Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.
S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.
V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.
757.001 ZSSK – důkladnější modernizace
Slovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.
Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)
Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy
Já jsem se styděl něco o té fyzice vůči Petrovi Stříteskému napsat. Až ten poslední příspěvek, kde pojednáva o vztahu akcelerace a rychlosti mě dostal.
Budete se divit, ale není :-)
Cat je schopen dodat motor s max. otáčkami třeba 1800. Jak si to dál "zpřevodujete" (ať již mechanicky, hydraulicky či elektricky) je už motoru víceméně jedno.
Jinak chvilku přemýšlejte, jak je možné, že T698,0 měly motor s max. 750 ot/min a mohly jezdit 120 km/h, zatímco 842-ka má motor s max. 2000 ot/min a může jen 100 km/h...
který bude mít vzhledem k rychlosti lepší akceleraci, než motory konkurenčních firem
Což není otázka výrobce, ale výkonu motoru (plus vlastnosti přenosu výkonu).
I starej ČKĎáckej dvanáctihrnec v brejlovci má v 80-ce lepší akceleraci než Catr v 854 prostě proto, že má víc jak dvojnásobný výkon (a přitom brejlovec váží jen zhruba o půlku víc než 854).
Kontrolní otázka: měli jste již ve škole fyziku (nemyslím dneska, ale vůbec)?
Samozřejmě že akcelerace je na úkor rychlosti, ale to neznamená, že catterpillar není schopný vyrobit motor s Vmax 160, který bude mít vzhledem k rychlosti lepší akceleraci, než motory konkurenčních firem :) Jinak souhlasím :)
Akcelerace vozidla s motorem moc nesouvisí. Taková sólo 810 má hezkej vodpich, o sólo 843 ani nemluvě (tam jsme ji museli při rozjezdu už trochu škrtit, aby nešla přes 1 m/s2). Zrychlení 854 je menší, přestože má "lepší" motor.
854 mají 120 km/h prostě proto, že původní 852 a 853 měly taky 120. Při reko 851 na měřicí vůz se chtěla zvednout rychlost aspoň na 120 a byly s tím veliké problémy hlavně v legislativní rovině (nakonec to stejně celé šlo k ledu).
Tarten: jednak těch 1200 kW půjde při rozjezdu přetížit, ne?
A kde ten výkon vezmete? Diesel se moc přetěžovat nedá :-)
A při náhradě brejlí se třemi by se vhodnější motorové jednotky nenašly?
Navíc neeliktrifikovaných tratí na 100 km/h ubývá.
Jednak tam budou nějaké ztráty, jednak těch 1200 kW půjde při rozjezdu přetížit, ne?
Díky za doplnění mé reakce na příspěvky Petra Stříteského. Ale aby mu to nebylo líto, tak naše motorové lokomotivy skutečně jezdily (i když ne vzduchem chlazené) v arabském světě, v Iráku. A taky ve Vietnamu, na Kubě. A že jim tam vytřely zrak.
754 se zatím nerekonstruují, proběhla pouze modernizace 13 (?) kusů (repasovaný motor, nová řídicí elektronika, dálkové řízení po WTB a NVL, trakční obvod zůstává).
2 ks 755 byly prototypové rekonstrukce, série byla pak ze známých důvodů označena 753,7.
Lze říci, že 750,7 vznikla úspěšným zkřížením 753,7 a 754M (jako Modernizírovannyj :-).
Osobně s napsanými body od pana Aleše Liesk. souhlasím. A jsem rád, že se danné Brejlovce rekonstruovali. Když je možné je i po 40 letech rekonstruovat, tak proč ne. A to řada 750 na řadu 750.7. Podobně jsou rekonstruovány lokomotivy řady 753 na řadu 753.7 a řada 754 na řadu 755. U té poslední řady si nejsem jistý, jestli už ta rekonstrukce proběhla či nikoliv. Viděl jsem na fotografiích zde na Želpage jen 2 rekonstruované 755 a víc nic. Mě by osobně také zajímalo, jak to dopadne například s řadou 742, které v ČKD se vyrobilo v počtu přes 400 kusů. Je to nejrozšířenější řada. Navíc je tu i řada 740.
Jak už jsem jednou napsal, zaujala mě rekonstrukce CZ LOKO a.s. A to rekonstrukce 742 na řadu 742.7 . A také rekonstrukce lokomotivy řady 740. Po rekonstrukci je rozhodně lépe vidět na trať z kabiny strojvedoucího.
Navíc CZ LOKO připravuje novou čtyřnápravouvou lokomotivu
viz tento odkaz.
http://www.czloko.cz/cz/produkty-sluzby/kolejova-vozidla/vyroba-kolejovych-vozidel/ctyrnapravove-lokomotivy/projekt-nove-univerzalni-lokomotivy-rady-744-0.html
Mělo by se jednat o univerzální čtyřnápravovou lokomotivu s rychlostí do 120 km h, určenou pro středně těžkou a těžkou traťovou a posunovací službu.
Co se týče motorové lokomotivy určené pro provoz vyšší rychlostí, byli už v roce 1974 a 75 vytvořeny 2 prototypy lokomotiv T499.0 viz tento odkaz níže.
http://www.atlaslokomotiv.net/loko-759.html
Nicméně lokomotivy motorové trakce jezdí v ČR na tratích, kde traťová rychlost je max 100 km h. Pokud se nepohybují pod dráty v úsecích, kde je traťová rychlost vyšší.
pokud si vzpomenu, kde je zde v okolí 100 km h, tak na úseku Liberec - Hrádek nad Nisou, Turnov - Bakov město, Veleliby - Nymburk, Turnov - Dolánky u Turnova.
Copak se počítá, že se bude na tratích bez elektriky jezdit dobudoucna pouze stovkou?
Ne, ale počítá se, že až se na nich bude jezdit stovkou, tak vy, maminko, tady už nebudete...
protože by se mohl objevit zájem o takové lokomotivy od zahraničních nebo soukromých dopravců.
A co brání soukromníkovi si takovou mašinu objednat? CZloko rádo zpracuje projekt.
Otázka je, kde vzít zdrojové lokomotivy a zda-li soukromník raději nekoupí interoperabilní mašinu. V zahraničí je brejlovec nově neschvalitelný (nesplňuje TSI).
Nebo např. Rusko dnes jezdí na lokomotivách Škoda, upravených pro jejich rozchod,
Přesněji řečeno tyto lokomotivy byly pro SSSR přímo vyvinuty. Upraveny byly pouze první prototypy dále nerozvíjených řad (ČS1, ČME snad taky 1 - úprava T 435.0)
kde velice ocenili naše vzduchem chlazené motory
???
Vzduchem chlazené motory měly (snad) jen T 211.0 - T 212.1 a M 240.0 (předválečné stroje nepočítám). Pochybuju, že by někdo upravoval 310-kový motor na chlazení vzduchem...
nebo do Bosny a Hercegoviny, kde naše elektriky stále jezdí.
Pokud elektrikama nemyslíte tramvaje, můžete to trochu rozvést?
K "zachování česti"
O "cti" jste neslyšel? :-)
nemuseli tahat stroje ze zahraničí, které se svojí krásou těm našim nevyrovnají.
Šotovýrok měsíce.
Bohužel na vzhled to nejezdí.
Řekl jsem, že když dojde k napěťové výluce, je potřeba vlak výjimečně táhnout dieselem, a bylo by lepší jet více, než je 100.
Jenže s 1200 kW trakčního výkonu vlak o 400 tunách na tu stovku budete rozjíždět dost dlouho.
A s těmi pondolíny - nevím, jestli při použití nouzového spřáhla není nějak omezená rychlost.
by se vyplatilo uzpůsobit brejlovce na vyššlí rychlosti, ikdyž by je v pravidelné službě nevyužili.
Jenže zrychlením přijdete o tažnou sílu. Takže by se to rozjíždělo ještě líněji...
A zkuste kromě šotopohledu uplatnit taky trochu pohled ekonomický. K čemu bude mašina, pro kterou nemám pořádné využití?
Byla snad řeč o napěťových výlukách a rychlosti, ne o náhradě trvalé. Podle mě bude mít řada 750.7 u většiny souprav problém i s tou stovkou. A co asi tak na těch eletrizovaných tratích jezdí - 151, 162 a samozřejmě 363, Taurusy a další. Bylo by dobré, porovnat zátěžové tabulky. Navíc v článku je uveden u řady 750.7 výkon 1550 kW. To je zřejmě výkon spalovacího motoru.
Ten koment byl pro pana Zdeňka Mertu.
Jinak bych nepsal že se to může hodit v mimořádných případech a nezdůrazňoval to tloušťkou písma. A já stím souhlasím a ten obrázek byl také pro pana Mertu. Právě proto sem to psal.
POkud to vyznělo tak že to byl tebn příspěvek pro vás tak se
omlouvám.
EC 102 Polonia: Já vím, zažil jsem hodněkrát napěťovou výluku na vlastní kůži a vím, jaké tím může vzniknout spoždění. V případě tohoto pendolina - nebylo by lepší, kdyby mohl brejlovec táhnout pendolina rychleji, než jen stovkou? Pro takovéto případy by se vyplatilo uzpůsobit brejlovce na vyššlí rychlosti, ikdyž by je v pravidelné službě nevyužili.
A není možný, že tím rychlejší je myšleno větší zrychlení?
FRK
Netvrdím že by tu rychlost využila, výkon možná i jo. Jen poukazuji na to, že je ta slovenská reko přinejmenším na hraně rentability, podle mého názoru za ní (i když taková tragédie jako RN to v tomto ohledu ještě není).
A to si myslíte, že řada 750.7 nahradí na rychlících na eletrizovaných tratích řady 162 nebo 151?
Pane a psal něco někdo o tom že by měli 750.7 nahradit rychlíky na elektrifikovaných tratích jako řady 162 nebo 151 ?
Pokud jste nějakou takovou větu našel ve příspěvku pana Petra Střítenského, tak my ji prosím ukažte nebo napište kde ta věta je.
Já sem si ten příspěvek četl jednou, dvakrát, třikrát a nikde tam nic takového nebylo napsáno !!!
Já sem pouze našel.
Petr Střítenský:
ale pokud by na nějaké z elektrifikovaných tratí došlo k napěťové výluce a bylo by potřeba rychlík výjimečně táhnout dieselem
Pokud nevěříte nebo dokonce nevíte co je napěťová výluka tak já si vám něco dovolím ukázat ze zdejší galerie. Možná vás tá fotka překvapí jak brejlovec táhne pinďu. ( možná NE )
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/754/754076.html
„ Aneb vypli proud “
Takze miesto 20 757 mohla mat ZSSK 11 Herkulov. Otazne je, ci by jej to stacilo a ci na trate kde 757 bude jazdit, treba rusen s Vmax 140k/hod.
No kludne to mohlo byt jedno z tych politickych rozhodnuti o podpore domaceho priemyslu.
V tom případě by se ovšem ta rekonstrukce měla nazývat novostavba. Česká verze se dá ještě pochopit, u slovenské činí cenový rozdíl mezi rekonstrukcí a novým herkulem (o čtvrtinu vyšší výkon, o 40 km/h větší Vmax) 30 %.
@Michal Bláha: Těch 8 km ze Zdic do Berouna vám dá maximálně půl minuty, pokud tam 120 vůbec je (k aktuálním TTP nemám přístup). Zbytek by mohl být tak za deset let, a to už se budou začínat hlásit do důchodu 754.
A to si myslíte, že řada 750.7 nahradí na rychlících na eletrizovaných tratích řady 162 nebo 151?
A kolik těch "brejlovců" máme, abychom mohli uspokojit ty nepřeberné řady soukromých a zahraničních zájemců?
Dodávky "Hektorů" a dalších. Víte, co bylo RVHP? A které jsou to ty lokomotivy se vzduchem chlazenými motory které určitě jezdí dodnes?
O kráse různých typů vozidel diskutovat nebudu, každý má jiný vkus. Podle mého je hezčí Taurus než ř. 380.
A omluva? Kompenzace? Ani náhodou...
Hlavně, že se prohánějí s Desirem ML "po Vršovicku"
Petr Stříteský otazne je, ci elektricky v Bosne a Herzegovine jazdia preto, ze su take skvele, alebo preto, ze vojnou znicena krajina na ine nema.
K rychlosti: Vím, že se na neelekrifikovaných tratích u nás více jak 100 km/h nejezdí, ale pokud by na nějaké z elektrifikovaných tratí došlo k napěťové výluce a bylo by potřeba rychlík výjimečně táhnout dieselem, nižší rychlost by způsobila zpoždění vlaku. Copak se počítá, že se bude na tratích bez elektriky jezdit dobudoucna pouze stovkou?
Ježišimarja, přeci když se dnes, v roce 2011 u nás dělá rekonstrukce, tak by se měla udělat nejen tak, aby lokomotiva vyhovovala našim podmínkám, ale tak, aby byla po technické stránce rovna moderním zahraničním lokomotivám. Jinak naprosto ztrácí smysl. Sice by "pořádná" rekonstrukce byla nákladnější, ale určitě by se vyplatila, protože by se mohl objevit zájem o takové lokomotivy od zahraničních nebo soukromých dopravců.
Další věc - někdo tu tvrdil, že DB 180 jsou jediné lokomotivy, které jsme dodávali pro Německo. Vždyť už za dob dřívějších to začalo dodávkami Hektorů do NDR... Nebo např. Rusko dnes jezdí na lokomotivách Škoda, upravených pro jejich rozchod, dokonce se naše lokomotivy dostaly i do zemí arabských, kde velice ocenili naše vzduchem chlazené motory, nebo do Bosny a Hercegoviny, kde naše elektriky stále jezdí.
K "zachování česti" české železnice:
Zde mi nešlo o projev vlastenectví, chtěl jsem pouze ocenit krásu a nadčasovost našich lokomotiv. Brejlovec je svým designem nádhernou lokomotivou, která by se, jak jsem již řekl, při pořádné rekonstrukci mohla stát lokomotivou na evropské úrovni, a my bychom si sem nemuseli tahat stroje ze zahraničí, které se svojí krásou těm našim nevyrovnají.
Je to pouze můj názor, pokud někdo radši uvidí "housenky" typu Desiro na našich kolejích, já mu to neberu, každému se líbí něco. Jen jsem chtěl říct, že kdybychom se snažili, dokázali bychom vyrobit něco lepšího, než je Taurus nebo Desiro. Bohužel, je tu obrovská překážka politiky a málo financí...
To červené na první fotce je ta nová posunovací mašina z CZ LOKO s asynchroními trakčáky?
No já si myslím, že ČD ty prachy maj:
http://ekonomika.idnes.cz/dvorni-vyrobce-vlaku-ceskych-drah-vydelal-2-5-miliardy-korun-p4l-/ekoakcie.aspx?c=A101230_193119_ekoakcie_vel
(omlouvám se za dlouhý odkaz, nevím, jak se to zkracuje)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.