Dolní Poustevna/Sebnitz — V saské Sebnici se konala demonstrace, spojená s pochodem k dosud neopravenému přeshraničnímu úseku. Místní aktivisté ve spolupráci s českými fanoušky železnice tak dávali najevo nesouhlas, že zatímco na české straně je příprava obnovy železničního hraničního přechodu již hotová, na saské straně se dosud ani nekoplo do země. Prezentována byla mj. petice „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), kterou podepsalo přes 1500 lidí z obou stran hranice.
Zatímco v ČR je kompletně dokončena obnova několikasetmetrového úseku ze ŽST Dolní Poustevna ke státní hranici včetně nového přejezdu a návěstidel, přesně za hraniční čárou trať končí a dál jsou k nalezení jen zbytky kolejových polí, lanovodů a patek návěstidel. Dodnes chybí výhybka, napojující českou trať 083 na německou 248 Pirna - Neustadt (Sachs). A to i přesto, že se německá strana v roce 2004 zavázala do roku 2011 úsek zprovoznit.
Obnova zhruba 300metrového německého úseku v ostrém klesajícím oblouku, vedeného po strmém náspu a propustku, by stála cca milion eur, což podle signatářů petice není tak moc. Ostatně v ČR bylo investováno 80 milionů korun a podle současné situace to vypadá, že zbytečně; německá veřejná doprava totiž musí příští rok ušetřit 7,5 % nákladů, a protože u dálkových spojů je úspora nereálná, vypadá to, že padnou za oběť vedlejší tratě a méně významné lokálky, jakou je z německého pohledu i tzv. Sasko-švýcarský okruh, vedoucí hospodářsky méně významnými a zaostalými regiony.
To se snaží železniční fandové zvrátit, argumentují přitom mj. značným turistickým potenciálem romantických tratí, vedoucích po okraji národního parku Českosaské Švýcarsko. Pokud by se záměr podařil, zmařila by se další vlaková cesta do zahraničí; v ohrožení je i nedaleká mezinárodní trať 088 Jiříkov - Ebersbach (Sachs) a mj. by se zcela zpřetrhalo solidní železniční spojení Šluknovského výběžku se saskými městy, v první řadě Drážďany.
Zdroj: Zpravodaj Šluknovský výběžekKdyby Ústecký kraj a Sasko měli skutečný zájem o provozování hromadné dopravy, není nic jednoduššího, než stávající busové linky prodloužit na nádraží na druhé straně hranice. A místní úřady to stojí "pouze" navýšení úhrady za úsek po státní hranice bez nutnosti investování miliónů na každé straně. V dnešní době šetření na německé straně docela chápu, že se nepouštějí do bezhlavého obnovování tratě.
dodatek: Uvidíme jaký mezinárodní potenciál má v IDS JMK linka 104, když teď začala jezdit i o víkendech v celé trase Brno-Laa. Domnívám se, že výsledky budou podobné, ne-li o něco horší, než jsem nastínil výše.
Pardon za částečné opakování.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.