..: Bárta podporuje nákladní železniční dopravu – Cargo tratě opouští :..

ČD Cargo 753.754, Neratovice, foto: Honzinus Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.

ost4, foto: MG Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.

První trať byla zrušena

Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.1.2011 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nákladní doprava

Další z regionu ČR Moravskoslezský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
10.01.2011 (22:47)  
rpet: Systém je nastaven špatně. Ale to neobhajuje ani zastavení provozu, natož pak likvidaci tratí, spíše naopak. Neměl by být nejdřív přenastaven systém, a pak až korigována infrastruktura, s přihlédnutém k logicky stanoveným cílům?
10.01.2011 (22:45)  
rpet: Ano, neruší se síť, ruší se jen zlomek. Ovšem zcela bez ohledu na to, zda po něm někdo chce jezdit či nikoli. Rušíme silnice, po kterých projede denně jen 10 aut? Stojí nás snad jejich údržba méně? A když je neudržujeme, dá se jen cedule, že je riskantní tam jet, nebo se vytrhá asfalt? Pokud vím, řada přepravců bude nucena ořezáním sítě přejít na silniční dopravu. Ale nebylo snad řečeno, že chceme naopak, aby aspoň někteří přešli naopak ze silnic na železnici? Není toto přesně opačný efekt? Neměly by se koleje prostě jen opustit, dát tam stůj, a kdyby je někdo chtěl opět využít, utáhnotu šrouby, zkontrolovat a jet? Co je sledováno rozprodáním pozemků pod tratí či případným vytrháním kolejí, nebo ještě "lépe" odstraněním zemních staveb? Proč se tak neděje až po komplexním šetření? To je ten zásadní problém, který vzbuzuje poplach. Vše se děje rychle, potichu a za křivých podmínek. To je to špatné. Ne že se někde zruší koleje, které vedou doprostřed lesa, kde už 100 let nikdo není, aniž by mohly pokračovat dále.
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.01.2011 (22:43)  
@ pekar:

ale no tak. nerekl jsem, ze je bezva trate rusit. ale taky nebudu slepe tvrdit, ze kdyz nekde zrusim lokalku, ktera nema kapacitni vyuziti, tak je fakt lepsi to proste slozit. a nebo nechat rozkrast. vyberte si.
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.01.2011 (22:40)  
@ Frantisek:

ano, teoreticky bych s tebou souhlasil, jenze:

nas system zeleznicni dopravy je systemove spatne nastaven. navic, vsichni vime o tom, ze ceny se v zeleznicni doprave nestanovuji dle prijatelnych ztrat, ale dle pravidla "odjezdime to za jakoukoliv cenu".

v takovem prostredi proste nelze nastavit korektni funkcnost cehokoliv.
registrovaný uživatel pekař 
10.01.2011 (22:37)  
rpet: nebylo by lepší místo hloupých poznámek říct, v čem je tak výhodně ty tratě rušit? Nemluvím o neobjednání dopravy, ale o rušení tratě. Není lepší například to, co navrhuje Bugear o dlouhodobé výluce nebo převedení na vlečky?
10.01.2011 (22:36)  
Jestliže při současné hustotě železniční sítě, kterou nám závidí naši západní sousedé při snaze dostat na koleje aspoň tolik dopravy co my, máme silnice přeplněné auty, jak plné asi budou, až se ořeže tu tato trať, tu támhleta, místo aby se hledaly cesty, jak do "zakolejovaných" míst dopravovat lidi a věci po kolejích? Na mnoha místech se přestupu či přeložení mezi silnicí a kolejemi nevyhneme, takže tímto "jen" prodloužíme cestu po silnici a zkrátíme kolejový úsek, leckde (třeba i proto) ale zcela pozbude smyslu překládka a vytvoříme zátěž pro hlavní silnici i dálnici z toho, co jezdilo po železnici. A to jen proto, že jednak nejsme ochotni udržovat stávající infrastrukturu a raději stavíme další dálkové (dnes jen silniční) trasy, které ovšem bude také třeba udržovat, a za druhé že za použití kolejí si necháme draze platit a silnice necháváme jaksi zdarma, přestože na jejich údržbu vynakládáme mnohdy i vyšší částky (neberu papírové miliony tam, kde trať zůstává trvale rozbitá), třeba jen na zimní péči nebo na policejní dozor (obdoba obsluhy tratě) a provoz na nich nás obtěžuje často více než na trati, na kterou si mnohdy ani nevzpomeneme. Proč nejdřív nvyužijeme potenciál tratí k zajištění šetrnější dopravy, proč je raději rušíme dříve, než nabídneme podmínky srovnatelné se silnicí? Jestliže teď zdánlivě ušetříme (v případě rozebrání ovšem určitě nikoli), oč více budeme muset vynaložit na alternativu? Proč se mají pozemky rozprodat, proč nemůže zůstat v krajině liniová stavba, která by se dala po opadu silniční euforie opět využít? I při zachování tratí zůstane velká část území dostupná jen po silnici, je to někomu málo? Jděte se podívat do kraje, kolik je v něm už aut, zaplněných silnic (i podél zrušených tratí), hluku, smradu. Neříkám, že vlak to odstraní, ale určitě to může výrazně zmírnit. Myslím, že je dobré nezavírat oči a nechlácholit se alibistickými poučkami odkazujícími na sebe samé, je třeba zaujmout pokud možno vlastní postoj. Pamatujme, Evropa sice tratě rušila, ale je na tom lépe, pokud jde o rozdělení dopravní zátěže šetrně k přírodě?
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.01.2011 (22:36)  
@ JP:
nikoliv. nepatrite mezi zeleznicni fanatiky. je rozdil mezi fandovstvim a hloupym fanatismem, ktery se snazi nas ostatni presvedcit o tom, ze auta ani kamiony de facto nepotrebujeme, nebot koleje zvladnou vse.

v tom je zasadni rozdil.
10.01.2011 (22:26)  
ReActor) Tobě, aby se něco líbilo. :-)

rpet) Já doufám, že jsem spoluautorstvím na této zprávě nebyl pasován na fanatiky hlásající "810 všude a navždy". To by bylo dost vedle. Jen bych rád, aby se položily karty na stůl a věcech jako je rušení infrastruktury se rozhodovalo transparentně a tak, ať to ten stát stojí skutečně nejmíň.
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.01.2011 (22:20)  
@ Lampik:

a toto je zase co za kraviny? rusi se snad VSECHNY trate? ne. rekl nekdo neco v tom smyslu, ze se veskera nakladni kapacita zeleznice presune na silnicni dopravu? ne. tak prosimte prestan trojcit, dej si sklenici mleka, dopis ukoly na zitrejsi skolu a hajdy na kute.
registrovaný uživatel Lampik 
10.01.2011 (21:17)  
****, *****, *****, ****, *****....jenom, kdybyste nerozuměli těmto hvězdičkám, tak ty vyjadřují zlomek sprostých slov, které lze u tohoto článku vyslovit a které jsou na místě. Co to jsou pořád jen za kecy, že se vše převede na železnici? Proč se teda ty tratě ruší. Nenabídnou se nikomu jinému, ne ne, ty se hned zruší ať je pokoj, koupíme tisícovky kamionů navíc a budeme jezdit kamiony. Ano, tak je to správné, budeme dál ohrožovat čím dál tím více účastníky silničního provozu, budeme dále vynakládat peníze na opravy silnic a dálnic zničených těmito vozidly....Proč ne, obyvatelům řekneme, že se nic takového neděje, ale za jejich zády budeme činit jinak. Tohle je snad nějaký zdravý rozum??? Nehledá se tady snad to nejvýhodnější východisko? Kde je? Tohle vám připadá rozumné? Naši předkové byli nejspíš hodně naivní, když si mysleli, že železnice má budoucnost! Kdyby teď žili zakladatelé, projektanti, měřiči a pracovníci, kteří se podíleli na zrodu takových staveb, kteří bojovali a dlouhá léta usilovali o výstavbu všech železničních tratí, koridorů, vleček aj. železničních staveb. Tady je škoda slov, tady nepomůžou už ani kapky slz! Vyhlašuji den 7.ledna obětem železničního "boomu" v Čechách! Jiskry rozbrušovaček dejme jim, ať odpočívají v železném šrotu. :'(
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko