Londýn — Svět je plný překvapení a nejinak je tomu i ve Velké Británii. Zatímco ještě ani neoschl inkoust na úředních dokumentech, které kritizují a analyzují nezvládnuté zimní sněžení na celém území Albionu, už se na veřejnost prodrala upřesněná zpráva, která posouvá povědomí o nové verzi vysokorychlostní železnice na území Anglie do reálnějších sfér. Pro čtenáře v ČR může mít tato informace i jiné skryté sdělení: zatímco ministr dopravy České republiky provedl razantní škrty, co se železniční dopravy a výstavby infrastruktury v ČR týče, jeho britský kolega naopak představil monstrózní akci v době, kdy předseda vlády David Cameron oznámil občanům Velké Británie, že je čeká velmi těžký a finančně velmi napjatý rok.
Paris – London (– Birmingham)
Stávající ministr pro dopravu Philip Hammond si nenechal ujít příležitost, aby široké britské
Ministr Hammond představil náročný projekt počítající s prodloužením stávající vysokorychlostní tratě z Paříže do Londýna (HS1) do Birminghamu. Nutno podotknout, že se jedná o poměrně přitažlivou myšlenku, neboť by napojením stávající vysokorychlostní tratě, která je ukončena na londýnském nádraží Saint Pancras, na novou vysokorychlostní větev do Birminghamu vznikla velmi konkurenční dopravní železniční tepna nízkorozpočtovým aerolinkám. Ty jsou v oblasti Midlands (území střední části Anglie) velmi aktivní a hojně zastoupené. V tomto případě by se jízdní doba na trase Londýn – Birmingham snížila z dnešních 90 minut na přibližných 50 minut. To je velmi atraktivní rozdíl i ve srovnání s individuální automobilovou dopravou (130 minut).
Ovšem není třeba jásat předčasně. Ministr Hammond představil také rozsah náročných stavebních prací, které budou nezbytné pro spojení stávajícího nádraží London St. Pancras a náběžného terminálu vysokorychlostní tratě HS2 v oblasti Chalk Farm — prostřednictvím tunelu pod Londýnem. Jak pan ministr neváhal podotknout, samozřejmostí budoucího stavebního díla bude i mnoho restrikcí, které budou zohledňovat stávající historickou zástavbu v centru Londýna, a neméně šetrně se bude zohledňovat i soužití rezidentů v okolí stavby s budoucím vysokorychlostním tělesem. Nicméně je zde jasným faktem, že jistým kolizím se v budoucnu ono soužití občanů a HS2 nevyhne. A jak neváhal s notnou dávkou typického anglického suchého humoru podotknout jeden z majitelů pozemku s rezidenčními domy: „Již dnes se těšíme na těleso vysokorychlostní tratě, která povede v dosahu 50 metrů od našich oken. Přátelům jsem již oznámil výběr vstupného při návštěvách našeho bytu, neboť tuto úchvatnou stavbu ve své ložnici ONI mít nebudou.“
Podotýkám, že se vůbec nedivím obavám, které mezi obyvateli výstavbou dotčených městských částí Londýna, panují. Už jen představa nezbytných dopravních omezení po dobu výstavby, jež budou doprovázena stavebním ruchem… Stavba silničního tunelového komplexu v Praze je proti tomu jen takovou dětsky nevinnou hrou.
Heathrow – London: 13 minut
Samotná výstavba bude rozdělena do dvou fází, kdy ve první z nich bude dokončeno vysokorychlostní spojení mezi Londýnem, Birminghamem a Lichfieldem (plus napojení na již existující HS1 z Paříže). Ve fázi druhé se počítá s pokračováním (rozvětvením) do Manchesteru a Leedsu, při čemž v diskusi je i varianta odbočky na největší letiště v těsné blízkosti Londýna – Heathrow. Tato myšlenka je pochopitelná a neméně atraktivní, neboť letiště v Heathrow by tak získalo velmi kvalitní a velmi rychlé spojení s užším centrem města Londýn.
Parametry budoucí HS2 ještě nebyly na veřejnosti konkretizovány, neboť teprve v těchto dnech bude zahájena povinná veřejná debata, která potrvá tři měsíce a teprve poté budou upřesněny detaily, které mohou být upraveny právě na základě veřejné diskuse. Jedinými dvěma faktory, které jsou již definitivně jasné, je jednak typ souprav, která budou pro provoz na vysokorychlostní trati HS2 použity (Eurostar 320), a termín předpokládaného spuštění provozu HS2 – rok 2014.
Souprava Eurostar 320 je výrobkem společnosti Siemens pod produktovým označením Siemens Velaro e320. Souprava bude pravděpodobně složena ze 16 vozů, celková kapacita soupravy bude 900 pasažérů s maximální provozní rychlostí 320 km/h. Hodnota kontraktu na dodávku souprav činí 700 milionů liber šterlinků.
Zdroj: BBC News

Jinak překvapilo mě použití termínu "liber šterlinků", naposledy jsem to viděl v detektivkách Agathy Christie...
Současná JD London-Birmingham 82 minut znamená, že Paříž-London-Birmingham bude za necelé 4 hodiny, což je taky dobré.
Jak Eurotunnel, tak trať do Birminghamu je na 25 kV, stačí jen trochu upravit průjezd Londýnem.
"Ministr dopravy ČR provedl razantní škrty, co se železniční infrastruktury v ČR týče a peníze převedl na infrastrukturu silniční."
Jenomže náš ministr škrtnul stavby za ceny, za jaké se nejspíš nestaví ani v té Británii. A od představení plánů k realizaci je cesta velmi dlouhá a v dnešní době ještě delší...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











