..: Odhaleno – Regionovy ČD budou nasazeny v mezinárodním provozu :..

DoubleTrioNova, foto: Johník Rožnov pod Radhošťem — České dráhy 11. listopadu 2010 podepsaly kontrakt na dalších 62 dvouvozových jednotek Regionova se společností Pars Nova Šumperk. Ty posílí v současnosti výrazně žlutou flotilu 161 vozidel modrého dopravce. Je to stroj, o kterém České dráhy většinou prohlašují, že je nový a neznalou veřejnost tak matou. Když se poučení snaží laickou veřejnost přesvědčit, ta jim občas nevěří ani slovo. Např. jak uvedl Karel Kovářík „…osobne znam nekolik pravidelny nesotouskych zakazniku, kteri mi neuverily, ze reigonoha neni nove vozidlo…“ Je více než zajímavé, že Regionovy, jako jediné z celé flotily, nejsou přebarvovány do korporátních barev ČD – modrá, špinavá bílá, šedá, ale zůstávají výrazně odlišné – žlutozelené. Měly jezdit na lokálkách, ale dopravce nechce čekat na nové soupravy railjet a hodlá provést žlutou revoluci nejen doma, ale i v zahraničí. A ne sám.

Žluto–zelené schéma navrhlo studio Kontig a lpí na jeho aplikaci. Myslíte? Nyní můžeme prozradit, že je uzavřena smlouva o smlouvě budoucí kupní na pořízení všech těchto nepotřebných Regionov za symbolické 1 euro za jednotku. Potencionálním kupcem bude skupina ŽelPage.

Boeing 737-800, foto: Adam Svěchovský Vše je připravováno na dobu, kdy Evropská unie zcela otevře trh osobní dopravě a dopravci nebudou svázáni různými omezeními národních států. Budou moci jezdit odkudkoliv kamkoliv. Projekt, který je zpracován společně s dalšími subjekty z Polska, Belgie, Rakouska, Japonska, Jižní Koreje a více než deseti partnery z Velké Británie nese pracovní název: Z Valašska do Anglie každou hodinu v retrostylu. Ekonomická analýza je zpracována velmi dobře a oponována ekonomickými specialisty z amerických univerzit a českých diskuzních fór. Segment rychlé přepravy mezi Českem a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska je téměř nasycen. ŽelPage zkusí nabídnout něco, co tu ještě není — přepravu pomalou a nepohodlnou. Myslíte si, že nebudeme mít úspěch? Abyste se nedivili! Kuráž nám dodali např. polští zemědělci, kteří úspěšně prorazili na čínský trh s kuřecími pařáty.

914.064-1, foto: Pavel Martoch Navíc pořizovací cena, ze které se počítají odpisy, je stanovena na symbolické 1 euro. Takže největším nákladem budou mzdy zaměstnanců (německé odbory požadují, aby výše platu při průjezdu Německem nebyla nižší, než je průměrná mzda u německých drážních přepravců) a nafta. Pravděpodobně se využije služeb polské společnosti PKN Orlen, která nabízí ceny výrazně nižší a v Polsku je také nižší spotřební daň než u nás. A platba za dopravní cestu? Většina států ji počítá podle nápravových tlaků a počtu hnaných náprav, takže se soupravy RN dostanou do těch nejnižších zatřídění.

Vlaky budou vyjíždět z Valašska co hodinu a to po celý den! Takovou četnost spojů dnes nemá ani Ostrava s Prahou! Vlaky budou v celé své trase vedeny jako osobní a protože je trasa dlouhá, tak vždy pojedou podstatnou část své trasy v době, kdy mohou nabídnout servis místním obyvatelům. Nač tedy omezovat četnost spojů?

Předpokládá se, že vlaky budou střídavě vyjíždět ze dvou stanic – v sudé hodiny z Rožnova pod Radhoštěm a v liché hodiny z Velkých Karlovic. Jsou navrženy čtyři různé trasy, takže na každé z nich bude vlastně interval 240 minut.

Trasa č. 1 – severní: Rožnov pod Radhoštěm - Český Těšín - Katowice - Lódž - Plock - Gdańsk - Kolobrzeg - Sczecin - Starlsund - Rostock - Lübeck - Kiel - Bremerhaven - Zwolle - Amsterdam - Haarlem - 's–Gravenhage - Rotterdam - Gent - Brugge - Lille - Dunkerque - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4

Trasa č. 2 – "eurotrasa": Rožnov pod Radhoštěm - Hulín - Prostějov - Bruntál - Glucholazy - Nysa - Klodzko - Jelenia Gora - Harrachov - Liberec - Zittau - Dresden - Würzburg - Strasbourg - Metz - Luxembourg - Bruxelles - Lille - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4. U této trasy se na moment zastavme. Protože projekt zážitkového cestování bude spolufinancován z prostředků Evropské unie, budou moci euroúředníci použít při svých pravidelných "stěhováních" mezi Bruselem a Štrasburkem pouze vlaky této linky, jiné spoje jim nebudou propláceny.

Trasa č. 3 – bazilejsko–pařížská: Velké Karlovice - Valašské Klobouky - Břeclav - Znojmo - Retz - Gmünd - České Budějovice - Klatovy - Železná Ruda - München - Hergatz - Singen - Basel - Chalindrey - Paris - Amiens - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4

Trasa č. 4 - brennerská: Velké Karlovice - Valašské Klobouky - Trenčín - Trnava - Bratislava - Wien - Amstetten - Heiflau - Bischofshofen - Dorfgastein – Bad Hofgastein – Bad Gastein - Lienz - San Candido(Inninchen) - Brennero/Brenner - Innsbruck - Feldkirch - Sargans - Arth-Goldau - Luzern - Langau - Bern - Neuchatel - Pontarlier - Dijon - Nevers - Bourges - Tours - Rennes - St. Lo - Rouen - Boulogne sur Mer - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4

Soupravy budou pravidelně nasazovány ve složení tří spřažených jednotek: duo+trio+duo. V některých horských úsecích pak dostanou výkonnou pomoc. Přesto, že budou mít rozdílné jízdní doby díky odlišným trasám, je harmonogram navržen tak, aby se vždy čtyři soupravy „sešly“ u vjezdu do Eurotunelu a spřažené mohly tunelem projet. Tím bude splněna i podmínka minimální délky soupravy 375 m, protože tomuto vlaku budou chybět do 400 metrů necelé tři metry. Nejsmutnější budou asi fotografové, protože zvěčnit takový vlak nebude v tunelu možné.

Pro nasazení budou RN mírně upraveny. Jeden nízkopodlažní vůz dvojice bude upraven na oddíl 1. třídy – polstrovaná pohodlná křesla budou uspořádána 2+1. Nejzajímavější úpravy se ale dočkají tria. Ta budou upravena na restaurační provedení a nabídnou to nejlepší, co známe ze současného provozu. Jednak zde nalezneme ve střední části malou kavárnu, kde si budeme moci vychutnat dobrou kávu nebo čaj se slivovicí a dát si pravý valašský frgál. Druhý vůz tria bude mít klasické stolové uspořádání, jak je znáte z běžných restauračních vozů. A kromě valašských specialit se budou nabízet i jídla mezinárodní kuchyně. Podávat se budou jihomoravská a francouzská vína. Předpokládá se, že pro mnohé bude velmi přitažlivý i třetí vůz tria. Ten nebude, zcela netradičně, vybaven žádným místem k sezení. Bude zařízen jako pravý anglický pub – malé vysoké stolky a barový pult. Budete si moci dát kvalitní česká a evropská piva, vybrat si z velké řady skotských a irských whisek. Je zde zatím jeden nedořešený problém. Ve Velké Británii platí časová omezení pro prodej alkoholických nápojů – mnozí jste jistě zažili v pubu „poslední zvonění“ – honem objednat a pak už jen pomalu upíjet… Protože ale tyto vlaky budou jezdit neustále, jedná se s příslušným britským Ministry of Transport o udělení výjimky. Je zde ale nenápadná leč výrazná podpora z nejvyšších míst. Princ Charles je velkým milovníkem historie. A když byl seznámen s tímto projektem a nasazením historických vozidel v tak masovém měřítku, byl nadšen. Snad se s jeho nemalým vlivem podaří vše s úřadníky dotáhnout ke zdárnému konci. A vagónu zbyl ještě prostor na malou fretérii – belgické hranolky jsou přeci vyhlášené.

Retrovlak není jen o pomalé a nepohodlné přepravě, ale hlavně o zážitcích. Cestující ze západní Evropy ani netuší, jak se dříve v Česku vlakem jezdilo, ale takovéto služby by je měly do vlaku přitáhnout.

814.125-1, foto: Petr Adášek Jedním ze zajímavých prvků podnikatelského záměru je napojení na japonské a jihokorejské cestovní kanceláře. Turisté z Asie jsou ze své vlasti zvyklí na moderní rychlovlaky. Poznávat Evropu z Regionovy bude pro ně nezapomenutelný zážitek. Předpokládá se, že se bude jednat o menší skupinky maximálně do 18 osob (zpravidla dle kapacity 1. třídy) a ty se budou přesunovat vždy po určitých úsecích. V turisticky zajímavých destinacích vystoupí, ubytují se v hotelu a po dvou, třech dnech se zase přesunou dále. Cesta z Londýna na Valašsko a zpět jim tak zabere necelé tři týdny. Představit Valašsko zahraničním turistům je vlastně jedním z cílů celého projektu a tím pádem je možno využít i dotací z několika programů Evropské unie.

913.008-9 + 813.008-0, foto: tomi Pokud se vám zdá, že souprav RegioNova je na celý projekt málo, počítáte správně. Jedná se ale s dalšími železničními správami, které vozy řady 810 v různých úpravách používají, aby se do projektu zapojily. Rovněž zahraniční železniční správy jsou připraveny nasadit svá "historická" vozidla obdobná našim šukafonům a Regionovám. Zatím se jedná o certifikaci vozů 810 a všech jejich odvozenin pro průjezd Eurotuelem. Zásadní "Ne" zatím zaznělo od francouzských komisařů. Ale volba tras po Francii, kde bude možno využít většího slunečního svitu u vozidel upravených na solární pohon, i dohoda, že v restauračních vozech bude nabízen širší sortiment francouzských vín, možná povede ke změně stanoviska. Největším problémem se zatím jeví nabídka britských partnerů, že by každou neděli na každou z tras vypravili jeden retrovlak tažený parní lokomotivou a souprava by byla řazena z historických vagonů. Při stavbě Eurotunelu se, bohužel, neřešilo důsledné odvětrání tunelu od kouřových zplodin parních lokomotiv.

Nezbývá než doufat, že se podaří vyřídit všechna potřebná povolení pro provoz na sítích různých železničních správ, že regiony neodřeknou přislíbenou pomoc ve financování formou objednávky základní dopravní obslužnosti, že si euroúředníci nevymyslí nějaký nový předpis, jehož aplikace by si mohla vyžádat neúměrné zvýšení nákladů. A fotografové pravidelně publikující na ŽelPage se budou moci těšit na zajímavé slevy nejen na samotné jízdenky, ale i na servis v jídelních vozech.

Zdroje: železniční mapy: Česko, Slovensko, Polsko, Německo, Benelux, Francie, Rakousko, Švýcarsko, Velká Británie


Vlad Poslat mail autorovi | 31.12.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Evropa


  1 2      Zpráv na stránku:   
01.01.2011 (11:58)  
AD Petrák:
Pardon! Názorové centrum. FRK
01.01.2011 (11:54)  
FRK) To jste špatně. Diskusní fórum má adresu http://www.zelpage.cz/forum/

Tomáš180) To nevíme. Depo Nebelvír ještě neposlalo příslušnou depeši.
registrovaný uživatel Tomáš180  mail  
01.01.2011 (11:53)  
Měl bych dotaz na organizaci provozu 1.září a 30.června, respektive konkrétně - jak moc naruší provoz v tyto dny rušící spěšný vlak Londýn-Bradavice?
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
01.01.2011 (11:36)  
Farkač Karel: Já například pokládám za magorismus, podepisovat každý příspěvek akronynem FRK.
01.01.2011 (11:28)  
AD EC 102 Polonia:
Proč nečíst a nevyjádřit svůj názor. Vždyť jsme na diskuzním fóru, chápu-li to dobře.
Děkuji za mínusy. Je škoda, že není vyjádřen zvlášť počet mínusů a plusů.
FRK
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.01.2011 (11:20)  
ode dneska kaslu na trapne nuznou kvalitu southwesttrains a jdu ocekavat na SP prijezd zachvevu domova - regiohnaty. a pokud budova SP, ktera je stara, jak jezisovy kosti, nesesune z randalu regiosuku (a ja nezhynu bidne v troskach...), podam osobne report na stranky ZP.
01.01.2011 (11:13)  
FRK: A svůj přísěvek považujete za CO ?
Nelíbí-li se vám to NEČTĚTE TO !!!
01.01.2011 (11:07)  
Někdo to možná považuje za povedenou légrácku - já za projev magorismu. FRK
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
01.01.2011 (9:38)  
Supééér!!! Už se nemůžu dočkat. Konečně smyslupná zážitková agentura! Od kdy bude v provozu rezervace jízdenek? Jen ještě drobný detail: Je potřeba urychleně propočítat jízdní doby, aby měli zájemci předem jasno, kolik týdnů dovolené si na tu cestu rezervovat.
PF-PF-PF-PF 2011 přeje obdivovatel páry a jiných historických vozidel.
31.12.2010 (20:20)  
Tak to je zatím nejlepší článek dnešního dne. Že by to bylo vyšší mírou zkonzumovaného kvašeného, případně destilovaného nápoje? :oD
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko