..: Později do školy? Švýcaři diskutují, jak zmírnit ranní špičku :..

Neuhausen, Švýcarsko, foto: Petr Lux Curych — Světové prvenství Švýcarů v ježdění vlakem má i svou stinnou stránku — ranní špičky. Nejvýrazněji ji pociťují statisíce lidí, kteří denně dojíždějí za prací a studiem do největšího švýcarského města Curychu (385 000 obyvatel, celkem přes 1,5 milionu obyvatel v hodinové dostupnosti), zejména na linkách S5 a S12. Politici a odborníci v kantonu Curych diskutují o možném přeložení začátku výuky na středních školách a učilištích. Podle průzkumů v tomto kantonu tvoří studenti středních škol místy přes 50 % ranních cestujících.

Studenti si přispí?

Poslanec kantonálního parlamentu Marcel Burlet navrhl v interpelaci, aby se zde začátek výuky na středních školách a učilištích posunul na 9 hodin ráno. Dnes musí švýcarští školáci vstávat tak, aby byli ve škole v 7.30. Poslanec Burlet se rovněž domnívá, že toto opatření vyřeší problém s malátností studentů na ranních hodinách. Naproti tomu učitelé fyziky a matematiky uvádějí, že studenti jsou po ránu nejvnímavější. Dominik Benz, absolvent kantonální školy v Rychenbergu, došel ve své maturitní práci k závěru, že studenti by v průměru nejraději začínali s výukou v 8.20. O co později ovšem studenti usednou do lavic, o to později musí skončit. Tedy opět ve špičce, tentokrát ovšem odpolední. Curyšský dopravní svaz (organizátor integrované dopravy s většími pravomocemi než v ČR) ZVV si je této skutečnosti vědom. Jeho tisková mluvčí Ursula Hess hovoří o „přesunutí problému“.

Zdražení špiček?

Výše uvedený návrh je třeba zasadit do kontextu novodobých dějin švýcarské veřejné dopravy, která po zavedení důsledně hodinového intervalu a zejména po realizaci první etapy konceptu Bahn 2000 slaví fenomenální úspěch v nárůstu přepravních proudů. Tento úspěch samozřejmě v curyšské aglomeraci, ale třeba i na relaci Curych – Bern (hodina jízdy bez zastavení, každou půlhodinu), naráží na své kapacitní a ekonomické meze. V posledních letech se čas od času objevují návrhy na zdražení jízdného v pracovní dny mezi osmou a devátou hodinou ranní. Tyto návrhy však vždy narazí na tuhý odpor veřejnosti. Alternativa spočívající v posunutí začátku výuky, jakkoliv zní revolučně, je tedy brána vážně, a nelze vyloučit, že ji kanton Curych nakonec v nějaké formě uplatní jako „menší zlo“.

Komentář autora: Prozíravá dopravní politika a kvalitní veřejná debata – možná inspirace pro ČR

Článek jsem napsal jako svého druhu „pohled do budoucnosti“. Většina z nás, kterým leží na srdci rozvoj železniční a veřejné dopravy v českých zemích, by byla asi šťastná, kdybychom mohli podobné problémy řešit i u nás. Je třeba si uvědomit, že světového prvenství v cestování vlakem dosáhli švýcarští pracovníci ve veřejné dopravě nejen svou příslovečnou pílí a důkladností, ale také promyšleným plánováním a důsledným vysvětlováním svých záměrů veřejnosti, která nakonec posvětila Bahn 2000 v referendu, stejně jako polickým představitelům. Teprve poté, co političtí představitelé na všech úrovních vzali rozvoj veřejné dopravy za svůj, daly se věci do pohybu. Ke konstruktivní diskusi přispívá také tradičně vysoká kultura švýcarské veřejné debaty. V případě plánovaných železničních novostaveb či změn v nabídce jízdního řádu probíhá schvalovací řízení naprosto otevřeně. Odlišné názory jsou respektovány a osobní útoky jsou výjimkou. Oponenti se soustředí na věcnou argumentaci a směřují k dosažení konsensu, tedy oboustranně přijatelného řešení.

Zdroj: Tages-Anzeiger, NZZ Online, ZVV, Wikipedie


Michal Drábek | 12.3.2011 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
12.03.2011 (23:59)  
jva - prvni stupen ne. maly decka jednak neco musi (nebo nemusi, ale casto to tak je - rozhodne maly decka nedojizdi sami MHD) do skoly vodit a taky malym deckam nevadi, ze vstavaji v na 8, protoze se stejne asi do 11 neuci/nedivaji na TV/cokoliv.
Takze v souladu s tim svycarskym navrhem bych byl pro posunout vyuku jen na SS (nebo aspon pocitaje druhym stupne ZS). Pro ty je zacatek v 8 brzo a navic tu verejnou dopravu "zatezuji" mnohem vic

Jinak rozmelneni u jednoho rocniku podle skol je blbost - protoze krouzky atd....
12.03.2011 (21:11)  
Josef Petrák: A potřebujeme vůbec držet studenty 33 hodin ve škole?
Registrierter Benutzer jva 
12.03.2011 (19:49)  
Rozmělnit - to je ten správný termín. Jenže u nás v 8 nezačínají jen školy, ale taky úřady, zdravotnictví, obchody. A sem musíme dopravit nejen zaměstnance, ale hlavně klienty, kterým by asi rohlík utekl, kdyby nebyli v supermarketu přesně v 8, či by umřeli, kdyby na měsíční kontrolu šli až na 10. Možná by prvním krokem mohlo být omezení tarifních výhod na ve špičku (jenže který politik riskne, že ho někdo bude vláčet médii jako asociála).
Ono posunutí prvního stupně škol zase naráží na to, že tyto děti děti ještě potřebují určitý dohled, což by bylo komplikací pro rodiče (a jakýkoli přesun někam na hlídání zase zatěžuje dopravu, takže si nijak nepomůžeme).
Registrierter Benutzer Busman 
12.03.2011 (13:54)  
Josef Petrák: To si musí říct resort školství. Jestli to rozmělnit nelze, tak pouhý posun vyučování nic v dopravě neřeší.
12.03.2011 (13:51)  
A pak je druhá otázka, když ty děcka budou ve škole do 5-6, kdy se potom plnohodnotně připraví na další den. :) Nepopírám, že každý se asi nebude všechno a furt drtit, ale přece...
Registrierter Benutzer Busman 
12.03.2011 (13:50)  
Jiří Voseček: venkovský školy bych neřešil, ale ve spádových městech by vyučování mohlo začínat v různých školách a různých třídách v různý čas. Prostě 1.A na průmce to má v pondělí od 10, na hotelovce zas 2.B od 7 atp. Nic jiného než rozvrh hodin. Prostě v taktu:-))
12.03.2011 (13:41)  
Busman: No nevím, začínat v deset hodin. Snad možná první stupeň základní školy, kde je max 6 hodin. Jenže na tyhle školy se zase nedojíždí vlakem/busem.

Umíte si představit, že máte 8 školních hodin (normální od nějaké sedmé třídy až do maturity). A jste ve škole celý rok od deseti ráno do šesti večer?

V Praze se pracuje většinou později, takže tady školy začínat od 7:30 do půl deváté. V Brně to je zas jinak, plácnu pracuje se od půl osmé, tzn. školy začínat od osmi do devíti.
12.03.2011 (13:39)  
Takový nápad:
Co rozdělit školy do dvou skupin, sudá a lichá. V lichý týden bude lichá skupina škol začínat na 8:30 a sudá skupina v 7:30, v sudý týden si to prohodí (aby si děcka nezáviděly atd.). Tím se daný objem dopravy rozmělní ne do půl hodiny, ale do hodiny a půl. Spolu s návrhem z Ostrovů, kdy úřady začínají v celou - některé 8:00, jiné 9:00 a vedením linek po půlhodině by to pomohlo ranní špičku rozložit na delší časový úsek.
Josef Petrák: ... přepisování dějin literatury Přesněji to napsat nejde.
12.03.2011 (13:16)  
rád bych to posunul i u nás 8 hodin ráno je vražedné
Registrierter Benutzer Busman 
12.03.2011 (13:16)  
Spíš je problém to, že školy nemaj začínat striktně v 8:00 nebo v 9:00. Tím se ranní špička jen o hodinu posune. U dopravců je počet vozů určen právě touto ranní školní špičkou, kdy jede všechno, co má kola. A tenhle počet je zbytečně vysoký a veřejnou dopravu to dost prodražuje. Proto by školy měly začínat mezi 7 - 10, aby se ta špička rozmělnila na tu odpolední úroveň. Dost by se tím snížily fixní náklady, protože vozy by se stihly s děckama otočit víckrát a nebylo by nutno pořizovat tak rozsáhlý vozový park. Tady nejde o vstávání. Závěr: ROZMĚLNIT, NIKOLI POSUNOUT.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko