České Budějovice — ČD Cargo dnes v Českých Budějovicích převzalo první dvě modernizované elektrické lokomotivy Škoda 71Em. Dvousystémové elektrické lokomotivy řady 363.5 vznikají v závodě Pars nova modernizací jednosystémových lokomotiv řady 163. Dodávka bude čítat třicet zrekonstruovaných strojů. V rámci modernizace původních stejnosměrných elektrických lokomotiv došlo k výměně elektrických a silových obvodů, úprav odpružení skříně, modernizaci stanoviště strojvedoucího, trakčních motorů měničů, dosazeny byly tlumiče vrtivých pohybů podvozků. Po modernizaci je také možné elektrodynamické brždění pro oba napájecí systémy, s návratem energie do sítě. Maximální rychlost zůstala na 120 km/h. Proti původní řadě došlo ke zvýšení hmotnosti stroje o 3 t a výkonu na 3,7 MW. Stroje budou nasazeny ve zkušebním provozu; poté budou moci zajíždět také mimo území ČR — na Slovensko a do Maďarska. Schválení v zahraničí je součástí dodavatelské smlouvy s výrobcem. Modernizací byla prodloužena životnost lokomotiv o dalších 20 let. Oficiální představení se uskuteční na veletrhu Czech Raildays 2011 v Ostravě, celá série bude uvedena do provozu během následujících čtyř let.
Zdroj: ČD Cargo, Škoda Transportation
Tak to sice ano, ale takovej tuning se obvykle dělí na dvě skupiny - ti co se soustředí především na optickou (a akustickou) stránku věci a technické parametry původního řešení skoro vůbec nezlepší (případně až zhorší) - to je za menší peníze prakticky žádné vylepšení (aspoň toho co "normální člověk" potřebuje). Druhá skupina jsou ti co už tomu dost rozumnějí, tam pak ovšem jde už o znatelné vylepšení ale za nemalou cenu, případně se ta cena sníží když si tuning umí udělat kompletně sám.
Stejně se ale jedná obvykle spíš o otázku citového vztahu než racionální úvahy... kdyby stejný peníze a šikovnost investovali řekněme do opravy nějaké porouchané Astry nebo Golfa tak je reálná šance mít za stejný prachy lepší auto (byť bez tuningových zvláštností).
U strojů 163 a 363 je tu jeden velký problém, a to těžká dosažitelnost elektronických prvků od integrovaných obvodů až po silové prvky, napájející TM. ČD-C udělal docela dobrý krok v omlazení el.loko, i když až podezřele drahý.
Co ale bude dělat ČD-os.doprava (matka), až bude mít odstaveno větší počet strojů 163(2) a 363(2) pro nedostatek náhradních elektronických součástek není ani opravářům dost dobře jasné.
FRK
Ono to ale zřejmě skutečně nehraje takovou roli. Když se ten starý rám prohlédne, vyvaří slabá místa, tak nejspíš může sloužit dál, zatímco trakční výzbroj nebo interiér (v lok. stanoviště strojvedoucího) nemusí plnit požadavky. Proč by se jinak dělaly rekonstrukce, při kterých zůstává pouze skříň? Takových příkladů je přitom spousta, zejména 750.7, při nichž z brejlovce opravdu zůstala jen kastle a vevnitř je to nová lokomotiva.
Taky by jste rekonstruovali Favorita, nebo koupíte Oktávku ?
A co takový ten „tuning“? To taky někdo s favority (i staršími auty) provádí.
Mimochodem, nevíte někdo, jakou mají tyhle nové 363.5 trakční výzbroj? Jestli jsou to tyristory, jako u původních 363, nebo IGBT, jako u 471 a 380?
Účetně businesovým modelem. Prodej ojetých 163, tak jak leží a běží (pořád zapomínáte na to, že při reko je exponovana a drahá součást loko = rám, popř podvozky je 25 let stará), tak na zákl soutěže prodáme ty ojeté za 20-30 mil Kč / kus (RJ je koupilo za víc, ne?) a mám zlepšený parametr zisku, což je fajn pro banku, případného kupc atd. Nové buď rentnu na operační leasing, takže mám v nákladech jen splátky za loko, nebo naopak koupím, takže teď sice horší cashflow, ale na 20 let nižší daňový základ. A on je sakra rozdíl, když odpisujete novou techniku a když 20-50 let starý šrot, protože většinou banka nebo kupec chce vědět, co v tom majetku je a za kolik se to dá zítra prodat, když tím většinou ručíte za úvěr. Takže pokud reko, tak jen v kritickém případě typu po těchto kolejích nemůže z důvodu homologace jezdit nic jiného. A to se týká jen pár tratí, kam si ten starý šrot na dožití můžeme nechat. (163 není myšlen starý šrot, spíš 240,240, 180, 130 a pod). Vše ostatní je výhodnější nové. Nejen cena, ale i technický a kvalitativní posun dál. Taky by jste rekonstruovali Favorita, nebo koupíte Oktávku ? Ale tady někdo záměrně a účelově plýtvá. Protože i kdyby koupili 109 na podporu českého průmyslu, rozdíl v ceně by byl nízký, v Bombardiru a jejich ceně dokonce ziskový.
Při nákupu zcela nových strojů by byl rozpočet ČDC zatížen odpisy.
Při leasingu je celkovou částkou zatížena leasingová společnost a poměrně navýšené dílčí částky splácí provozovatel.
Pokud ČDC ty stroje nakoupilo, zatížilo se odpisy na 60 mio / 1 ks.
Pokud je leasinguje, tak se za 0+ zbavilo odepsaných (leč funkčích ač opravu vyžadujících) lokomotiv a bude splácet?
Nuže?
Vono koukám, že otec zřejmě po já nevím jak dlouho u zaměstnavatele projevil iniciativu :-):-):-)
Ikdyž jak znám tatíka ....mi něco říká že spíš vršovický dědkové maj z toho maďarska a z dalšího obživlýho veterána studený války kolektivní srandu.....
proto se např. u aut používá operativní leasing, který je sice dražší než koupě, ale auto je v majetku leasingovky a splátky jdou celé do nákladů nájemce
@Tomáš Kraus: Pokud narážíte na aktivity PKPC a KC, tak ty jsou ryze politického charakteru a s tím kam můžou mašiny nemají nic společného, tedy kromě toho, že se PKPC asi nepodařilo sehnat levnější dvousystémovku.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.