Praha — Včerejší dohoda vládního uskupení zmírnila svůj původní plán letošního zvýšení daně z přidané hodnoty. Přesto dojde v následujících letech k růstu spodní sazby DPH, směřující až k jejímu úplnému zrušení. Nová domluva koalice předpokládá posunutí snížené sazby ze současných 10 na 14 procent od 1. ledna 2012. O rok později pak dojde ke sjednocení daně na úrovni 17,5 %. Vedle některých typů zboží a služeb se tato změna dotkne také vnitrostátních jízdenek, na něž se v současnosti 10% DPH rovněž vztahuje. Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě výjimky umožněné Směrnicí 2006/112/ES, stejně jako ostatní druhy mezinárodní přepravy osob.
Plánované zvýšení nebude pro hromadnou dopravu v ČR prvním růstem této nepřímé daně v poslední době – v lednu 2010 vzrostla snížená sazba DPH z 9 na 10 %; České dráhy však tuto změnu rozpustily do svých tržeb. Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky. Co se vnitrostátních dokladů týká, „dráhy teprve pracují na analýze dopadů navrhovaných daňových úprav,“ uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Proces změny DPH je zatím ve stádiu koaliční dohody. Finální návrh má vláda projednat v průběhu jara; schválení se pak očekává do konce června tohoto roku.
Zdroj: Vláda ČR, ČTK/Finanční noviny, Zákon o dani z přidané hodnoty
Jasně, nemožné odlišovat učebnice, krásnou literaturu nebo umělecké publikace od braku pro účely výpočtu DPH, ale knihy prostě marginálie nejsou.
Nicméně DPH na knihy znamená nejen na učebnice, ale i na všechny bestsellery jako botičkový pokec první dámy ČSSD, S Italem v kuchyni apod. :)
A mezi námi... známe Amazon, tam se najde hodně zajímavých knížek. ;)
P.S.: K té VŠ... Jsou i předměty, kde česká knížka ani neexistuje, nebo za nic nestojí. Dost často se pracuje už jen se zahraniční literaturou. A nebo zcela bez literatury – na výuce jednoho takového se na VŠE podílím. Tohle se nedá říct paušálně.
235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty
§ 2 Předmět daně
(1) Předmětem daně je
a) dodání zboží nebo převod nemovitosti anebo přechod nemovitosti v dražbě (dále jen "převod nemovitosti") za úplatu osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti, s místem plnění v tuzemsku,
b) poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti, s místem plnění v tuzemsku,
c) pořízení zboží z jiného členského státu Evropské unie (dále jen "členský stát") za úplatu, uskutečněné v tuzemsku osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti nebo právnickou osobou, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, a pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu za úplatu osobou nepovinnou k dani,
d) dovoz zboží s místem plnění v tuzemsku.
(2) Předmětem daně však není pořízení zboží z jiného členského státu, s výjimkou pořízení nového dopravního prostředku nebo zboží, které je předmětem spotřební daně,
a) jestliže dodání tohoto zboží v tuzemsku by bylo osvobozeno od daně podle § 68 odst. 1 až 9,
b) pokud je pořízení zboží uskutečněno osobou osvobozenou od uplatňování daně podle § 6 nebo právnickou osobou, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání a která není plátcem nebo osobou identifikovanou k dani, nejedná se o pořízení zboží podle písmene a), a celková hodnota pořízeného zboží bez daně nepřekročila v běžném kalendářním roce částku 326 000 Kč a tato částka nebyla ani překročena v předcházejícím kalendářním roce; do stanovené částky se nezapočítává hodnota nového dopravního prostředku a hodnota zboží, které je předmětem spotřební daně, při pořízení z jiného členského státu, nebo
c) jestliže se jedná o pořízení použitého zboží, uměleckého díla, sběratelského předmětu nebo starožitnosti při dodání obchodníkem z jiného členského státu, pokud je dodání tohoto zboží předmětem daně s použitím zvláštního režimu v členském státě zahájení odeslání nebo přepravy tohoto zboží, obdobně jako v § 90.
(3) Plnění, která jsou předmětem daně, jsou zdanitelnými plněními, pokud nejsou osvobozena od daně.
(1) Predmetom dane je
a) dodanie tovaru za protihodnotu v TUZEMSKU uskutočnené blablaba...
b) poskytnutie služby za protihodnotu v TUZEMSKU uskutočnené zdaniteľnou osobou ... blablabla...
c) nadobudnutie tovaru za protihodnotu v TUZEMSKU...
ďalej sa mi to nechce opisovať.
Text český nemám k dispozícii, no mám za to, že medzinárodná doprava sa zdaňovaniu DPH vyhne, snáď chytrí ekonómovia ČD prídu na to, ako.
Preto nevidím dôvod zdaňovať medzinárodné lístky daňou z tuzemskej spotreby.
Tohle nějak souvisí se sdružením leteckých dopravců IATA a členství v této organizaci.(Nemám na to dohledávat podrobnosti, ale kdysi jsem podobný "eleborát" četl > Úmluva Chicago ????)
Na "soukromá" letadla se - pokud se nemýlím - osvobození nevztahuje. Netuším, jak jsou na tom vládní speciály nebo armádní letadla ...
Zahraniční dopravci by taky měli problém, krátká vnitroevropská linka by se dala otočit s palivem načepovaným „doma" bez spotřební daně, jenže to by zvyšovalo vzletovou hmotnost - letadlo by v podstatě muselo mít jednou tolik, protože musí mít vždy i nějakou rezervu ... U dálkových letů dělaných bez mezipřistání by to asi nebylo tak jednoduché, muselo by se dělat „technické" mezipřistání za účelem dotankování paliva. Lze pochybovat o tom, že na nácestných evropských letištích jsou volné sloty, takže do úvahy při cestě přes Atlantik by asi přicházel irský Shanon, kde by se natankovalo na cestu do Prahy a zpět. Technické mezipřistání není zadarmo a doba cesty by se prodlužovala odhadem o hodinu s nutným výstupem cestujících do tranzitu. Co s lety "na východ" těžko říci. Možná Bratislava, Poprad, Košice ...
Josef Petrák : nejsem znalcem „evropského práva", zejména toho guláše, co se vyrábí „na půdě" orgánů EU ...
Takže nejde o nepochopení ... chápu, že EU stanovuje v něčem „minimální" sazby daně a s ohledem na „špecifiká" ekonomiky (a místní poměry) konkrétní země ponechává na členských zemích, zda se spokojí s minimální sazbou nebo půjdou výše. Asi tak, jako jsou stanoveny minimální a maximální rozměry hřiště pro kopanou či hokej, takže v rámci daných „pravidel" může mít každé hřiště jiné rozměry ...
Jak chcete rozumným způsobem vysvětlit, že mezistátní jízdenka např. pro trasu Dresden - Stockholm přes Kodaň zakoupená podle téhož mezistátního tarifu (neřešme slevy) v témže časovém okamžiku v Praze bude mít jinou konečnou cenu v EURO než při zakoupení v Bratislavě, Budapešti, Varšavě ... jen proto, že existuje v zemi prodeje jiná DPH ...
Jak asi zdaníte tuzemskou DPH mezistátní jízdenku zakupovanou po internetu ? Rád se nechám poučit.
Není náhodou nulová sazba DPH na mezistátní jízdenky důvodem k odstranění této disproporce = zdravý rozum a popírání jednotných pravidel v EÚ ...
Co takhle jízdenka INTERAIL ? GlobalPass nebo ONE Coutry (třeba pro Rakousko) zakoupený v Břeclavi bude stát v EURO více než týž zakoupený v Bratislavě jen proto, že je jiná DPH...
1) já jsem teda u knih slyšel jiné číslo - 2 mld. tj. přínos pro st. rozpočet při růstu daně o 10% by byl 200 mil.
2) doprava není jen ČD, ale všechna MHD a busy
3) knihy mají pro nízkopříjmové obyvatele levnější alternativu - veřejné knihovny, jejichž síť je u nás relativně slušná. Nic levnějšího než veřejnou dopravu ale pro tyto lidi nemáte.
4) důvod proč lidi nečtou, není cena, ale především lenost a "změna kulturních zvyklostí" - TV, internet.
5) podobně bychom mohli diskutovat o všech oblastech, kde je snížená DPH (třeba ty letenky jsou z hlediska ekonomické teorie luxusní zboží, ale mají 0%, co vy na to?). Ale média se samozřejmě drží oblastí, které jsou jim bližší, což VD rozhodně není.
http://www.zelpage.cz/clanky/vysoke-ceny-a-slozitost-mezinarodniho-tarifu-odhani-cestujici
http://www.zelpage.cz/zpravy/7125
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.