Topolany — Zřejmě zanedbaná údržba a podcenění informací od strojvedoucích stála za včerejším vykolejením vlaku Vn 52601 z Blažovic do Třince na trati 300 v úseku Vyškov na Moravě – Ivanovice na Hané. Ucelená souprava 25 vozů Falls o délce 337 metrů ve 12.25 nedaleko bývalé hlásky Topolany najela do úseku s vadnou geometrickou polohou kolejnic. Dle informací Drážní inspekce za železničním přejezdem v levém oblouku viděl strojvedoucí právě zvlněné koleje. Prvních 6 vozů v čele s esem 363.026 inkriminovanou částí tratě projelo bez problémů, avšak dalších 13 vozů v oblouku vykolejilo. Souprava se zřejmě pak i za použití nouzové brzdy následně zastavila, přičemž zbývajících 6 vozů řazených na konci soupravy zůstalo na kolejích. Při této mimořádné události došlo zároveň k roztržení vlaku, převrácení vykolejených vozů, poškození sloupů trakčního vedení a zničení zhruba 60m úseku trati. Při nehodě nebyl naštěstí nikdo zraněn, avšak škoda na vlaku a infrastruktuře byla odhadnuta na 1,4 milionu korun.
Oficiální příčina této události není zatím známa. Z dostupných informací Drážní inspekce však vyplývá, že SŽDC měla o závadách v daném traťovém úseku informace již v pátek a už během včerejška bylo strojvedoucími projíždějících vlaků hlášeno, že jízda místem není bezproblémová a na trati jsou vidět nerovnosti. SŽDC na základě těchto informací provedla na trati prohlídku, avšak dle zjištěných událostí nepřijala žádná opatření. Na výsledky vyšetřování Drážní inspekce a police si tak budeme muset počkat. Místo vlaků byly nasazeny náhradní autobusy.
Náhradní autobusová doprava na trati 300 | ||||
---|---|---|---|---|
R v trati Brno - Přerov - Ostrava - Bohumín | NAD v úseku Vyškov na Moravě - Kojetín a zpět | |||
R v trati Brno - Olomouc - Zábřeh na Moravě - Šumperk/Jeseník | NAD v úseku Brno - Nezamyslice a zpět | |||
Sp, Os v dotčeném úseku tratě | NAD v úseku Vyškov na Moravě - Nezamyslice a zpět |
Vlaky R 900 a R 933 budou autobusy nahrazeny již mezi Brnem a Kojetínem, přičemž cestující z vlaků Os 4047, Os 4044, Os 4049 a Os 4046 autobusy pojedou v celém úseku, tj. Vyškov na Moravě - Přerov a zpět. Opětovné zprovoznění tratě závisí na dokončení odklízení vykolejených vozů a opravných pracích, z tohoto důvodu není termín ještě znám. Na místě zasahují drážní hasiči, přítomen je jeřáb i vyprošťovací tank.
V souvislosti s touto mimořádnou událostí vyvstává opět otázka údržby tratí, které má ve správě SŽDC. Nejen, že na mnoha úsecích jsou vegetací téměř zarostlá návěstidla, upozorňovala, či rychlostníky, které bývají i nečitelné, ale také stromy, jejichž větve zasahují do profilu tratě, či trakčního vedení. Pokud bychom hledali nejvíce poruchovou a problémovou trať, oprávněně jí je trať 171 z Prahy do Berouna, kde mají výpravčí řádky v poruchových záznamnících téměř plné. Jak před nedávnou dobou pro týdeník Obzor říkal sám Antonín Blažek, náměstek GŘ ČD pro osobní dopravu; "Už dnes je tady objednávka dopravy vyšší, než umožňuje kapacita trati. Trať na Beroun je asi náš největší problém ve Středočeském kraji." A zároveň dodává a potvrzuje fakt o nutnosti oprav a modernizace do původní infrastruktury, která je v téměř tristním stavu. "Trať je v dosti bídném stavu, zatím neprošla modernizací a prakticky denně je tam nějaká porucha."
http://www.ct24.cz/vysilani/2011/06/13/211411058260613-13:05-studio-ct24/
Dlouho jsem se nesetkal s takto profesionálním přístupem DI.
A když přijíždí ten první vlak, tak je to po spadnutí závor taky pár vteřin, jede-li plnou traťovou. To Vám nevadí?
Sim: …vychazela by z toho, ze kazdy vlak ma naplanovanou nejakou rychlost, jakou v useku pred prejezdem pojede. Takze z teto rychlosti by se dalo vypocitat, v jake vzdalenosti si musi vlak dupnout, aby ve stanovenem predstihu zacala blikacka a pak sly sranky dolu.
Souhlas, ale myslím si, že na to nejdřív potřebujeme něco, co si zaslouží označení vlakový zabezpečovač, aby to bezpečně rozlišilo vlaky.
Takze ze dvou uvedenych variant je tahle ta lepsi, byt ne optimalni.
Idealni varianta (pokud za ni nepovazuju mimourovnove krizeni) by byla bohuzel podstatne drazsi - vychazela by z toho, ze kazdy vlak ma naplanovanou nejakou rychlost, jakou v useku pred prejezdem pojede. Takze z teto rychlosti by se dalo vypocitat, v jake vzdalenosti si musi vlak dupnout, aby ve stanovenem predstihu zacala blikacka a pak sly sranky dolu. Technicky to mozne samosebou je, legislativne by to bylo horsi a ufinancovat to ... mno, to mi uz prijde skoro snazsi udelat to krizeni mimourovnove... i kdyz jako technicka vychytavka by to byla slusna machrovinka :-)
Jde o situaci, kdy vlak projede, závory se zvedají a v tu chvíli si "dupne" protisměrný vlak jedoucí po sousední koleji, přičemž světla nepřestávají blikat. PZZ si v takové chvíli řekne: "Blíží se vlak, měl bych zavřít závory. Ale blikal jsem už aspoň 30 vteřin? Ano, blikal, závory můžu zavřít."
Druhá možnost by byla po otevření závor nechat světla těch 30 vteřin blikat a pak teprve závory zavřít. Otázka je, jestli by to bylo bezpečnější.
Podobný případ ve Valmezu je na silnici do Krhové (x trať 281), tady pro jistotu zavazí budova autobazaru ve vzdálenosti do 10 m od osy koleje.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.