Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.
Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.
Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:
- Patras – Kalamata
- Pirgos – Olympia
- Pirgos – Katákolo
- Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
- Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
- Kalonero – Kiparissia
- Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
- Árgos – Nafplio
- Patras – Rioni (příměstské vlaky)
- Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
- Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
- Aminteo – Kozáni
- Dikea – Ormenio – Svilengrad
- Soluň – Idoméni
- Strimon – Kulata
- Lárisa – Volos (regionální vlaky)
- Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)
Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:
- Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
- Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
- Atény – Lianokládi – Stylida
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
- Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
- Volos – Lárisa – Plati – Soluň
Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.
Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.
TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.
Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE
Myslím, že má-li EU fungovat, pak bychom jako její obyvatelé neměli činit velkého rozdílu mezi tím, chce-li kdo zavřít trať Korint - Nafplio nebo třeba Zittau - Görlitz nebo Tábor - Písek. A nemělo by to být lhostejné ani orgánům EU, která by na svém území neměla připustit zhoršování VHD. (je to sice klišé, ale radši kratší banány, než kratší síť VHD).
To se nedělá snadno, pokud je stát alespoň formálně ve válečném stavu se svým sousedem - Tureckem. Přestože jsou oba v NATO, rozdělený Kypr není úplně klidný a hranici tam hlídá vojsko OSN, jestli se něco v poslední době nezměnilo.
Každopádně si myslím, že zastavení dopravy (i když doufám, že na některých tratích opravdu jen dočasně), nic nevyřeší. Opravdu mi nepřišlo, že by tam ty vlaky na lokálkách jezdily prázdné. Je to škoda, letos jsem plánoval mrknout právě na peloponéské úzkokolejky...
Co OSE neskutečně žene do ztrát je ohromná, ale naprostá přezaměstnanost společně s naprosto nepřiměřeně vysokým výdělkem společně s benefity.
Například na elektrických jednotkách Desiro ze Soluně jezdí na stanovišti vždy 3 zaměstnanci (jestli je jeden strojvedoucí doprava, druhý doleva a třetí dorostřed mi není známo...), na motorových vozech se zásadně jezdí ve dvou. V každé železniční stanici najdete neskutečné množství zaměstnanců o kterých si ani nemůžete myslet co tam vlastně dělají. Je to naprostý skanzen. Zmiňovaná stanice Eděsa, kde se vlaky ani nekřižují, má asi 3 dopravní plus nějaké zarostlé manipulační koleje. Ve stanici se v poledne nacházelo 8 zaměstnanců, ketré jsem napočítal a to se mi možná ještě nějaký ukryl...Stanice typu zapadlé lokálky kde na ČD funguje maximálně dir.dispečer. Když si toto proberete na celé trati z Platů do Eděsy a dál do Kozáni, tak počet zaměstnanců ve službě je naprosto neskutečný a mzdové nákldy musí být astronomické. Když uvážíte délku pracovní doby a odchod do důchodu (nepředpokládám, že by zaměstanci OSE na tom byli hůře, jak všichni ostatní v ŘEcku a jejich nadstandartní výhody byly v několika článcích v českém tisku.)
Dále je to neskutečné plýtvání. Všude na OSE se válí miliony tun materiálu, který by se dal odvézt do šrotu, kolejnice když se dovezou, tak se vymění a shodí se ze stráně a nechají se zarůst..rovněž tak podél hlavní tratě ze Soluně uvidíte spousty nových betonových pražců a koridorového svršku se různě volně válet..jak to komu upadlo od ruky.O dalším stavebním materiálu ani nemluvě. Všude po nádražích stojí stovky odstavených starých vraků i parních lokomotiv (Volos) stovky osobních vozů (Soluň) a nákladní vozy snad v každé stanici. nesouhlasil bych že jízdné je velmi levné. Nemyslím si že je třeba levnější než na DB. Zdražení o 300% je holý nesmysl...to by jízdenka na pár km (8? ) z Leptokárie do Nei Pori stála 6 EUR...
Obsazenost vlaků v Řecku byla velmi dobrá jak na trati do Eděsy, tak i do Volosu, a například úzkokolejný vláček do Miles byl úplně plný....No pokud OSE nevyhází alespoň 60% zaměstnanců, tak se nidky ze ztráty nevyhrabou...holt budou muset začít pracovat jako západní železnice a ne jako skanzen socialismu...
Ale rozhodně by se Řecko v přirozených podmínkách vyvíjelo jinak a k výše popsanému držkopádu by nedošlo. Takže by měla EU podat pomocnou ruku, aby (obzvlášť na národnostně citlivém Balkáně) hrance opět nebyly nepřekročitelné bariéry. Aby se zase v těch krajích někdo nechopil zbraní a nezačal řešit příkoří "bratrů za nespravedlivými hranicemi", kterých tam mají všichni více než dost...
Zajistit, aby si trh pomohl sám je totiž nesrovnatelně dražší a těžší: musí se postavit/obnovit/udržovat příslušná infrastruktura, aby lidé byli ochotni si připlatit oproti vlastnímu autu. Nebo se taky můžeme modlit: až bude stát nafta 2x tolik, co dnes, budou ceny v dopravě vypadat jinak, než dnes. Ale jestli by to zrovna řeck železnici (kromě 30 let stavěné, leč nedokončené elektrizace z Atén do Soluně komplet v nezávislé trakci) je taky otázka na vyšší moc.
Vlad: To je sice taky, ale to je spíš jenom důsledkem chybějící (zejména) ekonomické motivace něco s tím opravdu pořádně dělat, aspoň pokud jde o mezinárodní osobní dopravu. Krom toho technické sjednocování je taky regulace, ne?
Nasekat dluhy, zit na uver a az prijdou prvni splatky, tak je vinikem zla okolni spolecnost:)
Na druhou stranu v urcitem smyslu souhlasim s tim, ze zrusenim se to nevyresi. Ja sportovne priznavam, ze o obsazenosti reckych vlaku nevim ani fn, nicmene pokud ctvrtinova sit zeleznic generuje stejnou ztratu jako nase zeleznice, tak to asi normalni neni. Netvrdim, ze se zeleznice do Recka nehodi (i kdyz asi bude mit nejakou minimalni logiku tvrzeni, ze v relativne malem statu "bez sousedu" je to problem) a ani jsem to nechtel rict. Ja se snazil jen poukazat na to, v jak katastrofalnim stavu tamni zeleznice jsou. Muj osobni tip bude zhruba ten, ze je to dane neuveritelne spatnou statni politikou, resp. vubec pristupem ke vsemu. Recko neni nejakou pracovitosti nebo snad obory o moc lepsi nez Bulharsko nebo Turecko, presto si tam tamni lid zil tak nejak docela dobre. Proste virtualni svet zalozeny na pujckach. No a ted se holt drazi Rekove vrati na zem, cili na uroven Bulharu nebo mozna lehce pred ne. Neni mi jich lito vubec, Bulharum taky nikdo zivotni uroven nezvysuje a nam taky ne. Myslim, ze nejednoho navstevnika Recka muselo napadnout, jak jim tam to hospodarstvi funguje, protoze videt nekoho pracovat, tak to je na fotku...
A presne v tomhle duchu bych si dovolit otipovat i recke zeleznice. Mozna je skoda, ze maji nejake problemy, ale holt bohuzel...
SzKT - jak s reckou neschopnosti souvisi Brusel? Brusel jim to ma naplanovat a zaplatit a asi hlavne zorganizovat? Ja se ptam proc..?
To co tu panuje neni liberalni ani co by se za nehet veslo. To, ze Vam to prijde malo konzervativni???, socialisticke??? jeste neznamena, ze to je liberalni.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.