..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 20      Zpráv na stránku:   
Registered user hasitobur  mail  
22.02.2011 (15:15)  
SYN > Já netvrdím, že si také nemyslím, že je to zbytečný. V tom se s Tebou naprosto shoduju. Jen mi prostě vadí hned za vším vidět levotu. Netvrdím, že vše bylo vždy v pořádku a ani nyní se mi mnoho věcí nelíbí, ale poslední dva roky se toho začlo hodně měnit. Navíc v tomto případě nebylo pro žádnou větší firmu problém ten požadavek splnit. Je ale otázka, zda mají volnou kapacitu na to, aby vyrobily do určitého data všechny jednotky. Prostě musel bych znát všechny důvody, proč se konkrétně ta která firma nepřihlásila.
Registered user hasitobur  mail  
22.02.2011 (15:03)  
Sim > Já ale psal o tom, že díky širším dveřím není nutno otevírat ani v tomto případě obě křídla, ale stačí jedno. Nakonec sám jsi napsal, že lidi u menších dveří třeba nadávají, že musí otevírat obě křídla a tak u těch širších by mohli být spokojeni.
Registered user SYN 
22.02.2011 (14:54)  
Hasitobur: Ano, principiálně tak nějak, akorát je potřeba si uvést do reality číselné hodnoty:

- běžné interiérové dveře (byty, kanceláře) se používají obvykle 600mm, 700mm či 800mm, z toho ty "šedesátky" nejsou úplně nejširší nicméně se též často používají, a jak se zdá nemá nikdo závažné obavy že by běžně neprošel...

- nedávno jsme měnili výtah, takže jsme řešili i kabinové dveře. Dřívější hodnota 600mm, nové volená 700mm, výsledek - jsou všeobecně hodnoceny nájemníky jako "krásně široké". Jako doplněk uveďme že pro průjezd vozíčkáře se obvykle volí 800mm aby byla rezerva

Takže když vezmu požadovanou šířku 1500 tak polovina (jedno křídlo 750) je pořád "díra jak kráva", tím projdu klidně i s kolem. Otázka za 100 bodů je zda opravdu je nutné aby mohli nastupovat dva kolisté zároveň, paralelně. A zda verze v Elefantech (1300mm) byla opravdu nedostačující?? Pochopitelně ten únik (tepla i chladu - to v případě klimy) je u extra širších dveří o něco větší než u "normálním", takže je mi obzvláště podivné ta kombinace "extra široké" plus "žádné další". Nemůžu si pomoct ale stále mi připadá že to bylo víceméně účelově volené (jeden z důvodů proč vyhrává ta "správná" firma), ale asi jsem holt zaujatej no :(

P.S. Jinak možnost otevírat křídla jednotlivě mi příjde spíš jako plus, i u toho Elefanta. To co chybí je jasně ta paměť/předvolba otevření (můžu zmáčknout předem, otevřou se až se zastaví/po odblokování), já osobně bych ji měl rád i zvenku (pokud vůz dojíždí, je to trapné čekat až na přesný okamžik kdy zastaví, dřívější zmačknutí venkovního tlačítka je bez účinku - takže obvykle mačkám naněkolikrát). Pokud by někdo měl v rukou spoustu tašek takže by byl na jedno křídlo moc široký (což považuju pro 1300mm dveře za jev poměrně zřídkavý), může si v klidu (zevnitř) předem namačkat obě poloviny, má na to (s pamětí) dostatek času...
Registered user Sim 
22.02.2011 (14:44)  
hasitobur > objemna zavazadla chapu, ale ne pokud se bavime o rozmerech maleho auta.

M > prijde mi rozumejsi otevrit obe kridla dveri hned a po urcite dobe (10 s bez pohybu?)je zase zavrit, nez otevrit jen jedno a nechat ho otevrene. Nehlede na variantu, kdy neco sirokyho nesu a stejne potrebuju otevrit obe dvere - mackat v tu chvili vic nez jeden cudlik, kor v pripade, ze je kazdy na jine strane dveri... no priste bych jel asi jinak (zrejme autem).

A to zmacknuti pred zastavenim ... to vam fakt vyhovuje, ze musite cekat? Ja se vzdy setkal akorat s nastvanym pristupem, pokud to tlacitko nema pamet. Staci si predstavit, ze vystupuju s vice taskama - zmakcnu cudlik jeste za jizdy a pak si posbiram bagly, protoze s nima v rukou uz cudlik nezmacknu. O tom, ze to navic zdrzuje asi taky nema smysl polemizovat, nebo ano?
Registered user hasitobur  mail  
22.02.2011 (14:28)  
Sim > A není lepší mít širší dveře třeba právě proto, aby nebylo potřeba otevírat obě křídla a unikalo mi co nejméně tepla ven. Občas právě těch pár centimetrů hraje roli, proč člověk musí otevřít obě, aby prošel s něčím objemným.
Registered user M 
22.02.2011 (13:59)  
V zahranici je zcela obvykle, ze se pro jednoho cloveka (zbytecne) oteviraji obe kridla dveri? A jenom v Cesku se otevira jenom jedno kridlo?

Pokud jde o to mackani cudlu, tak opet - jaky ma vyznam mackani cudlu pred zastavenim? Tedy pomineme-li to, ze to nekdo zmackne a potom odejde (a dvere se otevrou zbytecne)
Registered user Sim 
22.02.2011 (13:23)  
honzatvs > mno, otazkou vsak zustava, ktera z variant by nakonec pro objednavatele dopravy i cestujiciho byla lepsi - ohnute VR nebo neschopnost CD resit veci logicky a standardne, minimalne tam, kde lze od sousedu opisovat.
22.02.2011 (13:07)  
to Sim

Není přece jenom jednodušší to vysvětlení, že VŘ bylo ušito škodovce na míru..? :-)
Registered user Sim 
22.02.2011 (12:13)  
Furt se mi toci hlavou ten pozadavek na takhle siroke dvere ... a neco me napadlo. Podotykam, ze to je ciste moje spekulace, takze to tak byt sice muze, ale zaroven to tak byt nemusi.

MHD > tam kde je poptavkove otvirani dveri, staci stisknout jeste pred zastavkou prislusny cudlik a po dojezdu do zastavky se otevrou obe kridla dveri. Totez zvenci, jen to nejde mackat za jizdy.

esus (a nejen on, proste vlak, nicmene tohle plati primo na esus) > musim cekat az vlak zastavi, pak teprv muzu mackat cudlik - teda mackat ho muzu i pred tim, ale zbytecne. Po zastaveni a zmacknuti se mi otevre jedno kridlo dveri. Abych otevrel i druhe kridlo, musim zmacknout cudlik na druhe strane, totez zvenku.

... no a me napadlo, ze mozna lidi prskali, ze se jim otvira jen jedno kridlo dveri a ze se tim blbe leze.
Co udela normalni clovek, pokud to muze ovlivnit? Pozaduje prestaveni systemu tak, aby se otviraly obe kridla jednim cudlikem najednou. Pouhou zmenou zapojeni se problem vyresi.
Co udela odpovedna osoba u CD? Objedna sirsi kridla dveri, aby se na zapojeni nic menit nemuselo.
22.02.2011 (9:55)  
K těm dveřím - předpokládám, že vstupní budou na tlačítko, stejně jako u CE. Takže se otevřou, jen když někdo nastoupí. A když už nastoupí, tak pravděpodobně půjde hned do oddílu, takže by se ty dveře do oddílu stejně také otevřely a táhlo tam... Na stranu do mezipatra pak nejsou ani u CE. Spíš je to otázka zvukové izolace, snad bude dobrá...
Vhodné by ale podle mě byly na oddělení první třídy (u CE chybí, i když je to v patře, hlučná skupinka v mezipatře může dost rušit..)
  1 2 3 4 5 6 ... 20      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko