..: Podaří se zachránit trať do Jemnice? Dopravcem mohou být JHMD :..

830.206 JHMD jako MOs 39658 na Švestkové dráze, foto: karlosltJemnice — V sobotu 22. ledna vypravily Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) z Jindřichova Hradce zvláštní osobní vlak. Veden byl motorovým vozem M 262.0206. Cílem cesty byla trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice, kde byl 31. prosince 2010 zastaven veškerý provoz vlaků osobní dopravy. Nikdo si netroufal odhadnout, zda bude někdy provoz opět obnoven. Pokud se právě na Silvestra konal symbolický pohřeb trati, který ziniciovali obyvatelé Jemnice, 22. leden tohoto roku lze považovat za počátek jejího znovuzrození. JHMD působí ve svém oboru od 10. ledna 1995 a v záchraně opuštěných tratí nejsou žádným nováčkem. V roce 1993 byl totiž pozastaven provoz na jindřichohradeckých úzkokolejkách, avšak již o dva roky později je brázdily parní vlaky právě JHMD. 25. ledna 1997 hrozilo zrušení trati, a to i navzdory petici, pod kterou přidalo svůj podpis 40 tisíc lidí. 4. června 1997 podepsaly JHMD s Českými drahami nájemní smlouvu a už deset dní poté opět přijel do Nové Bystřice osobní vlak. Pravidelná doprava byla obnovena 20. července 1997.

Již od doby, kdy se začalo mluvit o přerušení dopravy na trati 243, uvažovaly obce o privatizaci tratě a provozováním vlaků soukromým dopravcem. Tehdy se nejvíce mluvilo o JHMD, ty by však musely vyhrát případné výběrové řízení na provoz dopravy. Společnosti nechybí ani zkušenosti na standardním rozchodu 1 435 mm – se svým motorovým vozem 830.206 zajišťovaly s velkým úspěchem dopravu na ŠvestkovéDoupovské dráze. Pokud by se podařilo trať odkoupit, první vlaky by se na ní kvůli zdlouhavým úředním procesům mohly projet až s první změnou jízdního řádu. Pokud se však chcete po trati projet dříve, můžete se zúčastnit jízdy s M 286.1032, který se do Jemnic vydá z Brna a cestou zavítá i do Hevlína. Do té doby bude trať o délce 21 kilometrů opuštěná. Nezbývá než doufat, že se provoz podaří obnovit a odvrátit tak uzavření další lokálky.

Zdroj: Jindřichohradecký deník, JHMD, ŽelPage


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 28.1.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mr. T 
28.01.2011 (23:02)  
Osobně si myslím, že JHMD víc co dělá. Každá zachráněná trať je v dnešní době výhra.
28.01.2011 (21:11)  
Co to takhle nechat na Jemnici a JHMD? Ti snad vědí do čeho jdou, mají tým zkušených lidí i praxi. Nebo jim snad budeme shora přikazovat, jak vytvořit IDS s taktem, aby byly jejich výkony co nejdražší?
registrovaný uživatel PepaN 
28.01.2011 (21:04)  
I ve zdorji se to píše: V pondělí to bude čtrnáct let, kdy České dráhy uzavřely úzkokolejnou trať z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. V červnu roku 1997, tedy za půl roku, trať získala do pronájmu společnost Jindřichohradecké místní dráhy a provoz zde obnovila. Jednalo se o první soukromě provozovanou veřejnou železnici u nás od roku 1948.

V říjnu 1997 získala společnost JHMD do pronájmu i druhou větev úzkokolejky do Obrataně a v únoru roku 1998 obě trati zprivatizovala.
registrovaný uživatel PepaN 
28.01.2011 (21:01)  
V roce 1993 byl zastaven provoz na našich úzkých? Zajímavé, mohu vidět zdroj? O tom jsem neslyšel, doprava byla zastavena na Bystřické větvi až před tím než JHMD převzalo provoz, Toto se mi nějak nezdá!
registrovaný uživatel Kakov 
28.01.2011 (20:37)  
JindraŠ: zcela s vami souhlasim, napred by se mela zpracovat koncepce verejne dopravy a podle toho se da fundovane rozhodnout co s kterou trati, kterou zrusit a do ktere investovat.....

prave pristup JMK, je dobry v tom, ze pokud uz se nekde zrusi trat, nahradi se smysluplne autobusy
28.01.2011 (18:52)  
Farkač Karel:
Možná z dálky připomíná, jinak jsou to zcela odlišné tratě. V porovnání s netolickou tratí je do Jemnice čilý provoz, navíc se silnou návazností na trať 241, která bez lokálky může velmi brzy zhynout též. (Podobně jako je tomu třeba s tratí do Vidnavy.)
28.01.2011 (18:48)  
přeji hodně štěstí,ať se jim to povede
28.01.2011 (18:42)  
Jemnická železnice mi připomíná Netolickou dráhu. Proto se ptám:
Kdo tam bude cestovat, když je trať kopírována silnicí a železnice končí vlastně na začátku městečka? Trať se totiž stavěla, když silnic nebylo a motorových vozidel bylo minimum, takže železnice v minulosti zajistila pohodlnou dopravu místo povozů, ale byla překonána stavbou silnic a vývojem silničních vozidel.
Na druhou stranu, pokud má JHMD jistotu, že to finančně zvládne, včetně odkupu tratě (pronájem by asi nebyl správným krokem), tak nic proti tomu.
FRK
28.01.2011 (18:32)  
Co se týče budoucnosti osobní dopravy, tak by napřed na Vysočině museli udělat nějaký ucelený dopravní systém (ispirovat se mohou hnedka vedle v JM kraji). Teprve potom by se dalo objektivně rozhodnout, jestli má osobní doprava na této trati smysl, či nikoliv.
Nechic: Sice by stačilo přesunout jen dvě zastávky (Třebelovice a Dědice), ale bohužel v dnešní existují jisté směrnice (nebo jak se tomu nadává) pro stavbu nových zastávek (nástupiště 550 mm nad TK, přístřešek,...), takže to stojí nehorázný prachy. Doba, kdy stačilo zapíchat do země návěsti a nasypat trochu hlíny vedle kolejí, je bohužel pryč.
registrovaný uživatel Busman 
28.01.2011 (17:59)  
Klein_Boy: rody a skloňování místních názvů jsou vždy ošemetné, protože správná varianta je opravdu ta místní. Autor asi nepochází z Jemnice, tak mu to snad prominete...;-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko