..: Radioblok od AŽD Praha zabezpečí trať z Číčenic do Volar :..

Radioblok, foto: AŽD Praha Volary — AŽD Praha, která má s automatizací a zabezpečováním železničních tratí zkušenosti nejen na tratích spravovaných SŽDC, ale i v zahraničí, uvedla nový systém zabezpečení železničních tratí nazvaný Radioblok RBA-10. Poprvé byl představen již na veletrhu MSV 2009 v Brně, kde získal výroční cenu ACRI. Nový zabezpečovací systém, který je v současné době v tzv. tréninkovém režimu, by měl eliminovat chybu lidského faktoru především na tratích se zjednodušenou dopravou podle předpisu D3, řízené dispečerem. Na trati z Číčenic do Volar se stala tragická nehoda již v roce 2004, při níž zemřeli dva lidé a 33 cestujících bylo zraněno. V roce 2007, po železniční nehodě, která měla na svědomí 13 zraněných, Drážní inspekce navrhovala zřídit zabezpečovací zařízení, které by zabránilo dalším srážkám vlaků. Druhý únorový den toho to roku přinesl z trati další smutnou zprávu — při srážce dvou vlaků vyhasl jeden lidský život a dalších 20 cestujících bylo zraněno. Podle výrobce by Radioblok mohl těmto nehodám zabránit.

Jednotné obslužnéh pracoviště, foto: AŽD Praha Radioblok nepředává informace klasickou cestou skrz kabely, ale využívá sítě mobilního operátora. Zabezpečovací zařízení se tak skládá ze dvou částí, první je centrála v budově nádraží, kterou ovládá dispečer z JOP. Druhou částí je pak terminál umístěný na hnacím vozidle. Výhodou přenosu informací skrze telefonní datovou linku by měla být úspora financí, které by musely být vynaloženy na klasické zabezpečovací zařízení, přičemž vynaložení takových nákladů by se na vedlejších regionálních tratích nevyplatilo. Druhou nespornou výhodou Radiobloku je, že není možné zařízení vyřadit z provozu případnou krádeží nebo poškozením kabelů, jak se stává v některých oblastech ČR. Možnost napadení systému počítačovým pirátem však generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle vyloučil.

Radiostanice Radiobloku v motorové jednotce Regionova, foto: AŽD Praha Radioblok nedovolí strojvedoucímu, který nedostal povolení odjet ze stanice, při zvýšení rychlosti odjet a vlak sám zastaví. Pokud strojvedoucí povolení má, ale neakceptuje jeho konec a nezastaví v určité stanici, Radioblok zastaví soupravu na hranici dopravny. Dispečer také může zastavit vlak vysláním nouzového STOP při vzniku mimořádné události. Ukázka systému proběhla 30. března ve spolupráci s AŽD ve stanici Strunkovice nad Blanicí. Její součástí bylo i zastavení jednotky řady 814 Regionova, která se v rámci ukázky rozjela bez povolení. Systém tak kontroluje strojvedoucího, aby neodjel bez povolení, i dispečera, aby nevyslal vlaky proti sobě. Vlak je navíc sledován systémem GPS. Ten bude nezávisle kontrolovat tzv. odhlášky, které musí strojvedoucí posílat z každé stanice, kdy každá z nich má přidělený jedinečný číselný kód.

Dokončení stavby na trati 197 by mělo být zřejmě již v listopadu tohoto roku. Dle původního plánu měly interní testy probíhat až do konce května, ale únorová nehoda, která jasně upozornila, že podobný systém je potřeba, urychlila realizaci projektu „Zvýšení bezpečnosti na tratích D3 v traťovém úseku Číčenice – Volary“. Tréninkový režim, který je první fázi zkušebního provozu, bude trvat přibližně tři měsíce. Pak poběží systém v ověřovacím provozu, který Radioblok prověří, a koncem roku by měl být ukončen. Poté začne na trati platit směrnice SŽDC D4, kvůli níž by na trať, kde je instalovaný Radioblok, nesměl vlak bez nainstalovaného terminálu. Bez vybavení radiostanicemi všech hnacích vozidel, které se pohybují na trati, by nebylo zařízení účinné a bylo by nutné využívat druhého režimu, který pro zjišťování polohy vozidla využívá klasických hlášení. Pokud se systém osvědčí, mohl by se tento způsob zabezpečování rozšířit i na další tratě, na kterých je provoz řízen podle předpisu D3 pro zjednodušené řízení dopravy.

Tisková konference a pozvaní hosté, foto: Aleš PetrovskýObrazovka RB při aktivaci rychlobrzdy, foto: Aleš PetrovskýPřijetí povolení přes RB, foto: Aleš PetrovskýJedno z vozidel vybavených RB a použitých při testu. Z obrázku lze zjistit, jak daleko zastavilo vozidlo od lich. tab., foto: Aleš PetrovskýRadioblokový terminál na vozidle, foto: Aleš PetrovskýJednoznačné číslo pro získání povolení do další dopravny., foto: Aleš PetrovskýRadioblokový terminál na vozidle, foto: Aleš Petrovský

A jak vše funguje v praxi?

Redaktoři ŽelPage se zúčastnili předváděcí akce Radiobloku mezi Strunkovicemi nad Blanicí, Husincem a Prachaticemi, která se konala dne 30. března. První z ukázek se zaměřila na odjezd vlaku, vedeného jednotkou Regionova, ze stanice Strunkovice nad Blanicí bez řádného povolení k odjezdu do následující dopravny. Strojvedoucí se začal rozjíždět ze stanice a zhruba při rychlosti 3 km/h se spustila automaticky rychlobrzda. Následující ukázka simulovala nezastavení vlaku v určené dopravně (například kvůli křižování). Strojvedoucí pokračoval v jízdě a na hranici dopravny se aktivovala rychlobrzda. Zde redaktory ŽelPage poměrně zarazil fakt, že vlak začal brzdit až po projetí lichoběžníkové tabulky. Je sice pravda, že jde o řádově desítky metrů, ale pokud by již protijedoucí vlak vyčkával u lichoběžníkové tabulky, tak by mohlo dojít k mimořádné události podobně jako letos ve Vodňanech. Poslední ukázka se konala ve stanici Prachatice, kdy se zúčastnění vezli ve vlaku s řádným povolením do následující dopravny, zatímco proti němu vyjel vlak bez řádného povolení. Po chvíli byly oba vlaky automaticky zastaveny.

Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, Dopravní noviny, ŽelPage


Aleš Petrovský , Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 11.4.2011 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel BigDye 
12.04.2011 (10:22)  
Mně se ten systém líbí. Všechno ostatní jsou jen berličky pokoušející se obcházet podstatu problému. Lidi nebudou nikdy dokonale spolehliví. Spíš bych tlačil na masové zavedení Radiobloku na vedlejší tratě, pak by si Cargo i soukromníci museli zvyknout.
12.04.2011 (9:43)  
Poslyste, a cim je tahle trat tak problematicka? Jestli je tak frekventovana, asi by nemela byt v rezimu D3.

Jestli tam jezdi sami nedisciplinovani strejci, kteri nectou sesitak a netelefonuji dispecerovi (na ostatnich D3 se to pokud vim docela dari), tak je to problem resitelny na strane lidskych zdroju.

Nehlede k tomu, ze digitalizaci sesitaku a odhlasek (nebo prudenim s akustickym signalem) do palubniho systemu HV se bezpecnost da zvysit i bez zavadeni te sitove casti (=fakticky novy standard ZZ se vsemi problemy s tim souvisejicimi).
registrovaný uživatel MirekM  mail  
12.04.2011 (8:53)  
PES38: V případě porušení oprávnění daného radioblokem (vyjetí mimo povolenou oblast) dává pokyn k zabrzdění vlaková část radiobloku. Nemá smysl posílat data o pozici do centrály a nechat si odpovídat nespolehlivou TRSkou, kterou navíc nejsou tratě, pro které je radioblok určen, vůbec vybavené: http://www.szdc.cz/soubory/radiove-site/2-02.pdf On generální stop přes TRS je celkově z nouze ctnost.

Miroslav Zikmund: ETCS L3 je stále ve vývoji, o verzi LC už se nyní dokonce ani nehovoří. Drážní inspekci došla po druhé nehodě v roce 2007 trpělivost, s čímž se podle mě dá jen souhlasit. Nebo chcete nechat dál umírat cestující jen proto, že jsme se kdysi v 90. letech zavázali používat ETCS?
registrovaný uživatel PES38 
12.04.2011 (0:00)  
Nikde jsem se nedočetl, zdali dojde k vyslání generálního STOPu pro TRSku nebo pouze adresného STOPU který vyhodnocuje mobilní část radiobloku na HV.
registrovaný uživatel JOHNZ 
11.04.2011 (23:09)  
Miroslav Zikmund: Keby projekt ETCS za niečo stál, tak je tam nie radioblok AŽD ale ETCS LC a žiadne problémy s inteoperabilitou nie sú. Ale v súčasnosti aj keby tam to LC bolo (on ho snáď ešte nikto nerobí), tak aj tak by s tým bol problém.

Jednou z ciest je využiť podporný potenciál SŽDC tak, že dopravca si bude môcť na SŽDC "objednať" príprah príslušne vybaveným vozidlom.

Ďalšia možnosť je využiť "ruku trhu" a spoľahnúť sa na to, že si ostatní dopravcovia prenajmú vozidlo "u toho jediného" a ak ten ich bude moc zdierať, tak sa nájde niekto, kto si ten RB na vozidlá namontuje a bude lacnejší ... toto bude možné s rozšírením tratí s nainštalovanou RB ...
11.04.2011 (22:55)  
Jiří Pekárek : "a jsme u jádra věci", prakticky na takovou trať nebude moci vozidlo "jiného" dopravce, byť schválené pro provoz na tratích SŽDC, protože pouze málo, zejména zahraničních, dopravců si nechá zařízení nainstalovat.
registrovaný uživatel JOHNZ 
11.04.2011 (22:55)  
Disp: Ona samotná koncepcia Radiobloku rozhodne nie je nijakým spôsobom unikátna. Podobné rádiové systémy existujú v rôznych vyhotoveniach už mnohé roky, dokonca s niečím podobným počíta aj ETCS (ETCS L3 alebo ETCS LC, ktorý robí principálne to isté čo radioblok).
registrovaný uživatel Disp 
11.04.2011 (21:43)  
Za určitého předchůdce tohoto zařízení by se dal označit systém RETB (Radio Electronic Token Block) používaný od 80. let na některých méně frekventovaných tratích v Británii. S ohledem na značný časový odstup vzniku obou systémů asi není jednoduché srovnávat, ale zde přenosná varianta existuje s ohledem na možnost dovybavení lokomotiv, zajíždějících na vybavené tratě pouze příležitostně (včetně parních). http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Electronic_Token_Block S ohledem na dobu vzniku samozřejmě systém neobsahoval GPS a namísto přenosu pomocí GSM se používala radiostanice. Ovšem v principu řízení dopravy pracoval systém podobně. Pro zájemce bližší popis: http://www.railsigns.co.uk/info/retb1/retb1.html nebo http://www.signalbox.org/branches/aj/index.htm
registrovaný uživatel JOHNZ 
11.04.2011 (21:21)  
Martin Jarath: Ona tá mobilka bude aj vo svojej najmobilnejšej verzii mať minimálne veľkosť kufra (koherentná bezpečnosť = väčšina vecí je tam min. dvakrát), navyše ten kufor by musel mať v podstate na centimeter presné umiestnenie v kabíne (prekázateľné zabezpečenie EMC) a nejakú prípojku na EP ventil (v prípade carga sa mašiny bez LVZ-Ž moc nevyskytujú, tak stačí tam). Takže na mobilitu typu "majster donesie" môžeme najskôr zabudnúť a keď už tak maximálne mobilita typu "namotuje sa v depe pred jazdou".
11.04.2011 (17:57)  
Sim:
Tak jistě. Je možné, že k tomu SŽDC spolu s AŽD budou donuceni okolnostmi (=budou to jinak vyhozený peníze) svůj přístup přehodnotit. Ale zatím si to nepřipouští a s přenosnou verzí se nepočítá (na stanovišti je v podstatě jen "klávesnice", tedy minimální část vybavení...).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko