Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.
Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.
Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.
Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes
http://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/nad-budoucnosti-zeleznice-jesenik-krnov-visi-otaznik-20120306.html
Osobně si myslím, že pokud dojde k tomuto kroku, tak pro celou oblast to bude mít nedozírné následky. Vždyť spojení Jeseník-Krnov docela funguje, tak proč to "likvidovat" ?
Stačí se podívat jaký chaos panuje v Pardubickém kraji po zastavení osobní dopravy na několika tratích...
Místo toho, aby se železnice v ČR zachovávala a rozvíjela, tak se ve velkém ničí a likviduje. Aspoň jde vidět, že "pohlavárům" nejde o nic jiného než o moc a peníze. Podle toho taky jednají.
Chyba se stala a je třeba se poučit neopakovat ji. Tratě se zastaveným provozem je třeba pár let nechat chátrat, cenami za vlakový kilometr vyhnat výletní mimořádné vlaky, a pak nechat zlikvidovat za 6 milionů na km.
Nevidím důvod si myslet, že to stojí takhle.
Spíš:
1) Jsem starosta a nechci využívat drahé obecní auto (nebo cokoli).
2) Soused mi za něj dává korunu, ale nejsem si jist, jestli mě ostatní sousedé za rok neobviní za protěžování. Nesouhlasím tedy okamžitě.
3) Hledám způsob jak zajistit, aby si soused na sebe přepsal i vlastnictví a zákonné pojištění, aby to za něj pořád nemusela platit obec.
Soused mi chce dát pěstí.
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/doprava/zpravy/vlada-odlozila-rozhodnuti-o-prodeji-regionalnich-zeleznic/765211
1) Mam stary auto, ale uz ho nechci
2) Soused mi za nej nabizi korunu a legalne by si ho prepsal na sebe.
3) Jenze ja nemam rad souseda, tak radsi auto zlikviduju do srotu a zaplatim za to 6 milionu...
To je na pest!!!
"... budeme chtít po panu ministru dopravy aby připravil určité alternativy, protože my chceme znovu prodiskutovat otázku možnosti převodu těchto nepotřebných a nepoužívaných železničních tratí například na svazky měst a obcí, na obce nebo na kraje. Samozřejmě za přísně daných podmínek, mj. jednou z těch podmínek by například bylo, že by nevznikaly žádné další nároky na státní rozpočet nebo na rozpočty organizačních složek státu nebo institucí, které jsou ve vlastnictví státu, jako je třeba SŽDC. To znamená, ten provozovatel by si všechno případně musel hradit sám bez nároku na státní prostředky..."
Co týká zlodějny, máš pravdu, ale rozorané těleso dráhy znovu už nikdo nepostaví. Z celého problému ale trčí jako sláma z bot to, že když to neprovozuji já, tak to nebude provozovat nikdo. A to je jádro pudla.
Přesnou ukázkou je Kozí dráha Děčín-Oldřichov u Duchcova. Na ní se postavil most za nemalý peníz pod kterým vede dálnic. Sotva zatvrdl beton, tak vlaky přestaly jezdit. Zde je vidět, že levá neví, co dělá pravá.
http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/tiskove-zpravy/vysledky-jednani-vlady--7--brezna-2012-93557/
Nic to však nemění na faktu, jaké problémy to může vyvolat.
U nás by se po čase ukázalo leda to, že šíny jsou tamtéž co kábly od zabzaře, propojovací kábly od vagónu, měděné okapy a železná vrata od dvora.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.