Praha — Včerejší dohoda vládního uskupení zmírnila svůj původní plán letošního zvýšení daně z přidané hodnoty. Přesto dojde v následujících letech k růstu spodní sazby DPH, směřující až k jejímu úplnému zrušení. Nová domluva koalice předpokládá posunutí snížené sazby ze současných 10 na 14 procent od 1. ledna 2012. O rok později pak dojde ke sjednocení daně na úrovni 17,5 %. Vedle některých typů zboží a služeb se tato změna dotkne také vnitrostátních jízdenek, na něž se v současnosti 10% DPH rovněž vztahuje. Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě výjimky umožněné Směrnicí 2006/112/ES, stejně jako ostatní druhy mezinárodní přepravy osob.
Plánované zvýšení nebude pro hromadnou dopravu v ČR prvním růstem této nepřímé daně v poslední době – v lednu 2010 vzrostla snížená sazba DPH z 9 na 10 %; České dráhy však tuto změnu rozpustily do svých tržeb. Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky. Co se vnitrostátních dokladů týká, „dráhy teprve pracují na analýze dopadů navrhovaných daňových úprav,“ uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Proces změny DPH je zatím ve stádiu koaliční dohody. Finální návrh má vláda projednat v průběhu jara; schválení se pak očekává do konce června tohoto roku.
Zdroj: Vláda ČR, ČTK/Finanční noviny, Zákon o dani z přidané hodnoty
Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky.
Právě v souvislosti s tou evropskou směrnicí mě napadá, že to asi Brusel nedovolí. Brusel rozhodl, že v zájmu sjednocování Evropy se mezinárodní osobní přeprava nedaní, tak se tím asi budeme muset řídit.
Oto: To by se vyrovnalo jen v případě, kdy by náklady ČD spadaly do 10% sazby, ne? Obávám se, že tomu tak většinou není.
Já si myslím, že je to opačně, že výhodou jsou náklady ve vyšší sazbě a příjmy v sazbě nižší. Zjednodušený příklad:
Dopravce s "vyrovnaným" hospodařením má v účetnictví následující položky:
Náklady (nákup vozidel, nafta...) 100 mil. plus 20 mil. DPH = celkem 120 mil.
Tržby (jízdné) 109 mil. plus 11 mil. DPH = celkem 120 mil.
Na DPH dopravce zaplatil 20 mil., ale zákazníci jemu na DPH zaplatili jen 11 mil. Proto dopravce dostane od finančáku 9 mil. (a to je zisk dopravce). Ekonomové nechť mě opraví, jestli se pletu.
Ještě bych chtěl podotknout, že ČD si s DPH hlavu příliš nelámou. Jízdné počítané podle téhož tarifu je ve výsledku stejně vysoké, ať už je sazba DPH jakákoliv:
http://www.home.karneval.cz/0077611201/jizdenka_dph.jpg
Jiná věc je, proč nenajde "odvážný" Kalousek a "vláda rozpočtové odpovědnosti" odvahu postavit se smlouvě, podle níž je letecké palivo osvobozeno od spotřební daně.
Co by udělalo vypovězení příslušné smlouvy nebo jednostranné odstoupení ?
Ale ČD má vnitrotržby kolem 5 mld ročně, takže jde o cca 500 milionů. Plus všichni ostatní ve veřejné dopravě ...
Každý plátce totiž nejen, že vybírá DPH ze svých tržen, ale také z toho odpočítává DPH ze svých nákladů,
To by se vyrovnalo jen v případě, kdy by náklady ČD spadaly do 10% sazby, ne? Obávám se, že tomu tak většinou není.
Mě se to prostě příčí, ty jízdenky jsou už dneska "tak akorát".
Jinak mi to na jednosměrných jízdnkách vychází při plném zohlednění tak na 15-20Kč nárůst.
Holt co se zvolilo ve volbách, to máme..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.