..: Otevření optimalizované trati z Plzně do Chebu oslaví i pendolino :..

Jednokolejná optimalizace, foto: Aleš Petrovský Plzeň - Cestujícím i drážním zaměstnancům se značně ulevilo. Skončila totiž poslední etapa optimalizace trati Plzeň-Jižní Předměstí (mimo) až Cheb (mimo), která je součástí třetího tranzitního železničního koridoru. Celkem 102 kilometrů dlouhý úsek tak byl zprovozněn 1. května a vlaky mohly začít opět jezdit bez omezení, která komplikovala cestování na této trasu po dobu téměř pěti let. Radost však netrvala dlouho – hned v první den normálního provozu totiž vykolejil ranní Os 7313 ze Svojšína do Plzně zadním podvozkem vozu BDs na plzeňském zhlaví žst. Stříbro, čímž provoz opět na dlouhé hodiny přerušil. Trať byla po nehodě plně zprovozněna 4. května v 19.40, a začíná tak opět plnohodnotně sloužit osobní dopravě. Tuto událost se rozhodly patřičně oslavit i České dráhy, které v sobotu 14. května z Prahy do Mariánských Lázní mimořádně vypraví soupravu pendolino. V rámci prezentačních jízd řada 680 poprvé poveze cestující také do Chebu, a nabídne dokonce zvýhodněné jízdné.

Co přinesla optimalizace

koridorová kolejPráce byly rozděleny na tři etapy. Mezi hlavní pozitiva optimalizace patří mírné zvýšení traťové rychlosti, zkrácení jízdních dob a nové zabezpečovací zařízení, s nímž souvisí také zvýšení bezpečnosti. Změnu k lepšímu ovšem pocítí i cestující, zejména díky vysokým nástupištím, doplněným o bezbariérový přístup; novému informačnímu systému a rekonstrukci některých nádražních budov. Stavba úseku Plzeň – Stříbro trvala od dubna roku 2006 do dubna 2009. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 30,1 km, přičemž hlavní náplní prací bylo zdvoukolejnění trati mezi Kozolupy a Pňovany. V úseku byl vybudován jeden nový most, zatímco ostatní se dočkaly kompletní opravy, a výměnou prošel železniční spodek, svršek, trolejové vedení a zabezpečovací zařízení. Celkové náklady dosáhly 4,4 miliardy korun.

Část tratě Stříbro – Planá u Mariánských Lázní se rekonstruovala od května roku 2008 do května 2011. Hlavním problémem tohoto úseku je vedení v členitém a nepřístupném terénu. I přesto zde ale byla navýšena traťová rychlost o několik desítek kilometrů za hodinu – pro klasické soupravy na 115 km/h a pro jednotky s naklápěcí skříní až do 135 km/h. Celkové cena za 32km úsek byla vyčíslena na 4,3 miliardy korun. Poslední segment Planá u Mariánských Lázní – Cheb, dlouhý 39,8 km, byl rekonstruován od listopadu roku 2007 do prosince 2010. Traťová rychlost zde vzrostla pro klasické soupravy na 120 km/h ze současných 70-100 km/h a pro jednotky s naklápěním až na 150 km/h. Investora vyšla tato část koridoru na 4,4 miliardy.

Zvyšování traťových rychlostí je podstatné zejména z pohledu zkrácení obvyklých jízdních dob. Tak například oproti vlaku R 554 z roku 1988, který trať ujel za 1 hodinu a 50 minut, nynější R 750 zvládne tento úsek za 1 hodinu 31 minut, tedy o 19 minut rychleji. Podíváme-li se do méně vzdálené minulosti, R 650 z roku 2005 zde stejnou vzdálenost zdolával za 1 hodinu a 37 minut. To znamená celkový rozdíl v jízdní době po optimalizaci pouze o 6 minut! Doufejme, že od nového grafikonu zmizí z jízdního řádu velkorysé časové rezervy, a reálné zkrácení cestovního času se tak dostane alespoň na hranici 10 minut. Pro zajímavost stojí za zmínku, že v oficiální tiskové zprávě uvádí Správa železniční dopravní cesty zkrácení jízdních dob až o 16 minut…

Slavnostní otevření s jednotkou 680 Pendolino

Řada 680 ČD, foto: Lukáš ZedníčekNa nově otevřenou část třetího koridoru se přijede podívat i vlajková loď Českých drah, jednotka řady 680 – pendolino. Stane se tak u příležitosti otevření lázeňské sezóny sobotu 14. května 2011. V úseku Praha hl.n – Mariánské Lázně a zpět pojede mimořádný spoj jako klasický povinně místenkový vlak. Rezervace dopravce poskytoval bezplatně, ovšem bez uznávání zaměstnaneckého jízdného. Pro relaci Praha – Mariánské Lázně jsou již v této chvíli všechna místa vyprodána; pro opačný směr jich zbývá už jen několik málo. V cílové stanici mimořádného spoje bude od 10.30 do 14.45 možná prohlídka jednotky Pendolino, v 13.30 vystoupí orchestr a mažoretky, a v 13.35 bude následovat slavnostní projev při příležitosti opětovného obnovení plného provozu na trati. Po příjezdu pendolina bude také možné prohlédnout si až do 16.00 nové stanoviště výpravčího. Samotná předváděcí jednotka ČD vyrazí na v 15.00 na prezentační jízdu do Chebu a zpět. Ve vlaku z Mariánských Lázní do Chebu a zpět platí jízdné na úrovni zákaznické aplikace IN50 bez nutnosti prokázat nárok na tuto slevu, místenky pro tento úsek nejsou v prodeji.

Mimořádné jízdy jednotky ř. 680 dne 14. 5. 2011
IC 30008 Příjezd Odjezd IC 30005 Příjezd Odjezd
Praha hl.n.   7.28 Cheb   15.40
Praha-Smíchov 7.36 7.38 Mariánské Lázně 16.04 16.23
Plzeň hl.n. 9.07 9.10 Plzeň hl.n. 17.27 17.35
Mariánské Lázně 10.13 15.00 Praha-Smíchov 19.10 19.11
Cheb 15.22   Praha hl.n. 19.18  

Zatímco chebská část trati 170 září novotou, na pražské části jsou stavební práce v plném proudu. Strasti cestujících se tedy na nějakou dobu přesouvají právě sem. Díky jednokolejnému provozu mezi stanicemi Zdice a Hořovice nabírají vlaky přibližně patnáctiminutová zpoždění, a dochází tak ke každodennímu rozvazování přípojů či k narušení provozu na trati 171. Ještě letos by také měla být zahájena rekonstrukce fasád a podlah budovy plzeňského hlavního nádraží, a od příštího roku také projekt "Průjezd žst. Plzeň hlavní nádraží", včetně stavby tunelu pod vrchem Chlum.

Zdroje: SŽDC, ČD, ŽelPage, Autor


Aleš Petrovský | 5.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Karlovarský ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
05.05.2011 (11:48)  
to Jugy
Řekl bych, že klopit bude, ale pojede stejně podle normálních vodorovných rychlostníků - bude to verifikační jízda, takže příště už by vyšší rychlost mohlo využít, ale žádné příště už nebude :-)
05.05.2011 (11:45)  
to ceskolipak

Nedávno jsem někde četl, že němci trať do Norimberka elektrifikovat budou a to dokonce brzo...ale možná to byla kachna, nevím.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
05.05.2011 (11:29)  
...a klopit stejně nebude. A nebo snad ano?
05.05.2011 (11:18)  
A budou v budoucnu přes Cheb jezdit nějaké mezinárodní přímé spoje, když je to koridor?
To Pendolino je jenom divadýlko.
FRK
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
05.05.2011 (11:15)  
Problém této větve 3. koridoru je spíš to, že končí v Chebu. Dálkové vlaky mohou ještě pokračovat tak maximálně na Františkovy Lázně.
Němci o elektrizaci stávající tratě Marktredwizt a dál neuvažují. Do Němec se jede vlastně úvratí a trasa je delší než přes Domažlice.

Vzhledem k uvedenému je cestovní rychlost, ač není překotná, dostačující a střední úsek jednokolejný v náročném terénu kapacitně vyhovující.

Mám skoro pocit, že tam pojede Pendolino jen jednou na čumendu a tím to pro něj skončí..
05.05.2011 (10:41)  
2chytryy & Voyageur: Hlavně se mítenkách snažte vydělat. Až se o tom ČD dozví, tak příště žádná místa pro normální lidi nebudou a pojede jenom vlak pro papaláše....
registrovaný uživatel byrot 
05.05.2011 (10:34)  
A potáhne to pendolino zase barča? :)
05.05.2011 (10:26)  
Tak si to shrňme:
1)Dálkové řízená ta trať byla =)žádně zlepšení
2)Reléovku nahradilo elektronické stavědlo =)trochu se zlepšil komfort obsluhy, ale JOP se dá naroubovat i na reléovku
3)trať zůstla jednokolejná a malinko se zrychlila =)šest minut nevidím jako adekvátní zrychlení za ty prachy
4)vybudovaly se pořádné peróny =) konečně něco, co ocení obecenstvo.

Kompletní nahrazení zařízení na konci životnosti s tím, že se do trati několik desítek let nebude muset zásadně sáhnout plus mírné zrychlení je ti málo?
05.05.2011 (10:00)  
A na zvl.jízdu by měly být také připraveny autobusy pro NAD, protože jeden nikdy neví ...!
FRK
05.05.2011 (9:57)  
No nevím, jestli se cestujícím tolik ulevilo. Sice už nehrozí, že v temném lese netrefí na nové zářivě osvětlené nástupiště, ale budou z něj nastupovat do stále stejného ošuntělého vlaku a pojedou v něm stejně dlouho. Pokud ve Stříbře nevykolejí, bude to mít aspoň klidnější chod, ale brzdy budou skřípat stejně a nové PHS budou odrážet hluk z podvozků hezky cestujícím do uší. Po dobu výluk tudy nejezdily lehátkové a lůžkové vozy (resp. v roce 2008 lehátko na EN Galileo Galilei, ale to převážně do Chebu nedojelo), teď se to obnovilo a cestující se asi pohrnou, jsou to samozřejmě ty samé Bc a WLAB jako za dob ČSD. Pořád ale lepší než restaurační vozy, ty už se asi nevrátí, zatím ani jako minibar. Těch pár nových vozidel pro tuto trať by stálo podstatně méně než kolik stála její rekonstrukce.

Dovedu si představit tuto rekonstrukci o pár kilometrů západněji, kde by určitě nestála více peněz, ale na zastávkách by byly jízdenkové automaty, a především by na rychlíku jela vratná souprava, co by stíhala zajet i do Františkových Lázní. (Ono by se to asi stihlo i dnes, ale pár minut by to chtělo ušetřit odstraněním přepřahu v Plzni - to se nikde nenajdou navíc dvě dvousystémovky?) V místě křižování taktových rychlíků (Brod nad Tichou?) by se případně kousek zdvoukolejnil, u nás se infrastruktura obvykle modernizuje bez ohledu na koncepci provozu...

Každopádně je vidět, jak velký dopad mají dlouhodobé výluky na počet cestujících. Před výlukami měl standardní chebský rychlík 6 Béček (plus polohytlák a Áčko), od výluk 5 Béček a letos už jen 4 Béčka, teď v tiskovce čtu že od května se opětovně přidalo páté Béčko (a opět se objevilo slovo "humanizace"). Podobně na trati Praha - Budějovice se soupravy o jeden vůz zkrátily. (Cyklisty z obou tratí úspěšně vyhání výluky spolu s povinnými rezervacemi.)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko