..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 20      Zpráv na stránku:   
22.02.2011 (9:43)  
Tomu foukadlu se řídá nadedveřní vzduchové clony, výrobců je několik. Žere to asi 6 kW elektřiny, je možnost použít ohřev vzduchu teplou vodou. Zas taková pálka na elektroměru to nebude oproti trakční energii.
22.02.2011 (2:05)  
Foukaný vzduch nemusí být vůbec horký...
Registered user bugear 
22.02.2011 (1:46)  
@GC: Ve většině případů mají dvojité dveře. Pokud jsou dveře spíš neustále otevřené, mají tam foukátor horkého vzduchu, jehož energetická náročnost bude oproti servomotorům otvírání dost tragická. To sice při paušální platbě nevadí, ale jednotky se mohou dožít i nepaušální.
Wifi v tom může být i dřív než v 680, ale v takovém případě bude předpokládám dobré leda na WLAN party. :)
21.02.2011 (22:00)  
Ad třetí systém - v zadání VŘ byl právě požadavek, že ten třetí systém půjde bez problému doplnit a jednotky na to budou připraveny již od prvovýroby.

Ad chybějící dveře v interiéru - už jsem to tu psal tolikrát: Jak to dělají v obchodech a na úřadech, že mají neustále otevřené dveře a přitom dovnitř nevniká zima (teplo) zvenku? ;-)

A do třetice - bude WiFi pro cestující dřív v těchto soupravách, nebo v pendolinech? ;-)
Registered user Martin Š.  mail  
21.02.2011 (12:29)  
Víte co by mě zajímalo, o kolik by bylo dražší koupit pouze dvousystémové jednotky (dle mého by to bylo možná i levnější z důvodu unifikace pořizovaných vozidel). Další výhodou by bylo určitě i to, že vozidla by mohla operovat nejen pod stejnosměrem, což třeba tady v Ústeckém kraji by se docela hodilo, dle mého názoru by nebylo na škodu prodloužit toto rameno z dnešního Klášterce nad Ohří (budocího Kadaňe-Prunéřova) až do Karlových Varů.

Řešíte interiér, tak bych tam chtěl říct, že s tím, že by měla být dvířka mezi nástupním prostorem a prostorem pro cestující naprosto souhlasím, není to S-Bahn ani Metro, tak proč by tam měl být otevřený prostor? Aby bylo v zimě co vytápět a v létě co klimatizovat? Jinak jsou tady kritizovány barvy interieru, myslíte si že z Najbrta vykouzlíte něco lepšího? Dále mi docela vadí 1. třída, takové, že jsou jen jiné potahy sedaček, to mi příjde absolutně nevyhovující aspíše odrazující od nákupu jízdenky do 1. třídy.

Jinak jsem moc rád, že se aspoň něco bude pořizovat.
Registered user Mufmuf 
21.02.2011 (11:35)  
Všechny vlaky z vnitrozemí (z Budějic a Veselí) končí ve Velenicích a je možný přestup na rakouský vlak do Vídně s dvousystémovým Taurusem, takže další napájecí systém není u jednotek ř.644 nutný. A jelikož v Č.V. proběhla loni rekonstrukce, tak se stykový bod, umístěný na hranici obou států určitě měnit nebude. Organizace provozu, která se po elektrifikaci ČB - ČV zavedla (tj. Přestupní bod Č.V.) zůstane i do budoucna neměnná.
21.02.2011 (1:13)  
Japan) Nebo přijedou rakouské vlaky do Velenic... I když, co si budeme povídat, nejlepší řešení by bylo mít ve Velenicích nebo Gmündu kolej s trolejí "zahraniční" trakce, ať se kvůli tomu 1,5 km nemusí shánět vícesystémové vozidlo.
Registered user Japan  mail  
21.02.2011 (1:08)  
Aleš Liesk:
ale každopádně zajíždění do Gmündu by mělo nějaký smysl, takhle leda s nezávislým přípřahem, což zdržuje, takže si cestující ten kilometr a půl dojde pěšky...
20.02.2011 (19:45)  
Jirka Kraťas: technicky jde o to, že zatímco rozšíření o ss je jen otázkou ss hlavního vypínače a pár drobností okolo, tak přidání 15 kV znamená 3x větší trafo (anebo třetinový výkon na 15 kV - viz infralaminátky).
20.02.2011 (14:27)  
tom_ ...už to tu padlo, jednotky budou částečně hrazeny z fondů EU pomocí ROP. Brno vyčerpalo značnou sumu na nákup tramvají 13T. Tak proto....
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 20      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko