Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.
České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.
Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.
- Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
- Litvínov – Ústí nad Labem
- Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt
- Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
- Pardubice – Hradec králové – Jaroměř
- Nahradí většinu klasických souprav s vozy Bdmtee
- Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
- Šumperk – Zábřeh na Moravě
- Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
- Doplní jednotky ř. 460, a nahradí tak část klasických souprav s vozy Bt/Bdt
- Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)
- Strakonice – České Budějovice – České Velenice
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt/BDs
Nové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:
Dvouvozová jednotka (644) | Třívozová jednotka (445/645) | |
---|---|---|
Max. rychlost | 160 km/h | |
Výkon | 1 360 kW | 2 040 kW |
Délka jednotky | 52 900 mm | 79 400 mm |
Kapacita | 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě | 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě |
Napájení | 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) | 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks) |
Škoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.
České dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.
Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation
- běžné interiérové dveře (byty, kanceláře) se používají obvykle 600mm, 700mm či 800mm, z toho ty "šedesátky" nejsou úplně nejširší nicméně se též často používají, a jak se zdá nemá nikdo závažné obavy že by běžně neprošel...
- nedávno jsme měnili výtah, takže jsme řešili i kabinové dveře. Dřívější hodnota 600mm, nové volená 700mm, výsledek - jsou všeobecně hodnoceny nájemníky jako "krásně široké". Jako doplněk uveďme že pro průjezd vozíčkáře se obvykle volí 800mm aby byla rezerva
Takže když vezmu požadovanou šířku 1500 tak polovina (jedno křídlo 750) je pořád "díra jak kráva", tím projdu klidně i s kolem. Otázka za 100 bodů je zda opravdu je nutné aby mohli nastupovat dva kolisté zároveň, paralelně. A zda verze v Elefantech (1300mm) byla opravdu nedostačující?? Pochopitelně ten únik (tepla i chladu - to v případě klimy) je u extra širších dveří o něco větší než u "normálním", takže je mi obzvláště podivné ta kombinace "extra široké" plus "žádné další". Nemůžu si pomoct ale stále mi připadá že to bylo víceméně účelově volené (jeden z důvodů proč vyhrává ta "správná" firma), ale asi jsem holt zaujatej no :(
P.S. Jinak možnost otevírat křídla jednotlivě mi příjde spíš jako plus, i u toho Elefanta. To co chybí je jasně ta paměť/předvolba otevření (můžu zmáčknout předem, otevřou se až se zastaví/po odblokování), já osobně bych ji měl rád i zvenku (pokud vůz dojíždí, je to trapné čekat až na přesný okamžik kdy zastaví, dřívější zmačknutí venkovního tlačítka je bez účinku - takže obvykle mačkám naněkolikrát). Pokud by někdo měl v rukou spoustu tašek takže by byl na jedno křídlo moc široký (což považuju pro 1300mm dveře za jev poměrně zřídkavý), může si v klidu (zevnitř) předem namačkat obě poloviny, má na to (s pamětí) dostatek času...
M > prijde mi rozumejsi otevrit obe kridla dveri hned a po urcite dobe (10 s bez pohybu?)je zase zavrit, nez otevrit jen jedno a nechat ho otevrene. Nehlede na variantu, kdy neco sirokyho nesu a stejne potrebuju otevrit obe dvere - mackat v tu chvili vic nez jeden cudlik, kor v pripade, ze je kazdy na jine strane dveri... no priste bych jel asi jinak (zrejme autem).
A to zmacknuti pred zastavenim ... to vam fakt vyhovuje, ze musite cekat? Ja se vzdy setkal akorat s nastvanym pristupem, pokud to tlacitko nema pamet. Staci si predstavit, ze vystupuju s vice taskama - zmakcnu cudlik jeste za jizdy a pak si posbiram bagly, protoze s nima v rukou uz cudlik nezmacknu. O tom, ze to navic zdrzuje asi taky nema smysl polemizovat, nebo ano?
Pokud jde o to mackani cudlu, tak opet - jaky ma vyznam mackani cudlu pred zastavenim? Tedy pomineme-li to, ze to nekdo zmackne a potom odejde (a dvere se otevrou zbytecne)
Není přece jenom jednodušší to vysvětlení, že VŘ bylo ušito škodovce na míru..? :-)
MHD > tam kde je poptavkove otvirani dveri, staci stisknout jeste pred zastavkou prislusny cudlik a po dojezdu do zastavky se otevrou obe kridla dveri. Totez zvenci, jen to nejde mackat za jizdy.
esus (a nejen on, proste vlak, nicmene tohle plati primo na esus) > musim cekat az vlak zastavi, pak teprv muzu mackat cudlik - teda mackat ho muzu i pred tim, ale zbytecne. Po zastaveni a zmacknuti se mi otevre jedno kridlo dveri. Abych otevrel i druhe kridlo, musim zmacknout cudlik na druhe strane, totez zvenku.
... no a me napadlo, ze mozna lidi prskali, ze se jim otvira jen jedno kridlo dveri a ze se tim blbe leze.
Co udela normalni clovek, pokud to muze ovlivnit? Pozaduje prestaveni systemu tak, aby se otviraly obe kridla jednim cudlikem najednou. Pouhou zmenou zapojeni se problem vyresi.
Co udela odpovedna osoba u CD? Objedna sirsi kridla dveri, aby se na zapojeni nic menit nemuselo.
Vhodné by ale podle mě byly na oddělení první třídy (u CE chybí, i když je to v patře, hlučná skupinka v mezipatře může dost rušit..)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.