..: Velká redukce osobní dopravy v Řecku :..

Diakopto-Kalavrita, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorkajízdní řád, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.

Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.

Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:

  • Patras – Kalamata
  • Pirgos – Olympia
  • Pirgos – Katákolo
  • Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
  • Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
  • Kalonero – Kiparissia
  • Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
  • Árgos – Nafplio
  • Patras – Rioni (příměstské vlaky)
  • Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
  • Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
  • Aminteo – Kozáni
  • Dikea – Ormenio – Svilengrad
  • Soluň – Idoméni
  • Strimon – Kulata
  • Lárisa – Volos (regionální vlaky)
  • Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)

Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:

  • Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
  • Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
  • Atény – Lianokládi – Stylida
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
  • Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
  • Volos – Lárisa – Plati – Soluň
trať, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka IC, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka EMU v Katerini, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Gatzea, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka

Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.

Olympia, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.

trajekt, ilustační foto, foto: Jiří Hovorka TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.

Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 2.1.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Řecko


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
03.01.2011 (0:09)  
(nejen) M: no já nejsem ekonom a ani nemíním chválit dosavadní řecký soc. systém, ale jeho rozklad bude mít víc příčin. Vždycky je nejjednodušší říct, že si někdo za něco může sám. Částečně určitě. Řekové ale v podstatě do roku 1974 neměli demokracii (nebo jen "zhruba"), nicméně v té době už dávno byli v NATO a peníze sem šly asi taky ze strategických důvodů, které už pominuly. Ono je to vůbec těžké: kapitál je globální a vane, kam chce, občan je však odkázán na vrtochy "národního" státu, a ten zase na ten kapitál...

Myslím, že má-li EU fungovat, pak bychom jako její obyvatelé neměli činit velkého rozdílu mezi tím, chce-li kdo zavřít trať Korint - Nafplio nebo třeba Zittau - Görlitz nebo Tábor - Písek. A nemělo by to být lhostejné ani orgánům EU, která by na svém území neměla připustit zhoršování VHD. (je to sice klišé, ale radši kratší banány, než kratší síť VHD).
registrovaný uživatel tarten 
02.01.2011 (23:39)  
wałbrzych ... a kolik by přitom mohli ušetřit jen na své hypertrofované armádě!

To se nedělá snadno, pokud je stát alespoň formálně ve válečném stavu se svým sousedem - Tureckem. Přestože jsou oba v NATO, rozdělený Kypr není úplně klidný a hranici tam hlídá vojsko OSN, jestli se něco v poslední době nezměnilo.
02.01.2011 (19:53)  
Mezinárodního spojení z Řecka se ta redukce zřejmě nedotýká - dle bahn.hafas.de jezdí 2 páry vlaků Soluň-Bělehrad (Olympus a Hellas) přes Gevgelija/Idomeni a 3 páry vlaků Soluň-Sofia (jeden až do Bukurešti) přes Promachon/Kulata. Ale osobáky asi na těch řeckých tratích zaniknou. Bohužel.
registrovaný uživatel blaster  mail  
02.01.2011 (19:53)  
753006: Tak to mohu jenom potvrdit, byl jsem v Řecku na začátku července a taky mě ten "skanzen" překvapil. Hlavně ve Volosu je to docela brutální, v Thess taktéž. A se zaměstnanci - přesně. Nejvíc mě dostala malá stanice Litochoró, přišlo mi, že narozdíl např. od sousední Leptokarye tam až taková frekvence cestujících není (stanice je od samotného Litochora navíc asi 2 km vzdálená), a přitom místní posádka čítá dva zaměstance, kteří tam pokaždé akorát čuměli na televizi (a semtam tedy někomu zřejmě prodají jízdenky). O dvou průvodčích v Desiru ze Soluně do Larisy nemluvě.
Každopádně si myslím, že zastavení dopravy (i když doufám, že na některých tratích opravdu jen dočasně), nic nevyřeší. Opravdu mi nepřišlo, že by tam ty vlaky na lokálkách jezdily prázdné. Je to škoda, letos jsem plánoval mrknout právě na peloponéské úzkokolejky...
registrovaný uživatel 753006 
02.01.2011 (19:28)  
Tak protože jsem Řecké železnice také již párkrát využil..tak bych si dovolil taky přispět do Mlýna.
Co OSE neskutečně žene do ztrát je ohromná, ale naprostá přezaměstnanost společně s naprosto nepřiměřeně vysokým výdělkem společně s benefity.
Například na elektrických jednotkách Desiro ze Soluně jezdí na stanovišti vždy 3 zaměstnanci (jestli je jeden strojvedoucí doprava, druhý doleva a třetí dorostřed mi není známo...), na motorových vozech se zásadně jezdí ve dvou. V každé železniční stanici najdete neskutečné množství zaměstnanců o kterých si ani nemůžete myslet co tam vlastně dělají. Je to naprostý skanzen. Zmiňovaná stanice Eděsa, kde se vlaky ani nekřižují, má asi 3 dopravní plus nějaké zarostlé manipulační koleje. Ve stanici se v poledne nacházelo 8 zaměstnanců, ketré jsem napočítal a to se mi možná ještě nějaký ukryl...Stanice typu zapadlé lokálky kde na ČD funguje maximálně dir.dispečer. Když si toto proberete na celé trati z Platů do Eděsy a dál do Kozáni, tak počet zaměstnanců ve službě je naprosto neskutečný a mzdové nákldy musí být astronomické. Když uvážíte délku pracovní doby a odchod do důchodu (nepředpokládám, že by zaměstanci OSE na tom byli hůře, jak všichni ostatní v ŘEcku a jejich nadstandartní výhody byly v několika článcích v českém tisku.)
Dále je to neskutečné plýtvání. Všude na OSE se válí miliony tun materiálu, který by se dal odvézt do šrotu, kolejnice když se dovezou, tak se vymění a shodí se ze stráně a nechají se zarůst..rovněž tak podél hlavní tratě ze Soluně uvidíte spousty nových betonových pražců a koridorového svršku se různě volně válet..jak to komu upadlo od ruky.O dalším stavebním materiálu ani nemluvě. Všude po nádražích stojí stovky odstavených starých vraků i parních lokomotiv (Volos) stovky osobních vozů (Soluň) a nákladní vozy snad v každé stanici. nesouhlasil bych že jízdné je velmi levné. Nemyslím si že je třeba levnější než na DB. Zdražení o 300% je holý nesmysl...to by jízdenka na pár km (8? ) z Leptokárie do Nei Pori stála 6 EUR...
Obsazenost vlaků v Řecku byla velmi dobrá jak na trati do Eděsy, tak i do Volosu, a například úzkokolejný vláček do Miles byl úplně plný....No pokud OSE nevyhází alespoň 60% zaměstnanců, tak se nidky ze ztráty nevyhrabou...holt budou muset začít pracovat jako západní železnice a ne jako skanzen socialismu...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
02.01.2011 (18:44)  
M: Proč Brusel? Inu proto, že nebýt toho "Bruselu", nikdy by k tomu enormnímu řeckému "rozvoji" nemohlo dojít. S drachmou by Řekům nikdo za nedávné úroky nepůjčil, strukturální fondy dojí intenzivně od vstupu Řecka do Unie v roce 1981 (aniž je to vidět, ovšem to bude časem i náš problém), ze všech těch společných "politik" čerpali od počátku víc, než dost. Vlastními silami by byli opravdu asi na úrovni jižních států bývalé Jugoslávie (s Bulharskem se těžko srovnává, když tam zase 40 let pumpovala prostředky horem dolem RVHP). A je pravdou, že ani v Srbsku nebo Makedonii moc vlaky nejezdí, k jejich kultuře holt patří auto jakožto modla- prostě čím chudší národ, tím větší benzínové opojení...
Ale rozhodně by se Řecko v přirozených podmínkách vyvíjelo jinak a k výše popsanému držkopádu by nedošlo. Takže by měla EU podat pomocnou ruku, aby (obzvlášť na národnostně citlivém Balkáně) hrance opět nebyly nepřekročitelné bariéry. Aby se zase v těch krajích někdo nechopil zbraní a nezačal řešit příkoří "bratrů za nespravedlivými hranicemi", kterých tam mají všichni více než dost...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
02.01.2011 (18:37)  
Vlad: Technika je potřebná a důležitá věc, ovšem k čemu je nějaká interoperabilita, když se přeshraniční doprava prostě nezaplatí? Tržní subjekt holt vlaky přes hranice z křesťanské dobroty srdce těžko vozit bude, tudíž jsou možná jen 2 řešení uvedeného problému: buď "neviditelná ruka trhu" zajistí, že přes ty úžasně interoperabilní hranice nic jezdit nebude a lidé nechť si svoje dopravní potřeby vyřeší jinak (autem/letadlem/pěšky), nebo se uzná, že je věcí veřejného zájmu, aby lidé jezdili přes hranice a poznávali tak své sousedy, tudíž je potřeba vyřešit veřejné kofinancování. Nechceme-li dirigismus komunistického typu, holt to jinudy, než přes finanční stimuly nepůjde. Obzvlášť, když Unie reguluje kdeco, ovšem věc, kterou potřebuje pro své přežití (aby lidé jezdili přes hranice sem a tam, jako by žádné neexistovaly) hrubě opomíjí. Na rozdíl od zemědělské politiky si prostě myslím, že ve veřejné dopravě není přemíra liberalismu na místě, bohužel (na rozdíl od francouzských zemědělců) neexistuje v EU vlivná lobby,která by veřejnou dopravu prosazovala, Švýcaři stojí bohužel venku...
Zajistit, aby si trh pomohl sám je totiž nesrovnatelně dražší a těžší: musí se postavit/obnovit/udržovat příslušná infrastruktura, aby lidé byli ochotni si připlatit oproti vlastnímu autu. Nebo se taky můžeme modlit: až bude stát nafta 2x tolik, co dnes, budou ceny v dopravě vypadat jinak, než dnes. Ale jestli by to zrovna řeck železnici (kromě 30 let stavěné, leč nedokončené elektrizace z Atén do Soluně komplet v nezávislé trakci) je taky otázka na vyšší moc.
registrovaný uživatel thingie  mail  
02.01.2011 (18:08)  
Kubajz: V konkrétně téhle oblasti ale ta politika docela liberální je. Na unijní úrovni nikdo v podstatě neřeší co vlastně komu kam jezdí. A nějakých moc regulací tady není, politika Bruselu se tady projevuje spíš akorát potlačováním národních regulací co kdo a jak může. To zní docela liberálně.

Vlad: To je sice taky, ale to je spíš jenom důsledkem chybějící (zejména) ekonomické motivace něco s tím opravdu pořádně dělat, aspoň pokud jde o mezinárodní osobní dopravu. Krom toho technické sjednocování je taky regulace, ne?
registrovaný uživatel M 
02.01.2011 (17:37)  
Diktat IMF? No dobre...:-) Do dnesni situace se urcite nedostali kvuli diktatu kohokoliv a ani to reseni nemuseli prijimat. Mohli ty dluhy proste jenom zaplatit a nikoho nemuseli poslouchat...
Nasekat dluhy, zit na uver a az prijdou prvni splatky, tak je vinikem zla okolni spolecnost:)

Na druhou stranu v urcitem smyslu souhlasim s tim, ze zrusenim se to nevyresi. Ja sportovne priznavam, ze o obsazenosti reckych vlaku nevim ani fn, nicmene pokud ctvrtinova sit zeleznic generuje stejnou ztratu jako nase zeleznice, tak to asi normalni neni. Netvrdim, ze se zeleznice do Recka nehodi (i kdyz asi bude mit nejakou minimalni logiku tvrzeni, ze v relativne malem statu "bez sousedu" je to problem) a ani jsem to nechtel rict. Ja se snazil jen poukazat na to, v jak katastrofalnim stavu tamni zeleznice jsou. Muj osobni tip bude zhruba ten, ze je to dane neuveritelne spatnou statni politikou, resp. vubec pristupem ke vsemu. Recko neni nejakou pracovitosti nebo snad obory o moc lepsi nez Bulharsko nebo Turecko, presto si tam tamni lid zil tak nejak docela dobre. Proste virtualni svet zalozeny na pujckach. No a ted se holt drazi Rekove vrati na zem, cili na uroven Bulharu nebo mozna lehce pred ne. Neni mi jich lito vubec, Bulharum taky nikdo zivotni uroven nezvysuje a nam taky ne. Myslim, ze nejednoho navstevnika Recka muselo napadnout, jak jim tam to hospodarstvi funguje, protoze videt nekoho pracovat, tak to je na fotku...
A presne v tomhle duchu bych si dovolit otipovat i recke zeleznice. Mozna je skoda, ze maji nejake problemy, ale holt bohuzel...

SzKT - jak s reckou neschopnosti souvisi Brusel? Brusel jim to ma naplanovat a zaplatit a asi hlavne zorganizovat? Ja se ptam proc..?
registrovaný uživatel Kubajz 
02.01.2011 (17:23)  
SzKT: Prostě dokud se někdo v Bruselu nevzpamatuje a namísto liberálního balastu nezavede regulaci mezinárodní veřejné dopravy v rámci EU

To co tu panuje neni liberalni ani co by se za nehet veslo. To, ze Vam to prijde malo konzervativni???, socialisticke??? jeste neznamena, ze to je liberalni.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko