..: Protesty proti průtahům obnovení tratě Dolní Poustevna - Sebnitz :..

Stanice Kurort Altenberg, foto: WikipediaDolní Poustevna/Sebnitz — V saské Sebnici se konala demonstrace, spojená s pochodem k dosud neopravenému přeshraničnímu úseku. Místní aktivisté ve spolupráci s českými fanoušky železnice tak dávali najevo nesouhlas, že zatímco na české straně je příprava obnovy železničního hraničního přechodu již hotová, na saské straně se dosud ani nekoplo do země. Prezentována byla mj. petice „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), kterou podepsalo přes 1500 lidí z obou stran hranice.

Zatímco v ČR je kompletně dokončena obnova několikasetmetrového úseku ze ŽST Dolní Poustevna ke státní hranici včetně nového přejezdu a návěstidel, přesně za hraniční čárou trať končí a dál jsou k nalezení jen zbytky kolejových polí, lanovodů a patek návěstidel. Dodnes chybí výhybka, napojující českou trať 083 na německou 248 Pirna - Neustadt (Sachs). A to i přesto, že se německá strana v roce 2004 zavázala do roku 2011 úsek zprovoznit.

Obnova zhruba 300metrového německého úseku v ostrém klesajícím oblouku, vedeného po strmém náspu a propustku, by stála cca milion eur, což podle signatářů petice není tak moc. Ostatně v ČR bylo investováno 80 milionů korun a podle současné situace to vypadá, že zbytečně; německá veřejná doprava totiž musí příští rok ušetřit 7,5 % nákladů, a protože u dálkových spojů je úspora nereálná, vypadá to, že padnou za oběť vedlejší tratě a méně významné lokálky, jakou je z německého pohledu i tzv. Sasko-švýcarský okruh, vedoucí hospodářsky méně významnými a zaostalými regiony.

To se snaží železniční fandové zvrátit, argumentují přitom mj. značným turistickým potenciálem romantických tratí, vedoucích po okraji národního parku Českosaské Švýcarsko. Pokud by se záměr podařil, zmařila by se další vlaková cesta do zahraničí; v ohrožení je i nedaleká mezinárodní trať 088 Jiříkov - Ebersbach (Sachs) a mj. by se zcela zpřetrhalo solidní železniční spojení Šluknovského výběžku se saskými městy, v první řadě Drážďany.

Konec světa mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKONKonec trati 083, foto: NIcKONZbytky staré spojky do Sebnitz, foto: NIcKON
Zdroj: Zpravodaj Šluknovský výběžek

NIcKON Poslat mail autorovi | 18.11.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký Německo Sasko /Sachsen


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
18.11.2010 (17:49)  
Tak jestli to chápu dobře tak by o žádné peážní vlaky nešlo, prostě by se jen o pár set metrů protáhl současně jezdící spoj což by umožnilo na druhé straně přesednout na taktéž v současnosti jezdící německý spoj... ale třeba jsem to špatně pochopil?
18.11.2010 (16:50)  
ekoter, T.Kraus - jasně, povedu paeážní vlaky Poustevna - Děčín pro 20 osob, které náhodou budou muset něco vyřizovat v krajském městě, za minimálně 100 Kč/km, když mají možnost objednat bus za nějakých 40 Kč/km, který je přes to Německo (včetně několika zastávek v D) dopraví stejně rychle navíc s možností udělat zastávku v Hřensku za účelem zlepšení jeho dopravní dostupnosti.

Kdyby Ústecký kraj a Sasko měli skutečný zájem o provozování hromadné dopravy, není nic jednoduššího, než stávající busové linky prodloužit na nádraží na druhé straně hranice. A místní úřady to stojí "pouze" navýšení úhrady za úsek po státní hranice bez nutnosti investování miliónů na každé straně. V dnešní době šetření na německé straně docela chápu, že se nepouštějí do bezhlavého obnovování tratě.

dodatek: Uvidíme jaký mezinárodní potenciál má v IDS JMK linka 104, když teď začala jezdit i o víkendech v celé trase Brno-Laa. Domnívám se, že výsledky budou podobné, ne-li o něco horší, než jsem nastínil výše.
18.11.2010 (14:39)  
Ad Jiří Hovorka: No jenže tam nejde jen o přeshraniční dopravu, ale o relace Západní polovina Šluknovského výběžku - Děčín (Ústí), která je dneska vnitrostátní dopravou nic moc. Takhle byste ji urychlil o bratru možná až 40 minut (Děčín).
Pardon za částečné opakování.
18.11.2010 (13:52)  
Jiří Hovorka: Ano, ale tady se nebavíme o budování nějaké přeshraniční tratě, jedná se o krátké propojení dvou úseků přerušených hranicí, na nichž se železniční doprava (zatím) objednává tak jako tak. Jestli dojede osobák až do Sebnitz místo do Poustevny je z hlediska nákladů totéž a pro spojení Šluknovska s Děčínem je trasa přes Bad Schandau časově bezkonkurenční, tudíž by měly být přímé vlaky v zájmu kraje. Zrovna tudy si vedení autobusu příliš nedokážu představit - to by se na něj přestupovalo v Poustevně nebo už v Rumburku? A na německé straně by končil kde?
registrovaný uživatel Anowis 
18.11.2010 (13:33)  
No to se mě také, zdá, ale petice v této době má dle mé zkušennosti maximálně hodnotu použitého papíru. Jinak držím všem palce.
registrovaný uživatel chio 
18.11.2010 (13:29)  
Jiří Hovorka: s regionálnou dopravou je problém aj na hlavných tratiach. Stačí sa pozrieť, ako vyzerá cezhraničná doprava osobákmi na 320, či v Petroviciach u K./Bohumíne. Niekoľko vlakov denne s niekoľkohodinovými dierami nie je atraktívna ponuka.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
18.11.2010 (13:24)  
Anowis: Jestli jsem si otázku správně vztáhl na sebe, tak vzhledem k tomu, kolik starousedlíků v tom kraji žije (především na české straně), kolik z nich se o železnici zajímá a především vzhledem k mizivé propagaci (třeba v Rumburku o té petici prakticky nikdo nic nevěděl) to považuju za moc hezké číslo.
18.11.2010 (13:23)  
Přeshraniční doprava je obecně oříšek. Pokud zde není dostatečný přepravní proud (jako na hlavních tratích), tak bych se spíše zabýval obsluhou autobusy, než za draho budovat nové koleje. Vím, že mě šotoušská obec umlátí mínusy, ale ekonomika těhlech projektů je jednoznačná. Předpokládám, že nákladní doprava na novém přechodu by se limitně blížila nule.
registrovaný uživatel junkrs 
18.11.2010 (13:15)  
Koridorový svršek končící v lese aneb jak železnice splývá s přírodou :-)
registrovaný uživatel Anowis 
18.11.2010 (13:15)  
Dobrý den, těch 1500 "podpisů" je dle Vašeho úsudku hodně, anebo málo?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko