Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.
Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.
Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.
Četl jste rozhovor s majitelem "Leoexpresu". Ten se vyjdářil, že mu vůbec není proti mysli mudel DB = holdingové uspořádání, kde na kolejích spravovaných DB jezdí spousta dopravců, aniž by některý z nich přišel s teorií o své diskriminaci v přístupu na dopravní cestu ...
Vcelku je jasné, že ke škodě cestujícího se zájmy provozovatele dráhy a drážní dopravy liší - například v kursbuchu nejsou přepravní ustanovení, ačkoli v italském, kde je taky oddělen provoz od infrastruktury jsou, podobně jsou v rakouském, švýcarském ...
Ale asi je pravda, že v případě, že by to nyní vlastnila SŽDC, tak výsledek bude ještě výrazně horší.
Co toto je zase za umělý problém? Stát dal, stát (majitel) vzal, vo co go? Jako že když ty zaměstnance CD a.s. získala, tak s holou pr...í a všechno jim museli nakoupit za svý peníze, který manažeři přinesli z domů kde rozbili prasátko? Ty peníze který použili na vybavení svých zaměstnanců hodili normálně do nákladů firmy, který se z větší části (ano, příspěvěk státu na ZDO tvoří už dnes přes 50% příjmů!) zatáhne z rozpočtu stát. neboli ty uniformy už jsou dávno zaplacený...
Mimochodem, pokud ČD a.s. dostala (když vznikla) do vínku majetek v hodnotě mnoha desítek miliard, tak ho asi do dneška krvavě splácí nebo tak něco, když je ten čistě podnikatelský subjekt? Ne, nesplácí, dokonce ani většinou neříká děkuju, no asi proto že dostala především primární úkol vozit co nejlépe lidi, NE vytvořit státu zisk (což v tomto století nehrozí, jak víme všichni).
Takže jde o to že primárně byli založení za nějakým účelem (vozit lidi) a ne primárně za účelem vytvoření zisku. NENÍ to běžná obyčejná akciovka...
P.S. Anebo ještě jinak, pokud by se přes to někteří lidé nedokázali principiálně přenést - může (stát) prostřednictvím SŽDC klidně i zaplatit za (nedávno přidělené) pracovní pomůcky a vybavení, ale tím holt vzniknou dodatečné příjmy ČD a tudíž o stejnou částku klesne potřeba dotace na ZDO, to je přece jasné ne? Vyřízeno...
P.P.S. Jen tak mimochodem, ty mundůry jsou pravděpodobně zhusta označený logem ČD a.s., to se bude přestříkávat nebo bude ČD platit za reklamu??
Jako máme tu pořád ještě přechodovou fázi, kdy dochází k všelijakým průvodním jevům, ale úmysl je podle mě jasný a logický.
Nebo taky za nic. Zalezi jen na uhlu pohledu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.