..: Protesty proti průtahům obnovení tratě Dolní Poustevna - Sebnitz :..

Stanice Kurort Altenberg, foto: WikipediaDolní Poustevna/Sebnitz — V saské Sebnici se konala demonstrace, spojená s pochodem k dosud neopravenému přeshraničnímu úseku. Místní aktivisté ve spolupráci s českými fanoušky železnice tak dávali najevo nesouhlas, že zatímco na české straně je příprava obnovy železničního hraničního přechodu již hotová, na saské straně se dosud ani nekoplo do země. Prezentována byla mj. petice „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), kterou podepsalo přes 1500 lidí z obou stran hranice.

Zatímco v ČR je kompletně dokončena obnova několikasetmetrového úseku ze ŽST Dolní Poustevna ke státní hranici včetně nového přejezdu a návěstidel, přesně za hraniční čárou trať končí a dál jsou k nalezení jen zbytky kolejových polí, lanovodů a patek návěstidel. Dodnes chybí výhybka, napojující českou trať 083 na německou 248 Pirna - Neustadt (Sachs). A to i přesto, že se německá strana v roce 2004 zavázala do roku 2011 úsek zprovoznit.

Obnova zhruba 300metrového německého úseku v ostrém klesajícím oblouku, vedeného po strmém náspu a propustku, by stála cca milion eur, což podle signatářů petice není tak moc. Ostatně v ČR bylo investováno 80 milionů korun a podle současné situace to vypadá, že zbytečně; německá veřejná doprava totiž musí příští rok ušetřit 7,5 % nákladů, a protože u dálkových spojů je úspora nereálná, vypadá to, že padnou za oběť vedlejší tratě a méně významné lokálky, jakou je z německého pohledu i tzv. Sasko-švýcarský okruh, vedoucí hospodářsky méně významnými a zaostalými regiony.

To se snaží železniční fandové zvrátit, argumentují přitom mj. značným turistickým potenciálem romantických tratí, vedoucích po okraji národního parku Českosaské Švýcarsko. Pokud by se záměr podařil, zmařila by se další vlaková cesta do zahraničí; v ohrožení je i nedaleká mezinárodní trať 088 Jiříkov - Ebersbach (Sachs) a mj. by se zcela zpřetrhalo solidní železniční spojení Šluknovského výběžku se saskými městy, v první řadě Drážďany.

Konec světa mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKONKonec trati 083, foto: NIcKONZbytky staré spojky do Sebnitz, foto: NIcKON
Zdroj: Zpravodaj Šluknovský výběžek

NIcKON Poslat mail autorovi | 18.11.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký Německo Sasko /Sachsen


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
25.11.2010 (19:50)  
Na to odpovědět nedokážu, ale faktem je, že železniční pluh stojí v zimě připravený a protáhnout všechny tratě mu jistě zabere zlomek času, než odklizení ulic.
registrovaný uživatel JK ml. 
25.11.2010 (19:38)  
Busman: os vlaky cestovní rychlost alespoň okolo 60kmh.... Os vlaky Kolín - Praha Masn. cestovní rychlost - i pokud odečteme stání v poříčanech necelých 55 km.h.....přitom Vmax 140kmh.....Parduice-Kolín urazí 42 km za 41 minut, tj těsně přes 60km-h, podobně to je Břeclav - Přerov (nebo teda mezi jednotlivými městy na této trati), nevím jestli jsou nějaké osobáky někde ještě rychlejší, moc úseků mě už nenapadá, výrazně určitě nikoliv.... Jasně odborníci mě budou kamenovat, že to beru od odjezdu k odjezdu, ale sjř k dipozici fakt nemám....Ve šluknovském výběžku jde o to aby se z z 30 kmh a méně (počítaje v to přestupy) stala "cestovní rychlost" 45kmh. Pak už by bylo jedno jestli si demolujete vlastní auto po kotárech nebo jede vlakem....Jenže to chce tratě s vmax 100 ....a zastávky k sobě ne blíže než 4-5km a takové rychlosti dosahují v širokém dalekém okolí nepočítaje labský koridor jen rychlíky ústí - liberec v okolí výhybny žizníkov na několika km trati(u české lípy).Zimní kalamity na silnici...že by sždc zde disponovalo přehršlemi personálu a techniky, to tedy ani omylem, jediné v čem dráha vyhraje jsou hnoje typu náledí(myslím, že solit se zde na silnicích moc nesmí). Dost by mě zajímalo kolikrát stálo v posledních pár letech "ČSAD" a kolikrát ČD zde kvůli sněhu a ledu....
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
25.11.2010 (19:04)  
Busman: Já také nejsem místní, ale v tomhle kraji trávím poslední roky cca 40 % veškerého svého času a poznávací výlety po okolí jsou mojí oblíbenou zábavou. Autem jezdím z profesních důvodů, jinak proti vlaku nic nemám a kdyby se to přímo nekřížilo s mou prací a momentální rodinnou situací, jednoznačně bych ho preferoval. Zejména kvůli solidní jistotě, že opravdu dojedu kam potřebuju (což v zimě pro asfaltová vozidla neplatí 100%) a možnosti dát si po cestě některé ze znamenitých místních piv.

Skutečně myslím Široký kopec 611 m.n.m., viz turistické mapy.cz. S prevencí pomníčků se shodujeme, ale dost možná si každý vykládáme po svém termín konkurenceschopná. Já bych totiž nepreferoval autobus jen proto, že je dočasně, až do reálného narovnání úhrad za použití dopravní cesty, levnější než vlak.

A zrovna Šluknovský výběžek je přímo ideálním případem, kde zachování stávající husté sítě tratí smysl zjevně má. Stačí opravit havarijní stav svršku na 083, "potunit" přejezdy, jak tu někdo správně zmínil, a jízdní doby budou někde jinde. Momentální stav je takový, že jsou pomalé i na funkčních PZZ a na posledním úseku před Dolní Poustevnou je poměrně běžné, že cca každý pátý pražec je přehnilý, nebo v něm chybí vrtule. Ano, peníze nejsou nikde, tak těžko předpokládat, že zrovna sem se posypou. Ale přinejmenším 083 se toho dočká (už se měla dočkat vloni) a doufám, že to tím neskončí.

A k tomu udržování dvou paralelních doprav - studii jsem narozdíl od vás nečetl, proto nemohu polemizovat, můžete nastínit, proč je hodinový takt na lokálce narozdíl od dvouhodinového neufinancovatelný? Selský rozum to nějak nechce pochopit...

Silnice z Křečan do Mikulášovic není špatná, je malebná místy i opravená; je jen úzká, chvílemi extrémně klikatá, s několika nepřehlednými a hodně nebezpečnými místy (například stoupání na obou koncích Brtníků, zejména to na Rumburk) a v Křečanech a Panském jede ze zatáčky do zatáčky přímo mezi domy, v Mikulášovicích pak totéž; to je sice pro dostupnost ideál, jenže vlak tam jede jen o kousek dál a nemusí se vyhýbat chodcům, zaparkovaným autům a v zimě také sněhovým valům. A také se nemusí bát, že buď do Brtníků přijede mnohem rychleji a trochu jiným směrem, než původně zamýšlel, nebo z nich pak až do příjezdu silničářů neodjede. Výmluvné je, že při šocení kolem Rumburka už pak nemám šanci vlak do Mikulášovic stihnout.
registrovaný uživatel Busman 
25.11.2010 (17:36)  
NIcKON:

Nezastírám, že ani zdaleka nejsem místní. Svůj názor jsem si vytvořil na základě turistické mapy v měřítku 1:100 000, současných jízdních dob a níže uvedené studie, kterou jsem celou přečetl. Obě tratě mám projeté, ale to už je dávno. Protiargumenty vítám, protože jedině prostřednictvím diskuze se můžeme někam dobrat a svoje názory dotvořit, případně změnit. Jen ten konfrontační tón není nutný.

Kdyby byla veřejná doprava v regionu v optimálním stavu, tak nejezdíte autem: "Mám to tam projezděno docela dobře, nejezdím vůbec pomalu a například Rbk - Dc za 43 minut je reálný čas pro velmi svižně jedouchího dobrého řidiče v kvalitním rychlém autě, po suché a prázdné silnici. Jak často se tyto předpoklady v jednom z nejchudších českých regionů s velmi proměnlivých počasím sejdou, když cestou navíc číhají taková místa, jako průsmyk pod Širokým kopcem, po každé zimě posetý novými pomníčky, si odpovězte sám."

Jestli myslíte Široký vrch (586 m), tak ten je mezi Krásnou Lípou a Rybništěm, pro naši debatu tedy nepodstatný. Lidi z aut můžeme dostat (a uchránit je od těch pomníčků) tím, že jim nabídneme konkurenceschopnou veřejnou dopravu. Šluknov - Děčín za 100 minut, viz výpočty níže v diskuzi, to skutečně není na denní dojíždění.

Pokud mají mít lokálky nějakou perspektivu (využitelnost pro rutinní dojíždění do zaměstnání, nejen do škol), je nutno do nich investovat. Není však možné rvát prachy do všech - viz studie str. 29: "2hodinový takt není v regionální dopravě dostačující, avšak nepřetržitý hodinový takt není v železniční dopravě t. č. financovatelný" (v době hojnosti roku 2006). "Přinejmenším mezi důležitými místy má být v pracovních dnech nabízeno spojení každou hodinu. Toho se dosánhne díky výpomocným autobusovým linkám." Přesně tohle považuji za zkázu veřejné dopravy, držet si dva paralelní systémy, to je fakt drahé. Ty peníze nebudou nikdy (nikdy nebyly), a tak veřejná doprava bude živořit furt. Je třeba se rozhodnout. Třeba se investice vyplatí i do 084, ale nevím.

Uvádím počty obyvatel obcí na 084 (zdroj: mestaobce.cz):
- Mikulášovice 2.519 (to není zas tak špatné),
- Staré Křečany 1.170 (tato obec se obsluhuje zbývajícími 4 zastávkami na trati).

Opravdu je ta silnice přes Křečany a Mikulášovice tak špatná?
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
25.11.2010 (13:35)  
Busman: Pěkně seřazeno, takže začneme shora. Do vašeho konceptu byste měl započítat i 088 - z Rbk trvá cesta do Drážďan čistého jízdního času necelou hodinu a čtyřicet minut, tedy rychleji než přes Žandavu, podobné to je i směrem na Budyšín, Řezno atp.

Rušení 084 je velký nesmysl, stačí se podívat do mapy a započíst, že v Mikulášovicích se kupodivu ještě drží několik fabrik. Kromě toho byste odřízl od železnice docela velké, hustě obydlené území. A že byste nahnal busové přípoje - viděl jste na vlastní oči tamější silničky? Stačí aby napadlo a celé vesnice jsou dlouhé hodiny odříznuté od světa. Do některých míst dosud vedou místy hodně rozryté cesty, široké cca 2,5 metru. A opravdu vám připadne dobrý nápad rušit trať, vedoucí ideálně přímo intravilánem? Nehledě na hodnotu těžko nahraditelné liniové stavby. A pro vaši informaci - tento bohem i lidmi zapomenutý kraj se v poslední době začal rychle zalidňovat - Nizozemci skupují ve velkém domy i pozemky. Jednak se dá předpokládat, že se tam zabydlí a zvýší poptávku po kvalitní hromadné dopravě, jednak tam možná budou chtít i podnikat. Takže si tam znovu pustíme kamiony, nebo jim ukážeme trať, vedoucí přímo za barákem? Budeme opravdu všechno počítat jen na peníze v krátkodobém horizontu, nebo zapneme i zdravý rozum a přestaneme nevhodně aplikovat obecné poučky?

A za třetí - ty časy pro IAD jsou sice hezké, ale s realitou mají málo společného. Mám to tam projezděno docela dobře, nejezdím vůbec pomalu a například Rbk - Dc za 43 minut je reálný čas pro velmi svižně jedouchího dobrého řidiče v kvalitním rychlém autě, po suché a prázdné silnici. Jak často se tyto předpoklady v jednom z nejchudších českých regionů s velmi proměnlivým počasím sejdou, když cestou navíc číhají taková místa, jako průsmyk pod Širokým kopcem, po každé zimě posetý novými pomníčky, si odpovězte sám.

Takže jak by vypadaly vaše fantazie, konfrontované s praxí?
23.11.2010 (20:39)  
Ad Busman: To už vypadá zajímavě.
Ano, viděl bych to tak, že přes Šluknov rychlé vlaky s pomalými busy (možná ne tak často, jako jsou teď) a přes Mikulášovice busy.

K tomu autu: Velký Šenov - Děčín je 51,5 km. Pokud bych to vztáhnul ke svým schopnostem a vozidlu (felicia 14 let, dodržuji 50 v obci), tak bych se v tomto terénu viděl na 65 až 70 minut (za sucha a tepla). Tím nechci říct, že se to nedá zvládnout rychleji, ale VD by měla cílit spíše na segment, který to pojede těch 70 minut. Navíc jsem jel ve středu busem úsek Altenburg - Sebnitz, a tam ta zimní příprava kolem silnice indikuje, že od prosince do března to asi není úplně spolehlivá trasa :-) (pravda, Němec je pečlivý, ale i tak).
registrovaný uživatel Busman 
22.11.2010 (20:17)  
ekoter:

S otevřením německého pracovního trhu by mohl být zájem o dopravu také v pracovní dny.

A co říkáte tomuto nápadu?

06:00 08:00 Rumburk
06:30 07:30 Dolní Poustevna
06:35 07:25 Sebnitz
06:55 07:05 Bad Schandau
07:25 06:35 Děčín hl. n.

- buď hodinový takt, nebo dvouhodinový - v úseku Dolní Poustevna - Rumburk proložený na hodinu,
- ty osobáky, co jezdí Němci z Bad Schandau přes Sebnitz, nemají moc smysl, s nima nepočítám,
- v Bad Schandau je od Sebnitz přípoj na S1 do Drážďan během 15 min,
- mezi Schöna - Bad Schandau nestavět (je tam S1),
- mezi Bad Schandau - Sebnitz nestavět (je tam jen krásná příroda, žádné osídlení),
- Vilémov u Šluknova, Šluknov údolí, Valdek - nestavět (osídlení daleko),
- Horní Poustevna, Lipová u Šluknova, Velký Šenov zastávka, Šluknov zastávka - stavět jen každým druhým spojem.

Mám ještě zdravou mysl, nebo jsem se již definitivně pomátl?

Na české straně předpokládám investice. Tratě, na kterých nelze dosáhnout cestovní rychlosti osobního vlaku k 60 km/h (traťová rychlost alespoň 75 km/h), nemají moc perspektivu. Je nutno vytipovat, do kterých tratí lze takto investovat, ostatní uzavřít, tedy po proběhlé úpravě 083 zastavit 084, navázat busy. Jinak je železnice (a veřejná doprava) nekonkurenceschopná.

Pro zajímavost uvádím časy jízdy IAD z plánovače tras na mapách.cz (nejrychlejší):
- Dolní Poustevna - Děčín 32 min
- Velký Šenov - Děčín 41 min
- Šluknov - Děčín 49 min
- Rumburk - Děčín 43 min

Ve srovnání s tímhle je i ten výše uvedený nápad nic moc.
22.11.2010 (19:09)  
Ad MZ: No ono možná, že by se dal Velký Šenov udělat za 85 minut, přecejenom od přístího GVD by se Děčín - Bad Schandau měl ujet za 28 minut. No a kdybychom začali projíždět vše, co je teď na znamení (busů tam jezdí všude dost), tak se možná budeme poohlížet po 70 minutách (+ nějaké to vytunění přejezdu).

Ad Busman: Já mám naopak pocit, že ve všední dny mimo prázdniny by naopak VVO s S-Bahnem končil v Bad Schandau (jednak malá frekvence, jednak večer při hodinovém taktu v Schöně stojí hodinu souprava zbytečně) - ale to je jen můj odhad.
registrovaný uživatel Busman 
22.11.2010 (7:49)  
Pane Zikmunde, nekamenuju a souhlasím. Ačkoliv ta NAD bývá pomalejší většinou právě proto, že musí kopírovat trať a zajíždět k nádražím. Nějaké pěkné "desirko" Rumburk - Šluknov - Sebnitz - Bad Schandau - Děčín by se mi líbilo. Vyřešilo by to rovněž dopravu na 098, takže 2 mouchy jednou ranou. Na 098 by sice byl lepší S-Bahn od Drážďan do Děčína (jen vybrané spoje, lok. ř. 372), ale někdo, koho zajímá jen dnešek a včerejšek, zde nechal postavit krátká nástupiště.

Jen mám obavu z jedné věci, jak píšete, že ve Šluknově jsme s jízdní dobou fifty fifty. A 100 minut na dojíždění v jednom směru, to je opravdu slabé. Do doby dojíždění je nutno přičíst čas na docházkovou vzdálenost. Maximální doba, kterou bude cestující ochoten trávit v dopravním prostředku, je 40 - 60 min jednosměrně. Takže uvedené spojení je zajímavé pouze pro Dolní Poustevnu, a to je nic moc. Leda, že bychom s uvolňováním pracovního trhu prohlásili spádovým městem Drážďany.
registrovaný uživatel wxdf  mail  
21.11.2010 (19:45)  
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko