvenčí skutečně žijeme v jiném světě. Obzvláště my ze soukromého sektoru. Třeba trošku víc řešíme co kdo a jak dělá než to kolik za to má. Odchodu Petra Fejka mohou litovat cestující, samotné ČD samozřejmě ne neboť ty mohou v klidu nadále pokračovat v tom, co my zvenku nechápeme. My hlupáci zvenku bychom chtěli jezdit vlaky slušně, včas, nepřipadat si jako odporný a dotěrný hmyz komplikující práci železničářů, platit za jízdenky způsoby odpovídajícími 21. století, nebýt nuceni studovat stovky stran naprosto šílených tarifů a opravdu si na nádraží a ve vlaku připadat jako klienti firmy. Uvědomte si vy uvnitř firmy, že nás opravdu ani trochu nezajímá a ani nemusí zajímat, proč něco z toho nejde. A že je už načase aby ČD právě v téhle oblasti začaly fungovat jako každá normální firma. Až budou jezdit plné Jančurovy vlaky nebo Leo expresy, můžete tu plkat dál. Že to tak bude, o tom nepochybujte. Petr Fejk byl jednou z možností jak firmu přiblížit víc cestujícím.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
22.06.2011 (10:46)  
Farkač Karel: To, co uvádíte, je pohled zaměstnance*. Existuje ale ještě (podle mě stejně oprávněný) pohled zaměstnavatele. Podle něj plat odpovídá nahraditelnosti zaměstnance. Pokud někdo dře v dešti a blátě (ne-li něčem horším), ale okamžitě místo něj může nastoupit deset dalších, bude placen hůř než ten, kdo dělá práci v teplé kanceláři, ale má talent, cit nebo něco podobného, kvůli čemu ho zaměstnavatel potřebuje.
Pokud chci přetáhnout dobrého zaměstnance od jiné firmy, musím ho přeplatit. Tohle se konalo v případě pana Žaludy a nejspíš i Fejka a podle mě to nemůžeme mít firmě za zlé. Otázka ovšem samozřejmě potom je, jestli vykonávaná práce odpovídá těm předpokladům, pro které se to přeplacení konalo. V případě generálního ředitele tvrdím, že ano, v případě ombudsmana jsem skeptický.

* K tomuto pohledu se přiklání i zákoník práce, § 109, odst. 4: Mzda a plat se poskytují podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, podle obtížnosti pracovních podmínek, podle pracovní výkonnosti a dosahovaných pracovních výsledků.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko