Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál
Spíše jde o to jak se k tomu postaví Siemens a dozorčí rada OBB. Když smlouva se Siemensem, jestli přistoupí na onu dobrou cenu, jestli s OBB, jestli přistoupí na přeprodej (roli prostředníka) bez provize...
Obecně si myslím, že zatím je to ve velmi sci-fi rovině, "kdyby se to podařilo nějak získat" a ČD spíše oťukávají, než že by dravě skočily po šanci.
Tahle se poslední dobou obchoduje i s eltronikou.
Ale tady se třeba občas vyskytne dodavatel ktyrý udělá lepší cenu i na menší počet a bez závazku dalšího odběru.
Tak a teď se ozve hodně lidí že srovnávám nesronnatelné, vývoj vozidel, bezpečností parametry, pevnostní zkoušky atd. schválení drážním úřadem nejen na území státu vlastníka ale i v okolních zemích.
Někdo tu napsal že Jančura už má v Rumunské Astře skoro vyrobené vozy ale cena a parametry jsou někde asi jinde i když zase asi přirovnám nesrovnatelné kopie třeba u DM-500 (Dreambox sat reciver) byla už propracovanější jak origoš. A taky záleželo na softu co tam byl nahraný. Podobně by to mohlo být i s komunikací 380 a RailJet hlavně teda s jeho řídícím vozem kde býv. československé speciality jako 25 Hz (myslím že už jen uzel Blava) by šly asi taky vychytat. Jinak si myslím že ovládání soupravy nastavení klimy, topení, info. na monitorech atd. Je prováděno s vozu Afmpz alespoň jak jsem je z Ostravy do Přerova loni s raidays v Ostravě tak si to tak nějak pamatuji http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_Afmpz-8090-7.php
Jednoduše kdyby v Evropě bylo konkurenční prostředí ve výrobě žel. vozidel, mohla by myslím být cena někde jinde. Buhužel část ceny jde na všimné pro různé prominenty. Dnaska už se vozy nevyrábí ve 100 ks sériích tak jak za socializmu. Jestli je to dobře nechám na každém z vás jinak stojí za přečtení tohle http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Vagonka
Dneska je úspěch když se vyrobí 12-15 elefantů za rok... jestli tohle s RailJet vyjde, tak smekám před vedení ČD lidově řečeno klobouk... ale mám tak spíše obavy že už neuskutečněných nákupů bylo hodně... situace s vozy na EC IC je ale opravdu kritycká, vypadá to že jsou si toho na vedení ČD dobře vědomi a jednají. Což je v pořádku.
Jinak k tomu, že by to měli dělat čeští výrobci. A proč by jako měli? Zákazník (ČD) snad nakupuje to co je na trhu, co je cenově přijatelné a co je pro jeho účel použitelné, pokud možno dříve než za 5 a více let.
- PARS nebo Škoda vyrábí osobní voy pro rychlost nad 200 km/h?
- Loko 380 může do okolních států? (zatím nemá homolagaci ani pro ČR)
Jistě že by to šlo, ale někdo musí nabídnout adekvátní výrobek, pak má smysl se o tom bavit.
Někde se psalo že řidičák RJ má design podle Taurusu aby to tvořilo dohromady sladěnou soupravu, tak asi tak.
Pokud jde o 190 cm vysokyho Horsta, tak ceska histrorie (a mozna nejen ceska) zna tisic a jedno vyberove rizeni, kdy parametry byly tak konkretne urceny, ze to splnovala casto jen, kupodivu, jedna firma.
A vsem je celkem putna, co si o legalnosti myslis zrovna ty...
(bugear - ja to samozrejme myslel trochu v nadsazce, ale to jsi asi pochopil. Kdyz je tech firem (vyrobcu nebo i dopravcu) velmi omezene mnozstvi, tak nebude problem napsat jednu dve podminky...)
Juraj Kovac (vcera 12:32) - na ty storno poplatky bude dobry zeptat se mikaela - ten vi presne jake jsou podminky opce a pocitam, ze presne bude vedet, jake (a jestli) jsou storno podminky
rpet - modelova situace je to dobra. Ja bych jeste dodal, ze v puvodni Pepove smlouve muze (muze, ne nutne) byt napsano neco jako "dalsich 20 superbu muze koupit jenom Pepa a Pepa nesmi zadnou jednotku (vcetne ten nekoupenych) prodat behem 10 let. Opet jedine mikael vi, jestli to tam je, nebo neni...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.