..: Britské železnice kontra padající sníh: fakta v číslech :..

Sněžný pluh, foto: Network Rail Londýn — Pokud někde na světě existuje národ, který si libuje v různých formách analýz, zpráv, formulářů a byrokratických pomůcek vůbec, jsou jím bez nejmenších pochyb obyvatelé Velké Británie. Vzpomeňme si nyní na nedávné zimní sněžení, které překvapilo všechny, dokonce i ty, kteří doposud nevěřili tomu, že i v zimě může padat sníh — a to dokonce s trvalejším efektem. Různé železniční společnosti a ruzní správci železničních dopravních cest se s tímto jevem popasovali dle tradic a zvyklostí dané konkrétní země. Avšak Britové nezůstali nic dlužni pověstem o účinnosti byrokratické mašinerie, a již těsně před koncem roku 2010 byla široké veřejnosti nabídnuta velmi přehledná tabulka dopravců operujících v železniční síti Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Do rukou veřejnosti tak National Rail UK dodala přehled o spolehlivosti železničních dopravců v souvislosti s „neuvěřitelnou sněhovou kalamitou“, jak neopomněl komentovat stav věci tisk napříč Albionem.

Varování: v Anglii na Vás bude velmi podrobně prásknuto úplně vše

Velká Británie si v tabulkách a anlýzách jednoznačně libuje. Nedlouho poté, co se obyvatelé Albionu vzpamatovali z něčeho tak příšerného, jako je zimní sněhová nadílka, byl zveřejněn přehled spolehlivosti jednotlivých dopravců, kteří na území Spojeného království operují. Zatímco generální informace říká, že spolehlivost dopravců poklesla z předchozích 89,4 % v daném období (od 14.1 listopadu 2010 do 11. prosince 2010, tj. tzv. perioda 9) na současných 81,4 %, tabulka National Rail UK přiložená níže pak naznačuje, že propad spolehlivosti dopravní železniční služby byl mnohem dramatičtější, než by se dalo usoudit právě z generalizovaných dat.

Skotsko: metr sněhu, dětská radost a doprava v rozkladu

Ne každý má na sníh negativní názor. Skotsko je velmi tvrdé území. Zatímco děti a jejich rodiče ve dnech vyhlášeného volna (každý ředitel školy má právo vyhlásit volno v případě různých těžkých situací) stavěli sněhuláky, případně odklízeli tuny sněhu ze školních hřišť, doprava všech druhů kolabovala. A stranou problémů pochopitelně nezůstali ani železniční dopravci operující na území Skotských plání. Mnoho místních dopravců, kteří fungují pod hlavičkou jiného dopravce, se do tabulek ani nedostane. U větších dopravců je pak situace o to horší, o co delší je trať, po které se jejich vlaky pohybují. Proto se nikdo nediví faktu, že v oné tabulce se na pomyslné první příčce umístil dopravce ScotRail. A bohužel se na vlně sněhových problémů svezl i dopravce CrossCountry, který operuje na trati z Manchesteru přes Birmingham do Bournemouth.

Letní pneumatiky a sníh nejspíš nejdou dohormady… Nicméně lze podotknout, že se Skotové s přívaly sněhu poprali mnohem účinněji, než jejich angličtí kolegové z jihu a jihozápadu Anglie, kde kolabovala doprava takřka kompletně a komplexně. Vlaky? Ty nejezdily v mnoha úsecích jižní Anglie. Autobusy totéž. Automobilová doprava? Buďme rozumní: s letními pneumatikami by si do deseti centimetrů sněhu troufl jen blázen. Přesto se jich našlo docela dost.

Dělali jsme, co jsme mohli. Ovšem… stačilo to?

Robin Gisby, Director, Operations & Customer Services Robin Gisby, ředitel odboru pro vztahy s veřejností společnosti National Rail prohlásil: „Mohu ujistit veřejnost, že jsme pro zachování funkcionality a kapacitních standardů na britské železniční síti udělali maximum, a to i přes výrazně nestandardní a těžké povětrnostní podmínky, které postihly celé Spojené Království… …Za mnohem důležitější považuji zajištění bezpečnosti provozu na britských železnicích, než udržení dochvilnosti jednotlivých konkrétních spojů. Tyto dvě položky prostě nelze porovnávat.“ Se slovy Robina Gisbyho jistě budou souhlasit i ti cestující, kteří díky naprosto nezvládnuté údržbě tratí v oněch dnech na přelomu listopadu a prosince roku 2010 trávili svůj čas kupříkladu na nádraží Londýn – St. Pancras International, kde očekávali sice toužebně, nicméně marně příjezdy souprav EuroStar z Paříže, neboť ty zůstaly uvězněny v železničním tunelu pod kanálem La Manche z blíže neujasněných technických příčin.

Dost možná, že Jarek Nohavica by tuto situaci okomentoval stoickým „zamrzly jim všecky CD–ROMy“. Nemusel by však být daleko od pravdy. Stejně jako české CityElefanty i jednotky EuroStar nejsou 100% odolní proti prachovému sněhu, který po vniknutí do strojové část taje a způsobuje zkraty, které mohou vlak vyřadit.

Ale našli se i tací, kterým sníh fakt nevadil. Dost anglickému sarkasmu a pojďme se podívat na údaje, které lze najít v oné tabulce: v prvním sloupci je vždy uveden dopravce, v druhém sloupci tabulky je uvedena spolehlivost jeho služeb za období od 14. listopadu do 11. prosince 2010, ve třetím sloupci je pak údaj o spolehlivosti služby ve stejném období roku předcházejícího, přičemž mezní spodní hranice pro zanesení změny údaje do sledovaného přehledu je stanovena na 3 %.

Severní vítr je krutý

V kontextu výše napsaného nás pak nemůže překvapit, že nejhlubší propad spolehlivosti služby najdeme právě u těch dopravců, kteří operují na území Skotska, jižní Anglie a jihozápadní Anglie. V celku minimální újmu na spolehlivosti naopak zaznamenali ti dopravci, kteří poskytují své služby v oblasti centrální a východní Anglie.

P9 2010P9 2009Změna
First Scotrail70,6 %89,5 %-18,9 %
Southeastern 71,3 %86,8 %-15,5 %
CrossCountry76,4 %91,3 %-14,9 %
First Transpennine Express 75,1 %89.5%-14,4 %
East Coast71,8 %85,2 %-13,4 %
Virgin Train70,4 %83,6 %-13,2 %
c2c 84,8 %97,1 %-12,3 %
Southern75,9 %87,5 %-11,6 %
East Midlands Trains82,3 %90,8 %-8,5 %
Northern Rail80,8 %88,9 %-8,1 %
National Express East Anglia84,3 %90,1 %-5,8 %
London Midland85,9 %89,6 %-3,7 %
First Great Western87,1 %90,4 %-3,3 %
Arriva Trains Wales90,8 %93,9 %-3,1 %

K uvedeným udajům patří ještě dodatek, že celkový součet všech denně vypravovaných spojů na území Velké Británie je přibližně 24.000, což je více, než počet provozovaných spojů Norska, Španělska, Portugalska a Nizozemí dohromady. Také je vhodné podotknout, že údaj o spolehlivosti se mění vždy, pokud je spoj konkrétního dopravce spožděn o 5 a více minut u zastávkových a městských spojů. U dálkových spojů se mění údaj o spolehlivosti služby konkrétního dopravce vždy, pokud je spoj opožděn o více jak 10 minut. Zde můžeme položit do kontrastu statistiky Českých drah, které považují za dochvilné ty spoje, které jedou proti jízdnímu řádu s odchylkou menší jak 15 minut.

Zdroj: Network Rail – Media centre, ŽelPage


rpet Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 6.1.2011 (9:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Spojené království


Registered user mat.mt  mail  
06.01.2011 (18:55)  
Zajímavý popisek u obrázku "Zimní pneumatiky a sníh nejspíš nejdou dohromady..."
Registered user str 
06.01.2011 (13:57)  
Maji hezky pluhy :-)
Registered user CART 
06.01.2011 (12:31)  
Njn, to je ta záludnost statistik.:)
Ve Skotsku sice můžou bojovat účiněji, nicméně měli určitě sněhu x-násobek a na méně přístupných tratích, takže "výhra" ScotRailu je celkem logická, nicméně zavádějící... :))
Registered user Kakov 
06.01.2011 (11:59)  
MartinR: zajimave video diky..

nedávno si tu nekdo liboval jak je tento druh napajeni super, protože nejde "strhnout trolej" :-D

holt ani v GB nemaji vse super.....
06.01.2011 (11:30)  
Myslím, že významný podíl na narušení dopravy, zejména na jihu Anglie, má nevhodné napájení pomocí třetí kolejnice svrchu. Stačí pár cm sněhu nebo mrznoucí déšť a sběrače snadno ztratí kontakt. Například na tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=slyRo5lMCPw
Registered user danz  mail  
06.01.2011 (10:30)  
Díky za zprávy z ostrovů.
Prosím jenom o opravu linku na network rail (úplně dole) z hhttp na http

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko