Praha — Stejně jako přišlo jaro v kalendáři železničních fotografů, tak se i v jídelních vozech, bistrovozech a Blue bistru ve vlacích SuperCity objevila jarní jídla. V nové nabídce společnosti JLV tak můžete ochutnat například hráškový krém s krutony, domácí jahodové knedlíky či lehký jarní salát. Redakce magazínu ŽelPage měla možnost degustovat jarní menu jako první, servírované přímo z rukou šéfkuchařů a členů Československého svazu kuchařů, pánů Jiřího Krále a Jana Michálka. Ovšem jejich um a deklarovanou kvalitu i služby jsme se rozhodli vyzkoušet také přímo v terénu, v bistrovoze ARmpee na vlaku v relaci Praha – Plzeň – Norimberk.
V současné době JLV nejvíce trápí problematika odlišení se od konkurenčních poskytovatelů gastronomických a servisních služeb. Jak uvedl generální ředitel JLV Bohumír Bárta, společnost tento problém řeší polepem bočnic jídelních vozů, různými foliážemi na stolky či skla a roznosem letáků po vlakových soupravách, kde je řazen jídelní vůz JLV. Společnost také investovala do masivní kampaně; loga projektu můžeme potkávat prakticky všude, nejen v nádražních prostorách. Dalším marketingovým tahem je, podle Jana Valeše majícího na starosti obchod a marketing hlas známého herce Petra Rychlého, který zve k návštěvě do jídelního vozu. Podle ankety JLV, které se zúčastnilo více než 800 respondentů, dokonce 35 % cestujících ani neví, že je jídelní vůz na konkrétním vlaku, kde cestují, vůbec řazen. Ceny se JLV snaží zatraktivnit pomocí slevových kupónů, které si cestující může stáhnout z internetových stránek jidelnivozy.cz, nebo například pomocí tzv. Happy Hour, což je sleva 33 % na jídla v relaci Praha – Brno.
Jarní produkty
Z jarní nabídky jsme ochutnali jemný hráškový krém s krutony, který se absolutně nedá srovnávat s rádoby krémy z jídelen a podobných zařízení. Pokud jste tedy měli stejně jako já, trauma ze školní jídelny, neváhejte a určitě jej zkuste. Dále jsou v nabídce bramborové gnocchi s listovým špenátem a parmazánem. Jednoduchý pokrm, který ovšem není pro každého. Nahořklá chuť listů špenátu dodává jídlu zvláštní nádech a malinko přebíjí chuť parmazánu. Za cenu 186 korun (bez slevy) pravděpodobně nebude hlavním trhákem jarní nabídky. Ovšem domácí knedlíky plněné ovocem (jahodami) s cukrem, máslem a šlehačkou jsou jako od babičky. Nečekejte žádné přesné kulaté knedlíky, dostanete opravdu domácí produkt. Co nezaujalo mne, věčného jedlíka, ale určitě si najde oblibu u manažerek a slečen, pro které štíhlá linie znamená vše, je jarní salát s dresingem. A v neposlední řadě je zde palačinka s jahodovým džemem, cukrem a šlehačkou, kterou jsme jedinou neměli možnost ochutnat, a proto se budeme těšit na váš názor.
„Mystery dinner“ ve vozech JLV
Abych nepodlehl pouze slovům z řad vedení JLV, podnikl jsem návštěvu v bistrovoze na trase Praha – Plzeň – Norimberk. Objednal jsem si hráškový krém, který jsem chtěl ovšem zabalit nějakým způsobem s sebou. Zarazil mne fakt, že na začátku směny se jednalo již o poslední hráškový krém a díky vyšší frekvenci německých cestujících, se značně zúžila nabídka chlazených nápojů, zejména pak piva. Zákazník, který by přišel za Plzní (cca 2 hodiny od vyjetí bistrovozu z výchozí stanice) by si už nemohl dát hráškový krém ani plzeňské pivo, přitom frekvence německých turistů se dá velmi dobře odpozorovat, jelikož se pravidelně opakuje v týdenních cyklech. Vraťme se ale k hráškovému krému. Zabalit jej s sebou nebyl žádný problém. Miska z pěnového plastu s víčkem poslouží výborně. Ale ouha, nejsou k dispozici plastové lžíce. Proto měním své rozhodnutí a polévku si sním ihned ve voze. Oproti degustaci, kde se podávaly domácí krutony, mě zde zklamaly klasické kulaté kupované. Hráškový krém ovšem chutnal výborně, což mě potěšilo, protože jsem si nemusel připomenout zmíněnou újmu ze školní jídelny a menzy. Kvalitu obsluhy hodnotím jako nadprůměrnou s velmi příjemným vystupováním, výbornou angličtinou, rozvážením občerstvení vícekrát za jízdu po vlaku a pravidelným hlášením pomocí rozhlasu.
Několik detailů mé očekávání sice nenaplnilo na sto procent, ale nezbývá než jarní produkty doporučit. Pokud chcete nahlédnout pod pokličku letního menu, prozradíme vám, že vás například čeká výborný dezert s jahodami. V nejbližší době se můžete těšit na recenze z více kontrol „neznámého zákazníka“ nejen v jídelních vozech společnosti JLV.
Zdroj: JLV, ŽelPage

ja proste tvrdim, ze vse, co je spojeno se sluzbou "osobni zeleznicni doprava" je proste levne. coz je prijemny pro cestujici, a smrtici pro dopravce. jen pro uplnost opet pripomenu zdejsim priznivcum zeleznice jimi nenavidenou GB a cenu ?3.45 za cca 15 km cesty z jednoho konce mesta na druhy, trasa B'mouth - London srovnatelna kilometricky s trasou Litvinov - Praha (jasne, moje oblibene tema...) je za ?42...
na druhou stranu uznavam, ze v podani podminek v CR se motame a budeme motat v zacarovanem kruhu: zakaznik nema odpovidajici kupni silu - prodejce nema odpovidajici trzby - sluzby nemohou mit odpovidajici a srovnatelnou uroven zapadnich zemi.
reseni? nevim. naridit zakonem skokove zvyseni minimalni mzdy o 50%? teoreticky by to mohlo stacit na "rozjeti" kupni sily obyvatel - i tech s minimalnim prijmem. ale otazka by pak znela, co to provede se sektorem zamestnavatelu, kteri by museli nejak vykryt vypadek v cash-flow, nez se k nim "vrati" utracene penize (v podobe trzeb za nejakou sluzbu, vyrobek, cokoliv...)?
a vlastne, uz mi tak nejak zacina vadit, ze se tady porad dokola resi strety dvou skupin, kdy kazda ze skupin tvrdosijne trva na svem (jancura je debil, poveste ho..., CD forever, protoze nikdo jinej to neumi..., ceny za sluzby se nesmi zvysovat..., zeleznice je pupek CR a konec diskuse...) a obema skupinam az na par cestnych vyjimek unika skutecny vinik celeho marasmu ceskeho dopravniho trhu v ramci ZVS a ZDO: SYSTEM.
ja tvrdim, a nikdo mi to nevymluvi, ze situace se nezlepsi do te doby, dokud se nejakym zpusobem (a fakt nevim jak by to slo, tak se me na to neptejte...) nezmeni kupni sila obyvatelstva. to je onen zakladni pilir, ze ktereho se da nastartovat zvysena spotreba obyvatelstva, diky cemuz se vybere vic na danich (spotrebnich i DPH), zvysi diky tomu prijmy primarniho prumysloveho sektoru, ktery bude mozi lepe ohodnotit sve zamestnance... a tak dokola. a diky tomu by se bez diskuse zvysil i prepravni vykon nejen osobni, ale i nakladni zeleznicni dopravy - je to logicke, a neni v tom zadny hacek. no a pokud by se k tomu vhodne zmenil system ZVS/ZDO (viz moje clanky o zel. doprave v GB plus pomerne plodna a zajimava diskuse pod tretim dilem...), pak by nebylo co resit.
ale to uz by asi mel nekdo sesmolit jako uvahu v nejakym clanku, protoze tohle tema je dost nebezpecny a hlavne - dlouhy...
Dokud bude platit nízké ceny služeb => nízké platy => nikdo nemá na spotřební zboží, tak budeme stále, kde jsme (slušně řečeno v háji). Když v Rakousku za plat praktikanta zaplatím bydlení a ostatní věci, tak mi zbude tolik, že si můžu koupit to, o čem bych si u nás mohl jen zdát. Na druhou stranu je mi jasné, že z českého průměrného platu (tedy z platu, který je nižší než průměrný plat a má ho 2/3 lidí) si toho nikdo moc nekoupí.
Dále by ještě stálo za zamyšlení nad sociální vrstvou, co jezdí vlaky - řekl bych, že díky úrovni služeb ČD to zrovna majetní lidi nejsou, ti jezdí autem.
Stanek se zmrzlinou na pousti taky nebude za 5 korun za kopecek... Kazdej ma moznost si do kufriku vzit varic, kdyz mu to prijde drahy.
Vlaky v Cesku jedou tak mozna ctyri hodiny (cestujicich Ostrava-Cheb asi moc neni). Kdo si nechce priplatit tu usetrenou hodinu, ten si to muze dat v nadrazce (aby se to nesrovnavalo s Obecnim domem) a usetri stovku. Kdo "specha" domu, tak si tu hodinu koupi za tu stovku navic.
Tohle neni o kvalite jidla...
Stejne jako kdyz budu mit o domu rohliky za 3 koruny a kilometr v centru (ty uplne stejny) za korunu. Tri koruny za rohlik je sice hodne, ale pokud chci jen ty rohliky, tak pro mne kvuli deseti koruna uspory nema cenu slapat nekam pul hodiny.
Stejne funguji i napoje v plastu. Pul litru stoji 12 korun, 1.5 litru 16. Velka je vyhodnejsi, ale pokud chci jen pul litru, tak je vyhodnejsi zapaltit tu "predrazenou".
A socka je ten, kdo si stezuje, ze je neco drahy. Tak kdyz mas pocit, ze to muze byt levenjsi, tak v tom podnikej. Zjevne je tam mezera na trhu jako prase. Anebo se pletes a prodelas. Neni mi jasny, co je na tom zvlastniho. A az se budes vztekat, ze chces pridat, tak si vzpomen na to, ze vsechno levne chces nejen ty, ale i vsichni ostatni...
Ale abych řekl pravdu, tak u JLV mi nejvíc vadí velmi omezená nabídka jídel. Jakožto člověk obtížně trávící mléčné výrobky (včetně sýrů) mám dost problém si tam cokoliv vybrat- prakticky vždycky u JLV končím u párků bez chuti a zápachu. Obecně je dnes taková divná móda, že si jídelní vozy (české a německé) hrají na luxusní degustační restauranty. U Němců mě to štvalo už dávno- člověk se chce v jídelním voze v první řadě najíst a ušetřit čas ve výchozí nebo cílové destinaci. Nikoliv degustovat roztodivné pokrmy, nabízené v symbolickém rozsahu. A ten marketingový tah, že vaří úžasní kuchaři považuju za klamavou reklamu. Vaří ten chudák kuchař ve stísněné kuchyňce drncajícího vlaku a jídlo nikdy nemůže být ve stejné kvalitě, jako u michelinových hvězdiček. Prostě to technicky nejde a není na tom nic špatného, jak všichni kromě DBRestaurant a JLV vědí.
Co se týče minibaru, tak je to určitě dobrá služba, ale prakticky jediná služba, kterou tam využívám, je káva. A co mám zkušenosti, tak teplé nápoje právě "normální" minibar nikdy nedělal. Sušenky si můžu koupit v supermarketu (levněji a úplně stejné), pivo mi moc nechutná a lemtat ho z plechovky nebo z lahve už vůbec ne. Nicméně ve Švýcarsku a Německu (tam často i v osobácích) minibar využívám a mám rád.
S cim jsem ale u JLV spokojen nebyl (aspon u tech minibaru, bo na vlak s hospodou jsem kliku zpravidla nemel) byl sortiment nabizenych pokrmu - v podstate same jednohubky a furtzravky, ale neco, ceho by se clovek mohl najist, to ne - snad jedine o tech sendvicich se dalo uvazovat.
Jasne, ja chapu, ma to svoji logiku. Pokud jede vlak z Ostravy do Ziliny s jizdni dobou cca 5 hodin (nevim, strilim od boku), asi pujdou vic na dracku veci typu tatranka, orisky, tycinky, nez oblozene housky, bagety a ruzne varianty "oblozeneho rohliku s necim". A nabidka techto hlad zahanejicich "snacku" (jak tomu u JLV vznesene rikaj) byva prakticky na vsech nadrazich dostatecna (byt ceny byvaji podobne, jako ve vlaku), takze ja s tim problem nemam.
Jde jen o to, ze bych tomu rozvazejicimu chtel udelat kseftik radeji (protoze on jde nabizet sve veci za mnou), nez trafice na nadrazi (kde musim ja do trafiky)... a jaksi neni jak. Od te doby, co byl minibar nekoho jineho (nevim koho, ale bagety a oblozene ledacos bylo) nahrazen minibarem JLV.
A s touto prekazkou bohuzel nedokaze zdvorilost obsluhy udelat vubec nic :-(
Nicmene... kdyz zavrou na vnitro provozu tu hospodu, to pak probiha jak? Je tam aspon nejakej ekvivalent, nebo je to jen balast, aby vlak nebyl moc lehkej? Chapu, ze z hlediska psychologie to asi vyznam pro cestujiciho ma, ale vozit si zamceny vagonky tam za zpatky ... to mi jako nejlepsi reseni neprijde :-/
Ale po pravdě řečeno, spokojených zákazníků JLV jsem viděl celkem dost. V Německu totiž lákají na české pivo, které je vyhlášené a v běžné distribusi je ještě dražší, než v bistrovoze. Zrovna v sobotu jsem viděl, jak skupina Bavorů vynáší JLV se svítícíma očima do nebes, protože popíjeli pivo od Landshutu až po Schwandorf. Bohužel na tomhle stojí a padá business JLV a pro naší klientelu to není. Podobně jako to Utasellátó v dané formě není pro klientelu maďarskou, pročež ve Štúrovu tam zavírají. Oni se oprávněně bojí, že by pak domácí klientelu odradili od používání jídelních vozů na vnitrostátních relacích, kde je nejméně o polovinu levněji.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
