..: Bárta podporuje nákladní železniční dopravu – Cargo tratě opouští :..

ČD Cargo 753.754, Neratovice, foto: Honzinus Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.

ost4, foto: MG Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.

První trať byla zrušena

Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.1.2011 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nákladní doprava

Další z regionu ČR Moravskoslezský ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
10.01.2011 (18:42)  
@mikael.5: Třeba to, že zavedení dlouhodobé výluky má stejný efekt a případné obnovení nákladního provozu pokud by se významný zájemce našel by bylo o statisíce levnější (při převedení na vlečku), případné obnovení v podobě regionální tratě po pravomocném rozhodnutí o zrušení znamená milionové investice. Nemám problém s rušením tratí ve velmi špatném technickém stavu jejichž další provoz by si žádal investice, ale nevidím důvod k rušení tratí po kterých se jezdilo "ještě včera".
Asi by nepouštěli trať,na které provoz opravdu je
Tím bych si tak jistý nebyl, nedivil bych se, kdyby třeba v případě 132 stále panovaly tlaky na zprůchodnění přivaděče VB.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
10.01.2011 (18:31)  
mě se na článku nejvíc líbí nadpis .:Bárta podporuje nákladní železniční dopravu – Cargo tratě opouští:.
Jen nevim, jak si to mám vysvětlit

Já četl, že Cargo ustupuje Bártovému záměru fyzicky rušit tratě a zbavuje se na nich zakázek (zdroj ČT24)... O jaké podpoře se jedná?? ... Udělal něco Bárta pro železnici? - hold, tak to dopadá, když ministr dopravy se jednou v autě naštve, že musí na přejezdu vlaku (osobní/nákladní)dávat přednost => Vlak zruší, vytrhá koleje, aby tam nemusel zpomalovat a má po problému
10.01.2011 (18:08)  
Nick: co "nezlikvidoval", ale hlavně nezrušil! Kdyby byla zrušená, tak by to nebylo jen o vybagrování štěrku s pražci a jejich nové pokládce...
10.01.2011 (17:16)  
Pořád nechápu pointu-o trať není zájem(vyjádření jednoho zákazníka z Libouchce neberu jako nějak relevantní k tomu,zda je či není o trať zájem)-trať se zruší. Konec diskuze. Určitě tam je pár lidí, nebo dokonce armáda, kteří by tu trať využívali,ale není jich asi bohužel dost na to,aby to stálo za to. Asi by nepouštěli trať,na které provoz opravdu je...Tak co jako?
registrovaný uživatel Mr. T 
10.01.2011 (16:27)  
K případnému rušení tratě do vojensdkého prostoru by se přece měla vyjádřit také armáda ČR. Mělo by být snahou udržet trať ze strategických důvodů. Přesun konvoje je na železnici ideální a pochybuji, že se trať používá jedenkrát za rok, Ale nejsem místní, tak nevím. Podle mého názoru se rušení tratí do budoucna nevyhneme, protože pokud někde jede jeden vlak za týden, tak je otázkou zda má taková trať smysl... Ale nevěřím, že po zrušení bude více peněz na hlavní tahy. To se prostě ušetřené peníze vyškrtnou z rozpočtu a půjdou na silnici... Ale zůstává mi rozum stát nad tím, jak je možné že v případě Čejče vydává SŽDC 2 mil. Kč. Nikde to není vidět. Vzpomínejme na jihočeské úzkokolejky. Málem došlo k zániku a dnes tam JHMD má pěkně udržované tratě a funguje to...
10.01.2011 (15:54)  
mikael.5) Doufám, že když už se té nakládce vojenské techniky při přesunu z/na vojenský výcvikový prostor směješ, tak o armádě máš povědomí větší než po prohlédnutí pár obrázků v Armádním technickém magazínu nebo na military.cz. Zrovna přesun celého útvaru někam na delší vzdálenost je něco, co by asi primárně mělo jít po železnici – obvykle to vydá na dost slušnou kolonu, celkem dost to váží a proč jezdit s podvalníkem a naloženým tankem/transportérem po okreskách, když to lze až k lesu dovést na vagonu. To je přesně problém Doupovské dráhy.

Ad Libouchec – co jiného to je než, že Cargo kašle na jmenovaného zákazníka. To samé v případě Tovačova, jak uvádí Kolmix.

Neboj, já kvůli lokálkám nepanikařím, ale moc rád bych se dočkal toho, že tady SŽDC složí veřejně čísla o konkrétních nákladech, co na to vynaložil a ve veřejné diskusi se rozhodne, jestli nechat státní, předat zájemcům nebo nechat ležet ladem. Ono nechat trať ležet ladem nikoho nic nestojí a za pár let možná jako když najdeš. Vyhodit 100M Kč kvůli úspoře 1-2M Kč je trochu nesmysl.

Zirecek) Uvidíme, jestli to tam bude ležet ladem nebo se to vytrhá. 326 se taky měla opravit a místo toho se "mimo nástěnku" zrušila.
10.01.2011 (15:35)  
Vůbec celý tenhle článek je teda blábol až na půdu. Zrušení regionální tratě je,,zajímavé dát do kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu.´´ Co když rozhodnutí ušetřit na údržbě takových minoritních tratích povede ke zlepšení situace na větších,kde je to potřeba? A že na trati 164 probíhá každoroční nakládka transportérů jedoucích na cvičení? Tak to je teda hloupost to rušit,když tam každoročně nakládají transportéry!!!:-D
10.01.2011 (15:29)  
Pánové, odprostěme se od myšlenky, že se budou hned trhat koleje po zaschnutí razítka.
Osobně si myslím, že to nehrozí; je to spíše žádaná interpretace novinářů a nepozorné čtení čtenářů, :-).
Realita spíše bude, že v Bruntále se umístí v určité vzdálenosti za odbočnou výhybkou "zarážedlo" a šmitec; nepojede tam ani kolo železniční ani gumokolo za účelem údržby čehokoliv; aneb od jisté doby náklady SŽDC 0,-Kč.
Reálný příklad se dá najít na dlouho zrušené trati Nezamyslice - Morkovice, kde se jedná o fyzickou likvidaci zařízení až po několika letech při prodeji pozemků zájemcům (povětšinou obce), kteří se sami vypořádávají s fyzickým snášením pozůstatků železnice.
10.01.2011 (15:23)  
Ale no tak. Nebavíme se tu o konkrétních číslech v účetnictví SŽDC, ale o obecném faktu, že Cargo prostě kecá. Co to je za nesmysl? Jak cargo kecá? Jako,že když mají v Libouchci zákazníka,tak trať není nevyužívaná? Vůbec tu trať neznám,tak nebudu soudit,ale trochu se mi zdá,že se někde napíše, že se ruší trať a tady hned propukne panika,že ničíme něco co má nenahraditelný význam. Tak asi takový význam trať v Libouchci a Malém Chvojnu nemá. Samozřejmě jiná věc je, proč se má trať hned fyzicky zlikvidovat...Ale tak asi jsou k tomu nějaké důvody. Třeba chtějí vydělat na prodeji pozemků pod tratí,co já vím. Ta zmínka o kamionech je pak v tom článku čistě účelová-takové strašení ďáblem,že?
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
10.01.2011 (15:21)  
Někde jsem zachytil částku 2 MKč za roční "údržbu" trati Čejč - Uhřice. Proč je projetí MUVkou tam a nazpátek tak drahé, je na jinou diskuzi. Trať do Morávky je jen o 1 km delší. Kdyby se stejná částka dál investovala do údržby trati, místo jejího fyzického zrušení, vystačí nám peníze na dalších 50 let. Nehledě na to, že lze jen zastavit tok peněz a trať nechat bez údržby. Jak se v roce 2006 hodilo, že v roce 1993 nikdo fyzicky nezlikvidoval nepotřebnou trať kolem letiště. Nikde není psáno, že když není Morávka v dohledné době využitelná, že by se tam nemohlo jezdit za 20 let. Nechápu, proč je nutné za každou cenu co nejrychleji investovat 100 MKč do zrušení zapadlé tratě, které má pro lidi nulový přínos, místo aby se z toho zafinancovalo opravení nějaké lokálky, kde ještě vlaky jezdi...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko