Praha — Tramvaje Škoda 15T ForCity, které si pražský dopravní podnik objenal v počtu 250 kusů, zřejmě budou dodávány s klimatizací. DP Praha začal nedávno jednat o dosazení klimatizace s dodavatelem souprav, plzeňskou Škodou Transportation. Tramvaje 15T, které jezdí v lotyšské Rize, již klimatizaci mají a její dosazení do tramvají pro Prahu by nemělo být z technického hlediska problémem. V případě dohody by první klimatizované tramvaje vyrazily na pražské koleje v průběhu příštího roku.
Dopravní podnik zároveň uvažuje o vypuštění hnacích motorů na prvním podvozku vozidla. Tím by i po dosazení klimatizace zůstala cena za jednu tramvaj stejná. Motory na přední nápravě byly jedním z předmětů kritiky pražské opozice, které se nelíbilo, že v případě srážky by byl první podvozek poškozen a oprava motorů by byla velmi nákladná. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák k tomu pro deník MF Dnes dodal, že "„tramvaj má nyní velmi silný výkon a takový není potřeba, tudíž by Škoda místo předních motorů dávala do vozů klimatizaci.“
Bude nutné nejdříve vyzkoušet v provozu, zda–li tramvaj bez pohonu v předním podvozku obstojí na členitých pražských tratích. Právě řada stoupání na pražské tramvajové síti byla hlavní příčinou, proč původně DPP požadoval pouze tramvaje se stoprocentní trakcí. Je tak otázkou, jestli se proti této změně vůči původnímu výběrovému řízení neohradí některý z dalších výrobců tramvají. Stejně tak není jasné, jestli bude klimatizace časem nainstalována i do již vyrobených souprav.
Zdroj: iDnes.cz

Výkon: T3 má 40kW na nápravu, 15T 46kW na kolo, tedy zhruba dvojnásobný měrný výkon, tedy by přední běžný podvozek neměl být výkonově problém. Počítám, že na něj připadá do 20% hmotnosti, takže adheze by taky nemusela být průšvih. Navíc bude asi 50 (ty nyní dodávané) 15T plně trakčních, čili největší adhezní rizika (Barrandov, Trojská) by šly obsadit přednostně těmito vozy (ale jak říkám, v Brně už přes 40 let jezdí K2 s nehnaným středem a taky ne jen po rovině).
Též je otázka zda menší počet poháněných náprav nezpůsobí problém ne přímo nízkého výkonu, ale spíš nízké trakce vyplývající ze zmenšené třecí plochy přes kterou bude výkon přenášen na kolejnici...
P.S. Žil jsem v přesvědčení že 14T na rozdíl od 13T (pro Brno) neměly poháněný střední podvozek, nu jak vidím v produktovém listě tak jsem žil v bludu...
No a s klimou je to tak nějak podobné - je to technické zařízení, to znamená že jakmile ho někdo správně navrhne, zkonstruuje a nastaví (to je taky důležité, a může se to lišit den od dne!) tak prostě funguje líp než "samoprofukování". Samozřejmě, něco to stojí (v pořízení i provozu), ale účinnosti se dneska zlepšují a není to taková hrůza. Velké teplotní skoky samozřejmě nejsou žádoucí, nevidím žádný důvod proč bysme se měli snažit udržovat v parném dni v tramvaji 20 stupňů (je to i technicky (výkon chlazení) i energeticky (spotřeba) náročné a zdravotně přecejen rizikové, ale něco jako "pět stupňů pod okolní teplotu" nebo tak podobně by mělo být relativně snadnější dosáhnout, bez zdravotního rizika a přitom to potěší většinu cestujících...
Ti co mají nějakou alergii na klimu to asi tak nějak nepotěší, ale snad jich je opravdu malé procento (za udaných parametrů nastavení). No a ti co mají s klimatizací problém psychologického rázu ať si proboha zvyknou...
Ale jak říkám, nepodceňovat to správné nastavení - věnovat tomu pozornost. Případně možná zkusit rozdělit vůz stylem "vepředu bude o něco chladněji, vzadu tepleji" nebo tak nějak, aby do jisté míry mohl pasažér volit...
Já bych se pozastavil nad výklopnými okénky, které je bohužel "in" dávat i do vozidel bez klimatizace - ten sadista, který je vynalezl, snad nikdy v životě nejel veřejnou dopravou (aspoň ne v letním vedru)...
Edit - asi jsem nejak proste ignoroval fakt, ze klima neni jen zmena teploty, ale muze to byt i prisun samotneho vzduchu:(
Romanero - jenze kdyz jedu nekam pet minut autem, tak si ho nevychlazuju predem na 22 stupnu a chladne to postupne. A pokud nekam jedu dve hodiny, tak jedu v kuse a ne za kazdych pet minut vylizam ven, takze k zadnemu skokovemu meneni teplot nedochazi. Jo a v zime ven chodim obleceny, takze telo do -5 neskace. V lete ale jaksi moznost oblect-vyslect prilis nemam... Pozn.: A vidim, ze toho skoku do -5 jsem si nevsiml jediny:-)
Jsem ovsem zvedavy, jak se bude prvnimu a pravdepodobne i nejmene zatizenemu podvozku libit sunuti, jestli obcas nezaprotestuje vyletem mimo kolej..
Logicky mi to vychazi nasledovne:
- spotreba energie bude vetsi
- bude v podstate jedno, zda tramvaj stoji nebo jede
- bude fuk, kolikrat bude otvirat dvere a na jak dlouho, k unikum tepla ani zimy dochazet nebude
- otepleni venkovniho prostredi bude odpovidat teplu vyprodukovanemu lidskymi tely + ucinnost klimatizace
- rozdil teplot bude nulovy, takze zadne teplotni skoky (narozdil od stavu, kdy venku je +25 a uvnitr +35)
- tramvaj nebude muset mit velka okna (ktera pravdepodobne odporuji nejake norme, jinak si nedovedu vysvetlit, proc se nedelaji), takze mensi bezpecnostni rizika
Samosebou muze byt realita trochu jina, ale v principu tam zadny problem (krome ceny za montaz a provoz te klimy) nevidim.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
