Praha — Ve čtvrtek 14. dubna proběhlo slavnostní otevření nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Ačkoli hala samotná i nástupiště jsou už několik měsíců v plném provozu po modernizaci, zatímco plánovaná přestavba secesní Fantovy budovy ještě ani nezačala, ceremoniál se konal právě minulý týden za účasti prezidenta republiky Václava Klause a jeho italského protějška Giorgia Napolitana, který Česko oficiálně navštívil poprvé. Státníky doprovázeli představitelé Českých drah a divize Grandi Stationi italských státních železnic, která nádraží renovuje výměnou za třicetiletý pronájem. Investice v hodnotě přibližně 1,15 miliardy korun přinesla odbavovací hale kromě jiného slušně vypadající toalety, několik kavárenských zařízení, jídelnu, pivnici nebo knihkupectví; právě v den slavnostního převzetí zde ovšem otevřelo také prodejní místo soukromého dopravce. Vedle moderního ČD centra tak nově v dostatečně reprezentativních prostorách nabízí své služby i RegioJet ve strategické spolupráci s Deutsche Bahn.
Modernější prostředí pro cestující
Nová odbavovací hala, jejíž přestavba započala před několika lety, se opravovala v několika fázích, částečně souběžně s přestavbou nástupišť. Vyměněny a opraveny byly veškeré podlahy, stropy, elektroinstalace či pokladny nebo sociální zařízení. Mezi nejpodstatnější změny patří nové ČD centrum s otevřenými přepážkami, podobnými odbavovacím zařízením na letištích. Ty nahradily původní nepříliš oblíbená okénka v potemnělé hale. Své místo zde získala také drogerie, samoobsluha, pobočky bank, trafiky, ale také knihkupectví nebo obchody s oblečením. Nádraží je nově také kompletně přístupné cestujícím se sníženou pohyblivostí či nevidomým. V neposlední řadě také zmizeli dříve všudypřítomní žebráci a bezdomovci a obecně se zvýšila bezpečnost ve stanici.
Nežádoucí obyvatelé nádraží se nicméně přesunuli před nádraží. Tamní park, patřící do kompetence městské části Praha 1, dosud na svou obnovu a zkulturnění čeká. Otázníky zůstávají také nad Fantovou budovou, jelikož se stále neví, k čemu bude dále sloužit. Mezi úvahami jsou třeba i hotel nebo konferenční centrum. Rekonstrukci této části nádraží by však chtěl italský investor zahájit ještě v letošním roce.
Nová pobočka RegioJetu se pouští do prodeje mezistátních jízdenek
Jen chvíli po slavnostním otevření odbavovací haly a v konzervativnějším duchu proběhla na hlavním nádraží další zásadní událost: soukromý dopravce RegioJet (RJ), dceřiná společnost Student Agency, totiž v těsném sousedství ČD centra otevřel své první prodejní místo pro cestující na železnici. Dopoledního slavnostního zahájení se zúčastnili jak představitelé Student Agency a RegioJetu, tak i Německých drah, které v projektu vystupují jako strategický partner.
První ze dvou nových poboček RJ na hlavním nádraží obsadí prostor u severního podchodu po dřívějších Cestách Wasteels, které jsou nyní v likvidaci. Na vlaky do Ostravy si zákazníci sice ještě přes dva měsíce počkají; díky terminálu DB Bahn si však už teď, až na několik málo výjimek, mohou na místě zakoupit celý sortiment jízdenek nabízených německými drahami, které v běžných mezinárodních pokladnách ČD nepořídí. DB tímto krokem získává univerzálního distributora – doklady totiž bude možné zakoupit a vyzvednout na jakékoliv pobočce Student Agency v Česku nebo na Slovensku. V nabídce je přitom opravdu téměř vše – jízdenky SparPreis a SparNight, ale také síťové jízdenky InterRail, BayernTicket (s přirážkou 2 eura za obslužný prodej), rezervace na spoje západních správ nebo třeba zákaznická karta DB BahnCard.
Od 1. května má být navíc spuštěn prodej jízdenek DB Bahn přes internet. Otevření pobočky v jižní části haly se plánuje na 1. červen. Žluté prodejní místa na hlavním nádraží budou zároveň nabízet prodej letenek a jízdenek na autobusy Student Agency Express ve stejném rozsahu, jako kterákoli jiné zastoupení společnosti. Pražské hlavní nádraží tak paradoxně s příchodem nového prodejce získává nejrozsáhlejší možnosti prodeje cestovních dokladů, a to dokonce i v porovnání s dobře etablovanou kanceláří ČD Travel, kterou překonává zejména otevíracími hodinami.
Zdroje: Grandi Stazioni, České dráhy, RegioJet, ŽelPage
K tomu frenchisu - podle wiki máme pravdu oba, ale v případě potrefené husy platí "franchising agreements" - tj. jen smlouva mezi dvěma firmami.
U nas mozna plati takovy nejaky U - vlakem jezdi ti chudi (co nemaji ani na to auto), ti uprostred jezdi nejakym krapem a mysli si, ze vlak je pro socky a ti bohati (co nemaji krapy, ale auta) se rozhoduji dle situace (duvod dopravy, doba, trasa)
To se mýlíte. Češi jsou ochotni koupit si auto za stejné peníze, za jaké se prodává na Západě a benzín kupují taky za stejné peníze. Ale platit za veřejnou dopravu tolik jako na Západě? To přece nejde, vždyť jsme 5x chudší než Švýcaři, tak musíme mít 5x nižší jízdné.
Východní logika: Jsem chudý, nemám na auto, musím jezdit vlakem.
Západní logika: Jsem bohatý, nepotřebuju auto, mám dost peněz na to abych se nechal vozit vlakem.
Jinak na schodech jsem maximálně tolerantní. Když stojím, tak stojím zásadně napravo, aby mohli lidé vlevo předbíhat. A když spěchám, tak jdu nebo běžím nalevo (a dávám pozor abych nikoho nesrazil), ale když je přede mnou plno, tak se zastavím. A když mi někdo uhne, tak poděkuji. Není to úplně podle pomínek PID, ale nikoho to neomezuje a přitom mi to umožňuje spěchat.
Nemám nicméně rád lidi, kteří bez dobrého důvodu blokují levou část eskalátorů. Mají na to samozřejmě plné právo (které jim nijak neupírám), ale pokud by byli tolerantnější, uvědomili by si, že jsou lidé, kteří prostě zrovna někam spěchají, a těch i několik minut, které získají během po eskalátorech, pro ně může mít cenu.
A když je pro tebe ten zip tak důležitý, tak věz, že jezdím zásadně v pravém pruhu, pokud nepředjíždím nebo neodbočuji. Ale eskalátory nejsou zip, tam je to něco jiného a porovnáváš hrušky s jabkama. Možná že kdyby tě někdo na eskalátoru srazil tak jako mě, sám bys změnil názor.
S tou soubeznou jizdou a zipem jsem to trefil taky?
Jinak stat se ma vlevo nebo vpravo?:-)
PS: Je "krasny", ze se nekdo ke svymu blbstvi i prida. Tipuju, ze jako ridic blokujes druhej pruh, aby nejakej bidak nemohl objet kolonu a pouzit zip, co? OMG...
Souhlasím ale s tím, že by na hlaváku měly být i klasické schody pro ty, co spěchají a chtějí to rychle vyběhnout.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.