..: Později do školy? Švýcaři diskutují, jak zmírnit ranní špičku :..

Neuhausen, Švýcarsko, foto: Petr Lux Curych — Světové prvenství Švýcarů v ježdění vlakem má i svou stinnou stránku — ranní špičky. Nejvýrazněji ji pociťují statisíce lidí, kteří denně dojíždějí za prací a studiem do největšího švýcarského města Curychu (385 000 obyvatel, celkem přes 1,5 milionu obyvatel v hodinové dostupnosti), zejména na linkách S5 a S12. Politici a odborníci v kantonu Curych diskutují o možném přeložení začátku výuky na středních školách a učilištích. Podle průzkumů v tomto kantonu tvoří studenti středních škol místy přes 50 % ranních cestujících.

Studenti si přispí?

Poslanec kantonálního parlamentu Marcel Burlet navrhl v interpelaci, aby se zde začátek výuky na středních školách a učilištích posunul na 9 hodin ráno. Dnes musí švýcarští školáci vstávat tak, aby byli ve škole v 7.30. Poslanec Burlet se rovněž domnívá, že toto opatření vyřeší problém s malátností studentů na ranních hodinách. Naproti tomu učitelé fyziky a matematiky uvádějí, že studenti jsou po ránu nejvnímavější. Dominik Benz, absolvent kantonální školy v Rychenbergu, došel ve své maturitní práci k závěru, že studenti by v průměru nejraději začínali s výukou v 8.20. O co později ovšem studenti usednou do lavic, o to později musí skončit. Tedy opět ve špičce, tentokrát ovšem odpolední. Curyšský dopravní svaz (organizátor integrované dopravy s většími pravomocemi než v ČR) ZVV si je této skutečnosti vědom. Jeho tisková mluvčí Ursula Hess hovoří o „přesunutí problému“.

Zdražení špiček?

Výše uvedený návrh je třeba zasadit do kontextu novodobých dějin švýcarské veřejné dopravy, která po zavedení důsledně hodinového intervalu a zejména po realizaci první etapy konceptu Bahn 2000 slaví fenomenální úspěch v nárůstu přepravních proudů. Tento úspěch samozřejmě v curyšské aglomeraci, ale třeba i na relaci Curych – Bern (hodina jízdy bez zastavení, každou půlhodinu), naráží na své kapacitní a ekonomické meze. V posledních letech se čas od času objevují návrhy na zdražení jízdného v pracovní dny mezi osmou a devátou hodinou ranní. Tyto návrhy však vždy narazí na tuhý odpor veřejnosti. Alternativa spočívající v posunutí začátku výuky, jakkoliv zní revolučně, je tedy brána vážně, a nelze vyloučit, že ji kanton Curych nakonec v nějaké formě uplatní jako „menší zlo“.

Komentář autora: Prozíravá dopravní politika a kvalitní veřejná debata – možná inspirace pro ČR

Článek jsem napsal jako svého druhu „pohled do budoucnosti“. Většina z nás, kterým leží na srdci rozvoj železniční a veřejné dopravy v českých zemích, by byla asi šťastná, kdybychom mohli podobné problémy řešit i u nás. Je třeba si uvědomit, že světového prvenství v cestování vlakem dosáhli švýcarští pracovníci ve veřejné dopravě nejen svou příslovečnou pílí a důkladností, ale také promyšleným plánováním a důsledným vysvětlováním svých záměrů veřejnosti, která nakonec posvětila Bahn 2000 v referendu, stejně jako polickým představitelům. Teprve poté, co političtí představitelé na všech úrovních vzali rozvoj veřejné dopravy za svůj, daly se věci do pohybu. Ke konstruktivní diskusi přispívá také tradičně vysoká kultura švýcarské veřejné debaty. V případě plánovaných železničních novostaveb či změn v nabídce jízdního řádu probíhá schvalovací řízení naprosto otevřeně. Odlišné názory jsou respektovány a osobní útoky jsou výjimkou. Oponenti se soustředí na věcnou argumentaci a směřují k dosažení konsensu, tedy oboustranně přijatelného řešení.

Zdroj: Tages-Anzeiger, NZZ Online, ZVV, Wikipedie


Michal Drábek | 12.3.2011 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
13.03.2011 (18:09)  
Jiří Hovorka

Pokud se posune začátek školy, tak prostě budou tam, kam jezdí jeden spoj ráno a jeden odpoledne jezdit spoje dva ... ráno i odpoledne.

Chodit do školy na 7.30 - to je v principu brutální, přihlédneme-li k tomu, že ve Švýcarsko má např. proti Praze časový posun 5 - 8 stupňů zeměpisné délky, tj. 20 - 32 min při „východu" slunce. Třeba proti Ostravě je to dalších 15 minut později.

Já jsem chodil na první stupeň základní školy (1. - 5. třída) na směny, protože běžely čtyři paralelní třídy. Jeden týden na 8.00 do 12.40, druhý týden na 13.00 - 17.40. V jedné učebně se střídaly dvě třídy. V sobotu se směnovalo 8.00 - 9.40 a 10.00 - 11.40.
Já na ty „odpolední" dodnes rád vzpomínám, ráno jsem nemusel brzo vstávat, zejména v zimě, kdy se vstávalo za tmy to bylo milé. Večer jsme chodili v zimě domů za tmy, ale měli jsme pro strach uděláno ...
Na druhý stupeň nás byla polovička exportována na jinou školu, protože dvakrát v týdnu se chodilo do školy i odpoledne, resp. měli jsme sedm vyučovacích hodin.
Někdy jsme chodili na „nepovinný" jazykový předmět i na sedmou, když měl soudruh ředitel odpoledne „něco" pracovního. Protože to byl poctivý pedant (taky nás něco naučil) s přirozenou autoritou - o tom si mohou nechat dnešní kantoři jen zdát - tak nám tu hodinu neodpustil ... Nebylo to nic milého ...

Všechno je to o „geneticky" zaběhlých zvyklostech. Na „dráze" se zpravidla směny v nepřetržitém provozu střídaly v 6.00 a 18.00, od toho se pak odvíjela i práce v administrativě i dílenskými s denními osmičkami, (depo, stanice, která začínala v 6.00, aniž to mělo nějaký efekt. Na ministerstvu nebo Správě dráhy se ovšem začínalo později, takže když se něco chtělo na těchto institucích „po ránu", tak se muselo čekat, až začnou úřadovat, naopak, když „nadřízení" něco potřebovali odpoledne po základním útvaru, měli smůlu ...

Po „ropné" krizi se začátek pracovní doby posunul na sedmou, nic méně se našli jedinci, kteří chodili do kanceláře na šestou s svítili si svíčkami - elektrika byla preventivně zapnuta až těsně před sedmou - jen aby mohli vypadnou z práce v půl třetí ... Pak se udělal kompromis na 6.30 ...

Jeden kolega (dnes již v důchodu) odmítal jít z depa na ministerstvo právě kvůli pozdějšími začátku pracovní doby, protože měl doma (na vsi) svoje zvířectvo, které musel odpoledne obstarat krmivem ... a při pracovní době na ministerstvu s tím měl problém. Nakonec to dostal stranickým úkolem a byl nesmírně nešťastný ...
Registrierter Benutzer Busman 
13.03.2011 (13:37)  
Pro názorné pochopení doporučuji odkaz Michala Drábka:

http://technologie.fd.cvut.cz/

Mrkněte na "Podklad ke cvičení 1" a v zipu otevřte soubor "přiklad-sumarizace-cestujici-busy.pdf".

Krásná taktová linka Louny - Žatec. Nástup, výstup, obsazenost za měsíc + průměrná obsazenost. Je to oběh pro 2 busy. Náš problém je v posilovém spoji 108. Sloučit do spoje 106 nelze (obsazenost). Zde ten problém ještě není tak markantní, protože autobus od spoje 104 se na 108 stihne vrátit, ale je to fousový - a na úkor polohy v 7:45 z Loun, která nemůže být obsazená.
Registrierter Benutzer Busman 
13.03.2011 (12:51)  
M:

Možná tu desátou hodinu jsem už přepísk, ale proč ne?

Dejme tomu, že jsem žák 2.B na střední škole. V pondělí začínám v 8, v úterý v 7, ve středu 9, ve čtvrtek v 10, v pátek v 8.

A jsem rozmělněnej ne? :-))

Jestli je ta desátá fakt problém, tak ten čtvrtek může být zas 7 nebo 9.

Holenci si holt zvyknou, v rachotě pak taky budou od nevidím do nevidím. Dřív to dospívá, tak nemůžou mít dětskej rozvrh;-)

A jestli to není zdravý - vstávat každej den jinak, tak nevím, jak zvládnou "tempo" na VŠ, kde jsem jeden den začínal v 7 ráno a druhej den až ve 14 odpol.:-)
Registrierter Benutzer kaňas 
13.03.2011 (11:32)  
to M: ti žáci ze zrušených škol asi hlavním problémem skutečně nebudou, ale když vezmu třeba okolí Opavy, tak mezi některými obcemi je vzdálenost třeba jen 2 km, a to se dá dojít pěšky. Ale s těmi důchodci je vážně problém, já jim rozhodně nechci upírat právo cestovat, ale kdyby chvíli počkali, taky by se svět nezbořil. Pro studenty jo - omluvenky za zpoždění a nekteří učitelé to rádi hrotí...
Registrierter Benutzer M 
13.03.2011 (11:12)  
kanas - nejake ty deti ze zrusenych petiletek zjevne globalni problem nebudou, zvlast kdyz pises, ze tech 30 deti je z peti ruznych obci.
A mozna dnesni sorta duchodcu a maminek s kocarky je jina, ale pred 20 lety jsem s nimi, cestovaje do skoly, problem nemel a ve "studentske spicce" se s nimi nesetkaval
Registrierter Benutzer M 
13.03.2011 (11:09)  
Oto - v komentarich rozmelneni pouzil Busman a ten to chtel rozmelnit mezi 7 a 10. To uz jsou hodiny tri. Pri 5-6 hodinach to pak dava konec nekde mezi 12 a 16 a to uz rozdil je velky.
To stridani "lichych a sudych" tydnu opet povazuju za nestastny. Byva tam nejake zazite pravidlo typu ve stredu mam skolu do 2, od 4 mam fotbal/balet/oblibeny TV porad. Kdyz to bude pendlovat do 2/do 3, tak balet stihnu jen kazdy druhy tyden. Proto se mi mnohem vic libi varianta, aby cely rocnik (nebo spis "skupina rocniku") zacinala v 9.
No ale stejne to tak nebude a nebude zadna zmena. Kdyz vidim jaky blbosti ted dela MSMT, tak bych spis cekal posun zacatku vyuky na 7...
Registrierter Benutzer kaňas 
13.03.2011 (10:39)  
Ještě doplním: co se týče otevřeného schvalovacího řízení, či korektní diskuze, je potřeba si uvědomit, že ve Švýcarsku fuguje přímá demokracie, o řadě otázek rozhoduje veřejnost, což po ní vyžaduje jakousi občanskou "uvědomělost" a sledování jednotlivých problematik a z toho plyne, že Švýcaři se o veřejný život opravdu zajímají, účastní se jej a opravdu ví, o co v daném problému jde.
Registrierter Benutzer kaňas 
13.03.2011 (10:35)  
Dovolte mi malý komentář k tomu o čem se tady hovoří. Vzpomeneme-li si na doby nedávé, byla v každé větší obci (myslím tím vesnici) pětiletka pro okolní obce. Ta osloužila třeba 30 dětí. Dnes je řada z nich zrušena a tyto děti musí dojíždět do měst - jeden z problémů, proč jsou dopravní prostředky přeplněné. Dalším problémem je kvalita škol, případně stěhování rodin. Všiml jsem si, že z Opavy řada dětí dojíždí na základky mimo Opavu, to také naplňuje autobusy a vlaky. Ale proč? v Opavě je základních škol dostatek. Bude to tedy souviset s výše uvedeným. A pak bych zde zmínil věc, která je sice krutá, ale mne neuvěřitelně rozčiluje. Jsou to důchodci. Ti zásadně cestují mezi 7.00 a 7.45, kdy je zejména MHD přecpadné žáky a studenty a jsou velmi rozladěni tím jak je to nacpané. Vždyť by stačilo jet dřív - pro ty kdo nemohou spát, či po 8.00 kdy už tolik studentů nejezdí. Týká se to třeba Olomouce, kdy je takt tramvají ráno cca 5 - 6 minut a přesto chodím do školy pozdě, protože se prostě nevejdu do tramvaje a musím jít třeba i pěšky a nemám to zrovna kousek. A to nemluvím o matkách s kočárky - dobrá chápu, že někam potřebují jet, ale zrovna ve "studentské špičce"? Co se týče třeba dálkových vlaků a vysokoškolských studentů - letos se to už trochu zlepšilo, ale loni byly zejména ranní pondělní spoje z Ostravy směr Praha narvané k prasknutí a to trvalo celý rok. Stačilo by, kdyby ČD přidaly jedno B, myslím si, že by studenti nic proti kvalitě vozu nenamítali, stačilo by, že mohou alespoň sedět.
Registrierter Benutzer rzehy 
13.03.2011 (4:34)  
Ja teda nevim, ale pokud se bavime o Cesku, vzdycky jsem mel za to, ze zacatek vyucovani je zalezitost skoly. U nas se na stredni taky nezacinalo v 8:00, ale v 7:50 (pocitano od 7:00 jako zacatku 0. hodiny), a to jsme meli podle rozvrhu tak 2x tydne, nebyl vyjimkou zacatek kolem 9, 10, 11... A ze se to obcas neprotahlo do 2 ale az do 3, 4, 5, 6? No a co, z prace taky nechodim domu v poledne :)
Registrierter Benutzer Oto 
13.03.2011 (1:18)  
Jinak rozmelneni u jednoho rocniku podle skol je blbost - protoze krouzky atd....

Kroužky jsou odpoledne. Posunutím začátku výuky nemusíte posunout konec.

Prostě bude výuka začínat 2 dny v týdnu v 8:00, tři dny v 9:00, každá třída jiné dny, aby se žádný školák necítil poškozen. A ze školního týdne se uberou 3 hodiny, omezením hodinové dotace nejméně potřebných předmětů.

Tam kde dnes jezdí jen jeden "školní spoj" by to ten samý bus otočil dvakrát. To by nebylo na škodu, protože by to dalo dva časy pro dojíždění i těm co jezdí do práce, kde se začíná různě už dávno.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko