..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Služby Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
08.06.2011 (15:46)  
M: Na nápoje nevím, ale na jízdenky zcela běžně. U nás jsou automaty paradoxně jen v největších stanicích, kde vždy fungují i výdejny jízdenek... O funkčnosti a využitelnosti (např. možnosti placení) zahraničních a našich automatů ani nemluvě...
registrovaný užívateľ M 
08.06.2011 (15:31)  
No, v zahranici funguje i to, ze na opustene zastavce je automat na napoje, treba.
A nekde v zahranici nemusi ani zamykat auto...
registrovaný užívateľ M 
08.06.2011 (15:25)  
babilon - OK, diky. Nejak takhle jsem to myslel, ale je to na mne uz prilis slozita matematika:-)
Kazdopadne nelze rict, ze opotrebeni silnice jednim autobusem je stejne jako jednim nakladnim autem
08.06.2011 (13:45)  
nevim, jestli levnejsi, ale predstavit si to dovedu jen slozite:)

Nevím to jistě (a možná šlo jen o "vizi"), ale o obdobném signalizačním se snad zmiňoval J. Šatava (=že by ho rád instaloval).
Ono to nic moc drahého nebude, celkem levných řešení existuje více (přenos dispečerovi, přenos přímo fírovi, "zastávkovník" atd.).

Otázkou je, jak moc to má kde smysl.
registrovaný užívateľ kajin 
08.06.2011 (12:53)  
Jiri Vosecek: Cele to je o aroganci uredniku, ze maji Os vlaky projizdet zastavky "z trucu", namisto nabidky a snahy dostat lidi do VHD zmenou systemu listku a litacek (tramvajenek, salinkart, vyberti si Vam znamy pojem) ted Oredo dela presny opak - zrusit, projizdet, prekopat a tarify, listky moznosti prestupu na jeden doklad? to ne, to je moc slozity, to budeme resit az za par let. Pardon, vyresime to, ale nesmime do toho zatahovat MHD, tuhletu, tamtu a tadytu firmu, ony by mohly mit kvalifikovane pripominky a kdo by to pak resil??

No a k zastavkam na znameni na koridoru - jde spis o dopoledni sedlo, ci vecery, kde zadna trat neni schopna generovat dostatek cestujicich na kazde zastavce. Je to o tom, mit moznost se dostat zpet, kdyz uz treba rano odjedu. Reseni za hranicemi? napriklad cudlik na zastavce, co signalizuje strojvudci, ze tam nekdo je... a svete div se, funguje to.
08.06.2011 (12:45)  
Zastávky na znamení se běžně využívají i na koridoru. Třeba na trati 270 mezi Rudolticemi a Zábřehem. A umí je i ušusy. U lehkých elektrických jednotek by potom zastávky na znamění nebyly vůbec žádný problém.

Dále se do diskuse raději zapojovat nebudu, bylo by to jen zbytečné rozčilování, zeptám se tedy jen na pár věcí souvisejících s mým cestováním...

Tomáš Záruba: Budou v Rudolticích zajištěny přípoje Lanškroun-Zábřeh a zpět?
Jinak v té prezentaci pro trať 270 se píše, že mimo Krasíkov velmi špatně napojuje sídla a nevede v hlavním směru přirozené dojížďky. Luková a Hoštejn jsou snad napojeny špatně? V Hoštejně je přece zastávka přímo v obci. Mimo přirozené směry dojížďky taky tak úplně nevede, Česká Třebová a Zábřeh tady patří mezi nejvýznamější směry dojížďky. Do Lanškrouna se dá potom přestoupit v Rudolticích, i když význam tohoto přestupního spojení je hlavně asi pro spojení Lanškrouna se Zábřehem (-Olomoucí/Zlínskem/Ostravskem)... Dále bych se zeptal, jestli se i pro 270 plánují nová vozidla. Regiošuky jsou na této rychlé trati dost bída a nasazení nových vozidel by zde přineslo výrazné zkrácení jízdních dob a třeba i zlepšení vazeb v Zábřehu (významnější zrychlení než na 272, kde se po koridoru jede jen kousek; mezi Rudolticemi a Lanškrounem potom RS1 už zrychlení oproti 810 nepřinese, zatímco mezi Českou Třebovou a Zábřehem by se dalo ušetřit tak 10 min).
registrovaný užívateľ Bubu 
08.06.2011 (12:43)  
Jiri Vosecek: Ale však to také nikdo nechce, aby strojvedoucí projížděl zastávku 140. Na lokálkách ji taky neprojíždí 70 km/h. Prostě přibrzdí třeba na 30 km/h a když tam nikdo nebude pojede dál. Ale díky tomu můžete mít kratší jízdní doby, než když tam budete muset vždy zastavit, otevřít a zavřít dveře.
08.06.2011 (12:36)  
Mirek Hruska: Z pohledu cestujiciho na tu trat minimalne 20 let (co pamatuju, spis ale cca 80 let) nikdo nesahnul. Rekonstrukce zabzar za 250 milionu cestujici pozna jenom tak, ze ve stanicich uz neni vypravci (vadi mu to). Ovsem za tu dobu stoupla zivotni uroven a klesla realna cena automobilu (prinejmensim stouplo procento domacnosti, ktere maji automobil). Pokud chcete davat extremni priklad spatneho spojeni, muzu vam dat jiny, nedavno odpoledne jsem prijel do Zdarce vlakem od Pardubic a bez cekani prestoupil na pripoj na Policku. Ve Skutci jsme vsichni 4 vystoupili a dal jel vlak prazdny. I 10 000 korun pri 10 parech spoju znamena i 500 korun na jednu dvouhodinovou jizdu, coz znamena, ze se "i" nekdy zaplatil strojvedouci?

A nevite, kdo jezdi Zdarec - Policka? Kdyz nekdo ze Zdarce potrebuje jet do mesta, tak jede do Skutce, do Hlinska nebo do Chrudimi. Samozrejme se najdou jedinci, kteri jedou ze Skutce do Policky. Ti jedou radeji rychlejsim a levnejsim Zlatovankem.

Policka - Svitavy moc neznam, ale 53 osob (doufam ze to jsou jen nastoupivsi, ne nastoupivsi i vystoupivsi) pri 10 parech spoju opet znamena mene nez 3 osoby na spoj, tedy nic, co by nezvladnul autobus.

PS: V poctech prepravenych osob radeji ani nemluvim o rezijkarich, kteri tim vlakem jedou jen proto, ze to je zadarmo.

Robert-Antonio: Netvrdim, ze silnice proste jsou. Jenom si myslim, ze naklady na dopravni cestu by se v pripade presunu ze zeleznice na silnici (V tomto pripade!) snizili.
08.06.2011 (12:29)  
Bubu: No však jak píšete, že na lokálkách se jezdí pomalu. Asi těžko bude zastavovat strojvedoucí ze 140 km/h na zamávání ruky.
registrovaný užívateľ Bubu 
08.06.2011 (12:16)  
A jak myslíte, že fungují zastávky na znamení na lokálkách? Prostě když tam někdo stojí, tak se zastaví, strojvedoucí musí jet tak, aby včas zastavil. Ale to stačí, když kolem zastávky pojede třeba 30km/h, buď zastaví nebo ne. Ale minuty by se taky ušetřili na jízdních dobách.
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko