..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
21.01.2011 (21:44)  
Ad jednotky pro 25kV.

Coz takhle zkusit si namodelovat vlastni "SotoJednotku" treba v Blenderu? ZelPage by mohla hostovat zde na webu GIT/SVN repository - aby si mohl zapojit kazdy kdo ma zajem.

Vykresu je k sehnani dost. Nas nadsencu taky, a navic kazdy rozumime necemu jinemu. Kdo tusi jak by mel vypadat podvozek 21.stoleti, necht se realizuje, kdo se vrhne na design, ten muze. GIT umoznuje vetveni, takze lze na stejem zakladu vymodelovat X variant...

Já osobně do toho jdu. Jen co uvidim jak dopadne toto zkouskove. Rad bych zacal petivozovou nizkopodlazni jednopatrovou jednotkou na 6ti podvozcich, vsechny hnane. 25kV/3kV. Delky 2*23m + 3*19m. Urceni napriklad pro trat Plzen..CB..Jihlava.
Kdo by se pridal? ;-)
21.01.2011 (21:37)  
Honza a spol: nebyl by lepší pro vás vůz Es ? Drncá to tam jak v šukafonu, to se vám všem líbí, je tam svěží vzduch, přece nemáte rádi klimu, nebyli by tam běžní a nároční zákazníci a měli byste vagon celý pro sebe, za jízdy by se dalo fotit a slyšeli byste zvuk lokomotivy, navíc nemůže jet 160 takže by vám cesta neutekla tak rychle... navíc tam bude prostor, nikdo se na vás nebude mačkat jako v leteckém uspořádání...
21.01.2011 (21:31)  
No, mým cílem rozhodně nebylo vyvolat tady takový flame.
Každopádně nečištěný mikroplyš je rájem pro kdejakou havěť. A reakce na to umí být až nehezky bouřlivá.

Sedadla v prvních kusech 471 jsou totožná s Bp, v dalších sériích jsou stejné jako v RN. Nebo se mýlím?
Každopádně bych se přimlouval za nějakou formu zátěžové textilie. Koženka (ač už je nebo není symbolem minulosti) mi nevadí.
Z hlediska údržby mi připadá nejlepší koncept uspořádání v 842/843. Sedačky stejné jako Bp ovšem uchycené do stropu. Pokud přečalounění proběhne v podobně střídmě moderním duchu jako u 671 ZSSK, jsem rozhodně pro.
21.01.2011 (21:14)  
Honza: Když se ti BorCady nelíbí ( což já zase chápu ), zkus třeba ICE v Německu nebo Téoz ve Francii, a pak srovnávej dnešní 70. - 80.léta. A nebo stačí Klimt nebo Bmz 245.
registrovaný užívateľ Honza  mail  
21.01.2011 (21:13)  
pozorný cestujúci2 : mám 22 roků jen tak mimochodem, ale v Česku to tak skutečně funguje, že cestujícím záleží především na zpoždění (aby nebylo) a aby to bylo levné. V cizině to tak asi nefunguje, což je pochopitelné.
21.01.2011 (21:10)  
@Honza: Si ešte väčšia naivka než som si myslel. Buď máš 10 rokov alebo už hodne cez 60 :)
registrovaný užívateľ Honza  mail  
21.01.2011 (21:08)  
pozorný cestujúci2: pro mě skutečně železnice v tomto směru "zanikla", protože takovýhle přemodernizované, navíc nepoholné vlaky za železnici skutečně nepovažuju. Ideální jsou vlaky ze 70. a 80. let.
Mnohem lépe by udělali (a to už jsem tady psal v jiné diskuzy a taky jsem byl za to kamenován), kdyby místo tohodle vyhazování peněz to jízdné raději zlevnili, protože většině lidem je skutečně jedno, jaké budou sedačky, jestli to bude modré, nebo červené, ale aby to jelo včas a moc to nestálo.
21.01.2011 (20:56)  
@Honza: Pokiaľ svoje príspevky myslíš skutočne vážne, tak ťa môžem len otitulovať prívlastkom "hrobár českej železnice" :(
registrovaný užívateľ Honza  mail  
21.01.2011 (20:49)  
pozorný cestujúci2: žádné historické soupravy, ale normální vlaky. alergik nejsem, žádný záchvat jsem nedostal, ale štítím se toho hodně.
V otevřeným okně u 460ky jsem projezdil několik let, tak nástup Elefant krámů je pro mě hodně těžký, nejen kvůli oknům a sedačkám.
21.01.2011 (20:42)  
@Honza: pre vás "koženkomilnú minoritu" by mali vypravovať špeciálne historické súpravy, aby ste si prišli na svoje. My pravidelní cestujúci sa veľmi radi uspokojíme s tým plyšom :)
PS. Zajímavé, že ja som tiež alergik, ale ešte nikdy som nedostal záchvat zo sedenia na látkovom poťahu sedadla alebo z klímy vo voze. Zato, z takého otvoreného okna v Béčku už nejedenkrát
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko